Kraftwerk Komt naar Nederland 29 Maart 2004

Het was zeker wel redelijk live. Op het begin vondt ik het niet zo leuk. Maar toen ik vlak bij het podium ging staan was het erg cool. Op een gegeven moment hadden ze echt zo'n lang hypnotiserend nummer. Eerg gaaf. Die tobots en die licht effecten waren ook erg geslaagd.

Waaaaaa!!!!

Heb de hele tijd vooraan in het midden gestaan, en het enige wat je dan ziet is overal beelden en de vier heren van Kraftwerk ervoor in een muur van geluid. Het was inderdaad duidelijk live, want soms gingen er kleine dingetjes fout, niet strak in de maat of te vroeg gestart. Das niet erg, want dat maakt live zo leuk juist. Ik vond het geluid erg strak klinken vooraan, de zapjes vlogen je links en rechts om de oren en de vocoder deed de frieten van het begin van de avond weer opborrelen. Mooi ook om te zien hoe goed ze onafhankelijk van elkaar kunnen werken. Ze zochten nauwelijks contact met elkaar.

Het meest was ik nog te spreken over hoe ze zo'n goede totaal show neer wisten te zetten die geen moment verveelde. Tenslotte stonden ze gewoon 2.5 uur achter een laptop, dus dan moet je wel wat aparte dingen doen om het interessant te houden. De visuals speelden hierbij natuurlijk een cruciale rol. Dit waren niet zomaar wat plaatjes die van het internet gehaald waren met een lichtshowtje, dit was kunst!!!

Jammer dat er af en toe van die boeren naar voren komen omdat ze ook ff eerste rij willen staan en dan keihard voor je neus gaan staan ouwehoeren omdat er ff geen vette 'dancebeat' is. Ga naar Dance Valley ofzo!!!

Gr, Phontaq.

tis 4 uur en ik ben net thuis ... was ergggg leker vooral de sound is prima :)

Oef ging lekker vooraan staan maar ik had geen oordoppen bij me...
dus na 2 nummers toch maar wat meer naar achteren want ik wou mn gehoor langer bewaren...

Wel vet...op het einde toch enigszins 'gedanst'...

ook het gevoel hadden te luisteren naar een soort best of cd en te kijken naar 4 pacman spelende heren?

Als je dacht dat dit helemaal een 'band' was die afgedraaid werd, dan heb je bij concerten te vaak te dicht bij de speakers gestaan en doen je oren het niet helemaal meer. Zoals al gezegd, je hoorde ze soms uit de maat iets instarten en dat maakte het juist heel leuk.
Eén foutje vond ik zelf fantastisch, en dat was meteen het enige moment van interactie tussen de 4. Aan het begin van Autobahn, nadat ze met de vocoder alle 'versnellingen' hebben gekozen, werd het bekende autobahn-baslijntje ingestart....maar hij pakte de verkeerde patch! Ik dacht he, ze kiezen voor een licht andere sound voor het nummer, vond het wel grappig. Maar toen keken de andere drie echt van: 'Hey Scheisshund, was machst du jetzt?!'
En hup, de goede patch werd halsoverkop gekozen, fantastich moment vond ik dat.

Al met al erg genoten, en ook mijn vader van 57! Next up is Jarre denk ik! :)

Ha, dat foutje aan begin van Autobahn plus interactie tussen de pac-mans viel me ook op! Maakt het toch idd net ff iets leuker door! Ik kwam te laat binnen,tjemig die lui zijn echt punctlich. Kwam binnen tijdens iets van Tour de France wat ik toch allemaal wat minder boeiend vond. Het kwam echt los vond ik bij hoogtepunten als The Model, Radioactivity al het werk van Computerworld en zo nog wat dingen zoals de robotact. Al met al ben ik erg gecharmeerd door hun heerlijk simplisme dat ook in de video's (etc) tot uiting kwam. Perfect tempo allemaal (sloom) en lekker simpel maar doeltreffend. Zoals na de eerste keer gordijnen, hadden ze voorzover ik zag alleen een andere stropdas om die uit een paar simpele LEDjes bestond: precies genoeg. Dat is toch echt hun kracht vin ik. Toffe avond!

Origineel geplaatst door Neo Land
Nou als ouwe lul zijnde mocht ik uiteraard niet ontbreken op het Kraftwerk feest van vanavond in de HMH te A'dam.
Nu is het voor mij praktisch om de hoek en ben dus vlot weer thuis om dit even in te kloppen.
Maar de vraag is, zijn er nu meer mensen die ondanks het feit dat het erg leuk was om te zien, ook het gevoel hadden te luisteren naar een soort best of cd en te kijken naar 4 pacman spelende heren?
Ik bedoel er was géén verschil te horen toen die 4 paspoppen achter de tafeltjes stonden en "We are the robots" speelden.
Nogmaals niets negatiefs over deze pioniers (nou ja 2 van de leden dan), want ik geloof dat tegenswoordigs niemand meer écht live speelt en er altijd wel wat meeloopt op de voor- of achtergrond (mijn band incluis!).

:biertje:

Liggen :Z op de tribune? Vooraan kon je zien dat ze toch best veel live deden gingen ook wel een paar kleine dingen mis.
Ik vondt het super vet.:)

Er stonden niet alleen LAptops .
Ze hadden ieder een aantal controllers en een keyboard maar ook pedalen .
Ik dacht eerst mischien wel een soort Novation Remote ?
Het zal wel custom made zijn wat ze gebruiken .
Volgens mij starten ze met die pedalen loops in .
Hoe dan ook ......... ik vond het geweldig !

Ik heb mij ook uitermate vermaakt gisteravond!

R.
(tikt dit in zijn verse The Man Machine sjurt :) )

In een woord :
GE-WEL-DIG

Ik wist vooraf niet precies wat ik er van moest verwachten. Ik wist dat ze met z'n vieren achter een deskje zouden staan, maar verder....? Maar ik vond de show fantastisch, lekker eigenwijs. De interactie tussen beeld en geluid was perfect. En WOW wat komt die muziek over op zo'n PA zeg! Ik stond zo'n 8 a 10 meter van het podium af, precies in het midden en idd, de piepjes en bliepjes vlogen je letterlijk om de oren en de bass was superstrak.

Ik ben echt blij dat ik dit mee heb mogen maken, want ik denk niet dat de heren ooit nog eens in Nederland komen (gezien de leeftijd), al hoop ik dat wel natuurlijk want dan ben ik zeker weer bij.

Origineel geplaatst door Zhanox
Eén foutje vond ik zelf fantastisch, en dat was meteen het enige moment van interactie tussen de 4. Aan het begin van Autobahn, nadat ze met de vocoder alle 'versnellingen' hebben gekozen, werd het bekende autobahn-baslijntje ingestart....maar hij pakte de verkeerde patch! Ik dacht he, ze kiezen voor een licht andere sound voor het nummer, vond het wel grappig. Maar toen keken de andere drie echt van: 'Hey Scheisshund, was machst du jetzt?!'
En hup, de goede patch werd halsoverkop gekozen, fantastich moment vond ik dat.

Ja, dat viel mij ook direct op. Leuk moment was dat. Ze moesten er zelf ook wel een beetje om lachen.

Ze speelden behoorlijk wat live. Nr 1 speelde vooral veel pads en strings en deed de, ahum, 'zang'. Nr 2 deed veel live filterwerk en nr 3 verzorgde de sound FX en speelde wat met delay's op verschillende geluiden. Volgens mij bediende nr 4 de sequencer en de patch-selectie want ze keken hem met z'n drieen aan bij het 'autobahn incident'.

Moet dat niet "Autobahn accident" zijn?

In ieder geval: Ook ik heb genoten van de strakke en minimale show. Het was gaaf, en gaaf, dat was het! Overigens vond ik het begin wel heel gaaf. machinemachinemachinemachinemachine. Leuk was dat. :)

prachtig toch, welke band kan een paar robots op het podium zetten en dat dan het publiek helemaal uit z'n dak gaat?

wel een beetje treurig om te horen dat die nieuwe dingen gewoon niet klinken. begin was nogal mat en het geluid stond een beetje zacht, maar later ging dat toch wel los. en die oude nummers staan gewoon als een huis, geweldig. ook als je ze plaatst in hun tijd, deze mannen waren hun tijd zo ongelooflijk ver vooruit. electronische muziek, zeer repetitief en onderwerpen als snelwegen, reizen en computerwerelden....
(en dit optreden vond ik beter dan de twee die ik verleden jaar in parijs heb gezien......)

jaaahh......

mijn eerste "grote concert" sinds 5 jaar ofzo maar weer en dan wat voor een.... ben met een vriend op een gegeven moment op de 4e rij ofzo gaan staan, en dan kun je ze gewoon bijna aanraken....

Hoe die linker ook de hele tijd ff dat handje bij de microfoon deed om feedback tegen te gaan.... zo ontzettend charmant en ouwbollig tegelijk. En ze stonden wel degelijk een hoop live te doen, ik geloof zelfs dat ik die linker ook gewoon melodieen heb zien spelen, dan zong hij iets met dat handje en dan was het snel terug met dat handje naar het keyboard en dan begon de melodie.

Het is echte magie; Kraftwerk.

Ik ga die CD's/LP's nog veel draaien weer.

wat me wel opviel is dat er zelfs in de 4e rij pas in het laatste kwart een beetje uitbundiger gedanst werd.
Is dat typisch Amsterdamse nuchterheid?

FANTASTISCH!

Ik vond dat concert in Utrecht, 14 jaar geleden, al fantastisch. Ik had niet gedacht dat ik zo onder de indruk zou zijn van hun nieuwe show. Die visuals zijn werkelijk geperfectioneerd!
De mannen zijn op leeftijd maar komen nog zo krachtig over dat ze volgens over 30 jaar nog toeren!!! :)

We waren met z'n vieren, twee daarvan hadden geen idee waar ze naartoe gingen maar ook zij vonden het helemaal te gek.

En dat was het ook.

pix

Attachments

• 290304-192726.jpg
    290304-192726.jpg
    9,1 KB · Bekeken: 116
Back