Wat maakt Super Audio CD zo super?

Origineel geplaatst door Exzit
Begrijp ik hieruit dat met mijn HP DVD+R brander niets aan dit pakket heb?

volgens mij moet het zo wel werken.....maar zeker weten doe ik het niet, dus gewoon een keer uitproberen is het devies...de vraag ligt al bij pioneer..maar of en wanneer die antwoorden ;)

volgens mij leest een DVD-A speler een DVD+r met daarop DVD-A data gewoon als een DVD-A ....

Origineel geplaatst door ProtoHuman
ik ben ze nog niet tegen gekomen. Eigenlijk alle SACD zijn nog van duurdere merken. Ik denk dat dat ook de reden is waarom gewone CD's beter klinken in een SACD-speler. De speler is gewoon beter!

ja klopt..de DA convertor is natuurlijk nieuwer en waarschijnlijk beter dan je oude cd speler....ook upsampling, zoals dat gebruikt wordt in de philips SACD spelers werkt mee....als je een 16/44.1 CD naar 24/192 upsampled dan heb je geen last meer van eventuele slechte lowpassfilters in een DA convertor, geen aliasing meer in het hoorbare spectrum ed....dat scheelt dus best wel...

ik heb zelf es zitten kijken, volgens mij maakt vooral de DSD DA-convertor een SACD speler zo duur.......bij de goedkopere SACD spelers wordt de boel volgens mij gewoon naar PCM geconverteerd......

ik heb zelf een mooie speler gezien, die zowel SACD als DVD-A afspeelt...de pioneer DV-563A...kost in de states zelfs onder de 200 euro, in NL helaas 399 euro ofzo....24/192 DA aan boord, en het schijnt dat als je de surround uitschakelt dat ie ook nog es DSD rechtstreeks zonder PCM conversie uitpoept, maar dat is niet officieel in de docs te vinden...

deze speler doet niet aan upsampling trouwens.........

geen idee wat de kwaliteit is van de DA conversie ed...dat ligt aan een heleboel verschillende dingen, zoals waar en hoe de wordclock is geimplementeerd, hoe de analoge amp achter de DA conversie zit, hoe de printboard is ontworpen etc..... om het te kunnen meten moet je dus met supergoede apparatuur meten, waarvan je ook de specs van de meetapapratuur moet kennen..... of je gebruikt je oren, maar dan wel met een dubbelblind test..

Is het toevallig niet al mogelijk om sa-cd op je pc af te spelen met behulp van een dvd-speler in de pc, een goede geluidskaart en software die een sa-cd kan decoderen?

Origineel geplaatst door Phontaq
Is het toevallig niet al mogelijk om sa-cd op je pc af te spelen met behulp van een dvd-speler in de pc, een goede geluidskaart en software die een sa-cd kan decoderen?
oei, dat zou wel leuk zijn, maar ik vermoed van niet. Ik heb er in ieder geval nog nooit van gehoord.

Een goede CD speler moet een CD'je even goed kunnen afspelen als zo'n Super DVD stuff. Je hebt er enkel maar profijt bij als er boven de 20KHz ook iets zit, en das bij vreet weinig zaken ook effectief zo.

Als je een geluidskaart hebt die tot 192Khz gaat moet het perfect mogelijk zijn om die zaken via de computer af te spelen (behalve die Philips variant zeker, maar die gaat het toch niet halen)

<edit>

Het is ook helemaal niet de bedoeling om zoals vinyl te gaan klinken, de bedoeling is om een zo neutraal mogelijk geluid weer te geven met een voldoende dynamisch bereik. Dat zijn eigenschappen die je nu eens helemaal niet bij vinyl moet gaan zoeken.

Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door Toon
Een goede CD speler moet een CD'je even goed kunnen afspelen als zo'n Super DVD stuff. Je hebt er enkel maar profijt bij als er boven de 20KHz ook iets zit, en das bij vreet weinig zaken ook effectief zo.

SACD (super audio CD) streaming is toch echt iets anders dan DVD-audio(PCM).
Een super DVD bestaat volgens mij niet.
Ook heb ik nog niet gehoord van een DVD-rom speler in PC die SACD kan afspelen.

volgens mij heb je idd echt een DSD convertor nodig om SACD's af te spelen.....al kan ik me vergissen hoor..

over die pioneer DV-565A (dat is het europese type nummer) heb ik van pioneer het volgende te horen gekregen op mijn vraag of ik ook zelfgebrande DVD-A's erop kon afspelen:

"Yes, if the burner uses the standard DVD recording methods. Check the software information."

kijk nou praten we..als straks die 99$ versie van discwelder bronze op de markt komt is dat heel interessant lijkt me....

over vinyl-klank: toch denk ik dat je beter de nuances (de vervormingen zeg maar) van tape en vinyl kunt vastleggen op 24/96 of hoger dan op 16/44.1 .... en zo niet, tja....als je toch een nieuwe CD-speler moet kopen en nog geen DVD-speler hebt, lijkt me dan geen slechte optie..

SACD (super audio CD) streaming is toch echt iets anders dan DVD-audio(PCM).

Men beweerde altijd (philips) dat die manier van DA's en dergelijke beter was dan PCM, maar het is echter al gebleken dat dat helemaal het geval niet meer is :D

Waarom werkt elke AD/DA fabrikant dan niet met zo'n convertors en toch nog altijd met PCM.

Vinyl kleurt gewoon, das waarom die "pseudo" audiofiel freaks nog altijd denken dat vinyl beter is. Technisch is het zwaar achterhaald. Iemand die denkt dat z'n hele klasieke collectie beter klinkt op vinyl is een sukkelaar, maar wij houden wel van een beetje vervorming hé ;) .

Een hogere samplerate heeft ook effect als er boven de 20k niets zit.
Bij DA en AD conversie moet alles boven de helft van de samplerate weg gefilterd worden. Anders krijg je zgn. aliassing noise en dat klinkt kut.
Bij 44.1 moeten die filters zo rond de 22k werken en dat zit nogal dicht bij wat wij nog kunnen horen. Om deze filters steil genoeg te krijgen zorgen ze voor bijeffecten zoals faseverdraaingen in het hoorbare gebied. En dat klinkt ook kut.
Als je nu op hogere frequenties gaat werken hoeven deze filters minder steil te zijn en werken ze veel verder boven het frequentie gebied wat wij kunnen horen.

SACD gebruikt een heel ander principe om geluid digitaal weer te geven, hierdoor hoeft helemaal niet gefilterd te worden en dat is de voornaamste reden dat het geluid uit een SACD speler zo mooi klinkt.

Origineel geplaatst door 4-Tek
Een hogere samplerate heeft ook effect als er boven de 20k niets zit.
Bij DA en AD conversie moet alles boven de helft van de samplerate weg gefilterd worden. Anders krijg je zgn. aliassing noise en dat klinkt kut.
Bij 44.1 moeten die filters zo rond de 22k werken en dat zit nogal dicht bij wat wij nog kunnen horen. Om deze filters steil genoeg te krijgen zorgen ze voor bijeffecten zoals faseverdraaingen in het hoorbare gebied. En dat klinkt ook kut.
Als je nu op hogere frequenties gaat werken hoeven deze filters minder steil te zijn en werken ze veel verder boven het frequentie gebied wat wij kunnen horen.

SACD gebruikt een heel ander principe om geluid digitaal weer te geven, hierdoor hoeft helemaal niet gefilterd te worden en dat is de voornaamste reden dat het geluid uit een SACD speler zo mooi klinkt.

De huidige filters die hiervoor gebruikt worden zijn softwarematig gemaakt. Die hebben die problemen niet meer (zoals de filters van 3/4 jaar geleden).

Een hogere samplerate heeft ook effect als er boven de 20k niets zit

nou, als jij het shannon-nyquist theorema kunt weerleggen, ga je gang.

Vinyl kleurt gewoon, das waarom die "pseudo" audiofiel freaks nog altijd denken dat vinyl beter is. Technisch is het zwaar achterhaald. Iemand die denkt dat z'n hele klasieke collectie beter klinkt op vinyl is een sukkelaar, maar wij houden wel van een beetje vervorming hé ;) .

Daarom gebruik jij ook een KORG MS20, omdat ie zo lekker digitaal klinkt ;)

Sorry hoor, wat een kletspraat!
Man ik was laatst met mijn Marantz 630 cd recorder analoge (plaat) opnames aan het maken,
ik kon hem monitoren via (analoog) de versterker, en rechtstreeks via de Marantz.

Dit was voor mij de ultieme test om direct te kunnen constateren dat analoog beter klonk dan
de digitale copie van de (met goede converters) Marantz!!
Meer dynamiek, en meer detail in de ruimte.
Nu gebruik ik geen doorsnee draaitafel en element, maar daar ging het niet over!

S'avonds ging ik de gecopieeerde cd opzetten zonder dat ik een referentie had, en dit klonk prima!

Origineel geplaatst door mikemix
Daarom gebruik jij ook een KORG MS20, omdat ie zo lekker digitaal klinkt ;)

Die heeft knoppen, mijn computer niet :)

Een platgecompresste LP noem jij dus dynamisch, wow, dat moet je durven. Een lP heeft 20dB minder dynamisch bereik dan een CD. Die meer detail in ruimte zal dan wel de naaldruis zijn geweest ;)

Men beweerde altijd (philips) dat die manier van DA's en dergelijke beter was dan PCM, maar het is echter al gebleken dat dat helemaal het geval niet meer is :D

Waarom werkt elke AD/DA fabrikant dan niet met zo'n convertors en toch nog altijd met PCM.

Nou mijne vinyle versie van Stevie Wonder Songs in the key of life hou ik toch echt. Die is honderd maal beter dan de CD.
Maar ik wacht nog steeds op de SACD of DVD-audio daarvan.

Je wou zeggen dat mijn Philips home cinema set mijn SACD afspeeld als PCM?:confused:

Nou mijne vinyle versie van Stevie Wonder Songs in the key of life hou ik toch echt. Die is honderd maal beter dan de CD.
Maar ik wacht nog steeds op de SACD of DVD-audio daarvan.

Ik betwijfel het dat die SACD of DVD versie dan meer als "vinyl" gaat klinken. Als het beter gaat klinken zal het zijn door betere convertors en beter gebruik van dynamiek.

Je wou zeggen dat mijn Philips home cinema set mijn SACD afspeeld als PCM?:confused:

Nee hoor :D

Een platgecompresste LP noem jij dus dynamisch, wow, dat moet je durven. Een lP heeft 20dB minder dynamisch bereik dan een CD. Die meer detail in ruimte zal dan wel de naaldruis zijn geweest ;)

probleem nr 1: vinyl is vaak veel dynamischer dan CD's...door de digitale mogelijkheden zijn mastering-egineers en mixers compleet doorgeschoten en zie je veel CD's tegenwoordig tot 0dB komen en er ongeveer als een baksteen uitzien qua dynamiek..dit alles omdat de hardste mix altijd wint bij het label...... heeft dus niet zozeer met vinyl vs CD's te maken, maar meer met de mogelijkheden die er toen waren en die er nu zijn, en hoe daar gebruik/misbruik van wordt gemaakt...

Die heeft knoppen, mijn computer niet :)

Die is te makkelijk, lulkoek natuurlijk.
Die is analoog....en die heb je gekocht om zijn ANALOGE (unieke) sound!

Een platgecompresste LP noem jij dus dynamisch, wow, dat moet je durven. Een lP heeft 20dB minder dynamisch bereik dan een CD. Die meer detail in ruimte zal dan wel de naaldruis zijn geweest ;) [/B]

Hoe verklaar jij dan het verschil?
De versterker btw is een Accuphase E-205 die als phono versterker fungeerde.

Man ik was laatst met mijn Marantz 630 cd recorder analoge (plaat) opnames aan het maken,
ik kon hem monitoren via (analoog) de versterker, en rechtstreeks via de Marantz.

Dit was voor mij de ultieme test om direct te kunnen constateren dat analoog beter klonk dan
de digitale copie van de (met goede converters) Marantz!!
Nu gebruik ik geen doorsnee draaitafel en element, maar daar ging het niet over!

S'avonds ging ik de gecopieeerde cd opzetten zonder dat ik een referentie had, en dit klonk prima!

resume: je hoorde verschil tussen de analoge weergave, en de weergave van de maranz AD/DA conversie? hoe werkt die monitoring op de maranz? wordt ie afgetapt na de A-D, of er voor?

je zegt dat je verschil hoorde, *en* dat de plaat-opname naar CD prima klonk......prima als in acceptabel? of als in: hee dat klinkt lekker! het lijkt wel vinyl!

(songs in the key of life heb ik trouwens zowel op vinyl als CD, zal es gaan luisteren)... ook weer zoiets: vaak is er tijdens zo'n "remastering" van de originele opname allerlei digitale meuk losgelaten op de audio, en zeker in de begindagen van digitale audio en CD kon dat wel eens vervelend uitpakken....het zegt nog niet zoveel over de algemene kwaliteit van CD vs vinyl als een CD-versie van een LP niet zo goed klinkt...zoveel factoren spelen mee...... het wordt pas interessant als ze de analoge 2tracks met de huidige kennis en apparatuur zo goed mogelijk op 16/44.1 of beter nog: 24/96 of 24/192 (of DSD sacd) zetten.....al zal je dan denk ik wel vaak in de war raken, aangezien een LP allerlei vervormingen in de reproductie met zich meebrengt die we prettig vinden klinken, waar we aan gewend zijn geraakt, en als je dan ineens de originele 2track tape hoort zal het toch een stuk anders klinken vermoed ik....alleen de originele producer/mastering engineer kan daar iets zinnigs over vertellen...

Wat zei jij ook weer Toon....?

joehoe! geen dingen uit hun verband quoten he! ;)

ik ben het met toon eens dat CD technisch gezien superieur is qua specs aan vinyl....maar dat zegt nog helemaal nix over wat "prettiger" klinkt en hoe de audio is bewerkt voordat ie op het medium wordt opgeslagen

Origineel geplaatst door olafmol
probleem nr 1: vinyl is vaak veel dynamischer dan CD's...door de digitale mogelijkheden zijn mastering-egineers en mixers compleet doorgeschoten en zie je veel CD's tegenwoordig tot 0dB komen en er ongeveer als een baksteen uitzien qua dynamiek..dit alles omdat de hardste mix altijd wint bij het label...... heeft dus niet zozeer met vinyl vs CD's te maken, maar meer met de mogelijkheden die er toen waren en die er nu zijn, en hoe daar gebruik/misbruik van wordt gemaakt...

Het hangt natuurlijk ook erg van muziek genre af. Ik kan me niet inbeelden dat een CD met klassieke muziek (of eender welke CD met groot dynamisch bereik) slechter scoort dan welke LP dan ook (het kan technisch gewoon niet).

Maar de meeste muziek tegenwoordig maakt er maar weinig gebruik van, des te harder des te beter.

Back