Origineel geplaatst door vos_paul
Zeg Vanheckis, is dat gedoe van bepaalde toonsoorten bij bepaalde soorten muziek of bepaalde emoties niet juist een overblijfsel uit de tijd voor de gelijkzwevendheid?
Dat denk ik wel ja, en tradities worden vaak in stand gehouden.
Of heeft het bijvoorbeeld te maken met de andere instrumenten in het orkest dan de piano (als die er al bij is), waarbij er niet echt sprake is van gelijkzwevendheid en waarbij je wellicht veel eerder beperkingen hebt voor het bereik van instrumenten.[/B]
Inderdaad ja en met name sommige blazers konden niet in alle toonsoorten meedoen waardoor er conventionele toonsoorten ontstonden in de klassieke en vroeg-romantische tijd. maar zelfs binnen dat 'beperkte' menu bestonden er voorkeuren. Met de tijd van de laat romantiek (Wagner, Mahler, zeg maar) was het zo dat alle toonsoorten in feite onder de loep werden genomen en er vrolijk op los werd gemoduleerd van de ene naar de andere toonsoort en dan nog het liefst naar toonsoorten die niets met elkaar te maken hebben via moeilijke modulaties. vooral bij Wagner is het zo dat je na een paar minuten niet meer weet hoe het suk begon omdat ie van de ene naar de andere toonsoort moduleert. dankzij de ontwikkelingen ion instrumentbouw was er wat dat betreft ook meer mogelijk.
(overigens heb je daar een interessant punt met die piano & orkest kwestie want het is inderdaad opmerkelijk dat wij zonder probllemen kunnen luisteren naar klassieke pianoconcerten terwijl het toch verschillende stemmingen zijn. een docent van mij beweerde ooit eens dat ie om die reden juist nooit naar pianoconcerten luisterde maar volgens mij was dat een beetje interessantdoenerij van hem)
Als je een stuk op de piano schrijft in Es (iets groots, triomfantelijks), en je transponeert vervolgens het hele stuk een paar halve tonen (en speelt het verder dus volledig hetzelfde), dan kan ik moeilijk geloven dat het karakter van het stuk ineens anders wordt.
Nee, het karakter van het stuk niet nee. Schonberg heeft ooit eens gezegd dat alle goeie muziek in C geschreven kan worden!! maar laten we zeggen dat het beter of minder goed tot uitdrukking komt in dezelfde zin ald het juist aanvoelen wat het perfecte tempo is van een track. is het 116 bpm of is het toch 117 of 118 bpm? het kan net dat verschil uitmaken. Een 'heroischs' of 'triomfantelijk' stuk zal eerder in Es staan dan in F. het is net dat verschil.

Geen idee, eigenlijk.. Zou moeten opzoeken in welke toonsoort de presets van m'n Groovebox zitten.
Je kunt soms op iets leux stuiten en doe er je voordeel mee.