Videogames van de jaren 80/90- post hier je ervaringen.

hmm this brings back memories...

hmm this brings back memories...

:D

kennen jullie dat spel Hacker nog? op de C64?

en op de C64 wordwar2 super spel voor die tijd...

de way of the exploding fist? oh oh oh wat zijn mijn buren daar gek van geworden als ik dat weer eens tot diep in de nacht speelde...

ehmm.. doctor robotnic, was op de nintendo geloof ik...

tja... ik heb geloof ik alle spellen voor de msx nog e3n ook van de C64 en atari 8LX

nooit meer aangeraakt eigelijk.. wel jammer..

het zag er in die tijd vergeleken met NU echt shit uit,.. al die graphics.. maar oh oh oh wat was het speel plezier hoger dan nu..

half uur inladen van een bandje om in heel slecht geluid de eerste regel van : every body wants confu fingring te horen... :D

Re: Een specifiek Hollandsch stukje videogames historie...

Re: Een specifiek Hollandsch stukje videogames historie...

Origineel geplaatst door Hanz
Tempo Typen: wereldberoemd van televisie. Tenminste, je had zo'n (kortdurend) TV-programma hiermee.
tempo_typen_04.gif

klopt, in de 80's bij de NCRV, It's All In The Game met Hans Brian... waarom trouwens wel meer Radarsoft games die in die serie werden gebruikt, Balletje Balletje bijv.
ook veel individueel spul gemaakt door Dr.J (John Vanderaart) trouwens zoals de "Raad De Bekende Nederlander Picture Die Heel Langzaam In Reepjes Het Scherm Op Komt En Zich Langzaam Ontwikkeld Tot Een Totaal Zichtbaar Geheel"

Origineel geplaatst door Hanz
Eindeloos: úúúúúrenlang spelplezier (en géén save-functie!)
had jij destijds niet zo'n mooie rode KCS Powercartridge dan Hanz? :D

ohh en dan nog dit!!

ohh en dan nog dit!!

wat was het geweldig toen ik voor mijn C64 simons basic kocht... (zo'n cartridge die je achter in moest stoppen en natuurlijk meteen de helft van je geheugen opslokte)

verder had ik nog on on one... Geniaal spel voor die tijd.. (basketbal waarbij de poppetjes eigelijk alleen maar uit lijntjes bestonden, maar waar het idee van de moves toch best wel gelikt was..

vroeger ook nog met mijn bakkie op de AM programmaatjes overgezonden naar mede bakkie en C64 gebruikers... (legde wel de hele buurt plat,.. maar het was toch maar mooi de eerste echte airbridge network... :D
en ja... ik denk dat ik OOK oud wordt... :confused:

Paar dagen geleden een 2dehands gsm gekocht met symbian,
een OS waarop de gsm draait. Nou zijn er pipo's die hiervoor
applicaties schrijven en de beste zijn zoals meestal toch freeware,
waaronder ook een heuse C64 emulator, e32Frodo genaamd. Nou
speelt dat ding C64 roms. Enkel een beetje balen dat je het met
de knopjes van de gsm moet redden, of omslachtig typen, maar
het feit dat ik bijvoorbeeld stuntcar racer of indiana jones, paperboy
of grand prix circuit in mijn bed/bad/zolder/wc kan draaien is
echt 80's revival alom.

Zo kwam ik al serieus veel mooie site's tegen waar bijvoorbeeld
alle originele cases op staan per spel, screenshots, etc. Alleen de
roms zelf niet, maar die zijn ook wel te vinden.

Wanneer was een spel nou abandoneware? Veel sitehouders bepalen dat
een beetje zelf zeg maar... tsss...

Axel

P800.jpg

Origineel geplaatst door Freakydile
Paar dagen geleden een 2dehands gsm gekocht met symbian,
een OS waarop de gsm draait.
........., maar
het feit dat ik bijvoorbeeld stuntcar racer of indiana jones, paperboy
of grand prix circuit in mijn bed/bad/zolder/wc kan draaien is
echt 80's revival alom.

.....
Wanneer was een spel nou abandoneware? Veel sitehouders bepalen dat
een beetje zelf zeg maar... tsss...

Axel

P800.jpg

KEWL :D

Origineel geplaatst door 6 trak

brucelee_c64com.gif

Super vet, ik krijg gewoon kippevel als ik dat spel weer zie :)
Ken je toevallig ook het spel loco loco (ik geloof dat het zo heet hoor) Met een treintje en dan moest je allerlei hindernissen ontwijken. :)

Bruce%20Lee.gif

En dit was altijd een van de vervelendste stukken om te halen. Je kon maar op een manier springen en als je zo'n wit dingetje raakt op de grond ben je dood. En om het uber moelijk te maken bewogen die witte dingen ook nog :P
bl4.gif

BC Quest for Tires was ook altijd super vetjes

bq2.GIF

bq3.GIF

Origineel geplaatst door 6 trak
C64 MEMORIES...

Barbarian / Beachhead
Ghostbusters / Grand Prix Circuit (HET coolste racespel destijds)
Great Giana Sisters
Impossible Mission (een klassieker)

absolute toppers. Ik heb die spellen tot vervelens toe gespeeld :)

zijn die spelen eigenlijk nog ergens legaal te downloaden voor de huidige pcs ? Ik kan me vaag herinneren dat ik enkele jaren (ongeveer 3) terug bruce lee nog heb weten te bemachtigen, maar dat deze steeds vast liep.

Origineel geplaatst door cosmiq
In tegenstelling tot amiga kun je eigenlijk alle games van C64 wel downloaden..

check www.c64.com of www.c64.org
daar kun je de roms downloaden

en als emu raad ik VICE aan..
in een woord geweldig (mmmm... dat zijn meer woorden)

op atari: pac man

op commodore 64: ik kan mij de namen niet meer zo goed herinneren, maar er waren er veel. In mijn straat vlogen de spellekesdisketters heen en weer wat wel geestig was, maar ik was toen 10-11 jaar

op pc: wolfenstein 3d (80286), de volledige doom serie (80386), quake 1 (80486), unreal 1 (p1), halflife 1 met counterstrike en teamfortress classic (amdk6 (de amd variant van p2) (het pre steam tijdperk), en nu nog altijd steam (counterstreke ea halflife mod's v2.0) (amd k8 (de amd variant van p4)

playstation 1: gta 1 & 2
playstation 2 gta 3
ma consoles zijn nooit mijn ding geweest

In mijn vriendenkring stond ik er destijds (jaren 90) bekend om dat ik op bijzonder bitse wijze kon zeggen "Nee! We spelen geen spelletjes!".

Dat was toen ik een fervent C64 coder was en eigenlijk zoveel mogelijk tijd benutte om routines te hacken en om te bouwen naar mijn eigen wens. Moet er natuurlijk niet één of ander zeikerig buurjochie van 8 jaar oud aan m'n kop gaan zeuren dat'ie Pits Stop wil spelen! :D

Ik heb het altijd redelijk zonde gevonden van m'n tijd om computerspelletjes te spelen. Maar uiteraard kon ook ik het af en toe niet laten. Meestal startte ik dan Armalyte of Hawkeye op, met een vette trainer, want ik heb er een schurft aan als ik steeds opnieuw moet beginnen. Gewoon hatsjee, unlimited lives, bombs en bullets. En een knoppie voor de level-skip :P

D'r zijn dus ook maar weinig spelletjes waar ik verslaafd aan ben geweest. Het enige wat voor de Commodore 64 in me opkomt is Tetris. En dan wel de versie uit Censor's Wonderworld demo! Daarbij was het zelfs zo erg dat ik midden op de dag tijdens de lessen nog wel 's een paar blokjes op m'n netvlies voorbij zag komen.. :frons:

Jaren later ontdekte ik de Super Nintendo (SNES) emulator. Ik heb de echte bak nog nooit in het echt gezien, laat staan er op gespeeld.

Bij mijn werkgever hadden we het op de tekencomputers gezet (21 inch) en we speelde in de pauze (die altijd wat eerder begon en later ophield...) Puzzle Bubble of Kirby's Avalanche. Cannon Fodder is ook een leuke.

Dat SNES sprak me wel aan en bovendien waren de ruim 3500 roms ook redelijk makkelijk van internet te halen.

Op de PC hield ik het meest van adventures in de stijl van Monkey Island en Sherlock Holmes. Van de strategische spellen heb ik samen met m'n twee huisgenoten op Dune 2 letterlijk een muis versleten! De contactpunten op het wieltje waren volkomen doorgesleten 8)

Maar goed... nog steeds loop ik niet echt warm voor computerspelletjes. Maar die uit de jaren 80 en 90 zijn toch wel leuker dan die 3D vectorshade 256x oversampled anti-alias pattern memory first person shooters van tegenwoordig... :kroon:

Hulde aan de SNES!
De beste spelmachine voor (2D) platform games, RPG games, puzzle games etc..
Heel algemeen gezegd:
Ga je verder terug in de tijd dan wordt het voor mij te lelijk qua graphics en te simpel qua gameplay.
Ga je vooruit in de tijd dan wordt de gameplay te ingewikkeld gemaakt óf juist verwaarloosd en ligt de nadruk teveel bij de graphics.

Origineel geplaatst door cosmiq
In tegenstelling tot amiga kun je eigenlijk alle games van C64 wel downloaden..

check www.c64.com of www.c64.org
daar kun je de roms downloaden

en als emu raad ik VICE aan..
als je het niet erg vind om het in een window te draaien niet nee...

daarom, als emu raad ik (6 trak) CCS64 aan... fullscreen authentieke sfeer en tevens de best werkende 64 emu!
(draait onder DOS maar de grafische output is WIN)

maar goed, tegenwoordig kunnen nog maar weinig mensen DOS draaien dus daar ga je al...!

Ik vind dat voor de MSX toch echt de leukste, oorspronkelijkste spellen zijn gemaakt.
Het is niet het bekendste systeem.. maar iedereen die het niet kent, zoek!

..Salamander, Nemesis 1 + 2 + 3, Goonies, Maze of Galious, Usas, Knightmare, Kings Valley 1 +2 -- dit zijn echte creatieve (Japanse) meesterwerken !

Origineel geplaatst door Naton.Rozenburg
Ik vind dat voor de MSX toch echt de leukste, oorspronkelijkste spellen zijn gemaakt.
Het is niet het bekendste systeem.. maar iedereen die het niet kent, zoek!

..Salamander, Nemesis 1 + 2 + 3, Goonies, Maze of Galious, Usas, Knightmare, Kings Valley 1 +2 -- dit zijn echte creatieve (Japanse) meesterwerken !

Eindelijk! Een soulmate 8o)

Vergeet nou Aleste en Metal Gear Solid niet!! Ook Hero was wel aardig...

Ik had thuis een MSX2 van Philips. Helaas weggegeven omdat er een 286 in huis kwam. Tegenwoordig speel ik ze af en toe via de fMSX of ruMSX emu's.

(tip: Als je bij nemesis F1 (pause) activeert, daarna "hyper" intoetst en dan enter.... :))

Origineel geplaatst door mc_kwok
Eindelijk! Een soulmate 8o)
(tip: Als je bij nemesis F1 (pause) activeert, daarna "hyper" intoetst en dan enter.... :))

yep, een soulmate..;)

't was ook de tijd waar in de spellen werden gemaakt.. de jaren 80. Super.
Maar echt.. 'the Goonies' is nog nu, in 2004, steeds geweldig uitdagend.. voor jong en oud! (en legaal en gratis als je goed zoekt op het net).
Ja, 'k ben echt een MSX zendeling.
8)

Laatst gewijzigd:
Back