Garantie van overgenomen synth bij Bax-Shop

zapper

Ingeburgerd
Even een technische vraag. Op Synthforum Marktplaats zie ik regelmatig synths aangeboden die nog onder garantie vallen bij bv Bax-Shop. Maar hoe zit dat nu feitelijk. Ik neem een Korg Volca Bass over blijkt na poosje toch niet helemaal fris. Op de bon staat een andere naam dan de mijne, hoewel er nog een klein jaar garantie op zit. Hoe handel je zoiets af? Kan je gewoon met bon en Volca richting Bax stappen en garantie claimen, of geldt die garantie puur alleen voor de naam/ adres van de koper?
Iemand hier ervaring mee?

Volgens mij kan dat per winkel verschillen. In hun algemene (verkoop-)voorwaarden zou moeten staan of de garantie persoonlijk of overdraagbaar is. Even opzoeken dus...

Ik heb vorig jaar een Beat step pro gekocht met aankoopbon van Bax en achteraf was niet alles helemaal lekker.
Opgestuurd naar Bax en even per telefoon het verhaal uitgelegd waarna ze een aantekening maakten dat de naam en adres behorend bij het ordernr niet de afzender was.
Ook nog bij het naar Bax sturen speciaal even het een en ander erbij vermeld op het formulier zodat het daar ook niet fout gaat en uiteindelijk kwam het ook goed.
Maar je moet wel even duidelijk zijn naar Bax anders stuurt zo het systeem het gemaakte apparaat weer automatisch retour naar de eerste koper.

Ik heb vorig jaar een Beat step pro gekocht met aankoopbon van Bax en achteraf was niet alles helemaal lekker.
Opgestuurd naar Bax en even per telefoon het verhaal uitgelegd waarna ze een aantekening maakten dat de naam en adres behorend bij het ordernr niet de afzender was.
Ook nog bij het naar Bax sturen speciaal even het een en ander erbij vermeld op het formulier zodat het daar ook niet fout gaat en uiteindelijk kwam het ook goed.
Maar je moet wel even duidelijk zijn naar Bax anders stuurt zo het systeem het gemaakte apparaat weer automatisch retour naar de eerste koper.

Bedankt Willem1958. Als ik het goed begrijp kan je dus gewoon de ordergegevens laten veranderen en op je eigen naam en adres zetten. Maakt de tweede hands aankopen in de toekomst weer iets makkelijker. Heel netjes van Bax :)

Het serienummer van het apparaat is voor het krijgen van garantie denk ik belangrijk. Deze hoort normaal op de factuur (met aankoopdatum) te staan. En uiteraard dient men (bij opsturen) te weten, dat jij de nieuwe eigenaar bent.

Het serienummer van het apparaat is voor het krijgen van garantie denk ik belangrijk. Deze hoort normaal op de factuur (met aankoopdatum) te staan. En uiteraard dient men (bij opsturen) te weten, dat jij de nieuwe eigenaar bent.

Op alles wat ik bij Bax gekocht het in het verleden stond nooit een serie nummer alleen maar een ordernummer en artikelnummer. Wellicht dat artikelnummer weer intern bij Bax gekoppeld is aan serienummer van artikel.

Als ik het goed begrijp kan je dus gewoon de ordergegevens laten veranderen en op je eigen naam en adres zetten.

De ordergegevens veranderen niet dacht ik want de order is ooit ontstaan ivm de eerste koper.
Als je een kopie van je bon meestuurt en duidelijk in een begeleidend schrijven erbij dat jij 'm gekocht hebt en je gegevens meestuurt dan komt het goed.
Dit stuur je samen met je retour formulier met het apparaat op.
Wel de vinger aan de pols houden dus bijv even bellen en nog even een bevestiging vragen zodra je bericht hebt dat ze je spul ontvangen hebben zodat je zeker weet dat het bij bax genoteerd staat want ze hebben zoveel klanten dat al snel de computer de rest geautomatiseerd afhandelt en dan gaat je apparaat weer naar de vorige eigenaar als je pech hebt.

Bij retouren moet je bij Bax ook aangeven of je het product van iemand anders overgenomen hebt.
Maar vinger aan de pols houden bij Bax bij reparaties is sowieso een goede aanrader, ik spreek uit ervaring...

Volgens mij kan dat per winkel verschillen. In hun algemene (verkoop-)voorwaarden zou moeten staan of de garantie persoonlijk of overdraagbaar is. Even opzoeken dus...

Ik dacht dat het wettelijk geregeld is dat garantie mee gaat bij verkoop van goederen. Bij software geldt dat niet.
Consumenten wet of zo.

Lijkt mij normaal dat de garantie in stand blijft. Het doet er volgens mij helemaal niet toe of je een product tweedehands hebt overgenomen. Het kan namelijk ook gewoon een cadeau geweest zijn. De koper is dan per definitie nooit de eigenaar.

Garantie bij doorverkoop ????
Toch even oppassen, laat even bevestigen of een garantie overdraagbaar is.Op 2 vragen ivm overdracht
kreeg ik een negatief antwoord. Met deze gegevens heb ik dan ook bij de aanbieder over het produkt kunnen onderhandelen en uitvoerig testen, tot' op heden werken deze toestellen nog perfekt. Resterende garantie is een verkoopsargument maar toch liever zeker spelen
riske

Dat was mijn idee ook maar blijkt af te hangen van de leverancier(maker of invoerder) wat op zijn voorwaarden staat is het enige geldige . Gewoonlijk vermeld : garantie alleen geldig voor de eerste koper !!!
grtjs
riske

Garantie bij doorverkoop ????
Toch even oppassen, laat even bevestigen of een garantie overdraagbaar is.

Ik heb ook altijd geleerd (zakelijke wetgeving) dat garantie in beginsel niet overdraagbaar is.
(bij bijgekochte garantie ligt dat wel net wat anders, omdat je daar voor betaald heb!!)

Al ga ik dit topic wel met grote interesse volgen in de hoop dat er bindende wetsartikelen opduiken welke anders zullen zeggen.
Waarom? Dat zou leuk zijn voor mijn tweedehandse merkgitaar waar levenslang garantie op gegeven wordt bij nieuwe aankoop. :D

Voor een van mijn versterkers gaat dat in elk geval al niet op. ;{
Please note that Marshall Profiles Lifetime Warranty is not transferable to the next owner, for example when you give away or sell the product.

Verder wordt er nog wel eens mee gesjoemelt omdat verkopende partijen nog wel eens fouten maken.
Rekeningen/bonnen staan niet altijd op naam. En kleinere merken vereisen niet (grote wel) dat je op naam registreert om je garantie te activeren. Geen bon, en geen registratie, ja dan kun je met de bon erbij nog wel eens geluk hebben. Maar rechtmatig is het dan eigenlijk nog steeds niet.

Dat zou leuk zijn voor mijn tweedehandse merkgitaar waar levenslang garantie op gegeven wordt bij nieuwe aankoop. :D

Fuck. Dus niet. Ingedekt. Ach ja, was te verwachten.

This warranty is non-transferable. A purchase from a non-authorized dealer means that you are buying a guitar secondhand, even if it has never been out of the case and is being sold as “new,” and thus that warranty is null and void. Any product sold on an auction site is considered “secondhand,” and therefore not covered by the warranty.

Om te beginnen. De meeste verkopers bieden niet meer dan fabrieksgarantie aan. En de grote fabrikanten zijn echt wel zo slim om dit uit te sluiten.
Met andere woorden, ga er maar vanuit dat bij particuliere doorverkoop fabrieksgarantie niet meer van toepassing is.

Daarnaast zou ik garantie ook niet zo serieus nemen. Iemand die verplicht is garantie te verstrekken is gegarandeerd niet zo fanatiek als iemand die zijn goede naam hoog wil houden.
Ik weet niet of ik wel blij zou zijn met een reparatie onder garantie als zij niet gemotiveerd zijn. Ik kan legio andere voorbeelden van buiten de muziek geven waar zulke afgedwongen garantie opgelost wordt met maniertjes die ik niet zou willen.

Maar ik heb zakelijk ook van doen gehad met bedrijven die zelfs het beleid hebben garantie te geven op producten die met zekerheid niet bij hen gekocht zijn en wat ze ook gewoon weten. Zij "verlenen dan garantie" onder het verkoopargument: klant (van concurent) zo tevreden houden zodat hij een volgende keer hier komt kopen. :D
Maar hierin zit geen enkel juridisch recht op garantie. Dit is slechts verkooptactiek met een vleugje marketing.

Art 6.251 bw is een belangrijke.
In beginsel gaat het er om in hoeverre je het goed onder bijzondere titel verkregen hebt. In hoeverre jij rechtmatige opvolgend garantiehouder bent.
Het zal verschil maken in hoeverre je wettelijke opvolger bent (bijvoorbeeld erfgenaam) en het goed wettelijk rechtmatig toebedeeld hebt gekregen. Dan heb je misschien nog een juridisch kansje op doorlopende garantie, al gaan dan ook weer andere artikelen spelen in hoeverre daar belang is voor houder en verkoper.

Kijk, erf je een gloedjenieuwe bij de dealer gekochte auto van een maand oud van je overleden ouders, dan is jouw belang nog dermate hoog en is er geen nadelig belang voor de dealer dat je grote (naar mijn vrijblijvende inschatting zeker) kans maakt dat die garantie gewoon bij jou door gaat.

Of (in dit geval) dat je iets gekocht hebt waarop wetgeving rondom kopen van toepassing is. Want dan houdt het op door het volgende.
Koop je iets dan ga je een (nieuwe!) koopovereenkomst aan met de verkoper, en je verkoper is een particulier en kan geen garantie geven. Jouw (particuliere) verkoper is wettelijk niet gerechtigd/gemachtigd om de garantie van een derde (zijn verkoper of een poducent) aan te bieden (zelfs een wederverkoper wordt daartoe eerst gemachtigd voor hij dat kan).
Daar zal het op struikelen als het juridisch uitgevochten gaat worden.

Mijn conclusie. Geen recht bij particuliere wederverkoop, maar het wil in de praktijk nog wel eens lukken.

Disclaimer. Dit is een antwoord op de vraag van kopen van gebruikte goederen bij een particulier. Bij koop van gebruikte goederen bij een handelaar kan het net weer wat anders liggen.

Laatst gewijzigd:
Leuk al die juridische verhandelingen, maar makkelijker is gewoon even bij de bron kijken:
Heb ik (nog) garantie op mijn product?

- Je hebt sowieso recht op wettelijke garantie. Wettelijke garantie betekent: een product moet datgene doen wat je er (in alle redelijkheid) van mag verwachten. Er is geen vaste wettelijke termijn, omdat het ene product langer meegaat dan het andere.
- Bax Music biedt sinds 01-04-2013 op bijna alle producten standaard 3 jaar garantie. Dit is een speciale service die los staat van de wettelijke garantie.
- Eerst gaat de de garantietermijn van onze leverancier in, bijvoorbeeld 1 of 2 jaar. Bax Music neemt vervolgens het overige deel voor zijn rekening. In sommige gevallen biedt een leverancier zelf 3 jaar garantie of meer.
- Op je factuur staat de garantietermijn vermeld. Dit is de termijn zoals die was op het moment dat je het product kocht.
- Garantie is in principe niet overdraagbaar. Dus als je het product niet zelf hebt gekocht bij Bax Music, dan kán het zijn dat je een prijsopgave voor de reparatie ontvangt.

https://www.bax-shop.nl/garantie

Lijkt er dus op dat Bax per geval bekijkt en uit coulance (in bepaalde gevallen?) garantie nakomt maar dat dus niet hoeft te doen.

Leuk al die juridische verhandelingen, maar makkelijker is gewoon even bij de bron kijken:

In dit geval wel inderdaad.
Maar ik ga er toch ook vanuit (zeker gezien de reacties) dat deze vraag (ook in andere gevallen) vaker speelt.
Iedereen heeft in beginsel toch met de wetgeving te maken. En producenten en leveranciers dekken zich rondom die wet in daar waar nodig (om misbruik van garantie tegen te gaan).

Nu weet iedereen een beetje hoe het zit, toch?
En mooi dat jouw constatering ook meteen prima past binnen de informatie die ik verstrekte.

Back