Wat te kopen als je wilt beginnen?

Wat te kopen als je wilt beginnen?

• Stapel software (cubase, softsynths, FX etc..)

Stemmen: 24 26,4%
  • Cubase + hardware sampler

Stemmen: 18 19,8%
  • RS7000

Stemmen: 14 15,4%
  • Anders, namelijk..

Stemmen: 35 38,5%

• Totaal aantal stemmers
    91
Ik denk dat BUZZ een goed software pakket is om mee te beginnen ten eerste is het gratizzzz ten tweede krijg je net zo veel synths als je processor aan kan!!

Of als je wilt beginnen met hardware zou een cs1x, cs2x of cs6x een goed begin zijn je hebt dan van alles wat kwa geluiden dan.

Workstation

Workstation

Ik zou gaan voor een workstation (nieuw of tweedehands). Dan heb je zowat alles om aan de slag te gaan en slechts 1 toestel om onder de knie te krijgen

geluiden,
sequencer,
fx,
drums,
... allemaal on-board

En met een workstation kan je later nog alle kanten op.

En als het wat mocht kosten dan zou dat bv een Triton Studio zijn. Vanaf nul beginnen en het resultaat is zo op cd gebrand, allemaal met 1 toestel

Maar of een workstation nu echt geschikt is voor een newbie :confused:

Ben zelf 1 jaar geleden begonen en heb toen een RM1X en Rebirth gekocht. Had toen al een soundblaster platimum + livedrive.

Volgens mij een goede start als je van techno houdt. Redelijk wal geluiden, sequencing, midi en effecten.

Later in het jaar Reason gehaald.

Greetz,

Yawgmoth

kitlist

kitlist

Koop een workstaion> sampler en master keyboard ineen. die heb je dan alvast. modules(ter uitbreidng zijn vaak 25% goedkoper dan hun broertjes bestemd voor wibi soerjadi.)
drums> basis blijft een 909, opeen ofandere manier komt dat altijd trug. Maar die is te duur. koop als je een pc hebt een airbase. (gaat veel verder dan de 909) en als je geen pc hebt> de x-base.
Synth> Nordlead(tweede hands) en als je kleutertrance wilt maken of niet van zelf geluiden maken houdt een Roland die begint met JV of XV. Yamaha maakt nu ook leuke dingen motif serie. Ook aanbevelingswaardig(als je orb of aphex twin leuk vindt) Z1 van korg> wordt steeds goedkoper en is complex maar verveelt niet snel> staat nog op het verlanglijstje van De Voorman, maar Sinterklaas houdt niet zo van die beukmuziek...
devoorman@hotmail.com

Ik ben begonnen met Fast-tracker *D toen ik 3 turven hoog was, maarja toen was 8-bit (met ruis) heel gewoon.
Ik heb laatste tijd met Fruityfloops aan ziten rommelen maar dat is eigenlijk fasttracker in een nieuw jasje met wat effectjes erbij. Reason is prima om mee te beginnen, je hebt best snel resultaat en alle geluiden/sampels klinken best ok. Maar het lekkerste is gewoon om aan knopjes te draaien en met schuifjes te schuiven ;)

Ik ben op een oud harmonium begonnen, toen ik op keyboardles ging heb ik een psr-1700 aangeschaft. (was erg duur voor mij). Ik ben me toen gaan verdiepen in midi. Ik had nog geen pc.
Ik zou zeker met een keyboard beginnen (om noten te leren) ALs je al een beetje pc hebt, kan ik je een fatsoenlijk midikeyboard aanraden.(Dus zonder toeters en bellen, maar gewoon simpel houden, waardoor het ook goedkoop blijft) Ik ben het wel met anderen eens, dat als je alleen een simpel keyboardje koopt, je misschien te snel uitgekeken raakt, daarom zou ik zeggen, hang hem dan zeker aan je pc. Dus bijvoorbeeld een PSR keyboard, maar dan niet meteen de duurste. Met wat software kan je dan behoorlijk wat gaan uitproberen en het blijft interessant.
Als je vervolgens nog wat hardware wilt, is de goedkoopste oplossing een of ander groovebox. Ik zou niet meteen een groovebox pakken, omdat je dan van die kleine kut toetsjes hebt, waar je bijna niks mee kan.
Als je zoiets hebt van:"Ik hoef geen noten te kunnen, ik ga liever wat experimenteren met samples" ,dan kan je volgens mij het beste op je pc beginnen met een of ander tracker i.p.v,. meteen hardwaresampler aan te schaffen.
Wil je uiteindelijk het podium op, dan kan je geleidelijk op hardware over stappen. (Hoeft ook niet perse, maar daar hebben we in het verleden al genoeg onderwerpen over gehad.)

Ik zie dus dat een aantal mensen dus een workstation gekocht zouden hebben. In mijn geval zou dat een RS7000 zijn. De keuze RS7000 is dan ook eigenlijk verkeerd... ik bedoelde eigenlijk workstation. Ik wist niet dat we hier zoveel a-techno mensen hadden :)

Ben zelf ooit begonnen met Cubasis, een Roland S-550, een midi keyboard en een spirit mixertje. Ik vond dat zelf een prima start waar je al leuke dingen mee kon doen. Ik denk dat het heel erg persoonlijk is. Meestal kom je door iemand anders in aanraking met muziek maken... en bij mij was dat dus ook iemand met een sampler en een computer.

Grtz, Dennis

MC-303 of Tracker..

MC-303 of Tracker..

Ik zou begonnen zijn.. zoals ik nu ook begonnen ben... alhoewel.. ik had de C64 (hardcore machinetaal rammen) overgeslagen.. en was meteen met de Amiga en ProTracker begonnen.

Tracker programma's leren je heel veel.. hoewel je er nauwelijks realtime in kunt programmeren.. is het een ideale manier om gevoel voor baslijntjes, drumpatterns etc. te krijgen..

Vandaar ook mijn aanbeveling aan iedereen die met hardware wil beginnen.. koop een MC-303.. voor de rest sluit ik me aan bij JohnnyBusca.. 2e stap is een sampler.. 3e stap een drumcomputer..

Ik ben begonnen met MODedit (ja, dat is heel lang geleden), Composer 669, Fasttracker 2, etc. Als je wilt beginnen met muziek, moet je allereerst leren arrangeren. Magix Music Maker is daarvoor prima geschikt. Lekker komplete muziekstukken bij elkaar gooien en luisteren hoe het uitpakt. Ook ACID (er is zelfs een ACID voor kinderen) is een leuk proggie om mee te beginnen. Leer eerst maar eens om te gaan met loops en samples, voordat je aan het echte werk begint.

Ik ben zelf begonnen op een orgel (van m'n moeder), mijn eerste eigen apparaatje was een Casio VL-Tone (gaaf dingetje!). Toen ik wat serieuzer werd met componeren heb ik een all-round synth gezocht, dus met veel standaard en bruikbare geluiden. Uiteindelijk werd dit de XP-50 van Roland.

Origineel geplaatst door Ralf T
Ik ben begonnen met MODedit (ja, dat is heel lang geleden), Composer 669, Fasttracker 2, etc. Als je wilt beginnen met muziek, moet je allereerst leren arrangeren. Magix Music Maker is daarvoor prima geschikt. Lekker komplete muziekstukken bij elkaar gooien en luisteren hoe het uitpakt. Ook ACID (er is zelfs een ACID voor kinderen) is een leuk proggie om mee te beginnen. Leer eerst maar eens om te gaan met loops en samples, voordat je aan het echte werk begint.

nog voor het acid/music maker tijdperk.....en mijn allereerste ervaring met een "muziek" programma was met DoReMix (de naam alleen al!)....haha dat is music maker maar dan met midi loopjes i.p.v. audio loopjes.

Zou nog best handig kunnen zijn als je je eigen midi loopjes maakt. Dus: als iemand t nodig heeft geef maar een schreeuw, ik heb t progje nog officieel op schijfje haha (zat bij Roland RAP-10 geluidskaart)

Origineel geplaatst door matt second
ik maak techno :

als ik het over zou moeten doen , zou ik toch zo snel mogelijk een TR-909 kopen en een fijne sampler

Matt weer met zijn 909..:)

Mijn eerste aanraking met hardware was de PSS570 van Yamaha (heb ik nog steeds). Dat was in 87 en er nooit wat zinnigs mee gedaan (kan ook niet). Pas in '95 heb ik een MC303 aangeschaft, en veel van geleerd wat betreft sequencen enzo.

Als ik het over zou moeten doen dan zou ik beginnen met een 'gratis' software sequencer proggie of een tracker ofzo. Kost nix, en je weet direct of je door wilt gaan met muziek.

Arv

Wat me opvalt is dat er niemand met de atari is begonnen ??

Zelf ben ik begonnen met de good old atari 1040st ... Daarbij een sequential pro-one en een boss drumcomputertje.

Maar t'is geen aanradertje ..... zelf denk ik dat een mc 505 een goede beginner is. Heb er persoonlijk geen ervaring mee ....maar wel gehoord wat je er mee kan. Of als je iets minder te besteden hebt een mc 303 natuurlijk.... maar een 505 bied net even wat meer mogelijkheden en een wat completere sound ...... kan je ook een keertje inpluggen op een feestje !!

Origineel geplaatst door glennplumber
Wat me opvalt is dat er niemand met de atari is begonnen ??
Zeker te moeilijk om eens verder te lezen. 8P

De ST512 Eerste model Atari van de ST serie in .nl hebt ik nog mee gewerkt. Zo'n sample kastje eraan en samplen maar!
Trouwens kun je die dingen nog steeds voor weinig scoren en prima midi mee klooien en het leuke is dat die cubase files zo in Mac/PC kunnen worden gebruikt.

En zo'n VL tone Casio moet ik ook nog een keer hebben. Die dingen zijn zo cheesy dat het weer leuk is. :)

En wat ik wel denk dat belangrijk is voor de beginnert is dattie en hardware en software moet proberen om te zien wattum het beste bevalt. Gewoon tweedehands meuk kopen qua hardware en qua software alles pakt wattie pakken kan van het inet.

Re: MC-303 of Tracker..

Re: MC-303 of Tracker..

Origineel geplaatst door CraZ
Tracker programma's leren je heel veel.. hoewel je er nauwelijks realtime in kunt programmeren.. is het een ideale manier om gevoel voor baslijntjes, drumpatterns etc. te krijgen..

Juistem, daar leer je het meeste van.

c4-c3-c5-c3-c4-c5-c4-c3 heerlijk bassloopjes maken met je keyboard *D

Ben zelf begonnen met mc303 van m'n broer. Toen die gestolen werd;{ , overgeschakeld op Fruityloops, Rubberduck, hammerhead, dan samplitude. Lang mee geklooid, dan stap gezet naar cubase en softsynths. Een korg ms10 was de eerste synth. Nu ruimen de softsynths stilaan plaats voor hardware. Heel stilletjes aan zeg maar...;{

Ben zelf begonnen met blokfluit; kan ik IEDEREEN aanraden!!!

Ik zou beginnen met een mixer, een PC met Cubase (en een cursus bij mezelf volgen!8) ) met een goede geluidskaart en een complete synth (zonder sequencer natuurlijk) zoals een Roland of een Korg. Dan heb je ook meteen een masterkeyboard. En een goede allround microfoon als een AKG3000 ofzo. Dit samen met een hoofdtelefoon en aktieve monitors.

Dan moet het toch lukken jongens?

En yes, dan maar bouwen. Maar je hebt dan wel een leuke basis, zodat je al heel wat kunt maken.

2e hands computer, keyboard (roland e14 ofzo), goede geluidskaart, stapel software, zak chips, pen en notenbalk papier, fles frisdrank, dipsausje (Voor meer inspiratie).

Back