De Stelling van deze week - (2004 week 6)

Origineel geplaatst door olafmol
zal vast, ken er minstens zoveel die er niet beter van zijn geworden ;)

FF offtopic,bedoel je dat ze 75 gulden contributie kwijt zijn?
want zoveel slechter kun je er niet op worden.

Origineel geplaatst door JohnnyBusca
Radiozenders betalen rechten over de muziek die ze draaien. Aanbieders van muziek via P2P niet. Dat is wel een verschil.

JB, ik bedoelde het anders: wat ik tegenwoordig op de radio hoor, maakt me niet bepaald kooplustig! :)

Maar:

Als er over 20 jaar alleen nog maar amateur muziek te horen is, dan moeten we niet zaniken.

Nee, dan zal ik niet zaniken! Integendeel... :D
En dan "Amateur" in de letterlijke zin van het woord: Muziek gemaakt door LIEFHEBBERS!

tja..

ik kan alleen maar zeggen dat ik een computer heb gekocht voor 2000 euro, waar brand apparaatuur inzit waar ik voor betaald heb, dat ik mn cd-r's betaal, en dat in principe voor internet ook betaald moet worden (nou zit ik toevallig op t TU netwerk)

dus wat wordt er nou eigenlijl geklaagd? ik betaal toch om op t internet te komen? bij de bieb betaal ik ook contributie, en als ik een cd tje wil huren ook nog ns wat extra's ...

hoeveel cds zijn nog je geld waar tegenwoordig...ik koop bijna alles, waarom? vaak gaat het om kleine artiesten die het geld geod kunnen gebruiken...

bijvoorbeeld sacntum - opper rationeel, die cd heb ik een jaar een kopievan gehad

toen ik em kon kopen meteen gedaan omdat het goede muziek is...

ik download en brand alleen maar als dr echt niet aan te komen is...en dat is nietvaak

ik heb van mn 120 cds zeker 100 origineel...omdat ik het boekje etcc erbij wil..zo simpel is het

oja ik ben dus een jongere

Laatst gewijzigd:
Quote: "Het is gewoon zo dat niemand er grip op lijkt te hebben, en wat is dan een natuurlijke reactie? Juist schuif het allemaal maar op de meest makkelijke groep: de jongeren..
Ik zou, als ik nu 12, 13, 14 etc zou zijn geweest ook denken van joh ik download die zooi wel.. Dat is toch logisch?? dat zou IEDEREEN gedaan hebben. Nee, wat doen ze nou ze gaan de kids gewoon een schuldgevoel aanpraten.. heel fijn en heel erg sociaal ook.."

Quote: "Wat die jongeren betreft, dat is denk ik inderdaad de grootste groep downloaders en ik kan me het goed voorstellen ook. Als je puber bent weet je niet beter en is het 'normaal' om te downloaden ipv te kopen. Mogen we ze dan dieven noemen? Waarom? omdat wij toevallig produceren en er de dupe van worden? Nee, kinderachtig gedacht. Ik ben er ook niet blij mee maar kan me het wel voorstellen. had waarschijnlijk gewoon hetzelfde gedaan als ik nog jeugdpuistjes had gehad. Ga nou niet met moraal verhalen lopen strooien naar die kids, daar zijn ze helemaal niet mee bezig. Die hormonen gooien de hele boel ondersteboven en het belangrijkste is je ontworstelen aan je ouders, uitgaan en vriend(in)en scoren.
Ze luisteren niet eens naar hun ouders en dan zou jij ze gaan vertellen dat ze netjes hun muziek moeten kopen?"

Bovenstaande beweringen vind ik bizar en eigenlijk heel erg gevaarlijk; kinderen, en dan in het bijzonder pubers, doen nu eenmaal domme en maffe dingen, maar daarom zijn er ouders enzo om hun te helpen met het nemen van de juiste beslissingen. Net als er een overheid is om de samenleving recgtvaardig te houden en/of te maken. Dat pubers het normaal vinden om alles van internet te plukken en dat dat inmiddels volkomen geaccepteerd is, wil niet zeggen dat dit juist is. Het downloaden en branden van muziek waarvoor niet betaald wordt, maar waarvoor eigenlijk rechten betaald zouden moeten worden, is diefstal. Zo is het en niet anders, of het nu uiteindelijk goed uitpakt voor de artiest en eventueel de (gehate) platenmaatschappijen is een ander verhaal. En bovendien verliezen die er vaak op, btw. (Een interessant verhaal is dat van L-Vee aka Fire & Ice, die op een gegeven moment dreigde te stoppen met muziek maken, doordat er zoveel gedownload werd van zijn muziek, maar dit ff terzijde)

Ik vind het vreemd om een uit de hand gelopen gebeuren als de hele mp-3 downloadshit op internet opeens als positief te zien. In plaats van de hele tijd dit solort misdrijven -want dat zijn het - goed te praten, kunnen we beter op zoek gaan naar oplossingen, zo lijkt me.

Origineel geplaatst door Fokov
Quote: "Het is gewoon zo dat niemand er grip op lijkt te hebben, en wat is dan een natuurlijke reactie? Juist schuif het allemaal maar op de meest makkelijke groep: de jongeren..
Ik zou, als ik nu 12, 13, 14 etc zou zijn geweest ook denken van joh ik download die zooi wel.. Dat is toch logisch?? dat zou IEDEREEN gedaan hebben. Nee, wat doen ze nou ze gaan de kids gewoon een schuldgevoel aanpraten.. heel fijn en heel erg sociaal ook.."

Quote: "Wat die jongeren betreft, dat is denk ik inderdaad de grootste groep downloaders en ik kan me het goed voorstellen ook. Als je puber bent weet je niet beter en is het 'normaal' om te downloaden ipv te kopen. Mogen we ze dan dieven noemen? Waarom? omdat wij toevallig produceren en er de dupe van worden? Nee, kinderachtig gedacht. Ik ben er ook niet blij mee maar kan me het wel voorstellen. had waarschijnlijk gewoon hetzelfde gedaan als ik nog jeugdpuistjes had gehad. Ga nou niet met moraal verhalen lopen strooien naar die kids, daar zijn ze helemaal niet mee bezig. Die hormonen gooien de hele boel ondersteboven en het belangrijkste is je ontworstelen aan je ouders, uitgaan en vriend(in)en scoren.
Ze luisteren niet eens naar hun ouders en dan zou jij ze gaan vertellen dat ze netjes hun muziek moeten kopen?"

Bovenstaande beweringen vind ik bizar en eigenlijk heel erg gevaarlijk; kinderen, en dan in het bijzonder pubers, doen nu eenmaal domme en maffe dingen, maar daarom zijn er ouders enzo om hun te helpen met het nemen van de juiste beslissingen. Net als er een overheid is om de samenleving recgtvaardig te houden en/of te maken. Dat pubers het normaal vinden om alles van internet te plukken en dat dat inmiddels volkomen geaccepteerd is, wil niet zeggen dat dit juist is. Het downloaden en branden van muziek waarvoor niet betaald wordt, maar waarvoor eigenlijk rechten betaald zouden moeten worden, is diefstal. Zo is het en niet anders, of het nu uiteindelijk goed uitpakt voor de artiest en eventueel de (gehate) platenmaatschappijen is een ander verhaal. En bovendien verliezen die er vaak op, btw. (Een interessant verhaal is dat van L-Vee aka Fire & Ice, die op een gegeven moment dreigde te stoppen met muziek maken, doordat er zoveel gedownload werd van zijn muziek, maar dit ff terzijde)

Ik vind het vreemd om een uit de hand gelopen gebeuren als de hele mp-3 downloadshit op internet opeens als positief te zien. In plaats van de hele tijd dit solort misdrijven -want dat zijn het - goed te praten, kunnen we beter op zoek gaan naar oplossingen, zo lijkt me.

Ik vind dat je het een beetje zwaar overtrekt.
Wat ik aangeef in mijn verhaal is niet bizar maar de waarheid. Dat het niet juist is vind ik ook maar het is nu éénmaal zo.
Ik geloof niet dat ik hiermee aangegeven heb dat ik het positief vind om er zo over te denken en dat het 'heel erg gevaarlijk is' om er zo over te denken vind ik ook erg zwaar gezocht. Bushokjes in elkaar timmeren, mobieltjes pikken, leraren uitschelden vind ik een poepie erger. Dat vind ik gevaarlijk. Mp3 tjes downloaden is puber kattekwaad waar overigens een hoop volwassenen ook nog last van hebben.

Dat we een oplossing voor het downloaden moeten verzinnen ben ik met je eens. Dat gaf ik al aan. Niet zeuren maar anticiperen en vooral goeie muziek maken!;)

gr. Tom

Origineel geplaatst door Fokov
..Bovenstaande beweringen vind ik bizar en eigenlijk heel erg gevaarlijk; kinderen, en dan in het bijzonder pubers, doen nu eenmaal domme en maffe dingen, maar daarom zijn er ouders enzo om hun te helpen met het nemen van de juiste beslissingen. Net als er een overheid is om de samenleving recgtvaardig te houden en/of te maken. Dat pubers het normaal vinden om alles van internet te plukken en dat dat inmiddels volkomen geaccepteerd is, wil niet zeggen dat dit juist is. Het downloaden en branden van muziek waarvoor niet betaald wordt, maar waarvoor eigenlijk rechten betaald zouden moeten worden, is diefstal. Zo is het en niet anders, of het nu uiteindelijk goed uitpakt voor de artiest en eventueel de (gehate) platenmaatschappijen is een ander verhaal. En bovendien verliezen die er vaak op, btw. (Een interessant verhaal is dat van L-Vee aka Fire & Ice, die op een gegeven moment dreigde te stoppen met muziek maken, doordat er zoveel gedownload werd van zijn muziek, maar dit ff terzijde)

gutgut wat een moraalridder..

Origineel geplaatst door Arv
gutgut wat een moraalridder..

Maar hij heeft wel gelijk.

Ouders lijkt het geen zak te kunnen schelen dat de kids van het internet af plukken. Of zelfs verkopen aan hun klasgenoten om zo het zakgeld aan te spekken. En dat pa dan zegt 'doe mijn ook ff een cdtje van <vul ouwelullenmuziek in> voor in de auto'.
Maar als dan de politie aan de deur staat omdat de B/S weer eens zo nodig mensen moet bang gaan maken dan weet pa ineens zogenaamd van niets.

Of de pure hypocisie van de ISP's die je lokken met snelheden en 'films en muziek kunnen downloaden'. Terwijl je in nederland dat nog bar weinig legaal kunt doen.
En wel in de tussentijd al die nieuwsgroepen hebben waarin massaal illegale zooi wordt aangeboden.

Als de B/S nou eens slim is dan gaan ze procederen tegen die ISP's om die bepaalde nieuwsgroepen te weren. Zal vast wel een interessant proces worden.

Of dat je op tweakers.net discussies tegenkomt waarin mensen beweren dat illegale mp3's downloaden een recht is. En dat de platenmij's vuile afzetters zijn. Maar ik vind dat een behoorlijk omgekeerde wereld.

Als je respect (niet de hip-hop betekenis van respect, maar het 'normale' respect) hebt voor de artiesten dan koop je hun muziek of gaat naar concerten of zo. En als je het te duur vind dat probeer je het zo goedkoop mogelijk te doen. Haalt het in duitsland, US of in de uitverkoop of zo.

En als we dat met ons allen wat minder legaal doen dan heeft het legale mp3 downloaden ook een veel bredere basis en dan kunnen beginnende artiesten veel beter aan promotie doen en zelfs er nog wat aan overhouden ook.

En van mij mogen al die grote mega platenmij's best wel over de kop gaan en dat het uiteen valt in kleinere bedrijven die niet meer van die belachelijke marketing budgetten gaan stoppen in kansloze muziek wat eigenlijk gewoon plat entertainment is.

ik zie nog geen hedendaagse ouder met normen en waarden gooien omtrent het illi downen van muziek door hun kinders... de opvoeding is so wie so erg anders gesteld tegenwoordig... men zal het wel te druk hebben...

vroegah waren kinderen nog bang voor hun meester, nu is de meester bang voor de kinderen...

Origineel geplaatst door trash
Dan heb ik een andere,vorig jaar sprak ik met verschillende cd verhuur houders,weet je wel waar je een cd kan huren van 2,50 mee naar huis kan nemen,copieeren,hoesje copieeren,voor 2,50 dus een perfecte copie,ze lieten dat ook oogluikend toe overigens.
Hoe verklaar jij dan dat er vorig jaar 300 van die zaken over de kop zijn gegaan?
Zo zie je maar weer,2,50 is al te veel,ze downloaden toch wel.

Mensen zijn lui: waarom de deur uit gaan terwijl je met een paar drukken op de knop de nummers óók hebt? En als je 't huurt moet je het óók weer terugbrengen. Ook niet overal kan je CD's huren, en dat komt NIET doordat er 300 zaken gestopt zijn; ze waren al niet overal.
Als CD's (en DVD's) goedkoper waren dan die 17~22 euro, worden er echt wel meer verkocht. Lang niet iedereen heeft een brander, of WIL kopietjes!
Kwaliteit is over het algemeen toch wel beter van orgineel en (nu spreek ik voor mezelf) ik heb liever orgineel.

P2P is fijn voor onbekendere bands/artiesten om makkelijk (en gratis) meer bekendheid te krijgen. Voor de op geld beluste figuren/firma's is het wellicht een strop.

Maar ja,..

Toch kan ik me best voorstellen dat als je met het maken van platen je brood moet verdienen, je de mp3 cultuur als gevaar cq omzetverlies ziet. Maar tijden veranderen, dat is nu eenmaal zo en je moet je progressief opstellen denk ik dan. Ik denk dat als dat itunes gebeuren echt goed van de grond komt het er allemaal een stuk beter uit gaat zien.

Ik roep het nog maar een keer, alhoewel het door veel mensen al zeer vaak is genoemd, de prijzen moeten gewoon lager PUNT. In alle andere takken van industrie is dat een heel gewone zaak, waarom niet in de CD branche. Okee, veel zaken hebben lagere prijzen maar het hangt niet over..

Lekker achterbaks is iederen hier zeg
We downloaden toch allemaal wel is wat?
Of lenen een cd of dvd van een kennis?
Wat een bullshit word hier allemaal gezegd

Ik denk dat de freerecordshop een hoop stuk maakt trouwens!

Re: De Stelling van deze week

Re: De Stelling van deze week

Origineel geplaatst door olafmol
De Stelling van deze week, nav deze thread:
"Je commercieel verkrijgbare tracks op P2P netwerken hebben is een goedkopere vorm van promotie dan je muziek op de grote radiostations krijgen, en levert hetzelfde resultaat op, namelijk: exposure"

wat vinden jullie?

Origineel geplaatst door DJ-D_Prime
mja..

tis niet alsof je een cd uit de winkel jat of wel soms?

eigenlijk wel.....

Het probleem is ook niet de mensen die wel 'ns wat downloaden, het probleem (om het zo te noemen) is de mensen die _alleen_ maar downloaden en nooit meer wat kopen. Je zult ze ze toch ook wel zijn tegengekomen, van die mensen die wanneer ze horen dat je een bepaalde CD hebt gekocht tegen je zeggen "Stom! Je had hem zo ven me kunnen kopieren!" Van die mensen die het belangrijkste van een spelcomputer vinden hoe makkelijk je aan gekopieerde spellen kunt komen. Van die mensen die principieel alleen hardware kopen en alle software die ze ooit in hun leven hebben gebruikt kopieerden of downloadden.

Quote Tom Thomas: 'Ik vind dat je het een beetje zwaar overtrekt.
Wat ik aangeef in mijn verhaal is niet bizar maar de waarheid. Dat het niet juist is vind ik ook maar het is nu éénmaal zo.
Ik geloof niet dat ik hiermee aangegeven heb dat ik het positief vind om er zo over te denken en dat het 'heel erg gevaarlijk is' om er zo over te denken vind ik ook erg zwaar gezocht. Bushokjes in elkaar timmeren, mobieltjes pikken, leraren uitschelden vind ik een poepie erger. Dat vind ik gevaarlijk. Mp3 tjes downloaden is puber kattekwaad waar overigens een hoop volwassenen ook nog last van hebben.
Dat we een oplossing voor het downloaden moeten verzinnen ben ik met je eens. Dat gaf ik al aan. Niet zeuren maar anticiperen en vooral goeie muziek maken! '

Uit bovenstaande blijkt dat veel mensen, ook Tom Thomas, criminaliteit alleen maar associeren met fysiek geweld of in ieder geval iets fysieks, waar iemand direct de consequenties van ondervindt. Je noemt zelf al 'Bushokjes in elkaar timmeren, mobieltjes pikken, leraren uitschelden'. Maar ook witte-boorden-achtige criminaliteit, zoals fraude, etc, en dus ook illegaal downloaden, kopieren, enzo, kan heel veel kwaad berokkenen; het verschil is dat het niet zo direct is en minder hard aankomt. Uiteindelijk zullen we hier toch de consequenties van ondervinden!

En verder: veel mensen zeggen dat het belangrijk is flexibel te zijn en ons moeten aanpassen aan de mp3- en download- cultuur. Uiteraard moeten we ons aan nieuwe ontwikkelingen aanpassen, maar ik vind het onzin om criminaliteit te accepteren. Ik ben absoluut geen moraalridder, zoals iemand beweerde, maar ik vind wel dat het nodig is 'to take a stand', om het zo maar te zeggen.

Bedankt trouwens voor de volgende quote, Fuse, erg sterk!
Quote Fuse: 'niet de hip-hop betekenis van respect, maar het 'normale' respect'

Wat ik even minder vind is dat het hier weer op een rel uitloopt over het al of niet downloaden en een discussie over sociale verhoudingen enzo.

Het zal wel!

Het gaat over promotie via alternatieve manieren dan via de radiostations of dit beter zou zijn.

En ik vraag me ook even af hoe je als je je muziek op P2P of PayToPlay sites aan wilt bieden dit kunt promoten? Zijn er nederlandse muziekfora waarop ze speciaal aan dit soort dingen aandacht besteden?
Of hebben die Pay2Play sites hun eigen forum of zo?

Denk dat TMF forum en MTV forum toch veel mensen trekt.
Ken eigenlijk niet een forum wat hier anders voor in aanmerking zou komen of zo.

Wellicht dat een gezamelijke inspanning van onafhankelijke mensen nog niet eens zo gek is. Dat je dat gaat promoten en zo je een platform bouwt wat kostenneutraal kan zijn en je zo veel meer aan promotie kunt doen dan ooit tevoren.

Back