Hanz
Anonieme Analogist
Ik vraag me al een tijd af hoe de 'modulatie-matrix' van een ARP 2500 nou eigenlijk werkt.
Van een afstand gezien dacht ik altijd dat het een 'echte' patch matrix was (à-la EMS) maar in de Encyclopedia of Vintage Synths stond al dat het anders werkte.
Nou kwam ik op bluebay mooie detailfoto's van vintage bakken tegen, en van vlakbij lijkt het wel een soort schuifje?
En ook zijn er nog gaten voor patchcables. Verder zie ik dat de 'verticale' as een soort 'bus' lijkt te zijn met tussenliggende modules.
Dus: Hoe werkt het principe van patchen op een 2500 nu eigenlijk?
detailfoto:
overzichtfoto:
EMS Patch Matrix, ter vergelijking:
Aangezien de kans klein is dat ik zo'n apparaat met m'n eigen vingers kan beroeren, kan misschien iemand het uitleggen?
Alvast bedankt!
Van een afstand gezien dacht ik altijd dat het een 'echte' patch matrix was (à-la EMS) maar in de Encyclopedia of Vintage Synths stond al dat het anders werkte.
Nou kwam ik op bluebay mooie detailfoto's van vintage bakken tegen, en van vlakbij lijkt het wel een soort schuifje?
En ook zijn er nog gaten voor patchcables. Verder zie ik dat de 'verticale' as een soort 'bus' lijkt te zijn met tussenliggende modules.
Dus: Hoe werkt het principe van patchen op een 2500 nu eigenlijk?
detailfoto:
overzichtfoto:
EMS Patch Matrix, ter vergelijking:
Aangezien de kans klein is dat ik zo'n apparaat met m'n eigen vingers kan beroeren, kan misschien iemand het uitleggen?
Alvast bedankt!

) kan dat ook niet: je kunt alleen horizontale dingen aan elkaar linken. Verticale rijen dienen alleen om aan te geven wat je linkt (welk onderdeel van welke module), horizontale rijen dienen om aan te geven waaraan je linkt. Ofwel: de verticale zijn standaard al toegewezen aan een bepaalde in- of ouput van een module, de horizontale kun je aan elkaar toewijzen. Wat dan ook klopt: je kunt alleen boven linken aan beneden (of omgekeerd), maar niet beneden aan beneden.

)...