Hoe maak ik chiptunes op de Amiga?

Convicted

Nieuwkomer
Hallo, misschien zit ik hier verkeerd met deze vraag zo ja, excuses. Als iemand het weet hoor ik het echter graag.

Ik heb namelijk een Amiga 1200 die stof staat te vangen maar als ik weet hoe ik chiptunes kan maken dan kan ik het apparaat een nieuw leven geven. Genereer je die geluiden nu van de chip zelf of hoe zit dat?
Graag zou ik die sound namelijk eruit willen krijgen op een of andere manier aangezien de SiD station een beetje buiten mijn prijsklasse ligt. 8)

Ik heb er Octamed opstaan als muziek programma.

Bedankt voor de moeite. :)

Nevermind! Ik zal gewoon een C64 moeten zoeken ofzo of flink moeten doorsparen en met veel geluk nog een SIDstation zien te vinden. Iemand eentje in de aanbieding? :P

De Amiga maakt helaas alleen gebruik van samples, had ik wel kunnen weten eigenlijk!
=( :(

Je kunt het anders ook met samples doen. Als je in octamed 8bit samples in de sample editor een tig-tal octaven omhoog transponeert en vervolgens in de sequencer een modulatie command geeft, zul jij zien wat voor een prima sid geluiden dat ding maakt.
En er zijn betere redenen dan sid emulatie om je amiga nieuw leven in te blazen!!!

Re: Hoe maak ik chiptunes op de Amiga?

Origineel geplaatst door Convicted
...Genereer je die geluiden nu van de chip zelf of hoe zit dat?...

de chip is geen synthesizer chip maar vertaald alleen maar geheugen data naar geluid (het principe van een sampler)

er zijn wel programma's waarmee je wel echt kan syntheseren maar dat moet je vergelijken met een softsynth die je ook op de pc kunt vinden, het continu berekenen van een golfvorm (wat dus gewoon realtime een sample updaten is)

Laatst gewijzigd:
Zelf 'chiptunes' maken is niet zo heel erg moeilijk. In een WaveEditor kun je basisgolfvormen nemen of met de muis golfvormen tekenen en die strak loopen. De samples kun je heel erg klein houden. Vooral met 'zelfgetekende' golfvormen kun je hele leuke geluiden maken.

Origineel geplaatst door MSXUser
Zelf 'chiptunes' maken is niet zo heel erg moeilijk. In een WaveEditor kun je basisgolfvormen nemen of met de muis golfvormen tekenen en die strak loopen. De samples kun je heel erg klein houden. Vooral met 'zelfgetekende' golfvormen kun je hele leuke geluiden maken.

klinkt interresant, nog nooit zo'n synthese geprobeerd... bestaan er proggies voor de pc om "zelfgetekende golfvormen"
uit te proberen?
:{

Origineel geplaatst door Convicted
Nevermind! Ik zal gewoon een C64 moeten zoeken ofzo of flink moeten doorsparen en met veel geluk nog een SIDstation zien te vinden. Iemand eentje in de aanbieding? :P

[OFFTOPIC]
Anders ga je voor de (veel) goedkopere HardSID. De Sidstation luistert maar naar 1 MIDI channel waardoor je de 3 voices niet individueel vanuit je sequencer aan kan sturen. Het is een retegaaf apparaat hoor, daar niet van, maar niet helemaal geschikt voor wat ik denk dat jij er mee wilt doen :)

De HardSID heeft als voordeel dat je elke voice van de SID aan een apart midi-kanaal toe kan kennen.

De single-chip versie is momenteel in de aanbieding. De quattro is natuurlijk wel wat leuker :)

=======================================================
News: HardSID - 5th Anniversary - Huge Discounts

Our "single-chip" HardSID product line celebrates its 5th anniversary this year. Get huge discounts on HardSID cards now:

HardSID PCI without SID: 69 EUR (instead of 89 EUR, 20 EUR off!)
* We also send you a free Class II 6581 SID until the Class II SID stock is exhausted!

HardSID PCI with SID 8580: 79 EUR (instead of 109 EUR, 30 EUR off!)
* The best choice for MIDI/Studio usage

These prices are only available until the end of March or until the current stock is exhausted!
=======================================================

[/OFFTOPIC]

Origineel geplaatst door 6 trak
een chiptune is meer dan alleen een ge-loop-te sample waarmee je noten speelt...

in de pure zin van het woord dan...
Klopt, maar het vormt wel een prima basis. Vervolgens kun je met allerlei truukjes (modulatie, filtering, ADSR, ...) goede resultaten bereiken.

Origineel geplaatst door cloudman
klinkt interresant, nog nooit zo'n synthese geprobeerd... bestaan er proggies voor de pc om "zelfgetekende golfvormen"
uit te proberen?
:{
Met bijvoorbeeld CoolEdit is het wel mogelijk. Maak een lege sample van bijv. 0.2sec (is ruim voldoende) en zoom in tot je de daadwerkelijke samplepoints ziet (ziet er ongeveer als volgt uit).

--------[ ]-----------[ ]------------

Vervolgens kun je die punten met je muis aanpassen en een golfvorm 'tekenen'. Daarna wat stoeien met de lengte van je wave (looppoints, tuning en dergelijke) en vervolgens de selectie wegschrijven.

Op deze manier heb ik een aardig aantal geluiden gemaakt voor een eigen soundfont.

Klopt, maar het vormt wel een prima basis. Vervolgens kun je met allerlei truukjes (modulatie, filtering, ADSR, ...) goede resultaten bereiken.
nogmaals in de pure zin van het woord...
wat ik bedoel is dat een CHIPTUNE (let op de benaming) een stukje muziek is die met behiup van een geluids genererende chip (SID, YM-2149 etc.) is gemaakt... en dus niet simpel gebruik maakt van het afspelen van samples...

waar het mij om gaat is dat mensen maar met benamingen gooien maar niet weten wat het nou pcies inhoud...

noem 6 maar een muggenoiker...

Even iets dat nog niet genoemd is: je hoeft volgens mij helemaal geen C64 of HardSID te kopen.
Waarom draai je niet gewoon een goeie emulator (emuleert ook gewoon de SID) en ga eens lekker prutsen?
Is ook nog eens makkelijker als je wilt masteren of effects wil gebruiken, whatever.

Of zie ik nu iets over het hoofd?

Met bijvoorbeeld CoolEdit is het wel mogelijk. Maak een lege sample van bijv. 0.2sec (is ruim voldoende) en zoom in tot je de daadwerkelijke samplepoints ziet (ziet er ongeveer als volgt uit).

--------[ ]-----------[ ]------------

Vervolgens kun je die punten met je muis aanpassen en een golfvorm 'tekenen'. Daarna wat stoeien met de lengte van je wave (looppoints, tuning en dergelijke) en vervolgens de selectie wegschrijven.

Op deze manier heb ik een aardig aantal geluiden gemaakt voor een eigen soundfont.

cool! ga ik toch eens uitproberen :okdan:
cooledit heb ik eigenlijk nooit echt gebruikt, dus ja, tijd om eens de demoversie uit te spitten :)

wat voor sounds krijg je dan?
vergelijkbare "chip-tunes" (sorry 6trak) of ook andere dingen?
meer iets dat op sid-dingetjes lijkt dan?

greetz

En een vraag voor de kenners: welk programmaatje op de C64 is het best geschikt om SID tunes te brouwen?
't Is voor mezelf wel erg lang geleden, en ben toenertijd niet verder gekomen dan RockMon en het linken van div. demo-maker brouwsels... :D

Laatst gewijzigd:
nogmaals in de pure zin van het woord...
wat ik bedoel is dat een CHIPTUNE (let op de benaming) een stukje muziek is die met behiup van een geluids genererende chip (SID, YM-2149 etc.) is gemaakt... en dus niet simpel gebruik maakt van het afspelen van samples...

waar het mij om gaat is dat mensen maar met benamingen gooien maar niet weten wat het nou pcies inhoud...

noem 6 maar een muggenoiker...
Da's ook wel weer zo. SID en PSG muziek worden normaal aangeduid als chiptunes. Eigenlijk zou je dit meer als 'Virtual Chip Tunes' kunnen omschrijven. :)

Da's ook wel weer zo. SID en PSG muziek worden normaal aangeduid als chiptunes. Eigenlijk zou je dit meer als 'Virtual Chip Tunes' kunnen omschrijven. :)
aanvullend en ter verduidelijking:

PSG is de Atari benaming voor de YM-2149 en staat voor Programmable Sound Generator
SID is de C64 benaming voor (o.a.) de MOS 6581 en staat voor Sound Interface Device

Origineel geplaatst door cloudman
cool! ga ik toch eens uitproberen :okdan:
cooledit heb ik eigenlijk nooit echt gebruikt, dus ja, tijd om eens de demoversie uit te spitten :)

wat voor sounds krijg je dan?
vergelijkbare "chip-tunes" (sorry 6trak) of ook andere dingen?
meer iets dat op sid-dingetjes lijkt dan?

greetz
Ligt helemaal aan wat voor golfvormen je maakt. Veel oude chips maakten gebruik van blokgolven (makkelijk te genereren) die vervolgens door een grof instelbare ADSR werden gehaald. Door bijvoorbeeld een sinus of een zaagtand te nemen (en deze eventueel wat te wijzigen in een grillige golfvorm), vergroot je de mogelijkheden.

'modfiles' zijn idd ook erg loik... ;)

ja, het zijn dan wel geen echte chiptunes, maar van die modfiles tussen de 10 en 20 kb zijn in feite bijna hetzelfde... gewoon een paar geloopte samples van 200 bytes lang ofzo (en een paar super schrale drums), 4 kanalen en dan akkoorden maken met arpeggio effects... kunstig :)

Back