SF marktplaats verhuftering

In het verleden is er op synthforum de vraag gesteld of iemand beschikte over een ABN AMRO rekeningnummer om een werkelijke naam te achterhalen van een oplichter middels een transactie. Dit mondde nergens op uit. Nu ben ik vorige week ook opgelicht en heb ik weten te achterhalen dat deze persoon dit al sinds juli 2016 doet en nog is zijn rekening niet geblokkeerd. Nu ga ik er niet van uit dat ik mijn centen ooit terug zal zien maar het zou goed zijn om zijn naam en rekening onder de aandacht te brengen zodat anderen leed bepaard kan blijven. Dus ik vraag voorzichtig die vraag nog eens; of iemand beschikt over een ABN nummer en of deze of gene bereidwillig zou zijn te helpen te achterhalen wie deze persoon werkelijk is.

Laat maar, ik ben er net achter dat de werkelijke naam niet langer verschijnt onder het mom van ‘persoonsbescherming’. Leve het rechtssysteem.

Ik doelde er overigens niet op dat hier expliciet bekend te maken maar via andere websites waar dat wel mag, zij het dat deze oplichter audioapparatuur “verkoopt”, specifiek opererend binnen nichemarkten waar je het het minst verwacht.

Tja, ik denk dat dit een beetje inherent is aan het hele online gebeuren. Snel, vluchtig, niet belangrijk, we reageren wel als het nodig is etc....

Zo gaat het ook met handelen. Vele wedden op meerdere paarden en als ze eentje te pakken hebben wordt er met de rest niets meer gedaan. Teveel moeite.

Sommige verkoper maken ook snel een account aan om het te verkopen. Als ze het eenmaal verkocht hebben dan kijken ze niet meer naar de andere gegadigden.

Als ik koop dan haal ik het ALTIJD op. Ik zie wat ik krijg en van wie ik het krijg. Als er uiteindelijk gedonder mee is dan weet ik ook waar ik moet zijn om verhaal te halen. Op deze wijze nooit problemen gehad. Bij echt lage bedragen neem ik de gok het laat ik het opsturen.

Bij verkoop hanteer ik dezelfde attitude als de koper. Niet reageren ? Blijkbaar geen interesse, hup naar de volgende. Wel netjes reageren en moeite doen? Dan doe ik ook meer moeite voor jou. Heb zo wel eens een versterker naar iemand 100 km verderop gebracht. Ook hier zeer weinig problemen ondervonden op deze manier.

Je weet nu eenmaal dat je op marktplaats met aso's te maken hebt, handel daar ook naar en blijf niet gefrustreerd zitten als iemand een wereld bod doet en vervolgens niet reageert.

Ik prijs mezelf gelukkig met het feit dat dit me praktisch niet is overkomen. Neemt niet weg dat ik altijd allerlei checks doe alvorens over te gaan tot een koop. In dit geval had de verkoper heel goed z’n (voor)werk gedaan en ben ik gewoonweg niet scherp genoeg geweest.

Ik kan het echter niet helemaal eens met je zijn voor wat betreft je houding bij verkoop, maar ik begrijp wel hoe je ertoe bent gekomen en de noodzaak ertoe. Er is heel wat veranderd in de mentaliteit en dat is betreurenswaardig, ik dat we het daar beide over eens zijn.

Nou ik weet niet of iemand de "via via" nog kan herinneren? Het was zo een adv. krantje waar je al helemaal
niet wist waar je straks terecht komt. Nu kan je iemand op internet bijna tot zn sloffen traceren. Vroeger wist
je niet eens met wie je te maken hebt..

Niet dat we nu alles oplossen met raddraaiers, maar misschien wel makkelijker.

Nou ik weet niet of iemand de "via via" nog kan herinneren? Het was zo een adv. krantje waar je al helemaal
niet wist waar je straks terecht komt.

Jazeker weet ik dat nog.
Zo kon het gebeuren dat ik indertijd een Roland TB303 en een TR606 verkocht voor iets van 400 gulden geloof ik.
De house was net een paar jaar populair en vooral de TB303 dus ook maar ik had de boot gemist en dacht dat de deal redelijk was....
Nu met internet gebeurt dat niet meer.
Ook wel jammer natuurlijk want op die manier kon iemand ook iets leuks scoren voor relatief een klein bedrag.

In die tijd had ik nog aardig werk op die manier van de via via want ik had een Fordje Transit en in Amsterdam had ik elke dag klanten die tweedehands bijv een bankstel, ijskast of eethoek kochten en vervoer nodig hadden.

T is mij opgevallen tijdens de laatste verkoopronde,dat vooral kopers van keyboards t af laten weten na een afspraak om op te komen halen. Ze willen ook allemaal ophalen.
Mensen die synths kopen komen wel opdagen of laten t opsturen.
Heel vaag dit gelukkig ben ik bijna door mn vooraad keyboards voor de verkoop heen.

Niet dat we nu alles oplossen met raddraaiers, maar misschien wel makkelijker.

Uiteindelijk wel makkelijker, maar niet voor ons ter beschikking gesteld. Zeker met de recente aanscherping van de wet op de privacy wordt het achterhalen van ‘raddraaiers’ steeds verder afgeschermd. En dat maakt dat ze jaren door kunnen gaan. De schandpaal was zo gek nog niet...

Laat maar, ik ben er net achter dat de werkelijke naam niet langer verschijnt onder het mom van ‘persoonsbescherming’. Leve het rechtssysteem.
[misschien off topic] Helaas zijn de bankrekeningen die oplichters gebruiken van katvangers. Dat wil zeggen: een op het schoolplein gekochte bankpas met PIN code. Je kunt je niet voorstellen dat een 18 jarige zo verschrikkelijk dom is om zijn pinpas te verkopen voor een paar honderd Euro. Je kunt nl. je hele leven geen rekening meer openen (en dus nergens klant worden: niet bij een woningcorporatie, en je kunt geen werk meer krijgen omdat die een bankrekening nodig hebben, etc.). Toch doen ze het. Keer op keer.

Als er zo'n stommerd van 18 wordt gevonden en zijn/haar rekening wordt geblokkeerd dan gaat de oplichter verder met een volgende pas. En de katvanger? Die kent de oplichter alleen bij straatnaam. Ze weten gewoon echt niet wie het precies is. Die die gast woont bij zijn vriendin (lees: geen vast woon- of verblijfplaats).

Neen, als je eenmaal opgelicht bent is het einde zoek... :(

Tja, ik heb gisteren ook 3 uur in de auto gezeten om een synth (gekocht via SF) persoonlijk op te halen. Het is en blijft de beste manier.

Soms is iets slachtoffer van zijn eigen populariteit. Neem e-mail. Dat vindt men nu achterhaald. Men Whatsappt liever. Ik gebruik louter e-mail. Wat is tegenwoordig het mooie van e-mail? Ik krijg nooit meer van die "grappig" bedoelde fotootjes van een hond met een feestneus op, en ook niet van die duizend keer ge-forwarde moppentrommels. Je weet wel van die mails aan een stuk of 30 mensen waarvan het onderwerp is "FW: Fw: fw: fw: FW: fw: Vul maar in". Dat soort stront stuurt men nu via Whatsapp (geheel Facebook bestaat overigens uit dergelijke "kijk mij eens leuk zijn" berichten aan de gehele "vriendenkring"). En Whatsapp check ik nooit en ik flikker het ook regelmatig van mijn telefoon af als ik ruimte tekort kom voor een andere app.

Wat wil ik hiermee zeggen? Dat een forum en het aantal dingen dat er verhandeld wordt niet te groot of te "populair" moet zijn. Als ik bijvoorbeeld iets zoek op Marktplaats.nl (dus niet op de marktpl. van SF) dan zie ik wel tien mensen die het verkopen. Die moet je dan allemaal mailen. De eerste die reageert, daar koop ik van. Tja, het zou kunnen dat ik de rest vergeet te zeggen dat ik het reeds van een ander heb gekocht. Synths zijn een stuk zeldzamer dus dan heb je dat zo gauw niet. Maar zoals iemand hier al aangeeft: een midi-keyboard? Da's andere koek.

Ik ben ook al jaren op een ander forum actief waar een vaste kern mensen al meer dan 10 jaar vrijwel dagelijks reageert. Ik heb ze nog nooit ontmoet en ken hun echte namen niet maar ik vertrouw ze blind. Als iemand daar iets te koop aanbiedt dan verloopt het op rolletjes. Men vertrouwt mij en ik vertrouw de "vaste kern".

Maar zeer succesvolle platformen als SF en Marktplaats.nl... Tja. Het werkt gewoon het beste met de vaste kern die koopt van- en verkoopt aan elkaar.

P.S. Ja hoor: ook ik kan me dat verschrikkelijke gele Viavia krantje nog herinneren. Geef mij dan Marktplaats.nl maar, ha ha! ;)

Ik heb het afgelopen jaar een aantal keer gekocht via de sf marktplaats en heb louter positieve ervaringen. Eenmaal inderdaad geen reactie meer gehad maar na een herinnering alsnog tot een overeenkomst gekomen.

Overigens wordt ik 100x liever genegeerd op de SF marktplaats, dan dat ik moet dealen met mensen op marktplaats.nl.

Soms is iets slachtoffer van zijn eigen populariteit. Neem e-mail. Dat vindt men nu achterhaald. Men Whatsappt liever. Ik gebruik louter e-mail. Wat is tegenwoordig het mooie van e-mail? Ik krijg nooit meer van die "grappig" bedoelde fotootjes van een hond met een feestneus op, en ook niet van die duizend keer ge-forwarde moppentrommels. Je weet wel van die mails aan een stuk of 30 mensen waarvan het onderwerp is "FW: Fw: fw: fw: FW: fw: Vul maar in". Dat soort stront stuurt men nu via Whatsapp (geheel Facebook bestaat overigens uit dergelijke "kijk mij eens leuk zijn" berichten aan de gehele "vriendenkring"). En Whatsapp check ik nooit en ik flikker het ook regelmatig van mijn telefoon af als ik ruimte tekort kom voor een andere app.

Misschien moet je je kennissenkring upgraden, da's vaak ook een oplossing voor dat soort problemen :D

[misschien off topic] Helaas zijn de bankrekeningen die oplichters gebruiken van katvangers. (

Toevallig zou er aldus Drimble op het opgegeven adres ooit een bedrijf hebben gezeten met de naam Cat in the sack, wellicht heeft iemand zo een poging gedaan te waarschuwen.

Dit principe van ‘katvangers’ heb ik gisterochtend pas voor het eerst over gelezen. Ook weer iets waar ik m’n zoontje maar over moet informeren, da’s één van de snelle impulsieve generatie. De afgelopen dagen zijn in elk geval weer leerzaam geweest.

Och alleen een eikel hier die me een kapotte behringer tubepreamp voor 60 euro verkocht en een paar zakkewassers die me voor niets naar het station lieten rijden om hun op te halen omdat ze iets zouden komen kopen. Voor die types : up yours !! En daarna voorgoed op de negeerllijst

Verder altijd goede ervaringen met synthforumleden
( 1 keer iemand gehad die na een jaar aangaf dat z'n ms 20 kapot was , nog aangeboden samen de rekening te betalen , nooit meer iets van gehoord... dus denk dat het ook omgekeerd wel goed zit :-) )

Het jammere aan het "ghosten" is dat ik het apparaat op gereserveerd zet en andere kopers moet afwijzen. Eerst komt, eerst maalt lijkt me het meest eerlijk, en iemand met legitieme interesse wil ik niet halverwege vertellen dat 'ie er naast vist.

( 1 keer iemand gehad die na een jaar aangaf dat z'n ms 20 kapot was , nog aangeboden samen de rekening te betalen , nooit meer iets van gehoord... dus denk dat het ook omgekeerd wel goed zit :-) )

Euh, hoe lang geef jij wel niet "garantie" op je verkochte 2e hands spullen? Interessant, ga
ik voortaan bij jou shoppen. :D

Back