bewijzen dat muziek van jou is..

Bahamut

yip yip
Ik zat gisteren 's te denken over deze materie...

Los van de vraag hoe (on)waarschijnlijk het is dat iemand muziek steelt van het internet om te gebruiken voor commerciele(?) doeleinden, vroeg ik me het volgende af (let wel, ik maak me er persoonlijk niet druk om dat iemand mijn muziek zou stelen (zou wel lachwekkend zijn), maar ik vind het een interessant onderwerp):

Nu volgt een bijzonder hypothetische situatie:

Stel je heet DJ Trancekees en je hebt een leuke, afgewerkte TRENS track gemaakt en plaatst deze op het Synthforum in de vorm van een MP3 van hoge bitrate. De track is van voldoende kwaliteit en zou niet misstaan naast soortgelijke muziek in de disco en wie weet is 't zelfs wel TMF/The Box/Radio538-waardig.

De huis DJ van de locale disco, mr. popie jopie himself, DJ Zonnebril, komt de bovengenoemde track van Trancekees tegen op het internet en ziet zijn kansen schoon.
Zonnebril is een figuur dat zelf ook wat aanrommelt met nummertjes, maar hij heeft tot nu toe nog geen echte hits kunnen scoren. Hij besluit de track van Trancekees te jatten en brengt deze uit. Het wordt geen top40 hit, maar hij weet toch aardig wat plaatjes te verkopen.

Na een tijdje komt DJ Trancekees erachter dat zijn nummer is gestolen. Hij heeft niets gedaan om z'n 'geestelijke creatie' te beschermen. Kortom, hij heeft alleen de auteurswet als bescherming. Kees besluit er een rechtszaak van te maken met wat financiele hulp van zijn rijke vader.

Wat kan DJ Trancekees nu doen om te bewijzen dat het nummer oorspronkelijk van hem is??

Ik zou zeggen: simpelweg enkele aanpassingen in de track verrichten die je onmogelijk zou kunnen doen als je slechts een audiobestand in bezit hebt (zoals Zonnebril in dit geval). Of misschien nog eenvoudiger: het Cubase/Logic/Reason etc. bestand laten zien/afspelen.
Dit zou dan wel beoordeeld moeten worden door een onafhankelijke deskundige (iemand die dus verstand heeft van muziek zaken), die op zijn beurt de rechter moet overtuigen... zou zoiets mogelijk zijn?

Wat denken jullie, zou DJ Trancekees ooit zijn recht kunnen halen in dit geval?

eerst ff ditte: een dj maakt geen muziek nutuulk (in de pure zin des woords)
en hoe bewijst DJ Zonnebril dat het niet gejat is van iemand anders dan?

trouwens, DJ zonnebril zal ook wel niet veel verkopen omdat hij niet de enige is die het downed van SF nutuulk...
erg klotuh voor DJ trenzkeez en Zonnebril is gewoon een dikke loser die het geen 2e keer lukt (om het zelf te doen)

ben ik ff blij dat mijn nummer niet kom kommer sjeel zijn...

Dan moet Trancekees gewoon langs gaan met een jerrycan benzine en een paar maten met honkbal knuppels en koevoeten.

Net als de sympathieke pistolen paultje...die knapt het ook zo op!

Origineel geplaatst door 6 trak

ben ik ff blij dat mijn nummer niet kom kommer sjeel zijn...

Believe mie: het is ook echt niet moeilijk om te bewijzen dat jou creaties idd de jouwe zijn !
(of lopen er nog meer van die zweefkezen rond in nl ? ;) )

is er ooit wel 's iets letterlijk 'gejat' op deze manier? (dus niet alleen een melodie ofzo overgenomen)
weet iemand werkelijke voorbeelden te noemen?
nou ja ik ben bezig aan een rechtenstudie dus vind dit wel interessant :)

verzoekje moderator: gooi maar op slot, dit wordt toch nix
ik vroeg me gewoon af hoe sterk je staat als je in feite alleen een projectbestandje op de pc hebt om aan te tonen dat een bepaald muziekstuk van jou is (ook al is 't misschien niet realistisch dat zoiets ooit gebeurd)

volgens mij wordt het - doormiddel van een sequencerfile - aantonen dat jij de componist bent niet...het wordt simpelweg niet erkend...

ik ken ook wel mensen die heer en meester zijn in stukken transcruberen...oftewel namaken.

Re: bewijzen dat muziek van jou is..

Origineel geplaatst door Bahamut
Hij heeft niets gedaan om z'n 'geestelijke creatie' te beschermen.

En wat is beschermen? Aanmedlen bij Buma Stemra?

Vage daarbij vind ik dat je alleen een titel en artiest aanmeldt (als je nog geen publisher hebt of gevonden hebt in het geval dat dit onderdeel van het platenlabel is). Hoe bewijs je dan dat een bepaalde track/compositie bij die titel hoort?

PS: heeft iemand al een acceptgiro 2004 van B/S gehad?

buma stemra is er niet om je werk te beschermen. Zij zijn er om op te letten of iemand je nummer draait en zorgen dan dat je betaald krijgt. Voor die registratie kun je je werk bij de belastingsdienst laten registreren, of de bekende aangetekende brief naar je zelf.

En DJ zonnebril is idd een pikketrekker

Origineel geplaatst door Pjotr G
of de bekende aangetekende brief naar je zelf.

En DJ zonnebril is idd een pikketrekker [/B]

dat schijnt dus ook niet meer te worden geaccepteerd als bewijs...

vanwaar heb je die info dan?

Je zou zeg maar een demo CD in een aangetekende envelop naar je eigen op kunnen sturen en die thuis in de kluis leggen. Dan heb je in ieder geval een datum van wanneer jij hem in je bezit had.

Daarnaast lijkt me een sequencer file redelijk overtuigend, vooral als je daarbij ook zelfgemaakte geluiden gebruikt.
En mocht iemand het toch jatten, het wordt een grote hit, dan zoek je toch gewoon de publiciteit. Dat schijnt ook wonderen te doen.Zoiets was toch ook met 'Milli Vanilli'.

En mocht dit allemaal niet baten, dan kan je je troosten met de gedachten dat je muziek goed genoeg is om uit te brengen. Waarschijnlijk kan je dan nog wel een paar goede tracks maken.

Origineel geplaatst door Pjotr G
buma stemra is er niet om je werk te beschermen. Zij zijn er om op te letten of iemand je nummer draait en zorgen dan dat je betaald krijgt.

Oh? En ik maar denken dat de Vaste Commissie Plagiaat onderdeel was van B/S.

Origineel geplaatst door hansbakker
dat schijnt dus ook niet meer te worden geaccepteerd als bewijs...

Dat heeft B/S mij ook ooit verteld. Daarnaast doet de belastingdienst niet meer. Ook weer via B/S gehoord.

Dus hoe kan ik nu opeens bewijzen dat het van mij is? Sturen naar je zelf werkt niet. belastingdienst ook niet. Buma troggelt alleen jou geld af en kijkt of radio 538 toevallig je nummer niet draait... lekker is dat...

Re: Re: bewijzen dat muziek van jou is..

Re: Re: bewijzen dat muziek van jou is..

Origineel geplaatst door D-mike-E
En wat is beschermen? Aanmedlen bij Buma Stemra?

Vage daarbij vind ik dat je alleen een titel en artiest aanmeldt (als je nog geen publisher hebt of gevonden hebt in het geval dat dit onderdeel van het platenlabel is). Hoe bewijs je dan dat een bepaalde track/compositie bij die titel hoort?

PS: heeft iemand al een acceptgiro 2004 van B/S gehad?

Vind ik ook vaag idd....maar als DJ Trancekees er iig voor zorgt dat ie m eerder bij B/S heeft aangemeld dan DJ Zonnebril maakt ie denk ik meer kans om die rechtzaak te winnen:P

En die acceptgiro is al weer de deur uit ja...

Back