Om te beginnen. De meeste verkopers bieden niet meer dan fabrieksgarantie aan. En de grote fabrikanten zijn echt wel zo slim om dit uit te sluiten.
Met andere woorden, ga er maar vanuit dat bij particuliere doorverkoop fabrieksgarantie niet meer van toepassing is.
Daarnaast zou ik garantie ook niet zo serieus nemen. Iemand die verplicht is garantie te verstrekken is gegarandeerd niet zo fanatiek als iemand die zijn goede naam hoog wil houden.
Ik weet niet of ik wel blij zou zijn met een reparatie onder garantie als zij niet gemotiveerd zijn. Ik kan legio andere voorbeelden van buiten de muziek geven waar zulke afgedwongen garantie opgelost wordt met maniertjes die ik niet zou willen.
Maar ik heb zakelijk ook van doen gehad met bedrijven die zelfs het beleid hebben garantie te geven op producten die met zekerheid niet bij hen gekocht zijn en wat ze ook gewoon weten. Zij "verlenen dan garantie" onder het verkoopargument: klant (van concurent) zo tevreden houden zodat hij een volgende keer hier komt kopen.

Maar hierin zit geen enkel juridisch recht op garantie. Dit is slechts verkooptactiek met een vleugje marketing.
Art 6.251 bw is een belangrijke.
In beginsel gaat het er om in hoeverre je het goed onder bijzondere titel verkregen hebt. In hoeverre jij rechtmatige opvolgend garantiehouder bent.
Het zal verschil maken in hoeverre je wettelijke opvolger bent (bijvoorbeeld erfgenaam) en het goed wettelijk rechtmatig toebedeeld hebt gekregen. Dan heb je
misschien nog een juridisch kansje op doorlopende garantie, al gaan dan ook weer andere artikelen spelen in hoeverre daar belang is voor houder en verkoper.
Kijk,
erf je een gloedjenieuwe bij de dealer gekochte auto van een maand oud van je overleden ouders, dan is jouw belang nog dermate hoog en is er geen nadelig belang voor de dealer dat je grote (naar mijn vrijblijvende inschatting zeker) kans maakt dat die garantie gewoon bij jou door gaat.
Of (in dit geval) dat je iets gekocht hebt waarop wetgeving rondom kopen van toepassing is. Want dan houdt het op door het volgende.
Koop je iets dan ga je een (nieuwe!) koopovereenkomst aan met de verkoper, en
je verkoper is een particulier en kan geen garantie geven. Jouw (particuliere) verkoper is wettelijk niet gerechtigd/gemachtigd om de garantie van een derde (zijn verkoper of een poducent) aan te bieden (zelfs een wederverkoper wordt daartoe eerst gemachtigd voor hij dat kan).
Daar zal het op struikelen als het juridisch uitgevochten gaat worden.
Mijn conclusie. Geen recht bij particuliere wederverkoop, maar het wil in de praktijk nog wel eens lukken.
Disclaimer. Dit is een antwoord op de vraag van kopen van gebruikte goederen bij een particulier. Bij koop van gebruikte goederen bij een handelaar kan het net weer wat anders liggen.