CC, wat is het nou precies?

iCe-9

Als het aan de kat lag
Sorry als deze vraag wat dommer overkomt, maar wat betreft hardware ben ik nog een groentje. Ik heb laatst een midicontroller gekocht. Nou lees ik in de handleiding over CC, ik kan niet duidelijk achterhalen wat het is en hoe het werkt. Is het voor het koppelen van softsynths aan bepaalde toetsen van mijn MC? Of sla ik hier de plank finaal mis. Ik kan ze met fruity wel eenvoudig linken, maar ik hoor mensen allemaal over standaard CC's enzo en in mijn boekie staat ook het nodige over "voorgeprogrameerde cc's?"!

Alvast bedankt

Joost :kroon:
ps ik hoop dat dit de goede section is voor deze vraag!

control change, veel parameters kan je via die midi-boodschappen besturen.

Origineel geplaatst door cyan_circle
control change, veel parameters kan je via die midi-boodschappen besturen.

maar wat bedoelen ze dan precies met dat cc overzicht dat in het beukske staat? dat zijn voorgeprogrameerde midiboodschappen ofzo?

Je hard- of software synthesizer heeft voor elke functie een aparte CC (of system exclusive, maar das lastig).
Per CC verschilt de waarde. Een voorbeel stel Cutoff is CC 15, met minimale waarde 0 en maximale waarde 256.

Deze gegevens gebruik je voor je knoppenbox te configureren.

niet helemaal waar :D
Niet elke knob kan zomaar een CC waarde veranderen. vaak zijn er ook knoppen die alleen System Exclusive messages kunnen sturen..

Als er nu een tabel in je boekje zit met al een overzicht van CC's. Dan is dat misschien een voorbeeld van een programma.
Staat er niks bij? Of misschien dat veel programma's dezelfde CC's voor dezelfde funkties gebruiken, maar dat dacht ik niet.

Origineel geplaatst door Arv
niet helemaal waar :D
Niet elke knob kan zomaar een CC waarde veranderen. vaak zijn er ook knoppen die alleen System Exclusive messages kunnen sturen..

Er staat toch ook "of" tussen haakjes. Ik heb overigens een synth met voor elke funktie een CC.

Origineel geplaatst door sander
Als er nu een tabel in je boekje zit met al een overzicht van CC's. Dan is dat misschien een voorbeeld van een programma.
Staat er niks bij? Of misschien dat veel programma's dezelfde CC's voor dezelfde funkties gebruiken, maar dat dacht ik niet.

xal eens kijken... klaat het vandaag nog wel weten!
iig alvast bedankt!

Er staat toch ook "of" tussen haakjes. Ik heb overigens een synth met voor elke funktie een CC.

Dat heb je er later bij gezet vriend. Ik heb in de orginele post die extra (..) niet zien staan. Zo kan ik het ook he! :D

Origineel geplaatst door C738
Wat voor soort controller heb je?
'k Ben er wel nieuwsgierig naar.

-C-

m-audio radium49

some minor adjustments...

some minor adjustments...

Per CC verschilt de waarde. Een voorbeel stel Cutoff is CC 15, met minimale waarde 0 en maximale waarde 256.
0 - 127 (midi is 7 bit voor dergelijke values)

...(of system exclusive, maar das lastig).
in handleiding kijken en inkloppen onder item (knop, slider, button etc.) in mixermap of sounddiver...
t'iz idd niet handig qua dataverkeer... een sysex-string is nogal groot...

met veel jaren 80 synths kun je niet om sysex heen, tegenwoordig werkt veel (gelukkig) weer met CC's...

Ik heb overigens een synth met voor elke funktie een CC.
ik ook... die is naar mijn nickname genoemd... of was het nou andersom...? erm...

Back