Hoe maken jullie een muziekstuk? Beginnen jullie met het "noodlen" om een melodietje te vinden? Beginnen jullie met het vinden v/e leuke patch waaromheen je een ritme sectie programmeert? Beginnen jullie met de beat?
Eigenlijk begin ik altijd met het zoeken naar combinaties van sounds die lekker bij elkaar klinken. Veel is daarbij afhankelijk van mijn stemming. Dat is vaak bepalend voor waar ik zin in heb. Soms wordt het uplifting, soms wat melancholiek. Als ik dan een combinatie heb van een spoor of 5, 6 komt daar vanzelf een loopje uit van een maat of 8, soms 16 of 32. Dat is allemaal niet zo ingewikkeld.
Als ik eenmaal dat loopje heb, ga ik daar wat variaties van maken, wat sporen erbij, sommige eraf. En voor je het weet zit je op een minuut of 3 aan track. Dan wordt het tijd voor een contrathema (soms meer dan 1) en het bruggetje ernaar toe. Daarna ga ik structuur aanbrengen, intro bouwen, logische overgangen maken.
Ik zie de beat als integraal onderdeel van het geheel. Zelden begin ik een track met alleen een beat als uitgangspunt. Het komt altijd neer op een eerste loop van een paar maten van enkele sporen. De bass komt bij mij eigenlijk altijd als laatste aan de beurt. De richting is dan toch al uitgestippeld. De bass hoeft alleen de track zelf maar te volgen (klinkt verkeerd om, maar is voor mij heel logisch

) en richting te versterken.
Soms loop ik vast en zoek ik "inspiratie" in vocals. Dan ga ik op zoek naar vocals die qua sound goed passen bij wat er staat. Afhankelijk van het beschikbare materiaal wordt dan de richting van de track omgegooid. Gebeurt automatisch en daarop lijk ik maar weinig invloed te hebben.
Daarna wordt het finetunen, leegte opvullen of creëren, een slot maken en de mix verfijnen.
Ik zie ook een reactie die beschrijft dat je eerst na moet denken over wat je wilt maken en daarop een plan moet bedenken. Ik vind dat altijd heel knap. Dat vereist een zekere "trechnische" kennis over de apparatuur die je gebruikt en op welke manier je je doel wilt halen. Ik kan dat niet. Daarom zal ik ook nooit ene track of stuk in opdracht kunnen maken. Bij mij ontstaat een track altijd op een organische manier, een beetje vanzelf, zonder dat ik daarop veel invloed lijk te hebben.
Ik hoop dat je er iets mee kunt.
EDIT: Je OP er nog even op terug lezend, ik begin NOOIT met een melodietje. Altijd eerst de basis. Ik zie het een beetje als het inrichten van een huiskamer. Sommige mensen beginnen met de meubelen of zelfs met accessoires. Ik begin met materiaal en kleuren. Eerste de wanden, de vloer en het plafond. Dan volgt de rest vanzelf. Een melodie is voor mij een accessoire en niet de basis.