mentaliteit van tegenwoordig.

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.

JohnnyBusca

rocket scientist
Ola!

Geen heel zware onderwerpen of verwijten richting mensen, maar gewoon een gevoel.

Naar aanleiding van deze thread ( https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?s=&postid=282280 ) moest ik weer denken aan de mentaliteit van mensen tegenwoordig.

Dizzy heeft niet binnen twee dagen gereageerd, dus is ie onbetrouwbaar. Door internet en mobiele telefonie is iedereen zo gehaast geworden. Je moet minimaal elke dag je mail checken, anders ben je er niet, besta je niet. Als je nu een deal wilt sluiten of iemand wilt bereiken dan moet dat direct gebeuren. 'Vroeger' was dat wel anders. Als ik vrienden moest bellen moest ik wachten tot ze thuis waren en kon je ze op hun thuis nummer bereiken, of niet.. dan kon je aan zijn moeder vragen of ie me terug wou bellen. Alles was minder gehaast en opgefokt. Ook minder belangrijk.

Als je tegenwoordig iemand opbelt en hij (of zij) neemt niet op, dan ga je denken: "Hij mag me niet". Meteen beschuldigend. Of: "Zou er iets aan de hand zijn?" Jij als persoon bent gebruiksvoorwerp van andere personen en moet altijd klaar staan.

Vroeger toen er nog geen pinautomaten waren (en je dus op vrijdag in de rij bij de bank moest staan om je geld op te halen voor de rest van de week) en toen er geen mobiele telefoons waren (en je dus de smoes kon gebruiken dat je niet kon bellen dat je later thuis kwam voor het eten) was alles relaxer.. Of ben ik ouder geworden?

Misschien ga ik voortaan elke woensdag en donderdag mijn telefoon uit zetten, net zoals ik internet gebruik in het weekend zoveel mogelijk beperk. Gewoon om rustiger te worden..

Post van Johnny, niet van een moderator

Als iemand wat verkoopt dan hoop je toch op zijn minst dat diegene ALS IE ONLINE IS effe reageert? Nou als ie dat al niet doet dan denk ik: wil diegene wel zijn spulletjes kwijt of hoopt ie op een hoger bod? In beide gevallen denk ik, waarom niet even pb-en..

...

als iemand er niet is dan vind ik je stelling wel okee Jeroen, maar niet een verkoop actie.. Dan willen beide partijen gewoon snelle actie! :)

Arv, je reageert nog al primair de hele tijd, dit is geen verwijt, maar je bent wel erg voorspelbaar laatste tijd.
Laat je niet zo meeslepen is mijn advies. Ik snap het heel goed hoor jongen, ik ben ook iemand die snel dit of dat denkt, maar ik probeer rustig te blijven en de kat uit de boom te kijken, en dat levert me een hoop op... soms.
Het zit toch vaak weer anders dan je eerst dacht.

Anyway...als iedereen nou zich zelf blijft en zich niet laat meeslepen door primaire gedachten of na-apertje gaat zitten spelen dan komt er misschien nog iets van deze wereld terecht. Maar mensen laten zich ZO MAKKELIJK beinvloeden, dat ik er soms eng van wordt.

Blijf je zelf, blijf rustig, denk na, en dan .. actie!

.
.
.
.
een weest niet boos over dat 'primair' -woordje, dat heb ik ook wel eens te horen gekregen van mijn baas toen ik op de helpdesk van de Erasmus werkte...en weet je...hij had gelijk.

Laatst gewijzigd:
mee eens hoor.... en iedereen wordt ouder
en alles moet steeds sneller
maar aan de andere kant krijg je vaak ook zo verdomd snel antwoord.

als voorbeeld geef ik iets dat ik op marktplaats plaatste. Ik had beneden nog geen colaatje gehaald en
toen ik terugkwam bij me pc had ik al 4 aanbiedingen op mijn pc via de mail. Dat wou ik eens even rustig bekijken
en het leukste aanbod er uit zoeken, na een uur kwamen al de reacties of ik nou al beslist had....
zo snel moet het dus....

met aankopen precies hetzelfde.tis 2004 het gaat als een razende....hey en als je oud begint te voelen ....een cd draait ook sneller als een lp heb ik gemerkt over de jaren......

Zucht, ik snap je advies Demian..
Ik ben nu 31 en ook ik laat me meeslepen (getuige de gevraagd thread).. Ongewild ben ik daar toch in beland. Ook omdat mensen om me heen (vrienden etc) op die manier (zoals Johhny beschrijft) handelen..

En albino heeft ook gelijk, als je niet snel handeld ben je gewoon te laat.. DAn gaat een mooie koop aan je neus voorbij. DAt moet iedereen die wel is wat tweede hands koopt weten. Hoe vaak is er niet een thread gestart met een mooie analoog ding voor weing, die dan een uurtje later door een 'kenner' al is opgehaald? Juist, zo snel moet je dus zijn...

Origineel geplaatst door Arv
Zucht, ik snap je advies Demian..
Ik ben nu 31 en ook ik laat me meeslepen (getuige de gevraagd thread).. Ongewild ben ik daar toch in beland. Ook omdat mensen om me heen (vrienden etc) op die manier (zoals Johhny beschrijft) handelen..

Ik zal mezelf voortaan beter in de gaten houden :engel:

Maar je bent wel een hele coole gozer want je doet heel erg je best. We lijken wel op elkaar volgens mij.

btw: ik ben 33 en maak ook nog dagelijks fouten :)

Origineel geplaatst door Arv
als je niet snel handeld ben je gewoon te laat.. DAn gaat een mooie koop aan je neus voorbij. DAt moet iedereen die wel is wat tweede hands koopt weten. Hoe vaak is er niet een thread gestart met een mooie analoog ding voor weing, die dan een uurtje later door een 'kenner' al is opgehaald? Juist, zo snel moet je dus zijn...

ik heb daarop ooit een advies gehad, iets dat ik zelf absoluut niet kan: sparen sparen en sparen.
zorgen dat je gewoon altijd geld klaar hebt liggen om die mooie deal als eerste te bemachtigen...
bij mij lukt dat niet, ik zie vaak halverwege een maand iets leuks voorbij komen, en tja rond salaristijd is het dan allang weg natuurlijk...its life

Ach, als iedereen zo goed was als ik zou moeten zijn . . .

De zegeningen van deze maatschappij, internet, GSM, het ligt er gewoon aan hoe je er mee omgaat toch?
Kijk, je bent altijd nog zelf de baas, je kunt alles uitzetten. Ik zie eigenlijk meer positieve dingen. Ik koop tegenwoordig soms spul via internet voor een prijs die je vroeger niet voor mogelijk had gehouden, laat staan dat je het had gevonden! En mijn mobieltje, heb er nu een jaar of zes een, scheelt me 's avonds heel veel telefoontjes (werk), bovendien kun je nu in de auto allerlei dingen regelen die vroeger op andere tijdstippen (lees 's avonds) moesten gebeuren.

De hele maatschappij gaat nu eenmaal sneller, maar willen we dat ook niet zelf een beetje? Nogmaals, je hebt zelf de controle en als anderen daar geen genoegen mee nemen, so what? Echte vrienden begrijpen het als je ff niet berijkbaar bent toch? Bij mij gelukkig wel.

lang leve de bellergroepen...ik zet mijn telefoon meestal gewoon in de VIP bellergroep...dan komen alleen belangrijke mensen er nog door, en de rest gaan naar mijn voicemeel......en ik zet em ook vaak gewoon helemaal uit, tot verbazing van veel mensen...de telefoon lijkt echt prioriteit nr1 geworden te zijn...als de telefoon gaat lopen mensen gewoon weg uit een gesprek, ronduit onbeschoft vind ik dat....

qua email en internet ben ik altijd snel, maar dat komt omdat ik voor mijn werk ook veel online ben......maar ik merk het idd wel: sms, icq, email etc....als iemand niet binnen 10 minuten reageert wordt ik al ongeduldig...maar ik ben ook een ongeduldig persoon...... toen ik in september in brazilie midden in het amazone regenwoud een beetje bij zonsondergang in een groot meer aan het zwemmen was voelde het eigenlijk veel prettiger..het tempo ligt heel laag, tis allemaal heel primair, je kan daar echt tot rust komen en genieten...komt denk ik voor een groot deel doordat je gewoon nix hebt...eten, drinken en andere mensen..daar moet je het mee doen.....erg verfrissend.....

ik maak er een gewoonte van om regelmatig door de week met vrienden af te spreken, bv de kroeg in, of uit eten..of mensen uit nodigen om lekker voor ze te koken...gewoon wat meer direct persoonlijk contact, en veel tijd nemen...

Voicemail? Daar doe ik niet aan mee. Niet bereikbaar... probeer het later nog maar een keer.

Maar het was dringend... dan probeer je het gewoon wat vaker.

IK kan je helemaal volgen Olaf.
Ik heb ook vaak opmerkingen gehad als ik mijn mobiel niet aan had (en dat staat ie steeds vaker..).. Alsof ik dan schuldig ben! haha moet niet gekker worden..

Origineel geplaatst door olafmol
lang leve de bellergroepen...ik zet mijn telefoon meestal gewoon in de VIP bellergroep...dan komen alleen belangrijke mensen er nog door, en de rest gaan naar mijn voicemeel......en ik zet em ook vaak gewoon helemaal uit, tot verbazing van veel mensen...de telefoon lijkt echt prioriteit nr1 geworden te zijn...als de telefoon gaat lopen mensen gewoon weg uit een gesprek, ronduit onbeschoft vind ik dat....

qua email en internet ben ik altijd snel, maar dat komt omdat ik voor mijn werk ook veel online ben......maar ik merk het idd wel: sms, icq, email etc....als iemand niet binnen 10 minuten reageert wordt ik al ongeduldig...maar ik ben ook een ongeduldig persoon...... toen ik in september in brazilie midden in het amazone regenwoud een beetje bij zonsondergang in een groot meer aan het zwemmen was voelde het eigenlijk veel prettiger..het tempo ligt heel laag, tis allemaal heel primair, je kan daar echt tot rust komen en genieten...komt denk ik voor een groot deel doordat je gewoon nix hebt...eten, drinken en andere mensen..daar moet je het mee doen.....erg verfrissend.....

ik maak er een gewoonte van om regelmatig door de week met vrienden af te spreken, bv de kroeg in, of uit eten..of mensen uit nodigen om lekker voor ze te koken...gewoon wat meer direct persoonlijk contact, en veel tijd nemen...
Ik betrap mezelf er ook ooit op als ik vragen stel bij bijvoorbeeld ebay veilingen.

Ik hoop dat we niet dezelfde situatie krijgen als momenteel in Japan. Daar schijn je in elke vuilnisbak mobiele telefoons te vinden. Daar is het echt een verslaving geworden, zodat mensen het ding regelmatig weggooien.

Vroeger werkte ik 40 uur en toen kreeg ik een mobiele telefoon van mijn werk als ik "standby" stond. Plus een vergoeding voor de uren dat ik standby sta.. Tegenwoordig is het normaal dat je 24 uur per dag bereikbaar bent voor collega's zonder die extra vergoeding. En dat is niet de schuld van onze bazen.. We accepteren het zelf! Vorige jaar nog.. Boven op een piste.... "trrrrrrrrrrrrrrrrrrrrring.... Jeroen, een server ligt plat!" Dag erna lag de telefoon netjes in mijn appartement.. Daar begin ik niet meer aan!

Als ik naar mijn ouders ga neem ik mijn telefoon gewoon niet meer mee. Als je hem mee neemt en uitzet, dan blijf je er ook de hele tijd aan denken... Moet ik niet eventjes controleren of iemand gebeld heeft?? Wat een kul!
Hetzelfde als op mijn werk mijn email en het synthforum.. Als ik 15 minuten in een bespreking geweest ben en ik zit weer achter de computer, dan MOET ik het synthforum en mijn mail checken, anders ben ik echt onrustig.. Eigenlijk ziek dit... Soms moet ik mezelf echt beschermen (door een telefoon 50 kilometer verder op te hebben liggen) of door niet in de buurt van een internet verbinding te komen..

Het geen waar ik me vooral aan erger is de 'IK'-mentaliteit: individualisme is tegenwoordig troef. Overlaatst heeft iemand me op m'n GSM (mobiel) proberen bereiken (alleen staat ie meer af dan aan). Ik merk het pas 4 dagen later, dus kontakteer ik de persoon dan pas.

Ik krijg verwijten naar m'n kop geslingerd omdat hij me probeerde te bereiken en ik niet bereikbaar was. HIJ wou iets en er werd niet aan voldaan, dus HIJ bleef ontvreden achter door MIJN schuld. Het domme van al is dat ie evengoed m'n privénummer had kunnen bellen :stupid:

Hetzelfde vind je tegenwoordig ook op je vast toestel. Vroeger kon de telefoon makkelijk genoeg 20 tot 25 keer overgaan vooraleer je moest opnemen (als je bv boven zit en beneden gaat de telefoon). Tegenwoordig als je de foon hoort rinkelen moet je armen en benen breken om op tijd beneden te zijn (meestal om dan net te laat te komen :( ). Soms zou een wat tragere maatschappij toch wel handig zjin.

Kwestie van internetgebruik: het ligt inderdaad aan jezelf hoe je er mee omgaat, maar ik ondervind zelf ook dat het forum verslavend kan werken. Ik ga per werkdag minstens een keer of 6 op het SF kijken. Het mag eigenlijk niet, maar de roep van de medemuzikanten is te groot :o: . Misschien even erg als een verslaving aan sigaretten of alcohol (maar gelukkig wel een beetje goedkoper als je niet om de haverklap nieuwe gear aanschaft :) ).

Het mag van in ieder geval best wat rustiger aan :okdan: Enkel GSM wanneer ik standby ben en thuis geen PC ;) ... en de rust blijft in huis :) ... en er wordt veel meer gecommuniceerd met de medegezinsleden.

:doei:

Goed, als ik het allemaal zo lees, kunnen we met internet allemaal redelijk omgaan. De GSM blijft wat problematisch, terwijl we toch allemaal met zo'n ding rondlopen.

Ik ga als volgt om met het mobiele ding:
Tijdens werk altijd bij me
Altijd Voice Mail erop, voor als ik niet berijkbaar ben (in gesprek, in vergadering, etc.)
Visite, kroeg e.d. ligt de Nokia thuis, ben ik met de auto, ligt ie in de auto.
Vakantie: altijd zonder mobieltje!

Heb nog nooit klachten van iemand gehad. Luister wel altijd voice-mail uit en reageer hierop.
Ook terugbellen doe ik altijd, tenzij men de nummerherkenning uit heeft gezet, iets wat ik toch al belachelijk vind, net of men iets heeft te verbergen . . .

Tip: Overleg plegen met collega? Bel hem of haar op, kan je niet gestoord worden door de telefoon, die altijd op een of andere manier belangrijker schijnt te zijn!

Ik ben het wel met meneer Busca's punt eens, en dat terwijl ik nog wel jong ben...Ik heb soms ook gewoon ff geen zin om mijn mobiel op te nemen, of mee te nemen. Dan laat ik hem lekker thuis. Kan ook wel gebeuren dat je hem gewoon vergeet natuurlijk. En dan hoor je even later af en toe mensen; ja ik heb gebeld, waarom nam je niet op, het was belangrijk. En dan wel met nummer melder uit bellen, of geen voicemail inspreken...Dan zeg ik, tsja, hoe belangrijk had het kunnen zijn?

MSN, nog erger...denk dat dat wel het meest rampzalige communicatie middel is dat ik ken, maar tegelijkertijd soms ook wel verdomd handig. Alleen verwachten mensen blijkbaar dat je altijd in staat bent om wat terug te typen...vooral bij wat jongere mensen merk ik dat, nichtjes en neefjes enzo...Als je niet antwoord krijg je gelijk in BreEzaHtAal naar je toe gesmeten dat dat wel een beetje matig is... :confused:

Ik bedoel, als het nou echt belangrijk is weten de mensen die dat moeten weten mij altijd te vinden, ik heb ook nog zoiets als een huistelefoon (of, als ik dat momenteel zou hebben, werk...), en als mensen eens wat vaker met hun nummermelder aan zouden bellen zou het ook al een hoop schelen...Dan kan ik altijd nog terugbellen.

Soms....wil ik gewoon even niet bereikbaar zijn...Nu is dat vreemd, vroeger was het vreemd als je wel altijd direct bereikbaar was, uitzonderlijk zelfs, lijkt mij...

Oplossing is heel laks met je GSM om te gaan en er geen reet om geven wat anderen daar van vinden. En dat kloteding ook laten gaan als je met iemand staat te praten.

En ik denk ook dat je niet bang moet zijn om anderen primair te laten weten wat je van hun gedrag vind. En dat dan op een niet primaire manier uiten. En dan ook niet moeilijk doen als die schoen aan de andere voet zit.

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back