De Stelling van deze week - (2004 week 6)

Origineel geplaatst door mono-poly
Hoe meer je geshared word hoe beter je muziek is :duivels:

En wederom wordt aangetoond: BRITNEY SPEARS, K3 en MICHAEL JACKSON - da's pas goeie muziek!
Hé, ik kom maar weinig Bach tegen... geen wonder, niet te pruimen die herrie! :duivels: :duivels: :duivels:

Maar ik vraag me serieus af, HOE SLECHT gaat het nou eigenlijk in de muziekindustrie?
Mijn tip: ga eens op een zondagmiddag kijken bij de MediaMarkt (zoals ik gisteren).
Als die lui zelfs problemen hebben het aantal kopers te verhappen (enorme rijen, mensen met tientallen dvd's en cd's onder de arm) hoeveel waarheid moet ik dan hechten aan de PR praatjes van de platenindustrie?
What's next? "Als je muziek shared, dan steun je in feite terrorisme"?

Origineel geplaatst door DJ-D_Prime

trouwens leuk dat je t noemt.. als een cd 25 eurocent kost, waarom moet ik in de winkel dan 20 euro betalen?

Dat moet je eens aan de maatschappijen vragen......... 8o)

Nog zoiets: het percentage wat een artiest krijgt van z'n cd-verkoop.
Zelfs een bekende vogel als Marco Borsato krijgt maar een erg klein percentage van de verkoopprijs van een cd.

Origineel geplaatst door Hanz

Maar ik vraag me serieus af, HOE SLECHT gaat het nou eigenlijk in de muziekindustrie?
Mijn tip: ga eens op een zondagmiddag kijken bij de MediaMarkt (zoals ik gisteren).
Als die lui zelfs problemen hebben het aantal kopers te verhappen (enorme rijen, mensen met tientallen dvd's en cd's onder de arm) hoeveel waarheid moet ik dan hechten aan de PR praatjes van de platenindustrie?
What's next? "Als je muziek shared, dan steun je in feite terrorisme"?

:halleluja :halleluja

Zolang de gemiddelde platenbons ieder jaar z'n garage moet uitbreiden omdat z'n auto's er anders niet meer inpassen, laat ik kazaa op m'n compje staan !

idd Hanz! ik vind t eigenlijk pas jatten als ik download op een gejatte compu met internet wat ik stiekum van mn buurman aftap..

wat dus allemaal niet t geval is :D

overigens.. ik koop netjes de cd's die ik wil hebben.. Al geef ik toe af en toe ns wat te downloaden wat ik niet ken oid, en als t me bevalt koop ik t alsnog..

Omdat een prijskaartje uit meer dingen bestaat dan alleen de fabricagekosten. Dat prijskaartje moet heel veel andere kosten en posten dekken zoals de CD-winkel, de distributie, de marketing, de art-department, het management, de studio, de musici, de producer en nog wat van die dingen. Daarnaast is het ook nog de bedoeling dat er mensen geld aan verdienen. Het heet niet voor niks de muziek_industrie_.

Origineel geplaatst door gemmetje
Zolang de gemiddelde platenbons ieder jaar z'n garage moet uitbreiden omdat z'n auto's er anders niet meer inpassen...

Nou, in dat kader: kijk eens hier.
En onthoud: MP3 is killing music!
Dus...

Origineel geplaatst door Saskija
Omdat een prijskaartje uit meer dingen bestaat dan alleen de fabricagekosten. Dat prijskaartje moet heel veel andere kosten en posten dekken zoals de CD-winkel, de distributie, de marketing, de art-department, het management, de studio, de musici, de producer en nog wat van die dingen. Daarnaast is het ook nog de bedoeling dat er mensen geld aan verdienen. Het heet niet voor niks de muziek_industrie_.

Ja dat de verkeerde mensen een berg verdienen ja
Bv die lul met die platenzaak met die gele letters

mp3.jpg

Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door Saskija

lolz..

iig.. dat snapt iedereen hier denk ik wel, maar wat iedereen ook weet is dat de winstmarges vrij groot zijn gezien de vaak enorme schaalgrootte, en wat de meesten hier ook weten is dat maar een klein percentage van de winst bij de artiest komt..

ik denk dat men vooral moet stoppen met zeiken en de boel anders inrichten en het tevens het cd's kopen aantrekkelijk maken (bijvoorbeeld incl gratis toeganskaartje concert ofzo, weet ik t)

BTW, mijn muziek! gratis te downloaden vanaf mn eigne website! (geen P2P nodig :D ) http://www.delta-prime.tk

binnenkort komt zelfs het hoesje van mn promo online te staan :D

En voordat we MP3's hadden, lag het natuurlijk ergens anders aan! :duivels:

LOGOht.gif

...maar NOOIT aan de platenindustrie! :bekdicht:

Origineel geplaatst door olafmol
idd..meestal wordt de muziek er niet beter van als een artiest veel geld verdiend en dus professioneel muzikant kan worden..integendeel, vaak wordt het minder.....tis natuurlijk wel zo dat je minder tijd en energie overhoudt voor het maken van muziek als je daarnaast vakkenvuller bij de appie bent, maarja..hoeveel vette platen zijn er wel niet door postbodes en pizzabezorgers gemaakt? ;)

Perzisch! bovendien al die beroemde professionelen moeten zich onledig houden met
videotieclips voor de kinderzenders, statusverhogend drugsgebruik (niks recreatief), vergaderingen
met CEO's, vergaderingen met advocaten (met 'n dot slagroom graag), pleebekken bij de kommerschelen,
in jury's zitten ter afperking van de inner circle, paparazzi fotografen ontwijken en ga zo maar door.

Geld verdienen aan muziek, laat Balkellende dat maar eens verbieden en geweld op de tillefiesie netuuk.

Alles moet verboden met onmiddelijke ingang van gisteren,
ISPdeRuiter

Origineel geplaatst door DJ-D_Prime
noop =) enige waar je iemand die download van kunt beschuldigen is inbreuk maken op auteursrecht, en als t dan bij eigen gebruik blijft zul je daar dus helemaal niks van merken..

trouwens leuk dat je t noemt.. als een cd 25 eurocent kost, waarom moet ik in de winkel dan 20 euro betalen?

vraag dat aan de labels.....ik weet het niet....maar dat is nog geen reden om het te jatten toch?

Origineel geplaatst door Hanz
Nou, in dat kader: kijk eens hier.
En onthoud: MP3 is killing music!
Dus...

of MTV cribs ;)

Volgens mij is de kern van de discussie:

Waar voor de periode van het P2P-gebeuren, de muziekindustrie een quasi MONOPOLIE van de DISTRIBUTIE van muziek in handen had ( en deze heel goed kon handhaven), heeft zij nu duidelijk een serieuze concurrentie gekregen.

Dat ZIJ verliezen boeken is een feit, maar de artiest hoeft daar niet noodzakelijkerwijze onder te lijden. Integendeel, zoals door meerderen al aangehaald, krijgen de artiesten sowieso maar kruimeltjes van de opbrengst via de industrie.

Het kan alleen maar beter worden voor de muzikant zelf: want eindelijk kunnen zij hun muziek wereldwijd verspreiden, zonder de platenbonzen, die inderdaad alleen maar op "safe"spelen, en bijgevolg het muzieklandschap bevolken met de Spears, Ricky Martin Aguillera en clonen.

Want uiteindelijk bepaalden ZIJ altijd wie iets kon uitbrengen en wie niet.

P2P draagt bij tot vrijheid.

Trouwens, mijn extreem standpunt is: het "beroep"muzikant is een onnatuurlijke zaak. Contractje, verplicht zoveel platen uit te brengen, het "produkt"promoten...

Weg met de Stock, Aitken en watermans, de Frank Farians... dat zijn de typische muziekHANDELAARS: die willen alleen maar verdienen. dat zijn mensen die even goed functioneren op de beurs-, bank, en de muziekwereld, want hun crtierium is alleen het VERDIENEN zelf. En de muzikant zelf interesseert hun geen r**t.

Weg ermee.

Terug naar de basis: lekker muziek maken, zonder dat de hamer van de platenbaas boven je hoofd hangt, een wereldwijd publiek, optredens enz... Wat wil je nog meer.

Take care

EF

Origineel geplaatst door EternalFall
Volgens mij is de kern van de discussie:

Waar voor de periode van het P2P-gebeuren, de muziekindustrie een quasi MONOPOLIE van de DISTRIBUTIE van muziek in handen had ( en deze heel goed kon handhaven), heeft zij nu duidelijk een serieuze concurrentie gekregen.

Dat ZIJ verliezen boeken is een feit, maar de artiest hoeft daar niet noodzakelijkerwijze onder te lijden. Integendeel, zoals door meerderen al aangehaald, krijgen de artiesten sowieso maar kruimeltjes van de opbrengst via de industrie.

Het kan alleen maar beter worden voor de muzikant zelf: want eindelijk kunnen zij hun muziek wereldwijd verspreiden, zonder de platenbonzen, die inderdaad alleen maar op "safe"spelen, en bijgevolg het muzieklandschap bevolken met de Spears, Ricky Martin Aguillera en clonen.

Want uiteindelijk bepaalden ZIJ altijd wie iets kon uitbrengen en wie niet.

P2P draagt bij tot vrijheid.

Trouwens, mijn extreem standpunt is: het "beroep"muzikant is een onnatuurlijke zaak. Contractje, verplicht zoveel platen uit te brengen, het "produkt"promoten...

Weg met de Stock, Aitken en watermans, de Frank Farians... dat zijn de typische muziekHANDELAARS: die willen alleen maar verdienen. dat zijn mensen die even goed functioneren op de beurs-, bank, en de muziekwereld, want hun crtierium is alleen het VERDIENEN zelf. En de muzikant zelf interesseert hun geen r**t.

Weg ermee.

Terug naar de basis: lekker muziek maken, zonder dat de hamer van de platenbaas boven je hoofd hangt, een wereldwijd publiek, optredens enz... Wat wil je nog meer.

Take care

EF

in een ideale wereld idd wel....maar dan komen we op een ander kern-probleem...de grote massa laat zich alleen maar voorkauwen...maw alleen door grote PR campagnes en brainwashing kun je die zover krijgen om iets goed te vinden (in de meeste gevallen)...de meeste mensen zijn niet genoeg geinteresseerd in muziek om zelf op zoektocht te gaan....... daar verdien je dus nix aan, maar het mooie is dat de producenten van muziek voor deze massa dat zelf nu ook beginnen te ondervinden, omdat deze massa dus nu geen geld meer wil gaan uitgeven aan muziek, door a) meer alternatieve bestedingen, en b) kopieer-mogelijkheden......

dus de markt wordt een stuk meer geleveled denk ik......zelfde kansen voor zowel "massa-artiesten" als de meer "onbekende/non-mainstream" muziekanten..... ik denk dat er vooral een verschuiving komt van opgenomen muziek naar live-muziek.....dat is "Added value" en daar willen mensen wel voor betalen, ook goede vorm van exposure voor cd-verkoop.....

dus.......de meeste artiesten zullen weer een baantje moeten zoeken om rond te komen, artiesten met goede live-gigs zullen meer kunnen verdienen, en het internet zal voornamelijk als een vorm van promotie gaan dienen, plus nog een klein deel album-verkoop..

Diefstal en P2P kun je trouwens niet 100% met elkaar vergelijken. Het tweede leunt op het principe van duplicatie - waarbij het origineel (nouja, origineel) gewoon op z'n plaats blijft staan. Jat jij iets uit een winkel, dan is het daadwerkelijk verplaatst; verdwenen zonder vergoeding.

Aan de andere kant; hoe snel is het publiek verslaafd geraakt aan gratis P2P? Is de klok nog wel terug te draaien, en zoja, welke kant uit?

Nog eens aan een andere kant; mensen die -wel- iets downloaden zouden het (als je het downloaden zou wegnemen als optie) evengoed nog niet kopen. De getallen van zovele miljoenen die als derving worden genoemd slaan in die zin de plank grof mis (1 gedownload exemplaar staat niet gelijk aan 1 gekocht exemplaar).

En dat ze eens verdorie opschieten met de Europese iTunes. Hier valt volgens mij genoeg te halen voor Apple & Co. Hier worden wij niet zo gauw bang gemaakt met nachtmerrieverhalen over de RIAA.

Dus met z'n allen spreken we van nu af aan alleen nog maar Max Havelaar CD's te kopen?

Maar nu even serieus.
Als een artiest hier een extra neveninkomst zoekt dan kan hij/zij wel voor een vergoeding de promotie van beginnende bands op internet begeleiden. Dus promo's op het internet aanbieden en allerlei commerciele spinoff projecten opstarten.
Desnoods met subsidie ook nog. Als dat potje inmiddels al niet is doodgebloed.
Want dat is wel de kracht van het internet dat je toegangkelijk bent voor heel veel mensen. Maar dan moeten ze je wel weten te vinden.

Origineel geplaatst door Yoozer
En dat ze eens verdorie opschieten met de Europese iTunes. Hier valt volgens mij genoeg te halen voor Apple & Co. Hier worden wij niet zo gauw bang gemaakt met nachtmerrieverhalen over de RIAA.

en 3 keer raden waarom de europese itunes zo lang op zich laat wachten? inderdaad! u gaat door voor de koelkast! de grote platenmaatschappijen lopen weer moeilijk te doen, want voor elk land hebben ze weer andere deals bedacht....duh..

Back