Hoe beginnen jullie met het maken v/e muziekstuk?

Onderstaand een documentaire over Pink Floyd: The making of The Dark Side Of The Moon (met de aan het woord bandleden, jaren later in de studio)

Ook een stukje over On The Run dat ontstond door wat te prutsen met hun (toen) nieuwe AKS VCS3 Synthi A (rond 3:40).

[filmpje... knip...]
Als obsessievelijk Floyd-a-holic ken ik deze docu heel goed. Erg mooi is ook het fragment van Roger Waters in "Live At Pompeii" waarin je hem in de studio ziet pielen met 2 Synthi AKS-en. Waters heeft eens gezegd dat hij erg blij is dat hij die machine (zoals hij zei "gekocht van een knakker in Putney") nog steeds bezit. De versnelde sequence ken ik: die heb ik meteen toen ik mijn Volca Keys kocht ingeprogammeerd om er een "poor man's On The Run" op te maken (zie onderstaand Youtube filmpje en dit Korg forum topic). Maar om een goed lopend melodisch nummer te maken van een synth loop (zoals Alans Parsons dat lijkt te doen) vind ik erg knap.

P.S. Alan Parsons eerste baantje was als technicus bij Abbey Road, o.a. voor "Dark Side Of The Moon".

De versnelde sequence ken ik: die heb ik meteen toen ik mijn Volca Keys kocht ingeprogammeerd om er een "poor man's On The Run" op te maken (zie onderstaand Youtube filmpje en dit Korg forum topic).

Gaaf hoor. Je komt zeker heel dicht in de buurt, en ik sta ervan te kijken dat die filters van de Volca zo slecht nog niet zijn... imho

We dreigen steeds verder off-topic te gaan....

Maar over Pink Floyd en "On-the-run"....

Als Kurzweil K2000 eigenaar kwam ik ooit dit tegen:

Het verhaal van een Kurzweil Beta-tester die de hardware/software testte met een "On the run" Patch.

http://web.archive.org/web/20020220125855/http://www.keyboardmag.com/demos/kurzweil/floyd.shtml

KURZWEIL K2000/K2500
PINK FLOYD'S DARKSIDE by Daniel Fisher

I could never have imagined that one little Kurzweil program would have such an impact on my life. I was a Software Beta Tester at Kurzweil's R&D Facility when I made this cute little program as a way of trying to break the K2000 operating system.

The program used 31 Layers and almost every single parameter available to simulate the "On The Run" segment on Pink Floyd's Darkside of the Moon. It was built using triangle waves, square waves, and white noise. All of the sequential sound is actually created by LFO's, ADSR's, repeating envelopes, and layer delays.

If any part of the Kurzweil engine code had a timing error, or an error with any of the above parameters, the illusion quickly fell apart.

Not long after creating this program I was promoted to Soundware Engineer.

It was later demonstrated to members of Pink Floyd when they decided to use Kurzweils exclusively for their Delicate Sound of Thunder Tour. During the early part of the tour I was able to help them out with technical support on their K2000s. It was one of the high points in my life. Truly a fantastic bunch of guys!

Hoe maken jullie een muziekstuk? Beginnen jullie met het "noodlen" om een melodietje te vinden?

Ik ben heel erg van de variatie. Wat ik vaak doe is:

1. Beginnen met een beat, daar mooie akkoordjes onder leggen, partijtjes inspelen etc. Al jammend zeg maar.

2. Ik heb een tweedehands MPC midi-controller gekocht en dat werkt verfrissend. Daar speel ik soms ook muzieknoten mee in.

3. Nog een manier: een arpeggio plugin. Dan klooi ik wat met patroontjes en dat leidde al een paar keer tot een nummer.

4. Zit ik echt vast, dan speel ik ook wel eens loops van sample cd's na. Die pas ik vervolgens compleet aan en dat leidt ook tot nummers. Je kijkt als het ware even in het hoofd van iemand anders en dan doe je niet hetzelfde als altijd.

5. Luister heel veel muziek. Dat is misschien wel mijn beste tip. Ik probeer elke dag een uur muziek te luisteren en het genre maakt niks uit. Dat inspireert bijna altijd.

Succes!

Meestal begin ik - bij voldoende inspiratie (over iets) - met het spelen van mooie akkoorden (om een verse te creëren) op mijn akoestische gitaar. En als het me dan wat lijkt zet ik deze akkoorden over in mijn DAW programma. En van daaruit werk ik - stapje voor stapje - verder... Vrijwel nooit weet ik van tevoren - behalve keuze van genre - waar het naar toe zal gaan. Natuurlijk kun je ook gelijk mooie akkoorden met toetsen inspelen om tot een origineel idee proberen te komen.

En omdat jij zo'n groot fan bent van Pink Floyd - ik overigens ook - een filmpje van een jongen van toen 16 jaar die Shine On You Crazy Diamond (Part 6 - 9) op drums speelt. Ik vind het opmerkelijk dat iemand van 16 jaar interesse heeft in de muziek van Pink Floyd en dan ook al zo goed kan drummen.

Er staan overigens onnoemelijk veel filmpjes van Pink Floyd (tribute) covers op het internet en die inspireren wel vind ik om het ook zelf te spelen.

Meestal begin ik - bij voldoende inspiratie (over iets) - met het spelen van mooie akkoorden (om een verse te creëren) op mijn akoestische gitaar. En als het me dan wat lijkt zet ik deze akkoorden over in mijn DAW programma. En van daaruit werk ik - stapje voor stapje - verder... Vrijwel nooit weet ik van tevoren - behalve keuze van genre - waar het naar toe zal gaan. Natuurlijk kun je ook gelijk mooie akkoorden met toetsen inspelen om tot een origineel idee proberen te komen.

En omdat jij zo'n groot fan bent van Pink Floyd - ik overigens ook - een filmpje van een jongen van toen 16 jaar die Shine On You Crazy Diamond (Part 6 - 9) op drums speelt. Ik vind het opmerkelijk dat iemand van 16 jaar interesse heeft in de muziek van Pink Floyd en dan ook al zo goed kan drummen.
Mijn neefje van 14 draagt ook een Pink Floyd T-shirt (uiteraard tegenwoordig mijn favoriete neefje, ha ha). En hij speelt gitaar. Helaas geen PF, maar "Metal" (lees: Gothic Death Trash). PF is volgens mij weer "in". :)

Bedankt voor je procedure. Als je akkoorden inspeelt in een DAW dan zit je achteraf niet in de problemen als je de ritmesectie door een drumcomputer moet laten doen (Midi clock).

Eentje speciaal voor de PF liefhebber en dan zie je dat het qua gear echt niet duur hoeft te zijn om hele leuke dingen te doen.
Jij bent er altijd voor om op goedkope wijze toch toffe dingen te doen dus dan spreekt dit je wel aan denk ik.

Op het moment meestal met de bas en de drums, die groeien dan langzaam naar elkaar toe en vullen elkaar aan - als het goed is. Of niet, en dan komt er alleen maar bagger uit, zoals de afgelopen dagen.

:stupid

Back