Hoe beginnen jullie met het maken v/e muziekstuk?

MeneerJansen

Ouwe rot
Ik vind het moeilijk om een beginnetje te maken om op verder te borduren. Vooral als ik wat in elkaar heb geflanst zonder drumbeat eronder houdt het al snel op. Achteraf een beat maken en inpassen is zeer lastig: alles draait daar vaak om.

Hoe maken jullie een muziekstuk? Beginnen jullie met het "noodlen" om een melodietje te vinden? Beginnen jullie met het vinden v/e leuke patch waaromheen je een ritme sectie programmeert? Beginnen jullie met de beat?

Eerst weten wat je wilt maken (house/techno/electro/etc), dan kick uitzoeken, daarna tempo erbij passen, dan bassline.... etc

Muziek is een bedoelde ordening van klanken in de tijd. Ik ben zelf meer van de klanken. Inspiratie komt daarom vooral voort uit programmeren van en experimenteren/improviseren met synthesizers/patches.

Muziek kent ook een wisselwerking met emoties. Klanken/patches creëren door hun aard en gedrag (als losse noten of in akkoorden) vaak al een sfeer en/of tempo.

Bepaalde muziek/klanken/akkoorden/noten leiden tot bepaalde emoties, en bepaalde emoties leiden tot bepaalde muziek/klanken/akkoorden/noten. Die wisselwerking stuurt voor mij meestal het creatieve proces.

ik begin meestal met wat tapijtjes/texturen om een sfeer neer te zetten en van daaruit ga ik er melodietjes en ritmes bij zoeken.

Ik vind het moeilijk om een beginnetje te maken om op verder te borduren. Vooral als ik wat in elkaar heb geflanst zonder drumbeat eronder houdt het al snel op. Achteraf een beat maken en inpassen is zeer lastig: alles draait daar vaak om.

Misschien is het een idee om je dan meer te richten op ambiënt of mooie soundscapes waar helemaal geen beat in zit als bijv funk te hoog gegrepen is?
Als je je favorite band PF neemt dan hebben die ook mooie passages waar geen beat in zit zoals bijv het intro van shine on you crazy diamond
Kijken wat je wel kan lijkt me beter dan je stuk te bijten op iets met beats wat misschien te lastig is en frustratie oplevert?
Beetje een themaatje opbouwen met een paar akkoorden of met een patch spelen kan al inspiratie geven als startpunt misschien en van daaruit bouw je uit.
By the way; ik wordt ook nooit geen Quincy Jones al zou ik het wel willen. ;)

Hoe maken jullie een muziekstuk? Beginnen jullie met het "noodlen" om een melodietje te vinden? Beginnen jullie met het vinden v/e leuke patch waaromheen je een ritme sectie programmeert? Beginnen jullie met de beat?

Eigenlijk begin ik altijd met het zoeken naar combinaties van sounds die lekker bij elkaar klinken. Veel is daarbij afhankelijk van mijn stemming. Dat is vaak bepalend voor waar ik zin in heb. Soms wordt het uplifting, soms wat melancholiek. Als ik dan een combinatie heb van een spoor of 5, 6 komt daar vanzelf een loopje uit van een maat of 8, soms 16 of 32. Dat is allemaal niet zo ingewikkeld.

Als ik eenmaal dat loopje heb, ga ik daar wat variaties van maken, wat sporen erbij, sommige eraf. En voor je het weet zit je op een minuut of 3 aan track. Dan wordt het tijd voor een contrathema (soms meer dan 1) en het bruggetje ernaar toe. Daarna ga ik structuur aanbrengen, intro bouwen, logische overgangen maken.

Ik zie de beat als integraal onderdeel van het geheel. Zelden begin ik een track met alleen een beat als uitgangspunt. Het komt altijd neer op een eerste loop van een paar maten van enkele sporen. De bass komt bij mij eigenlijk altijd als laatste aan de beurt. De richting is dan toch al uitgestippeld. De bass hoeft alleen de track zelf maar te volgen (klinkt verkeerd om, maar is voor mij heel logisch :)) en richting te versterken.

Soms loop ik vast en zoek ik "inspiratie" in vocals. Dan ga ik op zoek naar vocals die qua sound goed passen bij wat er staat. Afhankelijk van het beschikbare materiaal wordt dan de richting van de track omgegooid. Gebeurt automatisch en daarop lijk ik maar weinig invloed te hebben.

Daarna wordt het finetunen, leegte opvullen of creëren, een slot maken en de mix verfijnen.

Ik zie ook een reactie die beschrijft dat je eerst na moet denken over wat je wilt maken en daarop een plan moet bedenken. Ik vind dat altijd heel knap. Dat vereist een zekere "trechnische" kennis over de apparatuur die je gebruikt en op welke manier je je doel wilt halen. Ik kan dat niet. Daarom zal ik ook nooit ene track of stuk in opdracht kunnen maken. Bij mij ontstaat een track altijd op een organische manier, een beetje vanzelf, zonder dat ik daarop veel invloed lijk te hebben.

Ik hoop dat je er iets mee kunt.

EDIT: Je OP er nog even op terug lezend, ik begin NOOIT met een melodietje. Altijd eerst de basis. Ik zie het een beetje als het inrichten van een huiskamer. Sommige mensen beginnen met de meubelen of zelfs met accessoires. Ik begin met materiaal en kleuren. Eerste de wanden, de vloer en het plafond. Dan volgt de rest vanzelf. Een melodie is voor mij een accessoire en niet de basis.

@Dr van Lansberg en de rest: bedankt voor de tips en verhalen over hoe jullie het doen. Erg inzichtvol en nuttig. De een begint met de beat, de ander doet dat juist als laatste. Het lijkt mij erg moeilijk om en beat in synch te krijgen met wat je al hebt.

Enige nummer waarvan ik ongeveer weet hoe het is gemaakt van de bodem af is "Money" van Pink Floyd (ik heb nooit in een band gezeten). Dus ik dacht dat het altijd zo ging. Helaas kan ik niet componeren (tekst en melodie maken). Zoals sommige weten is "Money" een raar nummer: het is een 5 kwartsmaat en 4 kwartsmaat door elkaar. Als je de demo van Roger Waters op gitaar en zang hieronder beluistert denk ik dat de "oorsprong" v/d 5 kwartsmaat duidelijk wordt. Het is bekend dat Waters meer kan dan alleen wat basgitaar spelen en teksten schrijven, maar als muzikant is hij niet formeel opgeleid. Vandaar, denk ik, dat hij "per ongeluk" zijn nummer "Money" schreef in een 5 kwartsmaat.

David Gilmour (gitarist Pink Floyd) is echter een getalenteerd en goed opgeleid muzikant. Werd in begin jaren '80 toen PF "op z'n gat lag" vaak als studiomuzikant gevraagd. Gilmour kan van een wijsje dat geneuried wordt door een kleuter nog een symfonie maken (het dubbelalbum "The Wall" is daar een voorbeeld van). Ik denk dan ook dat hij nogal klem zat met Waters' "Money" demo. Hij zal er de 4 kwartsmaat van gemaakt hebben. Op het verzamelalbum "A Collection Of Great Dance Songs" moest het nummer opnieuw ingespeeld worden (copyrights dingetje). Dat heeft Gilmour in zijn eentje gedaan. Hij kan drummen, bassen (hij speelde soms de baspartijen van Gilmour in) etc.

Om een lang verhaal kort te maken: ik dacht altijd dat je een "beat", tekst en melodie nodig had om een nummer te maken. Hoe bands als Pink Floyd en Alan Parsons tot instrumentale nummers als "On The Run" zijn gekomen was mij een raadsel. Nu weet ik dat dat voor iedereen anders werkt.

Ik sta open voor meer tips en verhalen! :)

@Dr van Lansberg en de rest: bedankt voor de tips en verhalen over hoe jullie het doen. Erg inzichtvol en nuttig. De een begint met de beat, de ander doet dat juist als laatste. Het lijkt mij erg moeilijk om en beat in synch te krijgen met wat je al hebt.

De laatste uitzending van sonictalk ging men er iets dieper op in, tempo mapping (vooral bij akoestische instrumenten van belang). Misschien nog even terug kijken ?!

Vaak is een bepaald geluid/sound of iets dergelijks genoeg om in een bepaalde mood/sfeer te komen.
Of eventueel zing je iets in, heel simpel dmv la la la of zoiets, klinkt misschien stom maar om te beginnen werkt het wel als je het simpel houdt.
Als je eenmaal het tempo hebt bepaald, zeg voor het gemak 100 bpm en je hebt met behulp van je clicktrack op je midikeyboard monofone noten opgenomen die goed zitten qua timing of desnoods teken je ze in als het niet anders gaat dan verander je hier en daar qua toonhoogte nog wat in de miditrack en als je dan een monofone miditrack in het juiste tempo hebt dan gebruik je een bassplugin die je gebruikt om via de midinoten de basstrack te recorden, dan heb je je basslijn.
En zo kan je dat doen voor alle monofone instrumenten.
Je zoekt een paar akkoorden erbij en hier en daar vul je wat in en zo heb je al een beginnetje.

Maar jongens zoals Keith Richards, Toni Iommi en Chuck Berry enz die beginnen vaak met een hook, iets wat pakkend is en vandaar bouwen ze het verder uit.
Sommigen beginnen op de sequencer en vullen dan verder op, ik vind het dan wat statisch maar bij sommige muzieksoorten werkt het juist wel dat bijna mechanische gevoel.

Melodie creëren (meestal eerst akkoorden opbouwen, en vandaar uit komt de melodie. Dit doe ik altijd met een standaard saw geluid) > ritme (van de melodie, maar deze ontstaat soms ook al tijdens het akkoord) > bass + ritme en kick (sinds ik Big kick heb is het vinden van een bassdrum in de juiste key nog nooit zo makkelijk geweest) > layeren (andere melodieën en zo) > drums en FX > argement (track opbouwen van ruwe schets naar steeds beter afwerken (steeds herhalend afspelen en editten (deze zit dan meestal al voor een gedeelte in m'n hoofd) en als ik het naar meer dan 40x keer luisteren nog steeds goed vind, zal het vast wel ok zijn voor andere) > afmixen > volgende track.

Tussen melodie creëren en het bass + ritme en kick in, stel ik de bpm in. Dit is erg afhankelijk van de melodie en het soort nummer dat het word.

De basis van de track staat meestal in 1 of 2 dagen nadat ik de melodie heb staan.

Soms wil ik ook nog wel eens wat kleine ideetjes uit andere tracks halen. Dit zijn meestal de percussie dingen om het op te vullen. Dan gebruik ik de 1 of 2 referentie tracks (die worden gebruikt voor de afmix) om nog iets uit halen wat me uiteindelijk helpt om het net even iets professioneler te laten klinken.
Misschien dat je dit ook kunt gebruiken ter inspiratie als je er geen drums onder kan verzinnen. Als je dit regelmatigndoet, gaat het op een gegeven moment vanzelf. Naar mezelf kijkend haalde ik vroeger hele argementen uit tracks, nu alleen nog wat kleine dingen.

Maak trance (geen psy) en werk sinds kort veel met presets voor de synth geluiden. Je kan het on-origineel vinden, is helemaal prima, maar het levert voor mij beter klinkende tracks af en het produceren gaat ook een stuk sneller.

Misschien dat de locatie waar je muziek maakt ook een rol kan spelen. Moet er niet meer aan denken om in mijn oude situatie muziek te maken (studio in Nederland, nu in het buitenland). Wat ik daar mee wil zeggen is dat het soms ook kan helpen om in een andere omgeving dan thuis muziek te maken wat eventueel inspirerender kan werken.

Laatst gewijzigd:
....Zoals sommige weten is "Money" een raar nummer: het is een 5 kwartsmaat en 4 kwartsmaat door elkaar. Als je de demo van Roger Waters op gitaar en zang hieronder beluistert denk ik dat de "oorsprong" v/d 5 kwartsmaat duidelijk wordt. Het is bekend dat Waters meer kan dan alleen wat basgitaar spelen en teksten schrijven, maar als muzikant is hij niet formeel opgeleid. Vandaar, denk ik, dat hij "per ongeluk" zijn nummer "Money" schreef in een 5 kwartsmaat.

het is geen 5/4 maar een 7/8 :engel:
Je schrijft niet 'per ongeluk' een nummer in 7/8e. En ondanks dat jij beweert dat Waters niet formeel is opgeleid, weet je toch als muzikant in je poriën wanneer je een 4/4, 6/8 of wat dan ook speelt. Hij moet zich heel bewust zijn geweest wat hij op dat moment aan het doen was. Al telde hij maar: 1,2,3,4,1,2,3, enz.
Niet om te katten dat ik je verbeter, maar ik kan me echt niet voorstellen dat je per ongeluk zo'n maat speelt, zeker niet iemand die toen al 9 jaar in Pink Floyd zat...

Genoeg daarover, terug naar jouw begin vraag 'hoe begin je aan een nieuw muziekstuk?'
Vaak heb ik al in mijn hoofd wat voor soort nummer (in welk tempo/gevoel iets moet worden) Dan begin ik met een melodie op de basgitaar te schrijven. Vraag me niet waarom, maar daar voel ik me het prettigst bij. Soms is het een lead melodie, maar vaker nog een ondersteunende melodie waar de accoordenprogressie al inzit. (ik maak geen techno of zo ;) ).
En dan kleur ik het eea in.
En soms gebruik ik in 1 nummer wel 5 of 6 van die basisriedeltjes (het hoeft geen carnavalsschlager te worden :D)

Beat = Lead

Beat = Lead

...Vooral als ik wat in elkaar heb geflanst zonder drumbeat eronder houdt het al snel op. Achteraf een beat maken en inpassen is zeer lastig: alles draait daar vaak om...
Ik heb dus precies hetzelfde :okdan: Maar eigenlijk wel logisch in mijn situatie. Ik maak dansmuziek, voornamelijk House/Techno, en daar draait alles om het ritme. Het lukt weleens hoor om met een niet-ritme gedeelte te beginnen, maar meestal loopt dit bij mij op niets uit. Voor het goede moet bij mij dus letterlijk alles om het ritme draaien.

De laatste uitzending van sonictalk ging men er iets dieper op in, tempo mapping (vooral bij akoestische instrumenten van belang). Misschien nog even terug kijken ?!
Ik kan dat fragment/die uitzending niet vinden. Bedoel je deze?

P.S. @Thoon_Loque: I stand corrected. ;) Bedankt voor de tips.

Laatst gewijzigd:
Op een gegeven moment bedenk ik me dat ik al een tijdje geen nieuw deuntje heb gemaakt. Dan maak ik zonder dat ik inspiratie heb een basisje. En vaak heb ik dan een tijdje later de inspiratie dat verder uit te werken. Totdat ik vind dat ik er wel weer genoeg tijd aan heb besteed.. :-)

Ik heb meestal een vaag idee wat ik wil gaan doen, maak daar een beat bij, een baslijn, dan verder uitwerken. Baslijn, melodieen, akkoorden begin ik altijd met 'noodlesn' beetje proberen wat klinkt en past. Dit is overigens voor het maken van techno/house achtige dingen. In het geval van een gitaar gebaseerd nummer zou ik juist met gitaar beginne en daar de rest bij maken

Een beetje kennis van harmonieleer kan nooit kwaad om te leren componeren. Voor een toetsenist moet je dat echt een beetje van dichtbij bekijken, gitaristen hebben het iets eenvoudig wat dat betreft. Het is niet voor niks dat elke volgende snaar de subdominant is van de vorige...

De laatste tijd begin ik meestal op de elektrische piano (VST), na een tijdje pielen heb ik dan wat akkoorden die bij elkaar wel een lekker themaatje vormen. Dat neem ik dan op in Cubase en dan komt eigenlijk al wel meteen de beat erbij. Daarna bas en andere synths en percussie erbij totdat ik een loop van 16 maten heb die lekker loopt en klinkt. Die kopieer ik dan een flink aantal keer, waarna ik ga 'muten' om een songstructuur op te zetten. Tot er uiteindelijk sprake is van een lekker lopend arrangement en een goede sound. Dan moeten er eigenlijk altijd nog vocals bijkomen, maar dat komt er helaas om allerlei redenen bijna nooit van.

Nadeel van deze werkwijze is dat het allemaal vrij gladde/smoothe producties worden. Best wel muzikaal maar niet heel underground techno klinkend, wat ik in principe de gaafste dansmuziek vorm vind. Op een dag zal het me echter lukken om een dik technonummer neer te zetten, haha!

Hoe bands als Pink Floyd en Alan Parsons tot instrumentale nummers als "On The Run" zijn gekomen was mij een raadsel. Nu weet ik dat dat voor iedereen anders werkt.

Ik sta open voor meer tips en verhalen! :)

Onderstaand een documentaire over Pink Floyd: The making of The Dark Side Of The Moon (met de aan het woord bandleden, jaren later in de studio)

Ook een stukje over On The Run dat ontstond door wat te prutsen met hun (toen) nieuwe AKS VCS3 Synthi A (rond 3:40).

Back