De grote Jean Michel Jarre thread

Bass

Gepokt en gemazeld
Naar aanleiding van https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?s=&threadid=14027 ...:

Jean Michel Jarre was degene die mij absoluut heeft aangezet tot toetsen spelen toen ik 7-8 jaar was.
Het eerste wat ik ooit kon spelen was Equinoxe 1.

Persoonlijk vind ik tot en met Revolutions eigenlijk de albums erg OK...Vooral Oxygene en Equinoxe zijn voor mij de beste.
Ik heb ook een aantal live-video's van hem en nu ik een jaartje ouder wordt, krijg ik bij sommige beelden toch wel een enigszins vreemd gevoel.
Vooral de theatrale laser-harp stukken geloof ik niet meer in...
Hoe kan een laser die niet eindigt op een sensor nou een trigger geven als hij onderbroken wordt???

Zelf ben ik in 1990 bij Paris La Defense geweest : wat een belevenis !!

Maargoed, na Revolutions vind ik het snel bergafwaarts gegaan :
Waiting For Cousteau (apart, dat wel)
Oxygene 7-13 (sfeer van de 1e Oxygene? Ik dacht het niet!)....
Allerlei Oxygene 7-13 Remix cd's...
Metamorphoses (met zang, kom op nou!)
en nu dus die loungy-achtige Geomerty of love (de laatste)

Ik hoop dat hij snel zijn brute oude analoge synths weer eens aanzet en een ouderwets Jarre organisch/analoog synth-album maakt!

Wat zijn jullie meningen en/of ervaringen van de heer Jean Michel Jarre ? www.jarre.net

:biertje: :peukie:

Laatst gewijzigd:
Was er niet al een grote jean michel jarre thread?

Feitjes over JMJ:

Hij is Frans

Hij heeft een hair-transplantatie gehad

[Misschien kan die samengevoegd dan worden tot 1 grote ?]

Haar-transplantatie ????? Nog nooit gehoord!

Wat??? wanneer heeft ie dan die haar transplantatie gehad??

Hij is daar wel een figuur voor... en heel ijdel figuur. Ik zie hem ook zo een facelift doen.

Ik ben gefascineerd door synths sinds ik JMJ zag in een Franse TV-show (op Antenne 2 - 'k geloof "Champs-Elysées" - voor de ouderen onder jullie: die show met Michel Drucker begin jaren '80). 'k Was toen een jaar of 7-8 en keek vol ongeloof hoe uit één piano (toen dacht ik nog dat het een piano was :) ) zoveel verschillende klanken kwamen...

Over die laser harp: die bestaat wel degelijk echt; ik kan niet onmiddellijk de link terugvinden, maar weet dat iedereen die kan kopen - in verschillende maten - als je er tenminste 10.000 EUR of meer voor over hebt. En 'k weet niet juist hoe het zit met die sensor, maar zou dit niet in die handschoenen kunnen zitten (je weet wel dat JMJ speciale handschoenen aantrok voor de laserharp uitvoering) ?

OK ga even verder zoeken naar de link mbt de laser harp.

Er zit geen trigger in zijn handschoenen. Dit zijn puur asbest handschoenen zodat Jean Michel zijn handen niet verbrand enzo.

OK thanx !!

Nog steeds op zoek naar die laser harp link...

Er is trouwens ook een imitatieband van JMJ, Jarrelook. Ze hebben sinds kort ook een laserharp.

Zoals vaak wordt gezegd, "It run's in the family". Zijn pa heeft ook al een heel mooie discografie opgebouwd.

Ik ben nu Magnetic Fields aan het "herontdekken". Ik had er een tijd niet naar geluisterd en vond er eerst weinig aan. Maar nu vind ik het geniaal! :D

(alleen jammer dat bassie en adriaan dat eerste stukje weer zo nodig moesten gebruiken... het blijf je eraan herinneren :stupid )

JMJ rulez inderdaad, tenminste : tot ergens halverwege de jaren 80. :halleluja Daarna is het nooit meer wat geworden.

Ik ben zelf ook begonnen met spelen doordat ik zomaar een plaat met een heel interessante hoes (Oxygene dus) uit m'n vaders platenkast trok en ging luisteren. Man wat was dat fantastisch, zoiets had ik dus nog nooit gehoord. Na nog wat meer gehoord te hebben heb ik m'n vader net zolang aan z'n hoofd gezeurd totdat ie een synth voor me kocht (een JX3P) en het eerste wat ik leerde spelen was van JMJ.....

Heb zelf nog het Destination Docklands concert in Londen mogen meemaken (meegeweest met de KLEM reis) : echt groots !

Re: De grote Jean Michel Jarre thread.

Re: De grote Jean Michel Jarre thread.

Origineel geplaatst door Bass

Vooral de theatrale laser-harp stukken geloof ik niet meer in...
Hoe kan een laser die niet eindigt op een sensor nou een trigger geven als hij onderbroken wordt???
:

ik ben ooit naar een technologie beurs geweest enkele jaren terug en daar hadden ze ook
zo'n laser harp staan. het ding werkte ook. heb er zelf op gespeeld.

.

Attachments

• oxyg.jpg
    oxyg.jpg
    7,1 KB · Bekeken: 186
Re: Re: De grote Jean Michel Jarre thread.

Re: Re: De grote Jean Michel Jarre thread.

Origineel geplaatst door isnieZot
ik ben ooit naar een technologie beurs geweest enkele jaren terug en daar hadden ze ook
zo'n laser harp staan. het ding werkte ook. heb er zelf op gespeeld.
Waw dat moet een groots gevoel geven !!
Mss. met wat meer geld bouw/koop ik er later ook wel één (als mijn vrouw dat goed vindt :) ).

Net als zij vader ( Maurice Jarre. ) heeft JMJ in het begin ook filmmuziek gemaakt..

Attachments

• jmj.jpg
    jmj.jpg
    26,5 KB · Bekeken: 174
Mmm... Place de la Concorde, 1979.
Lijkt me van al zijn concerten de interessantste - en uitgerekend daarvan heb ik alleen een héél brakke video...
Bestaan daar eigenlijk wel goeie opnamen van?

En dan heb je ook nog Musique Pour Super Marché - ofwel Music For Supermarkets. Volgens mij heb ik op Chronologie en Zoolook een paar tracks van deze teruggehoord. Het hele album zelf is alleen via P2P in de 'stoffige' versie te krijgen (e.g., een mp3 van een tape van een radio-uitzending).

Dat klinkt ook niet slecht, en wat experimenteler dan het voorgaande.

Back