De grote Jean Michel Jarre thread

Ik heb weleens wat string synths geprobeerd en een tijdje die VC340 gehad maar ik snap de magie niet echt. Wat maakt ze nou zoveel anders dan een leuke rompler patch?
De enige analoge String Synth die ik nog heb is een Arp Quadra, zit wel een mod op dat external sound in nu door de phaser kan.. daar kies ik dan meestal een mooie rompler patch voor (Roland, heb geen andere romplers) en heel soms layer ik dan de strings van de Quadra erbij.

Eigenlijk draait het dus om de phaser en klinkt vrijwel iedere rompler patch beter dan het "origineel"

Ik heb weleens wat string synths geprobeerd en een tijdje die VC340 gehad maar ik snap de magie niet echt. Wat maakt ze nou zoveel anders dan een leuke rompler patch?
Voor mij zit de truc, maar dat kan met een rompler natuurlijk ook wel waarschijnlijk, in het bedienen van de mixer terwijl je speelt, de volume verhoudingen tussen strings en voices beinvloeden terwijl je speelt is wat het instrument tot leven wekt.

Ik heb ook een Roland RS09 en daar werkt dit 'effect' nog beter, maar dan zijn het strings vs organ sounds. De RS09 is enorm expressief op die manier.

Wat je daar omschrijft is iets wat bv (ƩƩn mogelijke toepassing van) vector synthese of een JV80 met mixersliders voor meerdere romplerparts zo aantrekkelijk maakt: lekker de mix van meerdere lagen on the fly aanpassen. Wat met het Elka Space Organ natuurlijk ook a gogo kan.

daar was ik ook, eigenlijk mijn eerste concert. was toen +-16 jaar (mijn ouders moesten nog mee :-) )
Daar was ik ook bij, bij het Atomium. Was voor de Europe in Concert tour met het Chronologie album. Was er ook bij in Parijs bij het Concert pour Tolerance bij de Eifeltoren en bij het Aero concert in Denemarken in 2002 geloof ik. Bij het Atomium en de Eifeltoren dat waren echt nog de grote jaren 90 spektakelconcerten, met gitaristen, koren, steeldrum bands etc. erbij. Fantastische ervaring, zeker voor de tiener die ik was toen. In Denemarken in 2002 was al met een kleiner stage-design. Daarna nog diverse indoor concerten bezocht zoals de Oxygene Live tour, die eigenlijk ook veel beter pasten bij mijn inmiddels veranderde interesse in de muziek en synthesizers (en voorkeur voor minder drukke menigtes). Ook Kraftwerk een paar keer live gezien, in HMH, 013, Evoluon, en Hans Zimmer een paar jaar geleden in Ahoy. Twee jaar terug Nils Frahm in Heerlen. Allemaal gaaf!!

net nog een aandenken gevonden in mijn kleerkast, t was dus in 1993:
jmj1 .jpg
jmj2.jpg

Wilde na het concert in 1997 ook een T-shirt hebben, maar het was toen zo druk bij de tent met artikelen dat we (mijn broers en ikzelf) maar weg zijn gegaan. Had een ander T-shirt van Jarre, maar die is in de brand in mijn huis in 2012 verloren gegaan.

Nog een element wat analoge stringsynths anders maakt dan de meeste ROMplers is het divide-down aspect en de parafonie, wat anders klinkt dan polyfoon getriggerde samples (gedeelde envelope, behalve bij sommige Italiaanse stringers, en zelfde noot in verschillende octaven die in fase klinkt). Een goed voorbeeld hiervan is de Roland softwareversie van de VP330, waarin het gedrag van divide-down vergeten is en het resultaat bijgevolg nogal anders klinkt.

• Duimpje
Duimpjes: Nap
5 juli in het amfitheater van Pompeii.
Als het niet zo’n pokke end weg was zou het een verleiding zijn.

Back