nieuwe recorder? mixer? seq? suggesties?

wesko

Artificial sounds R real
Ik heb een sequencer in de Ensoniq TS-12 en dat is wat ik nu gebruik. Ik neem via een Mackie mixer op in de VS-880, HD recorder. Ik master naar de PC en pruts dan wat met GoldWave om te knippen en zo. Erg leuk allemaal, maar ik wil meer dan 1 compressor (lees: gemakkelijk aansluiten) en meer dan 8 sporen aan materiaal tegelijk spelen. Verder wil ik nog wel wat hier en daar. Probleem is dus eigenlijk (in volgorde):

- ik mis sporen! 4 sporen zang is toch wel erg lekker (liefst >16 totaal)
- ik wil beter kunnen sequencen (op PC lijkt me wel wat), overzicht is nu een beetje K.
- ik mis effecten (nu: max 2, compressie is er bv. al 1)
- EQ instellen a la O2R zou niet gek zijn
- ik wil (sneller) wisselen tussen nummers (recall)
- ik wil misschien wel minder mixer ertussen

Ik houd hier rekening mee:
- ik werk graag met hardware wanneer ik opneem/afspeel
- 24 bit, 96 kHz zal me een zorg zijn (zo goed ben ik niet, 16 bit is prima)
- sequencen mag in de PC (niet real-time werk, editen)
- de Roland recorders vind ik lekker werken
- ik ben lekker aan het hobbyen maar wil wel een stapje verder
- het geld is niet echt een groot probleem maar zeker niet onbelangrijk (jij een nieuwe keuken en de 206 CC, ik de Neve 51 :) )

Dus: ik ren naar de winkel en:
- koop er een tweedehands VS-880 bij en link ze via midi
- koop een nieuwe HD recorder, 24 sporen
- koop Protools, Logic, of X (ja, ik heb de discussie met Errol gelezen)
- ga weer terug; ik denk nog even na wat ik nou wil
- koop een VS 2480 (meer ingangen, dus geen mixer nodig?)

Wat zal ik nou gaan doen? Ik dacht zelf aan:
- Cubase op de PC
- een nieuwe HD recorder
- is er een HD-recorder die ook kan sequencen? waarom niet?
- het mooiste zou zijn: één niet-pc-doos waar alle stekkers ingaan en waar alle software in zit

Misschien hebben jullie hetzelfde "probleem" als ik (gehad) en zinvolle suggesties. Ik hoef niet te horen hoe goed Protools is (of niet) of dat plugins lekker werken. Graag zou ik horen wat jullie gebruiken en wat daar goed en fout aan is volgens jullie zelf. Misschien kan ik dat gebruiken om mezelf te overtuigen.

Laatst gewijzigd:
Re: nieuwe recorder? mixer? seq? suggesties?

Je kan bijvoorbeeld kijken naar de Tascam SX-1 .
Maar dat is wel een hele dure oplossing.

Ik denk persoonlijk toch aan een PC met Cubase SX 2. Met één of andere remote met audio ingangen, zoals de Yamaha O1X, of een Tascam DM 24 mixer met een firewire kaartje voor de PC.

Wat ik je sowieso kan aanraden is afwachten. De NAMM begint op 15 januari. Er komen ontzettend veel fabrikanten met nieuwe digitale remote apparaatjes (Mackie, Yamaha, Tascam, etc.)

Attachments

• sx-1.jpg
    sx-1.jpg
    8,7 KB · Bekeken: 175
Oooookee! De NAMM was ik vergeten eigenlijk, goed idee. Ik zal ook 's kijken naar een 01x achtige oplossing. Bedankt voor je info.

Zijn er nog mensen die per se een Roland VS-recorder gebruiken, bv 16 spoor? Of zitten we allemaal met Protools/Logic/Cubase te werken?

Andere gebruikers die (nog?) 8 spoor gebruiken? Mensen die beide hebben? Ik ben benieuwd wat de ervaringen zijn...

NAMM 15 JAN!? GAAF!!!
sorry, maar da's goed nieuws

Maar een mixer en zo'n adat recorder(s) zou evt ook kunnen.
Bijv een DM24 via tdif aan 3 HD 8 sporen recorders hangen.

Het hoeft niet altijd een PC/Mac te zijn. :)

Psies... ik zag 24 track mixers/remotes met 3x adat. Klinkt leuk. Ik moet wel de wederhelft nog effe zo ver krijgen.

Ik zal 's kijken wat er allemaal aan ADAT nog nieuw uitkomt.

Als je dan toch al aan de vs-2480 gedacht had(wat ik zeker een leuke oplaossing vind.) kijk dan ook een naar de akai dps24....

Ik heb namelijk met zowat dezelfde keuze gezeten en na lang wikken en wegen kwam de DPS24 er boven de VS-2480 uit.. (en nog steeds tevreden met de keuze trouwens)
Maar dit hangt natuurlijk allemaal af van wat je nodig hebt.....

Als je vragen hebt PM maar eens of kijk eens op de userforum's van de bijden www.vsplanet.com of http://pub52.ezboard.com/fdpsworldfrm3

er is trouwens ook nog de korg als je voor dit soort optie zou kiezen maar van dit toestel weet ik enkel dat hij niet alles had wat ik zocht en ik ken zelf niemand die deze gebruikt.....

grz. Nik
:okdan:

Origineel geplaatst door wesko
. Ik moet wel de wederhelft nog effe zo ver krijgen.

.

Heb jij dat nu ook altijd. Tenminste ik neem aan dat het om de aanschaf gaat.
Ik heb een jaar verbod van mijn partner gekregen op aanschaffen van dingen.:(

Origineel geplaatst door Exzit
Heb jij dat nu ook altijd. Tenminste ik neem aan dat het om de aanschaf gaat.
Ik heb een jaar verbod van mijn partner gekregen op aanschaffen van dingen.:(

Ik heb EUR 100,- per maand, tenzij ik het echt hard nodig heb. En elke flitsbon gaat er van af... dus sta ik alweer snel negatief. Maar als ik echt niet verder kan is er wel ergens een potje, dus een kwestie van bloemen en politiek :eureka:

Maar die suggestie van nIQ is trouwens wel een leuke oplossing!
242041.jpg

Of gewoon de regel, wat jij opmaakt mag zij ook opmaken.
Zo houdt je elkaar in balans. :)

Origineel geplaatst door nIQ
Als je dan toch al aan de vs-2480 gedacht had(wat ik zeker een leuke oplaossing vind.) kijk dan ook een naar de akai dps24....

Ik heb namelijk met zowat dezelfde keuze gezeten en na lang wikken en wegen kwam de DPS24 er boven de VS-2480 uit.. (en nog steeds tevreden met de keuze trouwens)
Maar dit hangt natuurlijk allemaal af van wat je nodig hebt.....

Als je vragen hebt PM maar eens of kijk eens op de userforum's van de bijden www.vsplanet.com of http://pub52.ezboard.com/fdpsworldfrm3

er is trouwens ook nog de korg als je voor dit soort optie zou kiezen maar van dit toestel weet ik enkel dat hij niet alles had wat ik zocht en ik ken zelf niemand die deze gebruikt.....
:okdan:

Toch nog een vraagje: heeft dat ding compressie op elke strip?

Origineel geplaatst door fuse
Of gewoon de regel, wat jij opmaakt mag zij ook opmaken.
Zo houdt je elkaar in balans. :)

Als dat betekent: wat zij verdient moet ik ook verdienen, zit ik een factor 2 mis ;{
Zij is trouwens een hij. :kont:

VS 2480/2400

VS 2480/2400

De Roland VS 2480/2400 hebben compressie op elk kanaal/spoor.
De 2480 kan 4 effekt kaarten hebben (8 stereo fx) de 2400 echter
2. Beide kunnen een zowel monitor aansturen als met muis en keyboard
bediend worden. Voor ongelofelijk veel info -> www.vsplanet.com
Heeft ook een 56 bit interne bus.

Zelf zweer ik nog steeds bij een VS1680 met Mindprint DI-port en
DBX 586 preamps. Heeft echter een 24 bit interne bus.

VS1680/1880/1824 kosten 2e hands niets meer. Check of ze beide
VSF-2 effectkaarten erin hebben. Check of er OS 2.024 (in hetgeval v.d.
1680 het laatste OS) inzit; anders kan je die via MIDI erin flashen.

Een VS1680/1880 in combinatie met een Mindprint DI-port waar je van de
pre-amp v.d. DI-port via SPDIF in de VS 1680 gaat en via SPDIF van de
VS 1680 weer naar de DI-port voor koptelefoon en afluistering is qua prijs
en kwaliteit verhouding een topcombinatie voor iemand, die van een 880
gebruik heeft gemaakt en 16bit al genoeg vindt (in deze combinatie gebruik
je echter een volledig 24 bit pad).

Ik ben er zo tevreden over dat ik voorlopig niet meer upgrade,

ISPdeRuiter

P.S. Een VS met twee effectkaarten heeft 8 mono compressors ter beschikking. Een compressor voor de ad conversie
kan echter meer resolutie opleveren. Nog beter daar is een soft limiter of natuurlijk Type IV conversie -> www.dbxpro.com m.n. de white papers

Okee daar heb ik wat aan. Ik zal de tweedehands markt weer eens verkennen.

Toch nog een vraagje: heeft dat ding compressie op elke strip?

yep, heeft hij en ook een expander(limiter) en noisgate op elk kanaal (zowel imput als track's) zonder de FX aan te spreken.

-De DPS heeft trauwens 4 stereo XF processors. Dat zijn er dus 4 mider dan er maximaal(als je er 2 fx card's bijsteekt) in de VS-2480 kunnen. Maar je hebt wel 4insert's (en direct out's) die de preamps bypassen en standaard adat(toslink of hoe heet dat weer.?) wat de roland niet heeft.

-Ook heeft de DPS .wav, .aiff, timestamped .wave export EN import waar de VS hier beperkter is.(juiste mogelijkheden van de vs ga je moetten nagaan maar hij doet in ieder geval geen timestamped wat wel handig is als je dingen verder wil bewerken of inladen van de PC)
De volgende update voor de dps brengt ook export via USB mee (geen usb op de roland) en er zijn "plannen" voor een usb2 of firewirecard die vst implementatie zal meebrengen.

ach, er zijn zo veel kleine verschillen.... Gewoon effe die forum's doornemen en je komt er wel uit. Zijn bijde leuke groepen mensen. Ik post op allebij en werd steeds vriendelijk geholpen.

ps. er zijn ook enkel mensen die de overstap maakten van de ene naar de andere recorder dus steek je licht eens op bij de forum's (moet wel zeggen dat de meesten van vs naar dps gingen en niet omgekeerd :p)

grz. Nik

Ik heb EUR 100,- per maand, tenzij ik het echt hard nodig heb. En elke flitsbon gaat er van af... dus sta ik alweer snel negatief. Maar als ik echt niet verder kan is er wel ergens een potje, dus een kwestie van bloemen en politiek :eureka: [/IMG]

Heb je meer dan mij.:okdan:
Bloemen zijn niet niet echt geschikt in zijn geval.
Ik moet het meer hebben van politiek.

Vraagje waarom heb je eigenlijk zo'n voorkeur om met hardware op te nemen?
I.p.v audio/midi sequencer software op je PC?

Heb je meer dan mij.:okdan:
Bloemen zijn niet niet echt geschikt in zijn geval.
Ik moet het meer hebben van politiek.

Vraagje waarom heb je eigenlijk zo'n voorkeur om met hardware op te nemen?
I.p.v audio/midi sequencer software op je PC?

in mijn dps zit 80 Gb, 24bit 96hz, converters..... Dus eigenlijk een beetje een pc in een ander jasje.... gewoon het feit dat ik nog geen goeië PC had en ik nood had aan iets met voldoende in en uitgangen dat ook draagbaar en betaalbaar is.
Ik ga zeker nog uitbreiden met een laptop in de loop van dit jaar om vst's en een sequencer te draaiën maar voor puur audio opnemen was "hardware" voor mij de beste oplossing.

my 2c.

Origineel geplaatst door nIQ
in mijn dps zit 80 Gb, 24bit 96hz, converters..... Dus eigenlijk een beetje een pc in een ander jasje.... gewoon het feit dat ik nog geen goeië PC had en ik nood had aan iets met voldoende in en uitgangen dat ook draagbaar en betaalbaar is.
Ik ga zeker nog uitbreiden met een laptop in de loop van dit jaar om vst's en een sequencer te draaiën maar voor puur audio opnemen was "hardware" voor mij de beste oplossing.

my 2c.

Maar is het niet zo dat editten moeijker is op hartdware dan op een PC met de welbekende programma's?

Maar is het niet zo dat editten moeijker is op hartdware dan op een PC met de welbekende programma's?

niet echt.... zowel de DPS24 als de roland's bieden de mogelijheid om alles op een pc. monitor te bekijken.
-bij roland via de onboard vga uitgang
-bij de akai via Ak.sys. track.vieuw: een klein programmatje op PC dat via de usb poort met de dps in verbinding staat en zorgt voor een groter overzicht en mogelijkheid om te editten op sample accurat level (zo klein het maar kan...-)

Bijden hebben ook zelf een schermpje en in "mijn geval" is dit meeer dan voldoende en gebruik ik ak.sys.bijna nooit...... je kan inzoemen tot sample level en de wav's scrollen realtime. (twee dingen die de roland niet kan btw, zij hebben wel het voordeel geen pc nodig te hebben en enkel een scherm voor het grotere beeld)
Op optredens gebruiken wij trouwens die waveforms van het onboard schermpje in onze projecties... gewoon een camera voor het schermpje en de mensen zien live wat je allemaal uitspookt en alle mooië wav's, dus onduidelijk is dat schermpje zeker niet.....

mensen die gewoon zijn van met softw. te werken gaan miss. even moetten wennen maar echt moeilijker is het zerker niet...... En als je echt wil bij de soft blijven exporteer je toch gewoon alles en edit daar.........

btw. Ak.sys (voor de dps) draait moeiteloos op mijn oude pentium2 (64Mb ram) dus veel heb je daar niet voor nodig. Op mac. moet het voorlopig wel nog onder virtual PC....

Ok is al heel wat duidelijker geworden voor me. Thnks
Maar knippen en plakken met een muis in een audio/sequencer programma vin dik toch erg makkelijk.

Back