Psychologische remmingen bij muziek maken

Origineel geplaatst door BananaWorld
Af en toe helpt het ook om je eigen een deathline te stellen wanneer je iets af wilt hebben.

zeker, ik stel mezelf als deadline een track in max 4 dagen af te hebben.
Dan ben ik wel volledig dedicated bezig. maar in 4 dagen moet het gebeuren gewoon.

Andere tip is, probeer alles waar je aan begint zoveel mogelijk af te maken.

Op een gegeven moment kom je er achter wat de mankementen in je track zijn (meestal de zelfde dingen)

Ondertussen leer je sneller tracks te maken waardoor je nog zin/tijd over hebt om de mankementen uit de weg te ruimen om zo dus goede tracks te maken.

Zo als ik nu beschrijf ga ik een jaar nu te werk en dat bevalt mij prima.

Tegenwoordig heb ik altijd heb ik het tevredenheidsgevoel omdat ik een track af heb die lekker klinkt.
Dat was een jaar geleden nog wel anders.
Gewoon doorgaan dus!

Re: Psychologische remmingen bij muziek maken

Origineel geplaatst door Nightstorm
Muziek maken zou je juist van je stress af moeten helpen maar nu levert 't vaak stress op en da's niet de bedoeling, toch?

Ligt eraan, als ik de hele tijd naar distorted bassdrums op 180bpm moest luisteren zou ik daar gestressed van worden.

Re: Re: Psychologische remmingen bij muziek maken

Origineel geplaatst door Bahamut
Ligt eraan, als ik de hele tijd naar distorted bassdrums op 180bpm moest luisteren zou ik daar gestressed van worden.

Je kan je afvragen of dat nog muziek maken is :)

In de zware industie is dat namelijk per ARBO-wet verboden om de gezondheid
van den Arbeider niet te schaden. De daar gebruikte remedie zijn goed isolerende
koptelefoons voorzien van stomsprekers.
Ach, de een zijn dood is de ander zijn brood.

Elke compositie zijn eigen anti-geluid! Miljoenen van deze paren zijn in de vrije natuur
te beluisteren,
ISPderuiter

Re: Re: Re: Psychologische remmingen bij muziek maken

Re: Re: Re: Psychologische remmingen bij muziek maken

Origineel geplaatst door Racy Dieven
In de zware industie is dat namelijk per ARBO-wet verboden om de gezondheid
van den Arbeider niet te schaden. De daar gebruikte remedie zijn goed isolerende
koptelefoons voorzien van stomsprekers.
Ach, de een zijn dood is de ander zijn brood.

Elke compositie zijn eigen anti-geluid! Miljoenen van deze paren zijn in de vrije natuur
te beluisteren,
ISPderuiter
Uh? :confused:

't bankje achterin......

't bankje achterin......

De in dit antwoord keurig verscholen liggende mop is dat waar door de overheid
maatregelen worden genomen om gehoorschade te voorkomen bij werknemers,
men in bepaalde sectoren van de amusementsindustrie pas van een geslaagd nachtje
dansplezier kan spreken als Sjonnie & Anita Publiek gedurende een geruime tijd aan
geluidsniveau's van meer dan 120 decibel zijn blootgesteld. Een niet nader aan te duiden
Jochem van een geluidsverhuurbedrijf vertelde mij eens trots dat zij in staat waren in een
discotheek op alle plekken van de dansvloer een geluidsdruk van boven de 120 db te hand-
haven. Geen ontsnappen aan een gehoorbeschadiging, waar zij treden groeit geen trilhaar meer!

Stilte is het resultaat van een bepaald geluid opgeteld bij zijn anti-geluid. Overal waar stilte heerst
zijn dus potentiële paren +&- geluid aanwezig. Door concentratie en innerlijke sereniteit zijn com-
ponisten in staat deze paren af te splitsen tot composities in deze en composities in de tegenwereld.

Ziet toch: het telt alles op tot niets,
ISPdeRuiter

Oh oh, wat herkenbaar... hier precies t zelfde.. de lat leg ik te hoog, ben perfectionistisch, wat me soms de neusgaten uitkomt.. :P

Re: Psychologische remmingen bij muziek maken

Zijn er meer mensen die hier last van hebben of hebben gehad? En hoe kom je er vanaf? Muziek maken zou je juist van je stress af moeten helpen maar nu levert 't vaak stress op en da's niet de bedoeling, toch?

Is dat niet DE oorzaak? Stress buiten de muziek om, in je persoonlijke leven, of op je werk ofzo? Dat heb ik namelijk ook gehad, waardoor alles wat ik maakte nix leek in mijn ogen. Zie thread van afgelopen zomer.

https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?s=&threadid=17377

Als het een tijdelijk verschijnsel is, moet je je geen zorgen maken. Dat gaat weer voorbij namelijk. Als het blijft, tja, dan moet je goed bij jezelf nagaan waar het probleem ligt.

Ik kan jullie vertellen dat ik hetzelfde heb. Volgens mij heeft t te maken met overdreven perfectionisme... Maar hoe je daar van af kunt komen?

Dat van jou ken ik ben ik zelf wel een beetje overheen, je moet gewoon je track`s afmaken echt je zelf dwingen anders blijf je steeds hangen.

Zit zelf nu wel met en andere 'Psychologische remmingen bij muziek maken' nl dat ik gewoon geen lekker geluid uit m`n synth haal hoe ik er ook aan klooi en wel knopje ik ook druk, kom gwoon nooit tot het gewenste resultaat.

gelukkig is het meestal maar rond de 150-160 bpm...;)

:)

het kutte is dat ik op deze manier wel kansen heb laten schieten

een jaartje of 4 geleden bijv. had ik 2 tracks opgestuurd naar iemand die toendertijd een held van me was, die 2 tracks lagen qua stijl dicht bij elkaar in de buurt, maar diegene vond ze wel vet..hij wilde toen dat ik er nog 2 tracks bij zou maken en dan zouden we ze samen bij hem en z'n collega in de studio afmaken en ging hij ervoor zorgen dat ze bij z'n labelmanager terecht kwamen (hij was ervan overtuigd dat die ze uit zou willen brengen)

nou had ik met gemak nog 2 tracks in dezelfde stijl kunnen maken, maar ik vond dat "not done" en ging dus heel erg geforceerd proberen om iets in een andere stijl te maken...resultaat: jaar lang niks meer uit me vingers gekomen, kans verkeken =(

Je moet ook muziek maken die je zelf goed vind....en je niet laten leiden door wat anderen zogenaamd "not done" vinden...jezelf forceren helpt zeker niet.....

Maar die "psychologische remmingen" hebben volgens mij alle producers last van...ik denk dat succesvolle producers ook diegenen zijn die het best met die remmingen om kunnen gaan...

Wat kan helpen is om ff naar je eigen ouwe tracks te luisteren en dan er achter komen dat je toch een stuk beter bent geworden....:D
Of ff naar andere muziek van anderen te luisteren en dan erachter komen dat je misschien veel te ingewikkeld bezig bent...:confused:

En een goede tip : ff wat anders doen,ff afstand nemen...

Origineel geplaatst door dione
Je moet ook muziek maken die je zelf goed vind....en je niet laten leiden door wat anderen zogenaamd "not done" vinden...jezelf forceren helpt zeker niet.....
zeker, maar ik hou zelf van variatie dus als ik een plaat uitbreng wil ik er ook flink veel variatie in hebben...maarja, ik had beter wat concessies kunnen doen en gewoon met de flow meegaan zeg maar

Maar die "psychologische remmingen" hebben volgens mij alle producers last van...ik denk dat succesvolle producers ook diegenen zijn die het best met die remmingen om kunnen gaan...

Wat kan helpen is om ff naar je eigen ouwe tracks te luisteren en dan er achter komen dat je toch een stuk beter bent geworden....:D
Of ff naar andere muziek van anderen te luisteren en dan erachter komen dat je misschien veel te ingewikkeld bezig bent...:confused:

En een goede tip : ff wat anders doen,ff afstand nemen...
ja, met je eigen muziek weet je als je t net af hebt precies wat je hebt gedaan, bij tracks van anderen weet je de subtiel verborgen truukjes moeilijker te duiden en lijkt 't ingewikkelder...als je na een half jaar je eigen ding weer terugluistert dan klinkt 't ook weer ingewikkelder dan toen je 't net gemaakt had

maarja ben nou met een track bezig en probeer 'm maar af te maken en ik probeer de instelling "ik zie wel waar 't schip strandt" vol te houden...uiteindelijk is 't niet 't einde van de wereld als de track mislukt, toch? :)

deadlines helpen idd trouwens, alleen als ik ze zelf stel dan werkt 't niet...ik kan wel tegen mezelf zeggen "over 3 dagen moet ie af zijn" maar dan weet ik onderbewust dat 't niet MOET en dan doe ik 't toch niet hehe

Indien je alleen muziek voor jezelf maakt en er verder niets mee wilt doen, dan is er geen probleem. Desnoods gooi je alles weg: toch niemand die het merkt. Je kan alles bewaren en misschien dat je ooit postuum erkenning krijgt.
ECHTER...
Maak je muziek om gehoord te worden door anderen, dan is er een probleem. Perfectionisme is egocentrisch gedrag, namelijk de perfectionist bepaalt of hij/zij wil functioneren of niet. De perfectionist stelt de maatstaven vast, niet het publiek. Het publiek moet aan die maatstaven voldoen. Veel mensen denken dat perfectionisme een gunstige eigenschap is... Ik denk daar anders over.
Perfectionisten zijn over het algemeen niet de beste kunstenaars, die werken voor een publiek. Dat wil niet zeggen dat kunstenaars niet tot het uitersten gaan, maar zij zullen hun producten toch aan het publiek overgeven.

Wout

Ho, ho, stop eens, wacht even...

Ho, ho, stop eens, wacht even...

Origineel geplaatst door Wout Blommers

ECHTER...
Maak je muziek om gehoord te worden door anderen, dan is er een probleem. Perfectionisme is egocentrisch gedrag, namelijk de perfectionist bepaalt of hij/zij wil functioneren of niet. De perfectionist stelt de maatstaven vast, niet het publiek. Het publiek moet aan die maatstaven voldoen. Veel mensen denken dat perfectionisme een gunstige eigenschap is... Ik denk daar anders over.
Wout

En ik denk daar nog veels andererser over! Is het niet zo dat een perfectionist/e, in de diepste krochten zijnes/
hares hartes een intensch onzeker menschpersoon is; zich bij voortduring afvragende "Ben ik wel goed genoeg ??",
"Is mijn lied wel de moeite waard gezongen te worden ??" & "Wie ben ik dat ik de aandacht van het publiek opeische ??".
Ergo: deezen blijven bijschaven wat glad is, poetsen wat reedsch glimt, wetten wat scherp is als een schedermes .....
Neen, de perfectionist/e heeft zijn/haar publiek steeds over de schouder meekijkende; verkeert steeds in benauwende
gewetensnood ten opzichte van de geleverde prestatie; een werkelijke perfectionist/e wil zijn/haar bewonderaars in
nog niet het luttelste detail te kort doen.
Daarom zijn alle perfectionisten (M/V) uitstekende kunstenaars (en dito potsenmakers), die slechts behoeven te leren
inzien dat wanneer men op 1000% mikt en 100% slechts het hoogst mogelijke is, dit mathematisch gezien vol-
doende zij en het publiek in al zijn geledingen, in alle rangen en standen, naar alle geaardheden en van alle gezindten,
tot volledige tevredenheid zal doen stemmen.

Perfectionisten zijn fijne menschenkinderen, die geen moeite te veel is om het beste aan de gemeenschap te
schenken en die onze hartelijke steun verdienen bij de kwellende worsteling met hun gewetensvraagstuk.

Waarom heeft de Postbus 51 voor hen nog niet één gironummer geopend, ter leniging van de alleractueelste nood ?!?

Zoo vraag ik U met klem,
ISPdeRuiter

wat weet racy dieven 't toch altijd mooi te brengen :)

de waarheid zal wel ergens in 't midden liggen

onzeker: absoluut...dat komt ook omdat ik niet echt gezegend ben met muzikaal talent, ik bedoel: in de brugklas kreeg ik zelfs hulples muziek omdat ik er niks van terecht bracht...maar ik heb wel doorzettingsvermogen, ik wil vette tracks maken en ik stop niet voordat ik dat doe...en zodoende beginnen mijn tracks langzaam maar zeker ergens op te lijken

egocentrisch: weet ik niet....ik wil gehoord worden, een select publiek waarvan ik wil dat ze me goed vinden..toch een bepaalde behoefte aan aandacht ofzo...maar dan wel mijn muziek waar ik 100% achter sta en dan bepaal ik idd wat het publiek (nouja...een paar mensen in me msn en misschien een of ander forum hehe) te horen krijgt...heb ook wel gehad dat er een aantal tracks waar ik me achteraf kapot voor schaam op cd verschenen zijn en ja, zoiets is niet meer terug te draaien...ben dan ook blij dat die cd niet veel verkocht heeft ;) als dat verstaan wordt onder egocentrisch, dan ben ik egocentrisch ja

maar een uitstekende kunstenaar? wat ik aan racy dieven's replies op dit forum zie denk ik dat hem de haren te berge zullen rijzen bij het horen van mijn muziek ;)

gewoon j ego uitschakelen als je muziek maakt (liefst altijd)..het overgrote deeel van die feel good muziekk is zo fake als een luchtballon en dat is nou net niet de goede ingesteldheod om aan een nummer te beginnen,

wat helpt:een piano (of piano library als je een sampler hebt )en gewoon spelen ,dat is voor mij althans het beginpunt voor elke track die ik maak ,niks zo puur en karaktervol als een piano en als je dan de essentie van je akoustische compositie weet te vatten met al je elektronisch pluchen beestjes ben je goed bezig .....er zijn maar 12 noten ....maar heel veeel harmonieen....en overtones

Back