ARP 2500 - hoe werkt dit?

Hanz

Anonieme Analogist
Ik vraag me al een tijd af hoe de 'modulatie-matrix' van een ARP 2500 nou eigenlijk werkt.
Van een afstand gezien dacht ik altijd dat het een 'echte' patch matrix was (à-la EMS) maar in de Encyclopedia of Vintage Synths stond al dat het anders werkte.

Nou kwam ik op bluebay mooie detailfoto's van vintage bakken tegen, en van vlakbij lijkt het wel een soort schuifje?
En ook zijn er nog gaten voor patchcables. Verder zie ik dat de 'verticale' as een soort 'bus' lijkt te zijn met tussenliggende modules.
Dus: Hoe werkt het principe van patchen op een 2500 nu eigenlijk?

detailfoto:
ARP%202500%20Wing%2026.JPG

overzichtfoto:
ARP%202500%20Wing%201.JPG

EMS Patch Matrix, ter vergelijking:
EMS%20VCS3%2031.JPG

Aangezien de kans klein is dat ik zo'n apparaat met m'n eigen vingers kan beroeren, kan misschien iemand het uitleggen?
Alvast bedankt! :)

Naar mijn idee moet je zo'n schuifje op een 2600 op gelijke hoogte zetten met een ander schuifje, en dan wordt er een denkbeeldige lijn getrokken tussen alle inputs en outputs die ook op die lijn zitten met hun schuifje. Dus je kunt zeg 1 output naar 5 inputs routen zolang ze maar op dezelfde horizontale lijn zitten.

Je kunt iedere parameter maar naar 1 lijn zetten, dat is het nadeel alleen, maar daar kun je dan weer patchkabels voor gebruiken volgens mij.

Ideaal systeem, wel erg duur, en ik zie ook niet zo 1-2-3 iets er tussen zitten wat de intensiteit kan regelen.

de modules van arp hebben verschillende inputs en outputs, die naar de patchmatrix boven of onder de module worden geleid, de rijen in de patchmatrix kun je voeden om signaal naar je module te sturen, of aftappen om signaal van je module te gebruiken voor een andere bestemming... tenminste dat is hoe ik het bekijk :)

Da's toevallig (vast niet): Wout is net begonnen over een schitterende 2500 op eBay (zie deze thread) en daarin heb ik net de vraag van Hanz ook gesteld. Wat ik nu nog mis in het antwoord: waar zijn die patchkabels nou precies voor? Want er zijn in totaal 80 plekken om ze in te stoppen (20 in elke hoek), maar waarom dat nou écht relevant is ontgaat me nog.

Origineel geplaatst door Roel
de modules van arp hebben verschillende inputs en outputs, die naar de patchmatrix boven of onder de module worden geleid, de rijen in de patchmatrix kun je voeden om signaal naar je module te sturen, of aftappen om signaal van je module te gebruiken voor een andere bestemming... tenminste dat is hoe ik het bekijk :)

Maar hoe link je die in- en ouputs dan aan andere modules? En hoe geef je mate van beïnvloeding aan?

met die patchcords kun je dus elke output van een module "ophalen" via de matrixen, of een modulator op een van de inputs een module "prikken op dezelfde wijze. e.e.a. natuurlijk omdat de modules zelf geen mogelijkheden hebben tot "stekkertjes prikken"; daarom via matrixen

Ha Cheimoon, deze topic is precies vanwege de Ebay aanbieding weer actueel geworden.
We zaten het ons in de chat af te vragen nl. :)

ter verduidelijking

Maar zijn die inputs/outputs dan bidirectioneel? Ik bedoel, wat gebeurt er als je een input aan een input hangt?

En het aller wazigst: ik zie dat de matrix van 1-20 loopt. Dit is genummerd.
Op de verticale as zie je pijltjes op- en neer gaan, wellicht moet je dit lijntje in gedachte doortrekken en vind je dan de bijbehorende kolom.
Maar even ervan uitgaand dat de horizontale destinations / sources dezelfde zouden zijn als de verticale (da's toch wat je bedoelt, Roel?), is dat niet vreselijk onhandig en onoverzichtelijk?
Ik bedoel, bij de EMS patch matrix zie je tenminste wat #1 betekent (er staat een label bij), bij de 2500 niet?

met die patchcords kun je dus elke output van een module "ophalen" via de matrixen, of een modulator op een van de inputs een module "prikken op dezelfde wijze.

Okee...

Resumerend: je zet onderaan bij module A bij output 1 (verticale rij) de pin bij waarde 5 (horizontale rij). Vervolgens plug je een patchkabel in rij 5 (horizontaal weer), die je ook plugt bovenaan in rij 4 horizontaal. Vervolgens zet je bij bovenaan bij module B de pin in rij 2 (verticaal) op waarde 4 (horizontaal). Resultaat: output 1 van module A beïnvloed input 2 van module B (alle getallen zijn willekeurig hè).

Klopt het?

(er begint logica in te komen :) )

Origineel geplaatst door Hanz
Ha Cheimoon, deze topic is precies vanwege de Ebay aanbieding weer actueel geworden.
We zaten het ons in de chat af te vragen nl.

Mooi onderwerp, dit. Je hoort echt te weinig over de 2500; ik vond het al zo jammer toen je deze thread startte in februari dat er geen reacties op kwamen. Goede plaatjes van de 2500 (close-up) zijn er echt te weinig op internet!

Maar eh... eh... als iedere module (die dingen in het midden dus) geassocieerd is met 2 patchmatrices (1 erboven, 1 eronder) dan zit ik nogsteeds met een onduidelijkheid.

-> Waarom heb je op de verticale as (kolommen) de nrs. 1-10, en op de horizontale as (rijen) de nrs. 1-20?
Hoe moet je dan patchen tussen de verticale 11 en de horizontale 12?
En wat zijn deze nrs. 11-20 dan, als de nrs. 1-10 corresponderen met in/outputs van de modules (zie de pijltjes)

Auw... m'n hoofd doet pijn! :stupid

Uitgaande van mijn eigen logica (hoor mij.... :erm: ) kan dat ook niet: je kunt alleen horizontale dingen aan elkaar linken. Verticale rijen dienen alleen om aan te geven wat je linkt (welk onderdeel van welke module), horizontale rijen dienen om aan te geven waaraan je linkt. Ofwel: de verticale zijn standaard al toegewezen aan een bepaalde in- of ouput van een module, de horizontale kun je aan elkaar toewijzen. Wat dan ook klopt: je kunt alleen boven linken aan beneden (of omgekeerd), maar niet beneden aan beneden.

Jawel, het lijkt echt ergens op! :)

Maar eh... eh... als iedere module (die dingen in het midden dus) geassocieerd is met 2 patchmatrices (1 erboven, 1 eronder) dan zit ik nogsteeds met een onduidelijkheid.

-> Waarom heb je op de verticale as (kolommen) de nrs. 1-10, en op de horizontale as (rijen) de nrs. 1-20?
Hoe moet je dan patchen tussen de verticale 11 en de horizontale 12?
En wat zijn deze nrs. 11-20 dan, als de nrs. 1-10 corresponderen met in/outputs van de modules (zie de pijltjes)

Auw... m'n hoofd doet pijn! :stupid

er is geen verticale 11!
per module heb je (stel dat we het enkel over de onderkant van de module hebben) 10 connecties naar de patchmatrix.
deze worden in de matrix genoemd als 1-10 (kolommen)

dus 1-10 (kolommen) zijn de sources of destinations op de module in kwestie;
en 1-20 (rijen) zijn de aftappunten of inprikpunten voor de verbindingen van of naar module (de stekkertjes kun je helemaal rechts van de rijen inprikken)

dus als je nummer 4 (PWM)(van moduleplaatje wat ik hierboven postte) wilt moduleren met bijvoorbeeld een LFO,
dan prik je een kabeltje (met dus het signaal van een lfo) in het juiste gaatje van rij 1 (in het gaatje rechts in de matrix ) , zet je het schakelaartje van kolom vier (wat dus aan PWM op de module erboven refereert) op "1" (bovenaan dus) en zo is de verbinding gemaakt van de lfo naar PWM op de module...
p.s. het zijn sliders die op de patch matrix zitten

Uit http://www.harmony-central.com/Synth/Data/ARP/2500-01.html: First off -- the ARP 2500 is not a 'dial up a sound and edit it on a nice screen' machine. It is a huge hulking beast of an analog modular system, and you build your sounds from oscillators up. I went at it without a manual, and it took me a solid month to start feeling comfortable knowing what I was doing. A solid knowledge of the basic relationship between current, speakers, and sound is essential.
That said, the "matrix switching system" that the 2500 employs is the most elegant solution I've seen to the problem of linking modules together. It is difficult to describe briefly, but suffice it to say that each module (oscillator, filter, what have you) has a number of "ins" and "outs," each linked to a long pegboard of vertically sliding pegs (one peg per in / out). When two pegs are on the same vertical setting, their associated ins and outs end up on the same circuit (so a "waveform out" from an oscillator can be used to add modulated voltage to a circuit, while a filter sweep's "audio in" on the same circuit would pick up that voltage and feed it to the filter. Since each peg has sixteen vertical settings, the combinations are literally unlimited -- anything can be linked to anything else, without needing messy wires. Still, it definitely takes getting used to ... you manually "feed" one module into another by setting up circuits with the pegs. Once you get the idea down, it is as intuitive as machinery gets.

en

Uit http://www.cemstudio.com/doc/bull9701.rtf: De 2500 is geheel modulair opgezet, maar werkt niet met het bekende patchcord-systeem van modulaire systemen van Moog of Serge. In het middelste blok van de machine zijn de eigenlijke modules geplaatst. Daar omheen zitten 24 matrixen. Door middel van verschuifbare sliders kun je hier de gewenste modules met elkaar verbinden. Elk matrix-pad heeft 21 posities, namelijk 1-20 en OFF. Elke positie correspondeert met een signaal-bus, waardoor het signaal van de bewuste slider dan wordt ge-voerd.
Onder- of bovenaan elke module kun je zien welk signaal aan een slider is gekoppeld. Het grote voordeel van dit systeem is dat de bekende brei van patchkabels achterwege blijft, hoewel het systeem in eerste instantie werd toegepast omdat het goedkoper was dan patch-inputs. Met de 240 matrix-sliders kun je 4800 (!) verschillende routings maken zonder een patchchord aan te raken.

Okee, het zijn dus écht sliders, geen pinnetjes. Da's al meer dan ik wist...

Linkje naar deze tekst? (de context lijkt me ook bere-interessant :) )

Nou, ik denk het te snappen hoor! Theoretisch dan... :D

De verticale kolommen 1-10 zijn in- en outputs, deze bestaan per module. Elke module heeft dus maximaal 2x10 (boven en beneden matrix) in- en outputs, waarvan er in de praktijk een aantal worden gebruikt (welke kolommen worden gebruikt, en waarvoor, is afhankelijk van de module tussen de 2 matrices)

De horizontale rijen 1-20 zijn als het ware 'geheugenposities', deze gelden over de hele synth heen.

Door het schuiven van de pinnen in de kolommen kan je horizontaal combinaties maken.
Alles wat op dezelfde rij zit is met elkaar verbonden, over de hele synth heen.

Bijv. (willekeurig voorbeeld) de input 1 van module A aan de output 2 van module B koppelen, door de schuifjes 1 van A en 2 van B naar dezelfde horizontale rij te verschuiven. Welke rij dat dan is maakt niet uit, je kan ze alle 20 gebruiken... (je kan dus 20 onafhankelijke routings creeeren).

2500-module.1023.jpg

Verder: als ik naar bovenstaand plaatje kijk, een dual oscillator module, dan zie ik 2 onafhankelijke outputs, één per oscillator (de 2 pijlen naar onderen). Per oscillator zijn er 2 modulation inputs, resp 2a/3a en 7b/8b.
Deze corresponderen met de identiek genaamde draaiknoppen, die dan volgens mij de modulation amount bepalen.

Stel, ik wil oscillator B laten moduleren op oscillator A, dan schuif ik de pinnetjes in kolom 9 (de output van osc B) en kolom 2 naar dezelfde rij, laten we zeggen rij 1. Vervolgens draai ik dan aan knop 2a om de modulatiesterkte te kiezen.

Iemand die dit kan bevestigen / ontkrachten?

Laatst gewijzigd:
De horizontale rijen 1-20 zijn als het ware 'geheugenposities', deze gelden over de hele synth heen.

Je kunt die rijen een beetje vergelijken met 20 netwerk backbones waar je in dit geval modules in plaats van computers aanhangt.

Of om wat dichter bij huis te blijven: het werkt ongeveer hetzelfde als de bussen die je op een mengtafel vindt.

Stel, ik wil oscillator B laten moduleren op oscillator A, dan schuif ik de pinnetjes in kolom 9 (de output van osc B) en kolom 2 naar dezelfde rij, laten we zeggen rij 1. Vervolgens draai ik dan aan knop 2a om de modulatiesterkte te kiezen.[/B]

Je moduleert op die manier oscillator A met oscillator B. Maar voor de rest klopt je verhaal. :)

Origineel geplaatst door Boemtsjak
Je moduleert op die manier oscillator A met oscillator B. Maar voor de rest klopt je verhaal. :)
Hanz bedoelt volgens mij: oscB de modulatie op oscA laten doen, ofwel B laten moduleren (op a ;))...
2500-module.1023.jpg

Stel, ik wil oscillator B laten moduleren op oscillator A, dan schuif ik de pinnetjes in kolom 9 (de output van osc B) en kolom 2 naar dezelfde rij, laten we zeggen rij 1. Vervolgens draai ik dan aan knop 2a om de modulatiesterkte te kiezen.
juist.

dat is nou wat je noemt, patchen zonder patchkabels!

ben ik misschien gek of zo`n leek maar lijk me wijs om een aparte cursus te volgen bij een 2500...

tering wat een mogelijkheden maar wat een gedoe om er wat nuttigs mee te kunnen

nu snap ik waarom die mannetjes in Close Encounters of the Third Kind in lange, witte laboratorium jassen rondliepen....
niet vanwege de aliens.. nee , wegens de 2500 die er gebruikt werd

ceot3k1.jpg

Back