Wat voor nieuw concept zou jij graag willen zien?

Een techniek die al enigszins in dingen als een V-synth zit, maar dan verder uitgewerkt en zeer gebruiksvriendelijk:

neem een patch die gemaakt wordt aan de hand van (bv) 4 samples. Ingebouwde samples en/of eigen samples. De magie zit erin dat de machine die patch heel doorgedreven kan analyseren. Per sample heb je draaiknoppen die zeggen in welke mate de eindpatch de amplitude envelope/frequentie envelope/spectrum/compressie/ambience....van elke sample gebruikt. Welke parameters precies weet ik zo meteen niet, maar in ieder geval high-level dingen. Dus minder naar de details van de synthese gaan, maar meer "ik wil het timbre van deze bombardon die qua volumeverloop klinkt zoals een noot op deze piano en gebend wordt en in resonantie eindigt zoals deze elektrische gitaar, terwijl het klinkt alsof ik ze in de kathedraal speel van deze orgelsample". Of dus voor ieder aspect een mix van de verschillende samples.

Qua layout zie ik het hands-on: 4 schermpjes waarin je een sample kiest of opneemt, met bij elk scherm een zestal draaiknoppen met deze high-level aspecten. Nog een vijfde scherm met algemeen menu en evt mogelijkheid om toch in meer detail te gaan ADSR'en zou je willen. Beetje Nord Modular G2 layout.

En dat concept dan live aan te passen met een vectorpookje, waardoor je tijdens het spelen je patch bv traploos kan mixen tussen de timbres (of envelopes of ambience of...) van bovengenoemde 4 instrumenten. Of zo speel je bv een wilde saxsolo, je houdt een hoge noot aan, en wringt hem langzaam naar een gitaartimbre waarna je verder solo't.

Rad.

Even afwachten wat de Kwantum computer gaat brengen...
Specifiek geschikt voor analyse/verwerking van grote hoeveelheden data en (paralelle) processen..

https://nl.wikipedia.org/wiki/Kwantumcomputer

Overigens zijn er (gezien de grote commerciële belangen) al diepgaande analyses gedaan rond muziek. Muziek is enerzijds enorm mathematisch/natuurkundig van aard. En tegelijkertijd enorm subjectief. En in die zin ook afhankelijk van de luisteraar(s) (de mens) in al zijn verscheidenheid. Het gaat tenslotte niet om het geluid of de muziek maar de perceptie ervan door de luisteraar.

Er zijn ook al allerlei initiatieven om de huidige state-of-the-art rond geluid en muziek te vertalen naar generatieve, algoritmische en/of AI toepassingen die ofwel zelf muziek genereren, of daarbij ondersteunen.

https://en.wikipedia.org/wiki/Generative_music

En grote groepen mensen experimenteren al met nieuwe concepten. Bijvoorbeeld met behulp van reeds bestaande (deels gratis) audio synthese omgevingen.

https://en.wikipedia.org/wiki/Comparison_of_audio_synthesis_environments

Ben benieuwd wat de toekomst brengt. We leven gelukkig in een tijd waar ontwikkelingen steeds sneller gaan. Misschien maak ik het nog mee....

Laatst gewijzigd:
Even afwachten wat de Kwantum computer gaat brengen...
Specifiek geschikt voor analyse/verwerking van grote hoeveelheden data en (paralelle) processen..

bevindt zich nog in een experimenteel stadium en ik zie het er niet van komen dat dit voor de gewone mens snel bereikbaar wordt omdat zo'n computer alleen functioneert in een kwantumtoestand.
Dat is voor een gewoon mens niet te realiseren denk ik.
Misschien dat het over één a twee decennia wellicht via de cloud ook voor ons toegankelijk wordt?

Maar zoals je al zegt; benieuwd wat de toekomst brengt.
Als je ziet wat er momenteel gebeurt dan denk ik dat we de komende tien jaar best een aantal leuke ontwikkelingen gaan meemaken.

bevindt zich nog in een experimenteel stadium en ik zie het er niet van komen dat dit voor de gewone mens snel bereikbaar wordt omdat zo'n computer alleen functioneert in een kwantumtoestand.
Dat is voor een gewoon mens niet te realiseren denk ik.
Misschien dat het over één a twee decennia wellicht via de cloud ook voor ons toegankelijk wordt?

Maar zoals je al zegt; benieuwd wat de toekomst brengt.
Als je ziet wat er momenteel gebeurt dan denk ik dat we de komende tien jaar best een aantal leuke ontwikkelingen gaan meemaken.
Ja, ontwikkelingen op het gebied van bv. AI zullen voorlopig het nog moeten doen met conventionele computers, de kwantumcomputer die echt bruikbaar is laat nog wel een tijdje op zich wachten.

Toch zijn er interessante ontwikkelingen op het gebied van de kwantumcomputer, recent is er bv. een methode bedacht waarmee je rechtstreeks met een kwantumcomputer bewerkingen op audiosignalen kunt uitvoeren. Een andere leuke ontwikkeling is de Quantum 4004, een kwantumvariant van de 4004 microprocessor van Intel uit 1971. Het is een kwantumuitvoering van de traditionele von Neumann-architectuur. Grootschalige kwantumcomputers vergen waarschijnlijk een vorm van serialisatie om het in de praktijk te realiseren, dit is een mogelijke richting. Maar het is allemaal nog erg pril.

Ik zou een meer profi super Korg Kaossilator willen zien, niet dat Kaossilator Pro ding dat ging nergens over - maar een extra grote polyfone of extra brede kaosillator pad met veel controller knopjes en een goeie synth engine, 2x MIDI out, als sequencer voor externe synths ook bruikbaar, een step sequencer en....
ow wacht dat is de electribe II al een beetje, zoiets maar dan nog meer gefocused op de kaos pad...misschien 2 pads in een ding zodat je met beide handen 2 verschillende synthlijnen kan spelen...dat zou toch megadik vet zijn! :koffie:

Waarom willen jullie allemaal dure dingen,
bedenk ook iets wat geen geld kost en gewoon geprogrammeerd kan worden.

Zo van : ja ik wil veel knoppen, sja wie niet, dat kost elke knop weer een euro.
Ik wil 30 speakers en 5 beeldschermen met sequencers van hier tot tokio.

Verder dan knopjes en sequencers zal dit topic niet gaan denk ik, weer een topic, nummer 1 miljoen en 1.

Zo van : ja ik wil veel knoppen, sja wie niet, dat kost elke knop weer een euro.

Verder dan knopjes en sequencers zal dit topic niet gaan denk ik, weer een topic, nummer 1 miljoen en 1.

Aldus, azijnpis reactie nummer 1 miljoen en 1. Tot dusver ook deze bijzonder kansloze bijdrage nummer 1 miljoen en 1. Stal je voor, dat je dan buiten je azijnpis reactie ook nog een zinvolle toevoeging hebt aan dit best wel leuke idee van een topic, waar vooralsnog iedereen die reageert wel lol mee lijkt te hebben...

Maaruuuuuh, ik wil een modular die werkt met hologram draadjes! Dus niet zo'n matrix ding, want das nie leuk nie. Ik wil wel patch punten, maar dan wel met zwevende draadjes. Maar waar je dan wel doorheen kan kijken en kunt grijpen, zodat je niet door een oerwoud van draadjes moet om aan een knopje te draaien.

bedenk ook iets wat geen geld kost
Even off-topic, maar ook weer niet, misschien zou het leuk zijn om er een soort van wedstrijd van te maken voor degenen die aan zelfbouw doen op dit forum. Wie bouwt voor een laag bedrag (enkele tientjes ofzo?) de leukste/creatiefste/gekste synth, of "synth" (expres tussen aanhalingstekens ;)), of ander apparaat dat elektronisch geluiden maakt? Inzenders maken een uitgebreide video met een demo wat het doet en iedereen mag stemmen. De moderatoren checken de bonnetjes wat het gekost heeft en het inderdaad binnen budget is. Zoiets... :eureka:

De meeste waarde van een product zit in de software en niet in de hardware.
Als jij bv 10E2 uur in je beatbox stop dan is dat dus heel prijzig.

Ja, als jij 3 maand met een liedje bezig bent hoeveel is dat liedje dan wel niet waard ?,
niet meer dan de CD waar die opstaat.

Hoeveel kost hardware ?, niet meer dan de onderdeeltjes.

Ok, als je iets laat programmeren, ja dan ben je wel meer kwijt eraan.

En een goede programeur heeft altijd zijn dingetjes van te voren klaar,
die kan heel makkelijk ctrl+C ctrl+V, en even de dingen samenvoegen,
je kan niet uit het niets een synth programmeren, je begint eerst met wat simpels.

Ik wil muziek maken met mijn gedachten. Gedachten kosten niets en heb ik in overvloed :eureka:

Heb je mijn voorstel gelezen of was het tegen die tijd al zwart voor de ogen?

Daarbij is de interface voor mij het belangrijkste element van een synth, dus ja ik wil knoppen. En op een gitaar wil ik snaren.

Ik vond dit destijds wel een mooi idee, gewoon een knop op een display kunnen plakken en draaien maar. Eigenlijk weinig meer van gehoord helaas.
tuna-knobs.jpg

http://www.deephouseamsterdam.com/dutch-tuna-knobs-invention-turn-ipad-into-actual-controller/

[EDIT] ik zie dat ze inmiddels gewoon bij Bax te koop zijn... Toch beter eerst eens Googlen...

Ik wil muziek maken met mijn gedachten. Gedachten kosten niets en heb ik in overvloed

Toch zijn er al pogingen die die richting opgaan, wellicht een kwestie van tijd?

http://www.samsung.com/nl/discover/culture/met-je-hersenen-een-geluid-en-licht-show-aansturen/

Nou had ik het over AR en het aansturen van muziek maar ik zag op yt dat Brian Eno een app heeft ontwikkeld die je wel via AR kunt aansturen

En hier met kinect, da's ook een kwestie van tijd voor het in de winkel ligt denk ik;

Voor Ableton schijnt het er al te zijn als ik dit zie;

Laatst gewijzigd:
Ik wil nog een fantsoenlijke synth zien waarbij "physical modeling" gecombineerd wordt met formant fillers die je zelf kunt maken. Een soort van hardware Reactor/VSynth.

Back