Muziek Opnemen, Waarmee?

Modular Marty

Stamgast
Ik neem nu al weer een hele tijd mijn "muziek" op, op een oud bagger cassette dekkie.
Maar ik wil nu de grote overstap gaan maken voor een meer sporen recorder, aangezien ik daar nog steeds weinig kaas van heb gegeten wil ik graag wat informatie. Ik heb zelf een hele berg vintage synths en Drumcomputers, dus misschien klinkt dat wel lekker op een DAT recorder, of zal ik toch met de computer gaan opnemen, of een hele mooie Harddisk recorder gaan aanschaffen, of een ouderwetse 8 track????

Korg heeft een mooie lijn van 24 bits harddiskrecorders. Misschien is dat wat voor je?
Wel duur hoor.

Wat is het budget? Altijd belangrijk om te weten.... Moet het perse hardware zijn of is een computer ook een optie?

Ik brand alles op cd's en haal het daar weer af als dat nodig is. Due een goede cd-brander is mijn advies. Dan komt het zogenaamde probleem van de 16-bits resolutie of beter natuurlijk. Een goede 16-bits brander klinkt gewoon goed en beter dan dat is echt niet nodig volgens mij. Maar goed je hebt van die types die gaan voor 24-bits/192 kHz resolutie met dolby-surround. Niet doen..................................:D

Origineel geplaatst door fuse
Korg heeft een mooie lijn van 24 bits harddiskrecorders. Misschien is dat wat voor je?
Wel duur hoor.

Als dan toch naar die korg gaat kijken. Bekijk dan ook eens de roland VS-2400 en 2480 en zeker niet te vergeten de akai DPS24 die volgens mij nog steeds de beste keuze is.
MAAR het hangt er nattuurlijk van af wat juist je benodigdheden zijn en of je er zo veel poen wil aanhangen....

noot: DAW's (standalone recorder;;;dinges) hebben volgens mij het voordeel qua stabiliteit + je weet op voorhand waar je aan toe bent en ze bieden steeds meer mogelijkgheden qua integratie in andere systhemen(ook ier wint de akaidps zonder probleem)

Hoewel ik best 'n hardware-adept ben, kan ik je voor het makkelijke sequencen en opnemen toch echt een pc aanraden !
Het kost misschien wat moeite om je hardware op elkaar af te stemmen enz. (iig meer moeite als met 'n HD-recorder), maar de flexibiliteit en het bedieningsgemak zijn onovertroffen !

Origineel geplaatst door gemmetje
Hoewel ik best 'n hardware-adept ben, kan ik je voor het makkelijke sequencen en opnemen toch echt een pc aanraden !
Het kost misschien wat moeite om je hardware op elkaar af te stemmen enz. (iig meer moeite als met 'n HD-recorder), maar de flexibiliteit en het bedieningsgemak zijn onovertroffen !

sorry hoor meer hier ben ik het dus niet mee eens: Volgens mij zijn echte faders toch stukken handiger dan een muisje....
En qua flexibiliteit zou ik echt niet weten wat ik mis.... adat, s/pdif, digi coax, midi, usb, wordclock,.....
En 12 supper zuivere preamps met trs en xlr imput, wav(gewoon en timestamped)enƩ .aiff-export.
Volgens mij moet je al heel wat investeren in geluidskaart en controler om zo ver te raken. + met een DAW ben je zeker dat hij binnen 5 jaar nog net even stabiel is. PC evolueerd eindeloos en da kans dat je binnen 2 jaar heel je PC kan gaan vernieuwen is niet onbestaand.

Het hangt er natuurlijk ook grotendeels vanaf wat je nu reeds voor PC staan hedt.......
Veel nabewerking enzo doe ik ook op de PC, maar tracking, het grootste deel van de fx, mixing en automation doe ik in ieder geval op mijn DPS24

my 2c

Origineel geplaatst door nIQ
sorry hoor meer hier ben ik het dus niet mee eens: Volgens mij zijn echte faders toch stukken handiger dan een muisje....
En qua flexibiliteit zou ik echt niet weten wat ik mis.... adat, s/pdif, digi coax, midi, usb, wordclock,.....
En 12 supper zuivere preamps met trs en xlr imput, wav(gewoon en timestamped)enƩ .aiff-export.
Volgens mij moet je al heel wat investeren in geluidskaart en controler om zo ver te raken. + met een DAW ben je zeker dat hij binnen 5 jaar nog net even stabiel is. PC evolueerd eindeloos en da kans dat je binnen 2 jaar heel je PC kan gaan vernieuwen is niet onbestaand.

Het hangt er natuurlijk ook grotendeels vanaf wat je nu reeds voor PC staan hedt.......
Veel nabewerking enzo doe ik ook op de PC, maar tracking, het grootste deel van de fx, mixing en automation doe ik in ieder geval op mijn DPS24

my 2c

Okee, dat van die faders klopt natuurlijk helemaal, maar dat probleem is ook verholpen met 'n aparte controller. En daarmee kun je dan ook nog es fijn een softsynthje of onwillig hardsynthje aansturen (flexibel !!).
Dat evolueren spreekt volgens mij eerder tegen de HD-recorder als ervoor. De ontwikkelingen bij de HD-recorders staan ook niet stil, en iedere x een nieuwe HD-recorder kopen lijkt me duurder als iedere x een nieuw kaartje. De aansluitingen en mogelijkheden zoals je noemt kun je bij geluidskaarten ook vinden. Dan kom je wel bij de duurdere kaarten terecht, maar dan nog ben je goedkoper uit als met 'n HD-recorder.

Zoals je zelf al aangeeft is het altijd makkelijk om een PC erbij te hebben (voor nabewerking enz.). Wat is er dan makkelijker en voordeliger als alles met de PC, ipv HD-recorder voor het daadwerkelijke opnemen en nabewerken met een PC ?

Dat heel wat investeren in kaart en controller staat imo niet in verhouding tot de investering van een HD-recorder.
Koop maar es een fijne pc en een dikke MOTU (imo JE van HET !). Geheid dat je goedkoper uitbent als wanneer je een HD-recorder moet gaan kopen met dezelfde functionaliteit en kwaliteit.

Als je weet hoe je moet opnemen op een cassetterecorder weet je ook hoe dat moet met een cdrecorder. En wat je niet hebt gehad mis je niet. Laat die pc met duizend mogelijkheden lekker zitten en haal een cdrecorder zou ik zeggen. Je werkwijze blijft precies hetzelfde op deze manier.;)

Ja ergens kan ik de argumenten wel volgen maar wat de evolutie van HD recorders betreft denk ik dat men er qua hardware zowat is , wat niet wil zeggen dat de soft van die dingen niet meer evolueerd. Binnen 2 weken komt er voor mij .wav. export via usb. bij waardoor een zware geluidskaart gewoon overbodig wordt in men PC. enkel iets waar ik een masterprogrammatje mee kan voeden en een sequencer?.

en wat het rekensommetje betreft.... Akai DPS= 3400 euro (yep een hele boel pleuro's)
MAAR. aangezien ik ook min of meer draagbaar wil blijven : een laptop, lekkere externe geluidskaart dan maar, leuke controler(btw. de meeste daw's doen het ook leuk als controler) en een hoop software (ja, als je rekent moet je ook alles rekenen.). kOM JE TOCH OOK WEL AAN DAT BEDRAG DENK IK;)

hangt er dus echt van af waar je jezelf het beste bij voelt...... gewoon wel alle opties bekijken:okdan:

Muziek opnemen

Muziek opnemen

Hoi,

Ik werk al tijden met een Boss sporen machine, eerst een BR8 (met ZIPdrive erin) en nu een Boss BR1180CD (64 sporen met ingebouwde HDschijf en CDrecorder). Dit is een prima machine en ook niet al te duur (rond de 900 euro). Hij is ook gemakkelijk in gebruik en niet al te fors in grootte. Misschien een idee?

Groeten,

Phochos:halleluja

Als het ook draagbaar moet zijn, vallen al mijn argumenten in duigen.
Een dikke leptop en dito usb2.0 of firewire sound"kaart" kosten vet veel centjes, en dan zal het argument prijs idd voor een groot deel vervallen.

Je zegt trouwens dat je je (dure) geluidskaart niet meer nodig hebt door de aanschaf van een usb-device.
Maar vertel mij dan maar es wat je voor dat usb-ding moet gaan betalen ! (ff ervan uitgaande dat het kwaliteit is)
Ik denk dat je dan een eind in de buurt van de prijs van een dikke pci-kaart komt !

Alleen je opmerking dat ze er wel zijn met de evolutie van hardware bij HD-recorders...... Geloof je het zelf ?
Mijns inziens is de evolutie van hardware bij peecees ook allang genoeg geweest (ik persoonlijk heb echt geen behoefte aan NOG betere specs wat betreft peecee of geluidskaart), maar daarbij weten ze ook van geen ophouden.

Ieder jaar komt er wel weer een HD-recorder uit waarbij bv. de samplerate oid weer omhooggeschroeft is, of waar ze weer iets nieuws verzonnen hebben wat betreft interface (touch-screen enz.). Ik heb dus echt het idee dat de evolutie van HD-recorders net zo'n verhaal zonder eind is als de evo van pc's.

Gewoon stereo naar je PC met Soundforge o.i.d. erop...realtime opnemen zoals een DAT of andere recorder...

Origineel geplaatst door gemmetje
Als het ook draagbaar moet zijn, vallen al mijn argumenten in duigen.
Een dikke leptop en dito usb2.0 of firewire sound"kaart" kosten vet veel centjes, en dan zal het argument prijs idd voor een groot deel vervallen.

Je zegt trouwens dat je je (dure) geluidskaart niet meer nodig hebt door de aanschaf van een usb-device.
Maar vertel mij dan maar es wat je voor dat usb-ding moet gaan betalen ! (ff ervan uitgaande dat het kwaliteit is)
Ik denk dat je dan een eind in de buurt van de prijs van een dikke pci-kaart komt !

hehe, ik koop helemaal geen usb-divice. Die zit gewoon op men akai ..... Volgend jaar komt er een usb2 of fi.wi. kaart(als uitbrijding van de dps24) en dan ga ik weer effe mogen dokken. Maar nu koste het mij geen cent. Akai blijft de DPS constant updaten en wel met dingen die door users gevraagd worden(en helemaal voor niks).

BTW. ik heb momenteel niet eens een geluidskaart;) enkel zo'n buit-in dingetje wat momenteel zeker voldoende is.....

Origineel geplaatst door Modular Marty
Akai MPC-2000XL

Als je gewoon alleen je midi sequences wilt opnemen zou ik gaan voor een cd brander en een multiband compressor. Een goede en betaalbare combinatie is de Tascam CDRW700 en de TC Electronic Triple C. De Triple C heeft erg goede AD convertors en bovendien memories.

Als je wat meer wilt gaan bewerken op audio gebied zou ik toch voor een pc'tje gaan. Je zou er Wavelab op kunnnen zetten, dan kun je je mix helemaal afmaken. Als je er dan aan toe bent kan je op termijn misschien ook de sequencing vanuit de pc doen met bijv. Cubase.

k gebruik een minidiscrecorder om op te nemen (omdat ik die meer vertrouw dan een computer), en de minidisc heeft een digitale output die naar mn computer gaat.

Voordelen: betrouwbare opnames (alleen opletten op digital clipping), nie zo duur (MD-recorder en een soundcard met digitale I/O)

Nadelen: maximale opnameduur is 80 minuten en het opnemen op PC is realtime (60 minuten opnemen=60 minuten 'wachten'; sony is zo stom om wel een USB-aansluiting op een minidiscspeler te zetten, maar deze alleen maar te ondersteunen om muziek van PC naar MD te copyen en niet andersom...)

mn alternatief was een audio-CD-recorder (Tascam USB-apparaat)

en zoals altijd: voor betere kwaliteit/meer opties >> gooi er meer geld tegenaan ;)

Re: Muziek Opnemen, Waarmee?

Origineel geplaatst door Modular Marty
Ik neem nu al weer een hele tijd mijn "muziek" op, op een oud bagger cassette dekkie.
Maar ik wil nu de grote overstap gaan maken voor een meer sporen recorder, aangezien ik daar nog steeds weinig kaas van heb gegeten wil ik graag wat informatie. Ik heb zelf een hele berg vintage synths en Drumcomputers, dus misschien klinkt dat wel lekker op een DAT recorder, of zal ik toch met de computer gaan opnemen, of een hele mooie Harddisk recorder gaan aanschaffen, of een ouderwetse 8 track????

Hij wil een meersporen recorder, dus geen minidisc of cd-recorder....

Back