Wat te kopen als je wilt beginnen?

Wat te kopen als je wilt beginnen?

• Stapel software (cubase, softsynths, FX etc..)

Stemmen: 24 26,4%
  • Cubase + hardware sampler

Stemmen: 18 19,8%
  • RS7000

Stemmen: 14 15,4%
  • Anders, namelijk..

Stemmen: 35 38,5%

• Totaal aantal stemmers
    91
MPC zeg ik :)

Doe maar een MPC2000XL om mee te beginnen :)

Ow, en een computer!

Origineel geplaatst door fuse
Een blokfluit!? Om noten op te leren.

Wie zegt dat je noten moet kunne lezen. Ik zeg niet dat ik goed ben, maar ik doe het op het gevoel. En hoor vanzelf wel of een accoord vals is of niet, of dat noten wel/niet bij elkaar passen. Die noten zooi etc is niet voor iedereen weggelegd.
Hoewel een paar accorden kennen/kunnen is altijd handig.

Ikzelf ben ook ene echte AMIGANAUT (soundtracker, noisetracker, protracker)...daarna pc met fasttracker, daarna cubase 2.5 + awe32 + db50xg daarna gearfetishisme.

Nu zou ik iemand aanraden OF een rm1x te kopen (een goed begin en de sequencer is beter dan die op de mc303, vooral als je ander apparaten wil gaan aansturen) en dan een goedkoop samplertje, va-tje etc aan te schaffen. Iemand op software afsturen zou volgens mij die persoon te veel afleiden van het echte werk: muziek maken. Volgens mij zitter er legio puisterige 16-jarigen op hun P-IV or Athlon met een gekraakte Orion of Cubase dagelijks het net af te struinen naar NOG meer plugins en VSTi's waardoor ze vergeten waar het eigenlijk om gaat: muziek maken. Een relatief simpele bak als een Rm1x is een veel beter en creatiever beginpunt.

Als mensen dan ECHT op de pc zouden willen beginnen is misschien Cubase 2.5 of Cubasis een beter beginpunt dan al die top-sequencers...alle extra mogelijkheden en moeilijkheden leiden alleen maar af van het creatieve proces.

Origineel geplaatst door bazziman
Ikzelf ben ook ene echte AMIGANAUT (soundtracker, noisetracker, protracker)...daarna pc met fasttracker, daarna cubase 2.5 + awe32 + db50xg daarna gearfetishisme.

Nu zou ik iemand aanraden OF een rm1x te kopen (een goed begin en de sequencer is beter dan die op de mc303, vooral als je ander apparaten wil gaan aansturen) en dan een goedkoop samplertje, va-tje etc aan te schaffen. Iemand op software afsturen zou volgens mij die persoon te veel afleiden van het echte werk: muziek maken. Volgens mij zitter er legio puisterige 16-jarigen op hun P-IV or Athlon met een gekraakte Orion of Cubase dagelijks het net af te struinen naar NOG meer plugins en VSTi's waardoor ze vergeten waar het eigenlijk om gaat: muziek maken. Een relatief simpele bak als een Rm1x is een veel beter en creatiever beginpunt.

Als mensen dan ECHT op de pc zouden willen beginnen is misschien Cubase 2.5 of Cubasis een beter beginpunt dan al die top-sequencers...alle extra mogelijkheden en moeilijkheden leiden alleen maar af van het creatieve proces.
tja ik toch dat de meeste beginners niet echt veel geld hebben om allemaal hardware te kopen. met je pc heb je in een keer een totaal pakket waarmee je aan de slag kan. er is zoveel gratis te krijgen. als het dan toch niks voor je is dan zit je niet met een zooio (dure) hardware. mocht het wel iets voor je zijn dan kan je steeds wat bijkopen. zois het tenminste bij mij gegaan..

<<<STOPPEN!!>>>

<<<STOPPEN!!>>>

Mijn tip,

je staat nog maar op het begin van je verslaving...
nu kan je nog terug, het begint met een C64, Amiga, PC met Fasttracker, dan een CS1x, dan een S2000, dan een JUNO, dan een mengtafel, dan een effectbakjes...shit, toch niet echt tof, verkopen die hap... een JX305, een JP8000, een synthstatief voor 2 synths.... alles weer verkocht, een uitbreidingskaart vioor de s2000, weer verkocht, een CD3000xl, een mackie tafel... een 909 (iedereen die er niks van weet verklaard me voor gek... boem boem boem voor 2750 piek... henri is geschift....) jamaar, dat is die analoge kick die zo goed klinkt..... ;)
Ik wil alles waar knoppen op zitten!

BWAAAAAHHHH....

Wordt vervolgd

:confused:

Henrinie303-maar de rest komt nog

Mensen vergeet niet dat als je begint je eerst goed moet kijken of muziek iets is waar je echt mee aan de slag wilt, als je na een paar maanden er geen zin meer in hebt is 't natuurlijk zonde om zoveel geld uitgegeven te hebben...Begin dus met software als Buzztracker, Fruityloops of zelfs nog fasttracker (hoewel dat een beetje "uit" is) en kijk eerst 's of muziek maken echt iets is waar je serieus mee door wilt gaan...

Als je uit Buzztracker geen vette tracks kunt halen, dan hoe je je eypo's ook niet uit te geven aan dure apparatuur.

Alleen zijn er ook een boel mensen die niet met software overweg kunnen....

Beginnen doe je denk ik het beste met een workstation. Er vanuitgaande dat geld dan geen probleem is. Liefst eentje met ingebouwde sampler zodat je letterlijk alles in een apparaat hebt:
* Je kunt leren noten lezen
* Je kunt samplen
* Je kunt sequencen
* Je leert geluiden editten/ creeeren

En opnemen kan dan op je cassetterecordertje, md, etc.

Anders nl:

Ik zou beginnen met Fruity Loops een RME multiface en een 8 sporren mixer.

Fruity Loops omdat het makelijk werkt en je kan er uiteindelijk (als je verderkijkt dan je neus lang is) een heel hoop mee.

Rme multiface + een mixer omdat je dan lekker kan uitmixen. Met 1 uitgang uit de cpu slipt het soms nog wel eens dicht.

hmm, ik heb me bedacht. Ik denk dat het er vanaf gaat hangen wat je wilt gaan doen.

Niks bijzonders, gewoon wat pingelen op een keyboard (celine dion, britney spears en ander top 40 enzo) dan zeg ik gewoon, zoek een yamaha PSR nogwat, roland E 14, 16 of een casio ctk nogwat. Allround gevallen met standaard geluiden en best goede kwaliteit.
Eventueel kan je later nog een keyboard er bij halen.

WIl je echt zelf gaan schrijven dan kun je bovenstaande ook gebruiken uiteraard maar wil je wat meer speciaals dan zou ik zeggen, neem een cs1x, goedkoop en goede sounds en je kunt er alle kanten mee op.

Als je echt trance, acid techno etc. wilt maken, dan moet je naar vintage gaan zoeken en zo voorts.

Het hangt er denk ik vanaf wat je wilt gaan doen...

Origineel geplaatst door Slipperman
hmm, ik heb me bedacht. Ik denk dat het er vanaf gaat hangen wat je wilt gaan doen.

Niks bijzonders, gewoon wat pingelen op een keyboard (celine dion, britney spears en ander top 40 enzo) dan zeg ik gewoon, zoek een yamaha PSR nogwat, roland E 14, 16 of een casio ctk nogwat. Allround gevallen met standaard geluiden en best goede kwaliteit.
Eventueel kan je later nog een keyboard er bij halen.

WIl je echt zelf gaan schrijven dan kun je bovenstaande ook gebruiken uiteraard maar wil je wat meer speciaals dan zou ik zeggen, neem een cs1x, goedkoop en goede sounds en je kunt er alle kanten mee op.

Als je echt trance, acid techno etc. wilt maken, dan moet je naar vintage gaan zoeken en zo voorts.

Het hangt er denk ik vanaf wat je wilt gaan doen...

sorry hoor maar blijkbaar is jouw standaard niet zo hoog maar een yamaha psr, roland E of casio serie worden echt niet gebruikt voor de door jouw genoemde artiesten.

de kwaliteit van die bakken is zelfs ronduit slecht. maar wat wil je als je 4 mb hebt (of zelfs minder) en daar 128 geluiden in moet proppen dan moet je keuzes maken. multisamples en layers zijn de eerste opties die afvallen. dat is absoluut niet wat je wilt.
zeker niet als je acoustische geluiden wilt hebben.

Origineel geplaatst door EDP
sorry hoor maar blijkbaar is jouw standaard niet zo hoog maar een yamaha psr, roland E of casio serie worden echt niet gebruikt voor de door jouw genoemde artiesten.

Dat bedoelde ik ook niet. i kbedoel, als je gewoon wat gaat spelen van deze artiesten... Dan kun je met dit soort dingen goed uit de voeten... Gewoon normaal simpel keyboard. je weet wel, bladmuziek en songbooks uit de bieb (of evt. zelf kopen...) Daar lenen deze dingen zich uitstekend voor maar als je echt zelf wilt gaan produceren, maken en zo dan kun je beter naar andere dingen op zoek gaan en wat dan??? hangt af van wat je gaat maken... Je kun t denk ik niet zeggen van "ah jij gaat muziek maken, je moet een (ik noem maar ff wat) Juno nemen..." zo werkt het denk ik niet...

Eigenlijk zit het antwoord al verscholen in het DSF forum.

Je ziet toch dat de beginners allemaal of met Fruity of Reason werken en een enkeling met een MC-303.

En als je dan al voor 400 pleuro's een AN1x of voor de helft een DX7 kunt scoren dan ben je al een heel eind.

moet daarbij aantekenen dat er ook best wel wat mensen zijn, zoals ik, die met hardware zijn begonnen en steeds meer overstappen op software als reason e.d. ... maar dat heeft er vast ook mee te maken dat die software en de snelle computers er toendertijd nog niet waren ;) ;)

Tubantia tremens

Tubantia tremens

Tuba kan een goed gevoel voor strakke baslijntjes ontwikkelen;
bovendien met een fanfare in de gezonde buitenlucht rondtrekken
is toch heel wat socialer dan ten prooi valle aan de Onan van de
huischkaamerstuudieoo.
Je ziet ik lijd er zelf erg onder.

ISPdeRuiter

ik zou beginnen hoe ik ooit begonnen ben (zo'n 12 jaar geleden) en dat is met een juno60. De meest simpele synth die er is qua layout en toch sterk in sound, het is nog steeds mijn favoriet.

Met de jnuo kun je heel snel de basics van synths onder de knie krijgen, plus je hebt een lekekr toetsenbord en geen gummipads ed zoals op een groefdoos.

Als je een half jaartje met een juno geklooid hebt dan weet je wel wat lfo's, filters en envelopes doen en kun je heel gericht kijken waar je naar toe wil en wat je volgende gearwensen zijn. en als het niet is bevallen verkoop je em weer, lijkt me sterk dat je er verlies op maakt!

Back