Hoe maak je een chemical break?

RiSC

Stamgast
Er is een vraag die mij al een tijdje teistert, elke keer als ik eigenlijk een chemical break (/big beat of hoe je het ook noemen wilt) nodig heb, dan weet ik het toch weer muzikaal te omzeilen, maar omdat ik het nu zat ben vraag ik het toch maar:

Wat is nu precies het verschil tussen een chemical break/big beat en een normale break sample en hoe maak je van zo'n normale sample een chemical break/big beat?

Distortion, flanger, Sherman Filterbank, en vooral een hoop compressie zodat de stukjes tussenin een beetje wegvallen en vooral de snares wat langer duren. Ook niet bang zijn ReCycle te gebruiken en de break net elke keer weer iets anders te maken. Origineel zijn en lekker even cratediggen. Losse, relaxte groove gebruiken.

Wat ook wel eens wil helpen is zel een break proberen (na) te spelen op 100 bpm en hem daarna te versnellen naar 135. Dus onder 1 toets een bassdrum, onder nog een toets een snaredrum. Daarna proberen die 2 samen als een break in te spelen. Daarna ga je de passende hihats erbij zoeken. Het is slim om ook met effecten te klooien, pas wel op met distortion want dat kan de boel aardig verneuken. Ga in ieder geval geen bestaande loopjes gebruiken aangezien dat niet bepaald tof is ofzo. Je kunt wel met recycle de bestaande loopjes volledig knippen en de losse samples naar je sampler sturen zodat elk los stukje van de loop onder je toetsen komt te staan. Hopelijk heb je iets aan mn tips !

;) :dj: :okdan:

Alhoewel ik het in die tijd toen ik hem dood gedraaid heb niet zo zag vond ik laatst toen ik "Exit planet dust" nog 's luisterde ontzettend veel gitaar en rock elementen erin terug komen.

Gewoon beetje funky beat sample(s), want ritmische synth geluiden en vocal samples, veel langzaam "evolving" (cross-)modulatie op analoogjes in de 4e maat als breakondersteuning en bovenal een gitaar-riff....
en dat met gevoel voor pop en alternatief festivalmeute in elkaar gezet.

Maar dat is hoe ik het nu hoor dan he. Dat is gewoon de formule een beetje. En die werkt(e).
En dat is wat de media "chemical" zijn gaan noemen; Engelse sample-based rock.

ik vul en wis gewoon met het potloodje in mijn editor, tot dat ik wat leuks hoor

lekker makkelijk en soms nog orgineel ook

niet bang zijn om qua compressie heel stevig te pompen. Je break mag echt ademhalen.

Verder rustig 2 verschillende breakbeats naast elkaar maken en die dan over elkaar heen plakken (samen compressen dan he)

Back