Een synth die bij me past...

Bazz

Stamgast
Hallo,

Ik ben nu al een tijdje bezig met experimenteren met softsynths....maar kom toch tot de conclusie dat het eigenlijk veel lekkerder is om echte knoppen in je handen te kunnen houden.
Ik probeer een beetje hiphop achtige muziek, in de breede zin van het woord, te maken, en sample daarom ook redelijk wat dingetjes..maar ik ben van mening dat je toch ook erg leuke geluidjes uit synths kan halen en vroeg me daarom af wat zegmaar een synth is die bij me past...

Ik heb ongeveer de volgende eisen:

- prijscatergorie rond de 500 euro
- warme sounds, tjsa...
- een vrij makkelijke bediening
- VET geluid...
- en wat goede recensies...

Kunnen jullie me wat advies geven?

Ik heb ook al wat rondgeneusd op www.vintagesynth.com wat overigens een erg informatieve site is...maargoed

Met de zoekfunctie had je al heel wat kunnen vinden maar het enige goede antwoord op je vraag is ga eens zelf luisteren in een muziekzaak !
Wij kunnen van alles gaan roepen maar jij moet er straks mee werken en hoe creatief ben jezelf ?
Persoonlijke smaak en werkwijze is het belangrijkste en dat kan niemand voor jou kiezen.
Het is de kok niet de keuken (zoals al veel geroepen op dit forum ;))

Suc6 in elk geval met je zoektocht :okdan:

hmmm ja die zoekfunctie zal ik zo even uitgebreid proberen, en ik ben het zeker met je eens dat het gaat om de schilder ipv van de kwast, dat roep ik zelf namelijk ook vaak...maar dat lijkt me niet opgaan bij bijvoorbeeld prijscatergorie, en misschien ook niet bij de interface van een synth.
Ik dacht alleen maar aan een beetje hiphop getinte synths, want de meeste gaan hier geloof ik toch meer voor trance en techno...

maar tnx iig man

Er bestaat echt niet zoiets als een hiphop getinte synth. De raad die al veel gegeven is: neem wat tijd om naar een muziekzaak te gaan en probeer daar zoveel mogelijk dingen uit.

Laat je niet gek maken door artikelen/relame/aanprijzingen en wat al niet meer over in welke "hoek" een synthesizer thuishoort.

Luister gewoon naar wat jij goed vindt klinken en waar jij wat mee kunt.

De MicroKorg valt idd binnen jouw budget en biedt veel voor z'n geld, maar als het je enige synth is, is de polyfonie misschien te beperkt. Daarbij heeft hij ook nog eens kleine toetsen en of dat een probleem is, is ook nogal persoonlijk.
Ik heb hem (of haar) er "maar" bij en in die hoedanigheid bevalt hij uitstekend.

groet

Tom

Die AN1x (die VL1 te koop heeft staan) is een leuke VA bak voor je hiphop bassen en padjes enzo.
Het is niet een alleen trance bak.

AN200? Of idd de Microkorg. Zou zoals eerder genoemd eens een muziekzaak bezoeken om wat smaakjes te proeven. En in jouw Utrecht zitten er geloof ik wel een paar.

Microkorg lijkt me een goeie ja,,, is met name gebruikt door Neptunes op hun laatste lp.

ja ik zat ook al aan de microkorg te denken, het enige wat me hindert is die 3 octaven kleine toetsen...ik was ook van plan een masterkeyboard te kopen, om softsynths aan te sturen...maar is het ook zo dat je met de toetsen van de microkorg dit ook kunt doen?

en ik snap nog iets anders niet, gewoon in het algemeen over synths...ik ben niet zo'n expert snap je
wanneer je namelijk aan knopjes draait en een geluidsamenstelt kun je deze opslaan, maar wat nu als je alle knoppen veranderd en dit geluid weer 'load'? (ik neem aan dat de knoppen niet automatisch terugdraaien )

misschien een domme vraag, maar ik ben wat softsynths gewend...:)

Origineel geplaatst door Bazz
ja ik zat ook al aan de microkorg te denken, het enige wat me hindert is die 3 octaven kleine toetsen...ik was ook van plan een masterkeyboard te kopen, om softsynths aan te sturen...maar is het ook zo dat je met de toetsen van de microkorg dit ook kunt doen?

en ik snap nog iets anders niet, gewoon in het algemeen over synths...ik ben niet zo'n expert snap je
wanneer je namelijk aan knopjes draait en een geluidsamenstelt kun je deze opslaan, maar wat nu als je alle knoppen veranderd en dit geluid weer 'load'? (ik neem aan dat de knoppen niet automatisch terugdraaien )

misschien een domme vraag, maar ik ben wat softsynths gewend...:)
wel, als je m niet gesaved hebt, dan worden de originele waardes geload. je knoppen staan dan meestal niet in de overeenkomstige positie. er zijn dan 2 mogelijkheden:

1. je draait aan een knop en de parameter springt dan meteen naar de waarde vd knop
2. je draait aan de knop en de parameter verandert pas mee als je met de knop over de ingestelde waarde vd parameter passeert (is dit duidelijk:confused: )

de microkorg werkt volgens het eerste principe, en heeft een lichtje dat aangaat wanneer je op de originele waarde vd parameter komt (die opgeslaan is in de patch)

bij andere kan je instellen of ze volgens het 1e of 2e systeem werken.
(vraagje: kan dat ook bij de microkorg?)

aha duidelijk (y)

nog een vraagje dan, kan je geen presets op je computer zetten, zodat deze als een soort externe harde schijf dient?
want ik geloof dat je er op de microkorg 128 kwijt kunt ofzo...dit lijkt me niet erg veel

deze synth staat iig boven op me verlanglijstje :)

nog een vraagje dan, kan je geen presets op je computer zetten, zodat deze als een soort externe harde schijf dient?
want ik geloof dat je er op de microkorg 128 kwijt kunt ofzo...dit lijkt me niet erg veel

Het zal wel even duren voor je 128 geluiden gemaakt heb die het waard zijn om opgeslaan te worden. Maar ik denk als je wil, dat je gewoon je data via midi kan dumpen.

Mijn persoonlijke mening over de microkorg is: niet kopen. (zie o.a. https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?s=&threadid=17605&highlight=microkorg )

aha duidelijk (y)

deze synth staat iig boven op me verlanglijstje :)
yep, je kan zelf patches editen met je PC. programmatje te downloaden op de korg site, weet de naam niet meer.

sounddiver doet het ook.

Origineel geplaatst door Synthesizer11
Het zal wel even duren voor je 128 geluiden gemaakt heb die het waard zijn om opgeslaan te worden. Maar ik denk als je wil, dat je gewoon je data via midi kan dumpen.

Mijn persoonlijke mening over de microkorg is: niet kopen. (zie o.a. https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?s=&threadid=17605&highlight=microkorg )
toch wel een heel beknopte recensie niet...? hier is mij recensie nogmaals: rete vet, en zeker als je bedenkt dat ie minder dan 500€ nieuw kost. bij mij was het idem, een keertje in de shop toevallig gehoord/bespeeld, dag erna terugekeerd om m te kopen. geen seconde spijt van gehad. nu ja, ben ook geen doorwinterde producer, maar mij maakt ie wel gelukkig.

hehe iedereen zegt wel 't gaat om de kok en niet om de keuken maar na 3 jaar spul kopen en verkopen ben ik er pas achter welke sound ik zoek en hoe ik t beste werk en imho maakt t dus wel degelijk uit wat voor apparaten je hebt

dus: bedenk goed wat voor sound je zoekt en laat je niet teveel leiden door allerlei mogelijkheden enzo, liever een wat beperkter bakkie maar wel de sound waarmee jij goed uit de voeten kunt dan een superuitgebreide bak die gewoonweg niet lekker klinkt voor wat jij wil

Back