hoe is het met jullie oren???

Neen, waarschijnlijk niet, sorry.

Dat stofzuigen is dus niet het uitspuiten van je oren bij de dokter (want dit gebeurt door water met druk in je oren te spuiten). Het is dus echt een slangetje dat lucht zuigt. Ik heb het zelf nog niet gedaan of zo, maar ik ken wel iemand die het laten doen heeft, waarna hij verbaasd was hoeveel lawaai een voorbereidende auto wel maakt!

k heb hier al veel berichten gelezen over het gehoor en merk dat er toch enige onduidelijkheden zijn wat betreft het gehoor en gehoorsverlies.

Het gehoor bestaat uit de gehoorgang, trommelvlies, middenoor met de gehoorbeentjes en het binnenoor met het zogenaamde slakkenhuis waar de feitelijke trilling omgezet wordt in een elektrisch signaal naar de hersenen.
Dit wetende kan de oorzaak van gehoorsverlies zich dus op al die verschillende locaties bevinden.

Origineel geplaatst door Sarrova-Q
Neen, waarschijnlijk niet, sorry.

Dat stofzuigen is dus niet het uitspuiten van je oren bij de dokter (want dit gebeurt door water met druk in je oren te spuiten). Het is dus echt een slangetje dat lucht zuigt. Ik heb het zelf nog niet gedaan of zo, maar ik ken wel iemand die het laten doen heeft, waarna hij verbaasd was hoeveel lawaai een voorbereidende auto wel maakt!

Uitzuigen of uitspuiten (wat bij de huisarts gebeurt omdat een spuit goedkoper is dan een zuiger, welke de KNO-arts wel in z'n assortiment heeft) is een methode om de gehoorgang vrij van oorsmeer te maken. Dit geeft echter resultaat wanneer er een verstopping is van meer dan 90%. De verbetering na de ingreep geeft zo'n 20 dB gehoorsverbetering. Als je ouder wordt, wordt het oorsmeer droger en kan moeilijker door het lichaam zelf worden verwijderd. Voor de rest is de produktie aangeboren of kan er sprake zijn van een infectie.

Origineel geplaatst door kratarknathrak
Mijn gehoor is altijd al aan de matige kant geweest vanwege een oorontsteking-spree toen ik vier jaar was. Gaatjes in trommelvliezen om alle pus eruit te zuigen, afijn, u kent dat wel. Of niet.

Tijdens en na infecties, bij een nauwe buis van eustachius (buis van je oor naar je neus voor drainage en drukregulatie)of duiken etc. kan ook gehoorverlies optreden, vaak tijdelijk maar soms helaas blijvend wanneer het trommelvlies of de gehoorbeentjes te erg beschadigd zijn.
Hier kan echter soms een operatie de oplossing bieden (wordt echter nooit zoals vroeger)

De echte lawaaidoofheid vindt z'n oorsprong in het slakkenhuis waarin de trilhaartjes door het harde geluid ten gronde zijn gegaan. Typisch in een audiogram is een beginnende dip bij 4000Hz die langzaam dieper wordt. Je kunt dus ook stellen dat geluiden van hoge frequentie je oor sneller beschadigen dan de lage tonen, gewoon omdat je oor daar veel gevoeliger voor is.
Helaas geldt voor deze beschadiging: WEG=WEG. Daarbij heb je de kans op het ontwikkelen van een Tinnitus. Dit is een piep in het oor dat waarschijnlijk ontstaat doordat de afgestorven trilhaarcellen nog signalen afgeven.
Voor sommige mensen kan een Tinnitus zwaar invaliderend werken. Een oplossing is het overstemmen van de eigen piep door het aanbieden van omgevingsgeluid. (er is zelfs een gehoorapparaat dat een ruis afgeeft)

Alpha1

nog ff voor de mensen die dit niet zo serieus nemen allemaal:
een echt zware beschadiging kan ervoor zorgen dat je je constant bewust bent van het gepiep in je oren (of ander geluid, m'n moeder kende iemand die dus constant een soort machinegeluid in z'n oren had vanwege het jarenlang werken in de fabriek..dit machinegeluid overstemde ook het horen van de telefoon e.d.)

ik weet niet of je je voor kan stellen dat dit echt gekmakend kan zijn, maar als ik vertel dat een dusdanige zware beschadiging van je gehoor niet zelden tot het zelfmoord lijdt, hoop ik dat jullie dit wel serieus gaan nemen

Origineel geplaatst door Nightstorm
nog ff voor de mensen die dit niet zo serieus nemen allemaal:
een echt zware beschadiging kan ervoor zorgen dat je je constant bewust bent van het gepiep in je oren (of ander geluid, m'n moeder kende iemand die dus constant een soort machinegeluid in z'n oren had vanwege het jarenlang werken in de fabriek..dit machinegeluid overstemde ook het horen van de telefoon e.d.)

ik weet niet of je je voor kan stellen dat dit echt gekmakend kan zijn, maar als ik vertel dat een dusdanige zware beschadiging van je gehoor niet zelden tot het zelfmoord lijdt, hoop ik dat jullie dit wel serieus gaan nemen

Dat moet ik dus (helaas) met je eens zijn. Voor mensen met een ernstige tinnitus heeft de wetenschap tot nu toe alleen de psychotherapie uitgevonden. Alles draait daarbij om acceptatie van de situatie waarbij mensen soms hondsdol worden van het geluid en niet zelden sociale situaties gaan vermijden.

Origineel geplaatst door Bobby
In België hebben we natuurlijk weer zo niks als alpine.nl ofzoow :frons:

Of je belt je huisarts met de vraag of hij/zij de mogelijkheid heeft om een audiogram te maken?

Nightstorm, ik heb een constante piep die je gelijk hoort als het maar ook ietsje stil is. Mocht deze piep veel harder zijn, dan was ik waarschijnlijk al gek geworden.

Origineel geplaatst door sander
Nightstorm, ik heb een constante piep die je gelijk hoort als het maar ook ietsje stil is. Mocht deze piep veel harder zijn, dan was ik waarschijnlijk al gek geworden.
idd, 't lijkt mij ook ondragelijk, kun je beter doof zijn en helemaal niks meer horen denk ik

en als geluidengek is 't leed bij zo'n beschadiging nog 's een keer extra erg

hmm gisteravond in de gember deed mijn linker oor opeens een paar keer plop, en het voelt als plop, maar kan het verder niet omschrijven. wat is hier de oorzaak van?

Origineel geplaatst door Roel
hmm gisteravond in de gember deed mijn linker oor opeens een paar keer plop, en het voelt als plop, maar kan het verder niet omschrijven. wat is hier de oorzaak van?

Een plop betekent in 99% van de gevallen dat er een drukverschil in je oor is met de buitenlucht.
Dit kan veroorzaakt worden door vocht in het oor bij infecties of een slechte afvoer van het vocht naar je neus (buis van Eustachius), bij verkoudheid bijvoorbeeld of allergie of "neusverstopping"bij mensen die gevoelig zijn voor warmte-koude verschillen (zoals in rokerige café's), of vliegtuigen, tunnels en op heuvels en bergen.

Dit effect kun je ook vaak opwekken door je neus dicht te knijpen en een paar keer te slikken.

Alpha1.

Origineel geplaatst door Roel
zegmaar het idee dat je hebt als je oor voloopt met water of dat je even niks hoort?

Het is het bewegen van je trommelvlies dat je hoort. Bijvoorbeeld het bol of hol gaan staan door druk veranderingen (alleen door lucht dus en niet door water)

Als je je neus dicht knijpt en vervolgens hard gaat persen alsof je je neus wilt gaan snuiten. Dan verander je ook de druk in het oor. De druk kan dan niet meer "verdwijnen"via de neus en je hoort een plop of een doffer geluid omdat je trommelvlies strak komt te staan.
(p.s. als je het maar hard genoeg doet stijgt de druk zo hoog dat het pijn gaar doen en als je echt je best doet kun je je trommelvlies scheuren)

Het is dus niets ernstigs en het betekent dat je óf vocht achter het trommelvlies hebt (dus niet ervoor wanneer je water in je oor giet) óf een veranderde druk kan op de één of andere manier niet meer via je neus verdwijnen.

Heb nu sinds twee jaar speciale oordoppen laten maken, begin wenen omdat het irritant jeukt, maar wat je ervoor terug krijgt:

- Nooit meer een piep:okdan:
- Alles precies hetzelfde geluid alleen gedempt:okdan:
- Lage bankrekening!!!:P (jah, als het je hele leven waard is bijna, dan doe ik het wel voor)

Kortom: Mensen die live spelen, Koop zo snel mogelijk oordoppen, later verwijt je jezelf dat je het niet gedaan hebt!!!

mijn gehoor is nog steeds heel goed... maar ik stel me zelf ook niet vaak bloot aan teringherrie. Da vink gewoon niks.

Origineel geplaatst door P@ulu$
Heb nu sinds twee jaar speciale oordoppen laten maken, begin wenen omdat het irritant jeukt, maar wat je ervoor terug krijgt:

- Nooit meer een piep:okdan:
- Alles precies hetzelfde geluid alleen gedempt:okdan:
- Lage bankrekening!!!:P (jah, als het je hele leven waard is bijna, dan doe ik het wel voor)

Kortom: Mensen die live spelen, Koop zo snel mogelijk oordoppen, later verwijt je jezelf dat je het niet gedaan hebt!!!

Vertel daar eens wat meer van? Waar heb je die laten maken?
Ik ben ook naar zoiets op zoek. Maar helaas alles wat ik geprobeerd heb dempt het geluid vnl in het hoog. Dat is natuurlijk ook het belangrijkst ter bescherming van je gehoor. Maar is het ook mogelijk om het gehele spectrum met gelijke decibels te verlagen?
En zo ja....hoeveel kost me dat dan?

Origineel geplaatst door Alpha1
Vertel daar eens wat meer van? Waar heb je die laten maken?
Ik ben ook naar zoiets op zoek. Maar helaas alles wat ik geprobeerd heb dempt het geluid vnl in het hoog. Dat is natuurlijk ook het belangrijkst ter bescherming van je gehoor. Maar is het ook mogelijk om het gehele spectrum met gelijke decibels te verlagen?
En zo ja....hoeveel kost me dat dan?

huh, van alles geprobeerd?? Ga naar een willekeurige oor opticien en koop op maat gemaakte oordoppen met musicaal dempend filter. Worden door tal van artiesten, DJ's en partygangers gebruikt. Het hele spectrum wordt gedempt. De muziek klinkt mooier, praten gaat gemakkelijker. Elk detail is te horen.

Origineel geplaatst door sander
huh, van alles geprobeerd?? Ga naar een willekeurige oor opticien en koop op maat gemaakte oordoppen met musicaal dempend filter. Worden door tal van artiesten, DJ's en partygangers gebruikt. Het hele spectrum wordt gedempt. De muziek klinkt mooier, praten gaat gemakkelijker. Elk detail is te horen.

Maar wat kost zoiets? Ik heb de oordopjes van een maat van mij een keer geprobeerd a 15 euro per stuk. En dat resultaat vond ik niet echt geweldig. Maar dat was natuurlijk wel voor zijn oren gemaakt.
Hoeveel kostte die van jou?

Ik heb ze een jaar geleden voor €185 kunnen kopen. Je moet wel weten dat ze heel goed werken en ik kan niet meer zonder.....
Het is een bedrijfje hier in Oosterhout. Hij is niet bekend, maar heeft bijvoorbeeld bij the Gathering hun gehele in-ear monitoring gedaan, dus dat kan ook.....
Ik zal het adres eens opzoeken, je hoort nog van me...

hele lichte beschadiging links (dipje bij2-4khz), ten gevolge van te dicht bij bekken staan.
niet echt heel erg ontevrede na 14 jaar buhne.
belangrijk is ook om niet teveel alcohol te drinken , daardoor wordt de kans dat je een beschadiging oploopt groter.
eigenlijk belachelijk dat muzikanten zelf al met oordopjes in gaan lopen, als het zo hard gaat zet de boel dan wat zachter zou je toch zeggen.

Back