Elektrische piano

Ik heb een digitale piano: Yamaha CVP-96

Uitstekend apparaat! Fijn klavier!! Goede klanken, vooral mooie piano's en strijkers.
Heeft ook een 16 sporen sequencer, effecten (reverb/chorus/flanger etc.)
Equalizer/mixer/General MIDI/diskdrive en ga zo maar door.

8~

Zo nu en dan klapt er wel een een condensatoortje uit, niet, Eric?
Het rokende blauwedingetjes-syndroom van de arps in ruste zullen we maar zeggen...

Ik heb nog een rhodes markII. Vroeger ooit nieuw aangeschaft (3250 gulden.en toen was een gulden nog iets waard.....) Klinkt leuk, speelt prettig maar is niet te versjouwen.

Toen de DXen opkwamen verdwenen zij net zo hard .. Ik ken zelfs iemand die een mark I bij het grof vuil heeft gevonden(samen met een twinreverb...) , daarnaast ken ik ook iemand die z'n pianet bij een dergelijke hoop had geplaatst..

Tja , op een bepaald moment was dat spul helemaal geen r**t meer waard. Jammer want zo'n rhodes, mits redelijk onderhouden, is een instrument voor het leven.

Origineel geplaatst door SaintEric

Tja , op een bepaald moment was dat spul helemaal geen r**t meer waard. Jammer want zo'n rhodes, mits redelijk onderhouden, is een instrument voor het leven.

Dus 2ehands electrische piano's zijn helemaal niet meer zo duur? Hoe liggen de prijzen tegenwoordig, en welke merken zijn de "underdogs"? Ik denk dat een rhodes nog redelijk prijzig zal zijn. Maar ik ben juist op zoek naar die dingen die bij het oud vuil gezet worden. Wie kan een top 5 electrische piano's geven?

Ze zijn de laatste paar jaar weer duurder geworden. Geen idee wat ze nu precies doen. laatste rhodes die ik zag ging voor 800 euro.

Niemand noemt de Nord Electro (2) ?

Grand Piano, Rhodes, Clavinet, Wurlitzer en Orgel in één behuizing. Met een mooie user interface lijjkt me. Ik heb eergisteren nog wat demo's gehoord op de site van Clavia en dat klonk wel mooi vond ik, al heb ik geen vergelijkend materiaal.

O ja en naar het schijnt kun je nieuwe sounds erin stoppen via de usb aansluiting. Driewerf hoera voor Clavia!

Iemand die iets meer te zeggen heeft over de Electro?

Ik denk dat digitale piano's en EP's hier op één hoop gegooid worden.

Maar dan toch:

Rhodes klinkt heel warm, speel ik dagelijks op (prijzen? de laatste die ik zag gaan was €1500, maar hier in Gent is alles o zo zeldzaam, dus ik verbaas mij al niet meer over die prijzen)

Yamaha P-120 digitale piano: goed om de buren niet te storen. Maar niets gaat boven "the real thing".

Origineel geplaatst door Steven V
Iemand die iets meer te zeggen heeft over de Electro?

Ik ben verliefd op dat ding......
Maar het is natuurlijk niet "the real thing" (waarover deze thread gaat, volgens mij ;) )

De grand piano van de electro is trouwens niet geweldig, de rest van de geluiden die je eruit kan toveren zijn :{

Ik kan natuurlijk wel over die Electro gaan preken, maar dan denkt iedereen dat ik zo voor Clavia ben en helaas, dat ben ik ook :) Vanmiddag in het museum nog wat leuke gesprekken met de heren gehad, dus... Voor mij is het HET apparaat.

Wout

Alleen is de Elektro niet verkijgen in een versie met 88 verzwaarde toetsen. (toch?) Kan wel een groot nadeel zijn.

Origineel geplaatst door Cheimoon
Alleen is de Elektro niet verkijgen in een versie met 88 verzwaarde toetsen.

Klopt, alleen in 61 of 73 toetsen.
Maar aan de andere kant is het wel een Zweeds/Nederlands product... Dat zeg ik, omdat ik de ontstaansgeschiedenis ken.

Wout

GEM promega 3!

Die's blijkbaar nog onbekender dan de electro :confused:

Ik moest hier maar 2 minuten op spelen, en ik was overtuigd. De piano's zijn deels samples (128MB), deels acoustische modelling (resonantie, aanslag èn dempers) en dat zorgt voor een zeer expressief geheel. De klank kan dan nog eens naar smaak aangepast worden met een filter en een 8-bands EQ. De electrische piano's (rhodes, wurlitzer, clavinet, ...) zijn volledig gemodelleerd, en dus ook al weer enorm expressief. Ze gaan echt hard... Verder heeft ie verschillende stemmingen aan boord, waaronder 2 'piano' stemmingen en middentoon. En: je kan zelf ELKE van de 88 noten fijnstemmen :)

Ik kan dit ding aan alle piano-fans aanraden! Machtig instrument! Alleen spijtig dat hij het na 4 dagen al opgegeven had... (hmmm, italiaanse productie? ) Hij's dus al binnen voor reparatie =(

Ik heb een Rhodes 73 MK-I uit 1977.
Geweldig ding dynamiek aanslag klank etc.
Moet op bepaalde punten nog wat gereviseerd worden maar dat gaat nog gebeuren.
Verkopen doe ik hem in principe nooit.
Heb ook een Pianet T gehad maar das geen vergelijk geen sustain en de aanslag is niet echt super.
Op zich een grappig ding maar vrij eenzijdig qua klank en raak je snel op uit geken.
Maar terug te komen op de Rhodes ze worden steeds schaarser en duurder.

Ik heb die P90 waar ik het eerder in deze thread over had dus ergens eind januari aangeschaft en ik vind 'm FANTASTICH! Niet zo übergeweldig als een Steinway Model D, maar dat kun je er ook niet van verwachten. Ik ben ontzettend blij met m'n P90 :halleluja

Ik ook, en een aantal maanden geleden volledig laten nakijken. Hangt nu een TC-1140 equalizer tussen en het geheel klink fantastisch. Nou de pianist nog ;)

Qua piano's ben ik ook heel lang op zoek geweest naar een digitale - woon in een flat - maar uiteindelijk niks gekocht want het is toch allemaal net niet. Clavinova van Yamaha is op zich wel een goede serie - dan wel de duurdere - maar wat betreft dynamiek te vlak. Ooit ook een Kurzweil SP-76 gehad en dat speelt wel heel lekker...

Schiet me nu trouwens dat Moog onlangs de Piano Bar heeft uitgebracht. Verandert een 'gewone' piano in een digitale, inclusief midi output. Hoe het precies werkt weet ik niet, maar via deze link vind je meer info:

http://www.moogmusic.com/detail.php?main_product_id=71

En oh ja, general midi piano 1 uit de CS1x vind ik ook helemaal niet zo beroerd. Maar da's misschien ingegeven door jeugdsentiment :)

Origineel geplaatst door bombario

Ik ook, en een aantal maanden geleden volledig laten nakijken. Hangt nu een TC-1140 equalizer tussen en het geheel klink fantastisch. Nou de pianist nog ;)

Qua piano's ben ik ook heel lang op zoek geweest naar een digitale - woon in een flat - maar uiteindelijk niks gekocht want het is toch allemaal net niet. Clavinova van Yamaha is op zich wel een goede serie - dan wel de duurdere - maar wat betreft dynamiek te vlak. Ooit ook een Kurzweil SP-76 gehad en dat speelt wel heel lekker...

Schiet me nu trouwens dat Moog onlangs de Piano Bar heeft uitgebracht. Verandert een 'gewone' piano in een digitale, inclusief midi output. Hoe het precies werkt weet ik niet, maar via deze link vind je meer info:

http://www.moogmusic.com/detail.php?main_product_id=71

En oh ja, general midi piano 1 uit de CS1x vind ik ook helemaal niet zo beroerd. Maar da's misschien ingegeven door jeugdsentiment :)

Ben toch wel benieuwd door wie je die hebt na laten kijken. Door die gast uit Amsterdam of die student uit utrecht?

Even voor de duidelijkheid gaat deze Thread over:

a: electrische piano's dus maw analoog electronische piano's (rhodes, wurlitzer)
b: digitale piano's dus maw digitaal electronische piano's (rd 600, p250)

Wil niet suffen, maar als het over synths gaat valt men daar al snel over normaal...:L

Ik heb zelf trouwens ook een Roland RD-600 prima wat de de techniek van het klavier aangaat, sound van piano is goed, en heeft inderdaad ook masterfuncties. Standaard functies maar in ieder geval wel voorhanden.
Daarnaast nog Organ sounds voorhanden die best goed zijn, Rhodes sounds zijjn ook goed.
Rest is minder (strings enzo).
Maar goed this geen synth in die zin maar een erg handige piano.
Voor dat geld prima waar.

Origineel geplaatst door Exzit

Heb ook een Pianet T gehad maar das geen vergelijk geen sustain en de aanslag is niet echt super.
Op zich een grappig ding maar vrij eenzijdig qua klank en raak je snel op uit geken.

Bijna heb ik mijn zinnen gezet op een pianet.... maar je klinkt negatief. Als je het relativeert, is dan een Pianet nog steeds de moeite waard?
Zijn er nog andere (ondergewaardeerde) EP's die wél aan de rhodes kunnen tippen, maar minder duur zijn?

ik heb toevallig de laatste maanden met dezelfde vraag het hele web afgespeurd...
uiteindelijk heb ik een electro gekozen -
- erg fijne toetsen om op te spelen,
- slechts 73 toetsen, maar een rhodes heeft er ook nie meer dan dat?
- spectaculaire rhodesgeluiden
- spectaculaire orgels, en: gemakkelijk zelf je geluiden knutselen! zeeeer breed scala aan mogelijke geluiden.
- leuke wurlitzer / clavichord; absoluut bruikbaar.
- brakke accoustische piano, maar wacht: 4 zeer prima accoustische piano's op de website van clavia!! de een nog leuker dan de ander :-)
- via simpele software kun je de instrumenten omwisselen, dit gaat doodsimpel. aansluiting is via een korte USB kabel zo hups je computer in... elegant!
Er is m.i. goed nagedacht over de features:eureka: - geen zinloze toeters en bellen, maar functies die er wel op zitten ga je ongetwijfeld ALLEMAAL gebruiken. en dat zie je niet vaak :-)

ik heb ook gekekegen naar een roland VK88:
- minder overzichtelijke bediening, teveel knoppen die te weinig nut hebben op het podium; lachen als je misgrijpt.
- teveel extra geluiden: ik hoef die mierzoete rolandstrings niet! ook de rest van het orkest is gewoon hetzelfde duffe spul als een sound canvas, en dat ga je gewoon niet gebruiken; maar je betaalt er wel voor. bah.
- toetsen voelen m.i. een stuk minder prettig aan dan de electro
- geluiden voelen minder expressief aan; sound canvas
- de piano is vrij goed. orgelklanken zijn best ok maar minder prettig te editen dan de electro; de rhodes was redelijk...
- effecten werken niet prettig; lang niet zo intuitief als de electro.

kortom, piano/orgel klank is best aardig maar niet spectaculair. teveel loze functies die die extra 800 euro niet waard zijn.
roland heeft ook een HP5 / HP7
behoorlijk goeie rhodes en elec piano klanken, zelfs een fijn klavier!
NB ik heb de hp7 niet kunnen testen op dezelfde set waar ik de electro en VK88 heb beluisterd, dus rechtstreekse vergelijking is moeilijk.

dit apparaat was echter te zwaar om mee te zeulen op het podium dus ik heb er niet heel lang naar gekeken. Hij is wel de moeite waard om te bekijken voordat je definitief een keuze maakt!

goed, nu koffie. ik heb weer lang genoeg getypt ;-)

Origineel geplaatst door increddibelly

:D ik zou er niet vreemd van opkijken als wij die 2 bakken op dezelfde plaats getest hebben.

Maar ik geef je helemaal gelijk iig ! Die "waterfall"-toetsen van de electro spelen perfect ! (ook geschikt voor het betere toetsengeraus zonder dat je je vingers openhaalt)

Het enige minpuntje vind ik het gebrek aan mogelijkheden m.b.t. splitpunten.
Het is bijv. niet mogelijk links een orgeltje en rechts een piano te hebben (en dergelijke dingen doe ik vaak...).

Back