Daar ben ik het niet mee eens; als het om goed zíngen ging wel. Maar het liedje waar ze mee kwam was allesbehalve catchy. Dat deden een aantal landen toch echt wel beter. Ik vond persoonlijk Duitsland het beste nummer hebben. Goede lyrics, mooie bijpassende visuals. Maar heel veel hooguit matige liedjes waar je na een paar minuten al niet meer van wist hoe die ook al weer gingen. Het kippe-nummer was wat dat betreft wel wat memorabeler. Maar het ik vond het toch wel verrassend hoezeer mijn eigen beoordeling afweek van de jury- en publieksstem. Ik heb blijkbaar andere maatstaven voor een goed liedje... En smaak blijft natuurlijk altijd een dingetje.
Eigenlijk zijn wij het met elkaar eens; alleen wat jij hierboven jouw "maatstaven voor een goed liedje" noemt, valt in mijn betoog onder "persoonlijke smaak", dus wat iemand LEUK vindt.
En met dat voorbeeld probeerde ik juist aan te geven dat GOED (
met goed bedoel ik de muzikale gehalte) enerzijds en anderzijds LEUK (wat jij, wellicht passender, als catchy omschrijft) twee verschillende dingen zijn, die elkaar weliswaar niet hoeven te bijten, maar niet door elkaar gehaald moeten worden.
Daarom ook mijn opmerking dat wij dan klassieke muziek moesten sturen als het alleen om GOEDE muziek moest gaan.
Iedereen lult maar over goede muziek, maar niemand wilt luisteren naar goede, maar saaie muziek.
M.a.w., wij zijn in eerste instantie geïnteresseerd in catchy/aansprekende muziek en pas in tweede instantie of het goede muziek is.
Leuk en catchy hoeft dus niet te betekenen dat de muziek niet ook goed kan zijn, maar in Nederland lijkt men er wel zo over te denken.
Niemand gaat zitten luisteren van; o ja, interessante akkoordprogressie, ...hé, daar heeft de zanger een hoge A gehaald zonder kopstem.... en mooie contapunt daar...
Je hoort eerst iets dat jou boeit en jouw aandacht trekt, en pas daarna blijkt dat, als het muzikaal goed in elkaar zit, het langer zal blijven boeien.
Het is net als met sex; hoe fantastische minnaar je pretendeert te zijn, als je niet eerst zorgt dat je eerst aantrekkelijk genoeg gevonden wordt, zal het bij pretentie blijven.
Blijkt toch dat Eurovisie aanleiding kan zijn voor interessante discussies.
P.S.
Ik bedenk mij dat het onderscheid tussen iets GOED vinden of LEUK wellicht iets is dat alleen bij producers leeft.