k heb hier al veel berichten gelezen over het gehoor en merk dat er toch enige onduidelijkheden zijn wat betreft het gehoor en gehoorsverlies.
Het gehoor bestaat uit de gehoorgang, trommelvlies, middenoor met de gehoorbeentjes en het binnenoor met het zogenaamde slakkenhuis waar de feitelijke trilling omgezet wordt in een elektrisch signaal naar de hersenen.
Dit wetende kan de oorzaak van gehoorsverlies zich dus op al die verschillende locaties bevinden.
Origineel geplaatst door Sarrova-Q
Neen, waarschijnlijk niet, sorry.
Dat stofzuigen is dus niet het uitspuiten van je oren bij de dokter (want dit gebeurt door water met druk in je oren te spuiten). Het is dus echt een slangetje dat lucht zuigt. Ik heb het zelf nog niet gedaan of zo, maar ik ken wel iemand die het laten doen heeft, waarna hij verbaasd was hoeveel lawaai een voorbereidende auto wel maakt!
Uitzuigen of uitspuiten (wat bij de huisarts gebeurt omdat een spuit goedkoper is dan een zuiger, welke de KNO-arts wel in z'n assortiment heeft) is een methode om de gehoorgang vrij van oorsmeer te maken. Dit geeft echter resultaat wanneer er een verstopping is van meer dan 90%. De verbetering na de ingreep geeft zo'n 20 dB gehoorsverbetering. Als je ouder wordt, wordt het oorsmeer droger en kan moeilijker door het lichaam zelf worden verwijderd. Voor de rest is de produktie aangeboren of kan er sprake zijn van een infectie.
Origineel geplaatst door kratarknathrak
Mijn gehoor is altijd al aan de matige kant geweest vanwege een oorontsteking-spree toen ik vier jaar was. Gaatjes in trommelvliezen om alle pus eruit te zuigen, afijn, u kent dat wel. Of niet.
Tijdens en na infecties, bij een nauwe buis van eustachius (buis van je oor naar je neus voor drainage en drukregulatie)of duiken etc. kan ook gehoorverlies optreden, vaak tijdelijk maar soms helaas blijvend wanneer het trommelvlies of de gehoorbeentjes te erg beschadigd zijn.
Hier kan echter soms een operatie de oplossing bieden (wordt echter nooit zoals vroeger)
De echte lawaaidoofheid vindt z'n oorsprong in het slakkenhuis waarin de trilhaartjes door het harde geluid ten gronde zijn gegaan. Typisch in een audiogram is een beginnende dip bij 4000Hz die langzaam dieper wordt. Je kunt dus ook stellen dat geluiden van hoge frequentie je oor sneller beschadigen dan de lage tonen, gewoon omdat je oor daar veel gevoeliger voor is.
Helaas geldt voor deze beschadiging: WEG=WEG. Daarbij heb je de kans op het ontwikkelen van een Tinnitus. Dit is een piep in het oor dat waarschijnlijk ontstaat doordat de afgestorven trilhaarcellen nog signalen afgeven.
Voor sommige mensen kan een Tinnitus zwaar invaliderend werken. Een oplossing is het overstemmen van de eigen piep door het aanbieden van omgevingsgeluid. (er is zelfs een gehoorapparaat dat een ruis afgeeft)
Alpha1