Wat maakt Pro Tools zo superieur?

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Origineel geplaatst door trash
Ik heb dit niet van digidesign,en laat me zeker geen commercieele praat opdringen.
Een beetje logica en mijn eigen oren vertellen me dit.
Het is toch logisch dat een op cpu bespaarde plug,nooit het maximale er uit kan krijgen dan een plug die op zijn max kan draaien?
En dan ook nog eens door een audio engine gaat van de seq,die ook al anders klinkt.(pak maar eens een wav en speel die af in bv logic,en dan in soundforge en hoor het verschil.
Ik hoor zelfs dat creamware beter klinkt dan menig vsti'tje

eh...daar is helemaal nix logisch aan hoor.... aangezien geluidskwaliteit niet gekoppeld is aan processor/DSP capaciteit maar aan de manier waarop geluid wordt gegenereerd..niet hoe snel/hard.... tuurlijk kun je wel ingewikkelder programmeren met meer DSP capaciteit, maar iemand anders kan een geniaal efficient algo hebben ontwikkeld dat supergoed klinkt, en daar sta je dan met je 30 SHARC DSP's...

Conclusie?

PT is niet superieur. Dat is eerder marketing bullshit. Maar het hoort zeker bij de groep beste produkten op dat gebied.

Origineel geplaatst door Digimod
Wie heeft het hier over engineer die een SEA opleiding hebben ik niet..
Als je meer om je heen kijkt dan kom je mensen tegen die ook zonder opleiding
een goede mix kunnen maken en over die mensen heb ik het nu , van hun hobby
een beroep hebben gemaakt en wel een cursus hebben gevolgd maar daar zijn
ook nog andere bedrijven voor.

Je bent pas arrogant als je als oude rot niets aanneemt van jonge engineer,
met het idee van ik doe dit al 25 jaar en wie zal het nou beter weten.
Kan best zijn dat je steeds met de verkeerde engineer in contact komt maar ja
daar kan ik ook niets aan doen, meer om je heen kijken en ook eens je blik
verruimen kan zeker geen kwaad.

In discussie gaan is prima maar je eigen boven iedereen uit verheven van kijk
hoe goed ik wel niet ben daar krijg ik echt rilingen van.

Je bent nooit te oud op te leren ook al zit je 25 of 30 jaar in het vak.

oftewel, je hebt nog veel te leren.
vooral in het interpreteren van iemands text.

je schuift dingen in mn mond waar de gemiddelde journalist groen van jaloezie van wordt.
Denk je nou echt dat ik denk dat ik boven iedereen sta???

Dat is nou juist het probleem met veel jonge engineers. Ze hebben vaak het idee dat ze alles al weten en dat niemand ze nog wat kan vertellen. Komt overigens ook nog wel voor bij oudere engineers.
Maar als die oudere engineer zo'n eigenwijs stuk vreten verteld dat die het beter zo kan doen dan dat die gewend is wordt er al gauw gezegd dat die arrogant is. Ik vind dat zo'n burgelijk denken. Ik vind jonge engineers vaak niet open staan voor dingen die ze niet kennen. Stel je voor dat iemand merkt dat ze iets niet weten.
Gezichtsverlies is vaak erger voor ze dan dat ze snappen dat ze erwat van kunnen opsteken.

Ik werk juist met veel jonge engineers vanwege de spontaniteit die ze hebben ten opzichte van de gemiddelde engineer die het allemaal al gehad heeft. Dat geld ook voor mij en dat houd ik scherp in de gaten.
Dus niet voor hun knowhow want dat is er nog niet in het begin en dat neem ik ze echt niet kwalijk.
Niets ergers dan dat iemand denkt het allemaal al te weten.

Wat jij nu allemaal beweert kan ik onder het kopje "kan ik niets van leren" zetten.
Daar kun jij niets aan doen en moet je ook niet persoonlijk nemen.
Ik kan met zulke opmerkingen helemaal niets.

Met de sae bedoel ik niet dat jij op de sae zit of iemand anders maar vaak denken die jongens dat ze eral zijn.
Maar allround zijn ze dus niet. Daar doe je wel wat jaartjes langer over. De 1 wat langer dan de ander.

Ik geef regelmatig les aan studenten van de sae die bij mij langs komen om wat meer over mastering te weten te komen.
Er zijn er maar een paar die echt wat kunnen terwijl de rest ervan echt niet verder zal komen.
Maar wel pretenderen ze vaak het te snappen. totdat ze echt moeten werken in de studio of mastering.
Dan wordt het een heel ander verhaal.

mischien zou je eens met wat oudere rotten moeten praten. ik ken er wel een paar.
Daar steek je over het algemeen meer van op dan van iemand die net begint.
Dat heet ook in goed nederlands respect hebben voor "ouwe lullen" die hun sporen hebben verdient.:D

Origineel geplaatst door fuse
Conclusie?

PT is niet superieur. Dat is eerder marketing bullshit. Maar het hoort zeker bij de groep beste produkten op dat gebied.

Fuse, je bedoeld beste "bullshit"producten:D

Origineel geplaatst door olafmol
eh...daar is helemaal nix logisch aan hoor.... aangezien geluidskwaliteit niet gekoppeld is aan processor/DSP capaciteit maar aan de manier waarop geluid wordt gegenereerd..niet hoe snel/hard.... tuurlijk kun je wel ingewikkelder programmeren met meer DSP capaciteit, maar iemand anders kan een geniaal efficient algo hebben ontwikkeld dat supergoed klinkt, en daar sta je dan met je 30 SHARC DSP's...

Overigens zijn mijn digitale hardware kasten van weiss en z-systems nog steeds niet te kloppen door plugins.
Weiss heeft nog steeds de beste digitale de-esser en ook de beste eq. Allemaal hardware.

Dus wil je het echt heel goed doen in het digitale domain zul je elke plugin meer dan een dsp moeten laten verbruiken.
Mn weiss eq heeft, geloof ik, 6 sharcs. Kan geen tdm kaart van digi tegenop.

De wet van Moore is ook van toepassing op DSP's hoor.

Over een jaar of 5 a 10 kan de gemiddelde muziekant een bak met super DSP's kopen en daar kan hij/zij hoogwaardig kwalitatieve componenten gebruiken wat nu top of the bill is. Zoals die Weiss dingen, maar dan beter. Een soort Pulsar idee maar dan twee generaties verder.
Met real-time convolutie en hyperechte analoge modelling technieken. En zelfs emulaties voor tape saturatie, buizen blending en weet ik het allemaal niet.
Wat bijv. Yamaha nu al te koop heeft in de vorm van DME32. Of Mackie ook begonnen is met hun fancy mixer.
En dan natuurlijk (wat ik wel een leuke suggestie van Paul White van SOS mag vond) hardware cardriges met essentiele hardware onderdelen als protectionkey. Zodat 3rd parties developers ook nog er hun brood mee kunnen verdienen.

Maar de software die op PC's (Mac's ook) draait blijft ook steeds ontwikkeld worden.
En over 3 jaar is 10Ghz multicore CPU de standaard, worden er harde schijven van 2Tb verkocht en kan met gemak de GUI van een softsynth 3d real-time gerenderd worden zonder schokken of wat dan ook. En kan zelfs monopoly het verschil tussen een echte VCO bak of een virtuele VCO bak niet meer horen in een blinde test. :)

Uhhh, moet jij niet naar bed Fuse en....had jij niet hiervoor onderstaande reactie geplaatst?

Jullie draven nu wel erg door hoor.

Van PT LE overschakelen naar multimillions muziekstudio's.
En van 10 geleden naar nu.
Van hobbyisten tot pro's.

Het is maar net hoe ver je wilt gaan en wat je er voor over hebt.

gr. Tom:dubbel:

Slapen is voor mietjes!

Maar ondanks het hoge interessantheidsgehalte (mooi scrabbelwoord) slaat deze draad als een tang op een varken. De orginele beginner is nu (hoop ik) wel geholpen maar het is nu op een wazig welles nietes achtig iets gaan lijken waarbij errol zich in een hoek gedreven lijkt te voelen.

Maar hij heeft wel zo'n apparaat waar we het over hebben maar (de verwende ouwe l*l dat die d'r rondloopt :) ) is er niet tevreden mee. Ik denk wel dat hij omdat hij zoiets heeft meer klanten heeft gehad al was het vanwege de 'myte' die on PT heen hangt. En dan denk ik dat het puur als investering best wel z'n nut heeft (gehad).

En die hele hoe ga je met die techniek om is een hele andere discussie. Daar kan je nog wel een paar boeken over schrijven dunkt me. Of een draadje over open gooien.

Dit alles maakt het een megazware draad waar iedereen wel wat zinnigs aan kan toevoegen maar het samenvatten waar het eigenlijk over gaat is omdat het zo breed gaat niet mogelijk. Een paar van die open-deur wijsheden zijn wel leuk, maar die ken ik zo onderhand wel.

heb geen protools hier, noch heb het budget voor protools.
het lijkt me een prima pakket in combinatie met de juiste hardware om mee te werken.
vooral het rechtstreeks bewerken van midi en audio zonder ergens op te hoeven klikken (zoals cubase en logic) lijkt me superieur.
verder heb ikerover te zeggen : niks

schiet een welles/nietus thread op?

Slapen is voor mietjes!

Maar ondanks het hoge interessantheidsgehalte (mooi scrabbelwoord) slaat deze draad als een tang op een varken. De orginele beginner is nu (hoop ik) wel geholpen maar het is nu op een wazig welles nietes achtig iets gaan lijken waarbij errol zich in een hoek gedreven lijkt te voelen.

Maar hij heeft wel zo'n apparaat waar we het over hebben maar (de verwende ouwe l*l dat die d'r rondloopt :) ) is er niet tevreden mee. Ik denk wel dat hij omdat hij zoiets heeft meer klanten heeft gehad al was het vanwege de 'myte' die on PT heen hangt. En dan denk ik dat het puur als investering best wel z'n nut heeft (gehad).

En die hele hoe ga je met die techniek om is een hele andere discussie. Daar kan je nog wel een paar boeken over schrijven dunkt me. Of een draadje over open gooien.

Dit alles maakt het een megazware draad waar iedereen wel wat zinnigs aan kan toevoegen maar het samenvatten waar het eigenlijk over gaat is omdat het zo breed gaat niet mogelijk. Een paar van die open-deur wijsheden zijn wel leuk, maar die ken ik zo onderhand wel.

Welnee, ik voel me niet in een hoek gedrukt.
Ik ben wel wat gewend.
Ik laat me alleen niets wijsmaken door een paar figuren die duidelijk geen verstand van zaken hebben.
Dat is mn goed recht lijkt me.

Inderdaad, zo'n 8 jaar geleden heb ik veel met protools kunnen masteren. Dat heeft overigens niet zo lang geduurd.
Het protools systeem wat ik hier heb staan inde studio heeft nooit in de mastering gestaan overigens.
Dat was de allereerste protools.

Wat ik toch mis aan je toekomst verhaal is dat we 1 ding vergeten te vermelden en dat is de kwaliteit vd programmeur.
Je kunt nog zoveel processing power tot je beschikking hebben toch hangt het allemaal af vd programmeur die een eq of iets dergelijks schrijft. Toch?

Origineel geplaatst door Errol
Wat ik toch mis aan je toekomst verhaal is dat we 1 ding vergeten te vermelden en dat is de kwaliteit vd programmeur.
Je kunt nog zoveel processing power tot je beschikking hebben toch hangt het allemaal af vd programmeur die een eq of iets dergelijks schrijft. Toch?

dat zeg ik hierboven al, DSP capaciteit zegt imho nix over de kwaliteit van een algoritme :)

Origineel geplaatst door olafmol
dat zeg ik hierboven al, DSP capaciteit zegt imho nix over de kwaliteit van een algoritme :)

sorry olaf, had ik over het hoofd gezien.

Origineel geplaatst door gemmetje
Wat maakt pro-tools zo superieur ??

De gebruiker, denk ik...... :gaap:

Dus de gebruikers van Pro(s)-tools zijn automatisch of
per definitie superieure mensen ??

Verwonderlijk, dat we dan nog niet allemaal ondergespammed
zijn met dit miraculeuze ego-verlengende produkt.

Altijd weer de sloomste van de klas,

ISPdeRuiter

P.S. Nog een mogelijkheid: door Pro-tools te gebruiken wordt
het alsmaar superieurder. Dus hoe meer mensen Pro-tools gebruiken
hoe superieurder het wordt (lijkt wel een morphogenetisch veld).
Dit principe is wel bekend uit de marketing: omdat iedereen het
gebruikt moet het wel goed zijn (bijv. Windows, MacDonalds, cocaïne).
Maar omdat een produkt wijdverbreid en daardoor zeer compatibel is
(en voor sommigen daardoor onmisbaar wordt) maakt het daarom per
definitie nog niet kwalitatief superieur.
Ik denk dat het uitgangspunt van Digidesign is geweest om de Microsoft
van de audio-industrie te worden. En dat zijn ze geworden (maar op een
andere manier dan ze ooit gedroomd hadden)!
Beide zitten nu met de verleden brokken van de Wet van de Remmende
Voorsprong. Er zijn betere en snellere spelers op de markt aan het komen
met in sommige opzichten (goedkopere) superieure produkten (Linux,
Cubase SX etc.).
Met de huidige snelheid van informatieuitwisseling en daardoor de steeds
maar accelererende ontwikkelingen zal het steeds moeilijker worden om
een langdurige dominantie in een markt te verkrijgen (tenzij de meest
kapitalistische regeringen ter wereld weer een stukje anti-kapitalitische
wetgeving introduceren). Het hart van de economie slaat steeds sneller;
een hartaanval (lees: wereldwijde milieucatastrofe (bacteriën van Mars meege-
nomen voor WMD) is aanstaande.:geslaagd: 8o) :geslaagd:

de nieuwe wrapper van fxpansion.....( al je "ouwe" vst's als RTAS in PT) ...
maakt een hoop goed..best of both worlds...ik heb altijd Cubase gebruikt.
..maar ik ben nu wel echt om..PT is net iets slimmer...handiger...precieser etcetc...

dagdag tara

Origineel geplaatst door Racy Dieven
Het hart van de economie slaat steeds sneller;
een hartaanval (lees: wereldwijde milieucatastrofe (bacteriën van Mars meege-
nomen voor WMD) is aanstaande.:geslaagd: 8o) :geslaagd:

Dat zag ik op tv gisteren. komt rond 2005 onze wereld binnen dacht ik.
Ik dacht toen ook al van, dat gaat niet goed. En het gaat al niet zo goed.

Re: Maakt(*E*)

Re: Maakt(*E*)

Origineel geplaatst door ><i
... verder is het ietsje mninder intuitief met midi dan bijvoorbeeld logic (waar je alle htdm plugs ook in kan draaien ;))

kan iemand mij vertellen hoe ik dat fix in logic? dus die (h)tdm plug's draaien onder logic en wat ik daar voor nodig ben? kan der wel een nieuwe thread voor beginnen, maar dit lijkt me beter :D lekkere discussie trouwens. zitten leerzame dingen tussen.

thnx alvast

Origineel geplaatst door Errol
oftewel, je hebt nog veel te leren.
vooral in het interpreteren van iemands text.

je schuift dingen in mn mond waar de gemiddelde journalist groen van jaloezie van wordt.
Denk je nou echt dat ik denk dat ik boven iedereen sta???

Dat is nou juist het probleem met veel jonge engineers. Ze hebben vaak het idee dat ze alles al weten en dat niemand ze nog wat kan vertellen. Komt overigens ook nog wel voor bij oudere engineers.
Maar als die oudere engineer zo'n eigenwijs stuk vreten verteld dat die het beter zo kan doen dan dat die gewend is wordt er al gauw gezegd dat die arrogant is. Ik vind dat zo'n burgelijk denken. Ik vind jonge engineers vaak niet open staan voor dingen die ze niet kennen. Stel je voor dat iemand merkt dat ze iets niet weten.
Gezichtsverlies is vaak erger voor ze dan dat ze snappen dat ze erwat van kunnen opsteken.

Ik werk juist met veel jonge engineers vanwege de spontaniteit die ze hebben ten opzichte van de gemiddelde engineer die het allemaal al gehad heeft. Dat geld ook voor mij en dat houd ik scherp in de gaten.
Dus niet voor hun knowhow want dat is er nog niet in het begin en dat neem ik ze echt niet kwalijk.
Niets ergers dan dat iemand denkt het allemaal al te weten.

Wat jij nu allemaal beweert kan ik onder het kopje "kan ik niets van leren" zetten.
Daar kun jij niets aan doen en moet je ook niet persoonlijk nemen.
Ik kan met zulke opmerkingen helemaal niets.

Met de sae bedoel ik niet dat jij op de sae zit of iemand anders maar vaak denken die jongens dat ze eral zijn.
Maar allround zijn ze dus niet. Daar doe je wel wat jaartjes langer over. De 1 wat langer dan de ander.

Ik geef regelmatig les aan studenten van de sae die bij mij langs komen om wat meer over mastering te weten te komen.
Er zijn er maar een paar die echt wat kunnen terwijl de rest ervan echt niet verder zal komen.
Maar wel pretenderen ze vaak het te snappen. totdat ze echt moeten werken in de studio of mastering.
Dan wordt het een heel ander verhaal.

mischien zou je eens met wat oudere rotten moeten praten. ik ken er wel een paar.
Daar steek je over het algemeen meer van op dan van iemand die net begint.
Dat heet ook in goed nederlands respect hebben voor "ouwe lullen" die hun sporen hebben verdient.:D

Het blijkt toch wel dat je steeds met de verkeerde mensen opgaat die
een eigen wereld creëren hoe het allemaal wel moet, en ieder die daar
een andere menig over heeft weet daar helemaal niets van.

Ik kom die mensen zo vaak tegen en zie aan op het Forum dus ook, in
het algemeen is het de menig van 1 iemand en daar trek ik me niet
zoveel van aan maar het gaat meer dat je mensen op het verkeerde been zet.

leren en van elkaar leren is het dus dit is wederzijds en een oude
rot kan net zoveel leren van een jonge engineer als anders om, als
je niet open staat voor vernieuwing en een andere denkwijze dan stomp
je af.

Even nog wat recht zetten ben zelf trouwens geen engineer maar een Componist en
heb in het algemeen weinig te doen met het afmixen , daar heb ik weer andere
mensen voor die dit veel beter kunnen.

En over oude rot gesproken iedereen kent natuurlijk Nick Lucas ( Lucas sound )
aardig man , heeft veel verstand van geluid .

Laatst gewijzigd:
Ik zie Microsoft meer als het dikke jongetje dat al een paar keer is blijven zitten hoor en dan ook nog eens steeds af moet kijken bij z'n klasgenootjes.

En je hebt geen PT nodig om superieur te worden hoor. (Neem ik mezelf gewoon even als lichtend voorbeeld.)

En dat cataclismisch einde van de wereld? Wellicht als er een wazige harrie samen met z'n vrouw een ruimteschip gaat bouwen voor hun en heel veel dieren je dan pas echt zorgen moet gaan maken. ;)

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back