Simpel mixertje tussen PC/monitors

BigDplayboy

Ouwe rot
Ik wilde graag m'n pas aangeschafte Mackie's rechtstreeks op de PC aansluiten. De man die me de mackie's verkocht adviseerde me er toch een klein mixertje tussen te zetten zodat je in ieder geval een beetje controle hebt over het geluid, voor als het geheel in een loop blijft hangen of iets dergelijks. Maar aangezien ik ALLES met software doe wil ik dus niet zo'n 23-kanaales mengtafel ertussen gaan hangen ofzo. Ik heb nu als oplossign voorlopig even m'n DJ-mixer ertussen hangen, maar ik weet eigenlijk niet of die het geluid kleurt?
De vraag is nu: weet iemand of een DJ-mixer het geluid kleurt (scheelt natuurlijk ook per merk)? En zo ja, wat voor mixertje kan ik me in mijn situatie het best aanschaffen?

Q spreads the word once again

Q spreads the word once again

De gouden tip is deze keer:

Soundcraft Compact 4!http://www.soundcraft.co.uk/product_sheet.asp?product_id=121

compact.gif

All monitoring is in true stereo, rather than the mono-summed monitoring found on competitive products.
This means that what you hear is always as it will be in your final master.

Lang verwachte opvolger van de Spirit Notepad alleen is dit model veel beter imho.
Kwalitatief en mooi, wat wil je nog meer. :D

Origineel geplaatst door gemmetje
enneuh, kleuren doen ze allemaal ! (de ene wat "mooier" als de andere, zeg maar....)

Hm, dus dan kan ik ook net zo goed dat DJ-mixertje aanhouden?
Is er eentje van Phonic (kostte destijds fl.800,- in 2000 ofzo)

Origineel geplaatst door BigDplayboy

Ik ken dat mixertje verder niet (wegens: geen dj ;) ), maar als je 'm verder nergens voor nodig hebt en het geluid ervan bevalt je, waarom niet ????

Mackie monitoren vragen om een... Mackie mixertje!

Kijk eens even naar de Mackie TAPCO 6306: WEBSITE

Heb hem zelf ook, is niet duur en klinkt gewoon erg OK!

Niet om te zeuren hoor, maar werkt zo'n behringer-mengdoosje niet net zo goed ?
Ze kosten iig maar de helft van die Samson, en mijn ervaring is dat de geluidskwaliteit van Behringer & Samson goed te vergelijken valt.

Origineel geplaatst door IJsman
ik zit in precies dezelfde situatie, maar ga wachten op de Big Knob van Mackie, omdat ik meerdere sets speakers wil gebruiken.

check de mackie site

bij die samson heb je 3 sets speakers..is dat nog niet genoeg voor je? ;)

Ik heb dat probleem ook soms naar mijn mackies toe. Schiet ik per ongeluk uit met mn muis in mn delta 1010 control panel, lig ik vervolgens weggeblazen tegen de muur aan de andere kant van de kamer met oorpijn.

Wat het meest ideaal is/zou zijn, is niet een extra mixer tussen je geluidskaart en je monitors, maar een of andere MIDI controller met een fader waarmee je de output van je geluidskaart kan regelen. Als je bijv. in een of andere sequencer zit zoals cubase, dan wijs je gewoon je master out toe aan die midi controller, klaar! Geen verlies en geen kleuring.
Dan blijft er alleen nog 1 probleempie over, en dat is als je buiten de sequencer om met geluid bezig bent, dus gewoon een cd'tje spelen in windows bijv. In mijn geval, (en in vele andere gevallen) kan ik dan niet mn outputs regelen omdat het delta control panel zelf niet met MIDI werkt. Ik heb al een suggestie naar M-audio gestuurd om MIDI te implementeren in de software, wie weet...
Ik ga bij mij zekers niet een mixer drtussen zetten, daar ben ik dan weer te perfectionistisch voor.

In ieder geval succes verder!

Origineel geplaatst door olafmol
bij die samson heb je 3 sets speakers..is dat nog niet genoeg voor je? ;)

:) Dat wel, maar ik gebruik ook een mackie control, binnenkort met extenders om de boel te mixen/bedienen, en dat mackie ding past precies in die stijl, en daarbij, die samson is een onhandig half rackding, kleine knopjes, die mackie heeft een grote knop voor volume, is gewoon iets meer bruikbaar voor mij.

Plus ik vertrouw mackie meer dan samson qua audiokwaliteit, maar da's persoonlijk.

zat met hetzelfde vraagstuk, ga voor Behringer UB 1002 gaan, 79€ bij feedback

daarmee kan k ook nog s de nodige MP3 spelers en dergelijke aan mn monitors hangen zonder kabels te moeten versteken (studio=kamer=studio), kan k jammen zonder de PC te hoeven aan zetten, plus mic pre amps voor als k die ooit zou nodig hebben

Je kunt ook gewoon een metalen kastje naar keuze nemen, een 47KLog Stereo potmeter en de juiste chassis delen. Een eenvoudige uitvoering hoeft niet meer dan 25 euro te kosten. Daarnaast is er natuurlijk de 'high-end' uitvoering met vergulde contacten en een stappenschakelaar van DACT voor zo'n 200 euri :)

Origineel geplaatst door Laurens O
Ik heb dat probleem ook soms naar mijn mackies toe. Schiet ik per ongeluk uit met mn muis in mn delta 1010 control panel, lig ik vervolgens weggeblazen tegen de muur aan de andere kant van de kamer met oorpijn.

Hmz, wat veranderd een externe mixer aan het probleem dat je met je muis uit kan schieten, zodat het geluid ineens heel hard is:confused:

Je kunt het geluid toch met diezelfde muis ook weer zacht zetten?

Ik nie snap het probleem nie. Ik heb nog nooit gehad dat het geluid in een "loop" bleef hangen. Een eenvoudige, gratis en voor niks limiter plugin over je master out is wat je moet hebben IMO.

Ok, en dan wat? Stel, de persoon voor wie je aan het tracken of mixen bent wil even een flinke hoeveelheid volume, om te checken hoe het geluid "voelt"/ op je afkomt, of juist even heel zacht? Wat gaat sneller denk je? Een limiter plugin? Hoe ga je mixen als je eindmix gelimit word?

Nog een voorbeeld, je wil controlroom volume op nul hebben omdat je geen opnamebooth hebt. Wat dan? Toch maar even de masterbus dichtdraaien in je software? (wedden dat bij 9 van de 10 mensen de persoon achter de microfoon begint te schelden?)

Denk het nog even door.

Nog een situatie. Je bent even weg van de pc bezig, met laten we zeggen, bijvoorbeeld de instellingen van een hardwarecompressor op je kicks ofzo...je hebt je hele mix draaien, en het volume redelijk hard...de telefoon gaat. Je kan op stop drukken, maar je kan ook even op je hardwaremixertje het volume dichtdraaien, toch veel makkelijker?

Origineel geplaatst door BigDplayboy

Grappig... wel dure monitor aanschaffen maar geen geld uitgeven aan een goeie mixer. Alsof dat geen belangrijk deel is van je homestudio.

Valt me echt op hiero, gasten die voor 10.000 eurie aan synths en aanverwanten uitgeven en vervolgens de meest el cheapo mixer op de markt verkrijgbaar er tussen hangen. Daar doe je je gear geen eer mee aan.

da's de nieuwe manier van werken, Q..Ikzelf bv. Neem alleen vocals op, dus heb ik aan een goeie pre-amp genoeg, die gaat rechtstreeks m'n delta 1010 in, en de boel mix ik met een mackie control...dus, het tussenvoegen van zelf een redelijk dure mixer (mackie ofzo) zou kwaliteitsverlies opleveren of gewoon nutteloos zijn. Mixerless studio's rock! ;)

Back