In welke toonsoort maak je muziek en waarom?

citaat van wout blommers

'Luister sensatie is frequentie afhankelijk, nooit 'naamsgebonden'

en dat is alles wat we moesten weten

ehm ik heb geen flauw idee in welke toonladder ik werk. ik heb 3 jaar noteleer 2 jaar saxofoon en 2 jaar gitaar gedaan ik heb nog steeds geen flauw idee welke noten in de toonladders A B C D E F G gebruikt worden. en waarom men in godsnaam A B C D E F G zegt ipv do re mi fa sol la si do. ik heb nooit begrepen hoe het allemaal in elkaar zit.
ik denk ook niet in muzietheorie maar ik luister gewoon naar het geluid van de eerste noot. de eerste noot is het belangrijkste voor mij. en ik kies die op basis van geluid. soms klinkt eeen sol veel zuiverder en mooier dan een fa van een bepaalde patch. sommige noten kloppen dan misschien niet volgens de theorie van de toonladders maar klinken toch wel lekker. en van die discussie hier heb ik echt NIETS begrepen. :erm:

Origineel geplaatst door isnieZot
ehm ik heb geen flauw idee in welke toonladder ik werk. ik heb 3 jaar noteleer 2 jaar saxofoon en 2 jaar gitaar gedaan ik heb nog steeds geen flauw idee welke noten in de toonladders A B C D E F G gebruikt worden
Diezelfde die je daarnet opnoemde ;).

en waarom men in godsnaam A B C D E F G zegt ipv do re mi fa sol la si do. ik heb nooit begrepen hoe het allemaal in elkaar zit.
Do re mi is relatief; C D E is absoluut. Als ik transponeer naar F G A heet het nog steeds do re mi (qua intervallen).

Origineel geplaatst door Jeroen
De toonladders die ik gaf zijn vooral leuk op dominant-septiem accoorden (harmonische dominant functie in een cadens). Of gewoon kaal als modale ladder, ze zijn niet mineur en niet majeur dus ze geven een leuk 'onthechtend' gevoel. In onderstaande uitleg wissel ik gewoon enharmonisch equivalente tonen uit, dus val niet over de naamgeving (voor de puristen)

-Hele toons toonladder
Hier bestaan er maar 2 van, in C: C-D-E-F#-G#-A#-C, de andere licht natuurlijk een halve toon hoger

-Heel half, en half heel
Afwisselend een hele en een halfe toonsafstand. Dus bv. (half heel, vanaf C): C-Db-Eb-E-F#-G-A-Bb-C

-Super locrisch, ook wel gealtereerd genoemd, meest gebruikte ladder in de bebop op V7 accoorden, is gelijk aan mineur melodisch dalend. Is gelijk aan (eerste helft) half-heel en (tweede helft) hele toonstoonladder (zo onthou ik hem altijd)

Pentatonisch en chromatisch zijn voor de hand liggend.

Grtz,
Jeroen

de chromatische en de hele toons toonladder zijn toch hetzelfde? :confused:

*edit*
Ik vind het altijd wel grappig om in die hele t.toonladders sfeer te spelen.. best tricky hoor! als je veel '-5 7' en '+5 7' akkoorden gebruikt is het handig om beide hele t.toonladders goed te kennen. Die '-5 7' en '+5 7' akkoorden zitten erin 'verstopt'. Ik gebruik dus de hele t.toonladders als geheugensteuntje voor dit soort akkoorden. Het klinkt bovenal superjazzy !

bijv. in deze progressie zit een stukje waarbij die hele t.toonladder van pas komt
Eb maj7 / Dm 7 / Cb -5 7 / Cb -5 7 maar nu met G in de bass / Cm ... lekker 8~

Jeroen, die superlokrische, je zegt die is gelijk aan mineur melodisch dalend... maar dan zonder de eerste noot toch?
1e helft half-heel en 2e helft chromatisch... dan zou het bijv. C - C#- D#- E - F#- G#- A# zijn toch? (als je tenminste omhoog bedoeld)

En als ik die dan van boven naar beneden speel zou ik voor akkoorden de eerste helft F# 7 kunnen doen en de tweede helft B 7 ja tocht?

Laatst gewijzigd:
Chromatisch is niet gelijk aan hele-toons. De chromatische toonladder raakt iedere toets op de piano (steeds een halve toon afstand), de hele-toons bestaat uit minder noten (steeds een hele toon afstand), dus ze kunnen niet eens hetzelfde zijn.

De superlocrisch is gelijk (bevat dezelfde noten) aan mineur melodisch stijgend (ik heb dalend gezegd, maar dat was een vergissing) inclusief eerste noot natuurlijk. Dus in C is de mineur-melodisch steigende ladder als volgt: C - D - Eb - F - G - A - B - C, en deze is gelijk aan de super-locrische toonladder op B, die je kan gebruiken op B dominant accoorden.

Grtz,
Jeroen

Attachments

• 0375403558.jpg
    0375403558.jpg
    9,7 KB · Bekeken: 149
Het ligt er wel aan met wie je speelt, gitaristen spelen graag in A en E ("Dan heb ik een losse E-snaar......") Blazers zijn een verhaal apart C=Bb of C=Eb, et cetera.
Veel toetsenisten spelen graag in C, omdat dat overzichtelijk is, gezien de witte toetsen. Dat vind ik nogal betrekkelijk, zeker wanneer je wat complexere stukken speelt, waar een verscheidenheid aan akkoorden in zit. Je zit niet vast aan bepaalde schema's, althans dat zou niet zo moeten zijn. Muziek wordt dan erg eentonig.
Iedere toonsoort heeft z'n charme en functie. Voor veel zangers en zangeressen is C een vervelende toonsoort. G is dan beter. Wanneer je op een acoustische piano speelt, kun je het karakter van de verschillende toonsoorten en klanken onderscheiden (dat maakt een ECHTE piano zo bijzonder, maar dat terzijde.)

Tenslotte kun je, wanneer je je verdiept in akkoorden-leer, zien dat veel akkoorden overeenkomsten hebben en dat geldt dan ook voor de toonladders, bijvoorbeeld Cm en Eb.
Als je dat op een gegeven moment door hebt, is geen enkele toonsoort lastig.

Tenslotte kun je, wanneer je je verdiept in akkoorden-leer, zien dat veel akkoorden overeenkomsten hebben en dat geldt dan ook voor de toonladders, bijvoorbeeld Cm en Eb.

Zo is het! dat Eb = Cm verhaal was ook het eerste wat er bij mij goed inzat toen ik me erin ging verdiepen. En of dat me hielp tijdens het spelen!

@jeroen, ik snap hem nu.. ik zat er ernstig ver naast :o: thanks

ff m'n verhaaltje aangepast :D nu klopt-ie weer.

Laatst gewijzigd:
mineur is de shit...

waarom weet ik niet maar ik speel BIJNA alles in mineur

misschen ben ik wel depressief...onbewust...

...zo dat moest ik even kwijt

Laatst gewijzigd:
Mineur is niet per definitie depressief. Met mineur kun je geweldig "hangend", laidback spelen.
Wanneer je er een 9 aan toevoegt krijg je een geweldige sound. Niet depressief, maar er ontstaat een soort spanning. (men neme LINKS: C (liefst in octaaf gespeeld) en RECHTS Bb, D, Eb, G) :{

ik moest me hier toch maar weer eens in gaan verdiepen. Het klinkt namelijk allemaal zeer interessant. Ik heb door een aantal jaren gitaarles wel muziekschrift en een beetje theorie geleerd maar dat is allemaal weer uit m'n hoofd verdwenen. Ik ben nu van plan om toetsen te gaan leren spelen, aangezien dat soort van willekeurig op de toetsen rammen ook z'n beperkingen heeft, zelfs als je hoofdzakelijk dance maakt ;)

Origineel geplaatst door RezonatoR
mineur is de shit...

waarom weet ik niet maar ik speel BIJNAs in mineur

In jouw geval is het misschien wel een goed idee om mooie oplossingen te zoeken om zo geleidelijk mogelijk uit die mineur te komen naar majeur.

Bijv als je heel de tijd Cm speelt, probeer dan eens dit: /C Eb G / C Eb G# / (b) C Eb A / C Eb G# / B D G
En terwijl je dit doet speel je in de bas dit: /C / Bb / A / D /G

Dit is vanaf de A in de bas een zogeheten 2-5 beweging die uitmondt in G majeur, erg lekker om te spelen en je kan er mooie lijntjes op verzinnen. 8~ en vanaf G zoek je het maar uit :D

Maar deze thread ging geloof ik over de vraag waarom je een toonsoort kiest om in te beginnen, ik zal weer on-topic reageren verder.. :engel:

Laatst gewijzigd:
Wat ik niet begrijp is de titel van deze thread : "In welke toonsoort maak je muziek en waarom?"

Als ik een spacey ambient nummer maak in Am (ADF / ACF / ACE / ACE) dan zou ik het met
hetzelfde gemak kunnen rammen in Dm. Jammergenoeg gaat de harmonie en het gevoel
(wat dat ook mag wezen) totaal verloren. de lekkere 7 accoorjes klinken alsof
ze er niet thuis horen en de sfeer is totaal weg.

Het probleem is denk ik dat veel mensen te lui zijn na te denken hoe ze in F#m of een ander half zwart
accoord de boel op moeten bouwen. Een nummer maken in C en dan bruut transposen naar een G# of
F werkt natuurlijk ook niet. daarmee verhoog / verlaag je de gehele boel alleen maar.

Dus het antwoord op deze thread moet zijn : ik maak mijn muziek in de juiste toonsoort omdat het
anders niet klinkt.

Origineel geplaatst door 91project
Om het te demonstreren heb ik 2 versies van dezeldfe track.
Mag je zelf bepalen welke je meer aanspreekt.

Ik ben er overigens nog mee bezig... Hij klinkt nog behoorlijk leeg.

www.91project.tmfweb.nl/music/Am.mp3
www.91project.tmfweb.nl/music/Dm.mp3

Leuk dat je dat verschil zo aangeeft!! De Am versie klinkt wat frisser, maar ik kan me sferen voorstellen dat de Dm meer aanslaat. Kwestie van het moment, geloof ik!

Re: In welke toonsoort maak je muziek en waarom?

Origineel geplaatst door Wout Blommers
In welke toonsoort of toonsoorten speel je vaak en graag en waarom?

Ik heb geen flauw idee waar je het over hebt...:)

Nee ik weet niks van toonladders ed. ik weet alleen wat ik goed vindt klinken en ik hoor het ook als het niet klinkt, dat is voor de muziek die ik maak(hardcore) genoeg denk ik.

Origineel geplaatst door RezonatoR
mineur is de shit...

waarom weet ik niet maar ik speel BIJNA alles in mineur

Mineur wordt nu inderdaad wel vaak gekoppeld aan wat deprimerend,
en majeur als opgewekt. Maar dit is aangeleerd. Een paar honderd jaar
geleden vond men dit namelijk precies andersom (toen was mineur
juist heel opgewekt).

Ik denk overigens dat de toonsoort waarin je speelt sterk samenhangt
met de accoorden die je pakt. Neem het simpele voorbeeld van een drieklank.
Als je die in de bassen speelt klinkt dat afgrijselijk, terwijl in het middentonen gebied
er niets mis mee is. Waarom dit verschil? De zwevingen zijn anders, omdat
bij de bas tonen de verschil frequenties tussen de harmonischen kleiner zijn.
Blijkbaar klinkt dat niet goed. Octaven of kwinten kun je wel weer in de bassen spelen.
Het lijkt er een beetje op dat afhankelijk van de complexiteit van je accoorden,
er een beneden grens is waaronder ze niet meer klinken....

Back