ik heb toevallig de laatste maanden met dezelfde vraag het hele web afgespeurd...
uiteindelijk heb ik een electro gekozen -
- erg fijne toetsen om op te spelen,
- slechts 73 toetsen, maar een rhodes heeft er ook nie meer dan dat?
- spectaculaire rhodesgeluiden
- spectaculaire orgels, en: gemakkelijk zelf je geluiden knutselen! zeeeer breed scala aan mogelijke geluiden.
- leuke wurlitzer / clavichord; absoluut bruikbaar.
- brakke accoustische piano, maar wacht: 4 zeer prima accoustische piano's op de website van clavia!! de een nog leuker dan de ander :-)
- via simpele software kun je de instrumenten omwisselen, dit gaat doodsimpel. aansluiting is via een korte USB kabel zo hups je computer in... elegant!
Er is m.i. goed nagedacht over de features

- geen zinloze toeters en bellen, maar functies die er wel op zitten ga je ongetwijfeld ALLEMAAL gebruiken. en dat zie je niet vaak :-)
ik heb ook gekekegen naar een roland VK88:
- minder overzichtelijke bediening, teveel knoppen die te weinig nut hebben op het podium; lachen als je misgrijpt.
- teveel extra geluiden: ik hoef die mierzoete rolandstrings niet! ook de rest van het orkest is gewoon hetzelfde duffe spul als een sound canvas, en dat ga je gewoon niet gebruiken; maar je betaalt er wel voor. bah.
- toetsen voelen m.i. een stuk minder prettig aan dan de electro
- geluiden voelen minder expressief aan; sound canvas
- de piano is vrij goed. orgelklanken zijn best ok maar minder prettig te editen dan de electro; de rhodes was redelijk...
- effecten werken niet prettig; lang niet zo intuitief als de electro.
kortom, piano/orgel klank is best aardig maar niet spectaculair. teveel loze functies die die extra 800 euro niet waard zijn.
roland heeft ook een HP5 / HP7
behoorlijk goeie rhodes en elec piano klanken, zelfs een fijn klavier!
NB ik heb de hp7 niet kunnen testen op dezelfde set waar ik de electro en VK88 heb beluisterd, dus rechtstreekse vergelijking is moeilijk.
dit apparaat was echter te zwaar om mee te zeulen op het podium dus ik heb er niet heel lang naar gekeken. Hij is wel de moeite waard om te bekijken voordat je definitief een keuze maakt!
goed, nu koffie. ik heb weer lang genoeg getypt ;-)