aankomende klassiekers

timvanpoppel

blockrockin' beats
Ik weet niet of een soortgelijke thread al bestaat, maar dit is mijn vraag:

Welke synth/drumcomputer/module/etc. (van de afgelopen paar jaartjes) denken jullie dat een ware klassieker of erg gewilde bak (die later voor hoge prijzen 2e hands verkocht worden) gaat worden?

Clavia Nordlead's en Nord Modular's
En zal er ook niet van schrikken als de Korg ER-1 ook ooit het stempeltje Digital Vintage meekrijgt...

ik geloof niet dat de huidige gear net zo vintage gaat worden als de gear die nu vintage is...
m.a.w. iets van een dusdanige quality dat niet meer word gemaakt is vintage, al het nieuwe van nu zal nooit obsolete worden omdat de techniek alleen verbeterd... daarom zal bijv. een sampler al helemaal geen vintage worden...

Origineel geplaatst door 6 trak
ik geloof niet dat de huidige gear net zo vintage gaat worden als de gear die nu vintage is...
m.a.w. iets van een dusdanige quality dat niet meer word gemaakt is vintage, al het nieuwe van nu zal nooit obsolete worden omdat de techniek alleen verbeterd... daarom zal bijv. een sampler al helemaal geen vintage worden...
Tja 6 daar zit idd wel wat in maar aangezien Clavia 1 van de eerste (misschien wel de eerste) was met VA's van goede kwaliteit denk ik toch wel dat Clavia de geschiedenisboeken in zal gaan want wat dat betreft waren ze wel revolutionair op dat gebied toch ??
Maar niets zal meer de status krijgen als ''Minimmog en Moog Modular'' idd

...en daar komt nog bij dat ik weinig vertrouwen heb dat de huidige gear nog wel 25 jaar (of langer) mee gaat, iets wat de vintage die we nu kennen al wel reeds deed... vroeger werd niets voor niets alles van metaal en hout gemaakt... tegenwoordig is vaak veel van plastic en word er vreselijk bezuinigd op onderdelen... ik moet het dus nog zien qua houdbaarheids datum...

Ik neem aan dat spullen met een zeker obscuriteits / noviteits waarde, zoals de Clavia's (noviteiten) en de Sid Station (obscuriteit) in de toekomst 'vintage' worden. Daarnaast zijn er in de afgelopen 10 jaar al apparaten gemaakt die de inmiddels waarde van 'een klassieker' hebben gekregen, zoals de Akai MPC3000, Waldorf Wave (de jupiter 8 van de jaren 90) en de Micro Wave I (de MKS30 van de jaren 90), en de Sherman Filterbank.

De "houdbaarheidsdatum" zie ik eigenlijk ook nog wel een probleem worden.
Ik merk nu al dat ik m'n ouwe zooi beter kan mishandelen (zonder consequenties) als m'n nieuwe zooi.

Potentiële klassiekers volgens gem:

- de viri
- andy
- de nord's (idd)

Vooral de Andromeda, zoals Gemmetje al zei. Maar ook de Waldorf Q+ zal volgens mij nogal populair worden, zeker nu Waldorf stilaan ten grave wordt gedragen.

Daarbuiten denk ik toch ook wel dat een Triton Pro en de Motif ES hun waarden goed zullen blijven houden (analoog aan de SY99 en de EX5 die op dit moment al min of meer de status van vintage quality beginnen te krijgen).

:doei:

hoewel er veel van gemaakt zijn en erg wordt misbruikt voor alleen maar trancemeuk, denk ik toch dat de JP8000 een 'klassieker' gaat worden...

De rs7000 is nu al een klassieker :P

Lijkt me makkelijk te beantwoorden.

Alle 'slagschepen' van een synthbouwer en gelijksoortige prijsklasse synths zijn per defintie al de facto klassieker.
Een paar uitzonderingen daargelaten. (W5/7 en Trinity zijn toch min of meer geflopt)

Karma, Z1, Fs1r, XV5080, JP8000, Virus C, Nord Lead 2, Motif ES, Wave, K2600, Supernova II, Voyager, Andy, MPC4000, RS7000, SU700...

En Modular dan weer niet omdat de G2 een betere opvolger is. Zelfde geldt voor de Virus a en b. Maar denk dat uitzondering weer de Nordlead is omdat 2 toch meer liefhebbers heeft dan de 3.

Origineel geplaatst door fuse
, XV5080,

Eeeh ALS het dan een ROMpler moet zijn dan denk ik eerder de JV1080 want die was er veel eerder en dus de 'trendsetter'...net als de Nordlead 1 bij VA's en Minimoog voor commerciele synths...

Afgezien van de retro-modelletjes van Macbeth e.a. denk ik de SidStation, Waldorf Wave en MicroWave I, en die additieve Kawai K nogwat. De Roland JD-800 (?, met die schuiven iig) is ook een goede kandidaat.

De MachineDrum en de MonoMachine zouden het misschien ook kunnen worden, door de interface die ze bieden.

De Alesis Andromeda wordt ook een klassieker, nog nooit is analoog zo betaalbaar geweest, puur door de prijs/kwaliteit/mogelijkheden verhouding vind ik hem gewoon al veel meer dan retro.

Origineel geplaatst door fuse

Alle 'slagschepen' van een synthbouwer en gelijksoortige prijsklasse synths zijn per defintie al de facto klassieker.
Een paar uitzonderingen daargelaten. (W5/7 en Trinity zijn toch min of meer geflopt)

Dat weet ik eigenlijk nog niet zo....

Persoonlijk denk ik niet dat workstations snel het predicaat "klassieker" zullen krijgen, omdat een workstation (meestal) geen echt "eigen" geluid heeft, maar de synthengine heeft van een goede synth samen met een berg mogelijkheden die in de basis weinig met 'n synth te maken hebben.

Ik zie bijv de Triton geen klassieker worden, dan bv eerder de Karma.

Ik geloof ook niet dat er nu zoveel klassiekers bij gaan komen. Begin jaren 90 is de house heel erg opgekomen en vanaf dat moment zijn veeeeeeeeel mensen synths gaan kopen. Omdat er eigenlijk alleen maar veel digitale meuk op de markt was die niet echt gebruiksvriendelijk was en de klankkwaliteit hier en daar wat te wensen overliet, is men massaal op zoek gegaan naar spullen met een betere interface en een goede klank.
Tegenwoordig zijn er veel betaalbare synths op de markt met als gevolg dat ze ook als warme broodjes over de bank gaan. Van apparaten als de minimoog en de TB-303 zijn er nu eenmaal niet zoveel verkocht als van een nordlead of een jp-8000. Dat maakt de vintage ook wat gewilder.

Desondanks geloof ik wel dat de eerste generatie VA's (nordlead I, Jp-8000, Virus A e.d.) een heel eigen geluid heeft door zijn digitale beperking. Tegenwoordig proberen fabrikanten iets teveel mogelijkheden in de synths te stoppen, waardoor het moeilijker wordt om ze te programeren. Het voordeel van de analoge synths zit hem ook in de eenvoud --> iedere functie een knopje.

Emu E4 samplers, mpc, SU700, MAQ16/3 (en andere doepfers), k5000, jd800, wavestation, Waldorfs (MW XT, MW 1, Pulse, wave), Macbeth, en meer van die unieke dingen.

Modcan

Origineel geplaatst door gemmetje
Dat weet ik eigenlijk nog niet zo....

Persoonlijk denk ik niet dat workstations snel het predicaat "klassieker" zullen krijgen, omdat een workstation (meestal) geen echt "eigen" geluid heeft, maar de synthengine heeft van een goede synth samen met een berg mogelijkheden die in de basis weinig met 'n synth te maken hebben.

Ik zie bijv de Triton geen klassieker worden, dan bv eerder de Karma.

Bwoh ... de SY99 is wel degelijk een workstation en is nu een klassieker ;) (zelfde kan trouwens gezegd worden van een EX5 - ook al krijgt die nog steeds niet de waardering als WS)

:doei:

...!...!...!...!...!...!...!...!...!...!...!...!...!...!

...!...!...!...!...!...!...!...!...!...!...!...!...!...!

= oorverdovend zwijgen.

ISPdeRuiter

P.S. Moderator, dit is on topic; laat u niet misleiden door stijlfiguren, zoals de
Teutoonschse volkschare eensch door haar Lijders.

Back