De grote Jean Michel Jarre thread

Tot Oxygene uitkwam eind jaren 70 was ik vooral fan van The Spotniks en The Tornados (groepen die door erg weinig mensen gekend zijn). Het was deels orgelmuziek, deels gitaarmuziek. Het was ok, maar was nogal vlug eentonig. Toen kwam JMJ met Oxygene en ik was onmiddellijk van de kaart: de geluiden, de effecten, de sfeer ... ik kreeg er helemaal kippevel van.

Even later kwam m'n vader op de proppen met Pulstar van Vangelis en dat klonk dan weer helemaal anders, maar ook dat sprak me wel aan. Net op het moment dat ik naar V. wou overschakelen, kwam dan JMJ uit met Equinox. Die vond ik nog beter dan Oxygene. Mooiere melodieën, stoerdere geluiden ... ik was er helemaal weg van. Een techniek die hij dikwijls gebruikte, was ook tekenend voor z'n werk: het linker en rechterkanaal even in tijd verschuiven en afspelen. Op dit manier krijg je een erg breed stereoveld ... en dat ontbrak bij Vangelis.

Vangelis is dan uitgekomen met China, Opera Sauvage, Spiral enz ... en toen ben ik definitief die kan top gegaan. Champs Magnetique kon me al veel minder bekoren en alle daaropvolgende albums waren helemaal niet meer aan mij besteed. Ik heb nog eens ooit voor m'n kerst 'Chronologie' gekregen ... ik vind het abominabel. Ik krijg telkens de indruk dat de betrachting was om zo veel mogelijk sporen te gebruiken zonder na te gaan hoe het klinkt.

Toch zet ik Oxygen en Equinox nog eens regelmatig op en ik kan er nog steeds van genieten ... ik hoop dat ie ooit eens op dat niveau terug komt.

Langs de andere kant is het gewoon allemaal smaakgebonden. De één vind alles van TD hetzelfde klinken terwijl de ander TD verheft tot het absolute walhalla van de synthmuziek, de ander heeft dat met Shulze en nog een ander heeft dat met Vangelis .... dat zijn nu eenmaal smaken en daar valt niet over te discussiëren ;)

Dit was mijn mening over toch wel één van de synthpioniers (zeker wat betreft het toegankelijk maken van synthmuziek voor het grote publiek).

:doei:

Ik kan me wel vinden in wat Danny zegt,

oxygene en equinox vind ik zijn beste cd's. Daarnaast vind ik ook rendez-vous mooi, dat was dan ook mijn eerste cassete bandje:) Dat blijft dan:)

Qua speelstijl en compositie, vind ik Vangelis twee keer zo goed. Die man heeft meer inhoudt dan Jarre.

Ik slaap trouwens al een hele week in met het geluid van equinox, vooral de 5de equinox is echt een meesterwerk, die analoge geluiden lijken wel een een ziel te hebben.:halleluja

Trouwens dat filmpje waar kan ik die mee aspelen, mediaplayer 7.0 snapt hem niet?!?!:(

Jup smaken verschillen fundamenteel, we kunnen nog zoveel moeite doen om uit te leggen hoe goed we jarre/vangelis/tangerine dream etc. vinden, maar als het in beginsel al op iemand overkomt als allemaal hetzelfde synthesizergebliep, is dat denk ik een hopeloze zaak. Je moet toch ook bij de eerste keer luisteren zelf al een gevoel hebben van.. dit klinkt interessant, mooi, dit spreekt me aan, dit ga ik goed vinden etc. Als je dat niet hebt, zullen argumenten van anderen niets uithalen.

Origineel geplaatst door Unic
Trouwens dat filmpje waar kan ik die mee aspelen, mediaplayer 7.0 snapt hem niet?!?!:(

Welk fillumpie?

Origineel geplaatst door ZmokE
Nog een nummer dat instrumentaal ondersteunt is door Jarre vind je hier hier
En voor diegenen die Palawan nog niet hebben.....hier
Enneh....hier is de clip van Orient Express te downen....zie jum lekker muggelen met een stuk of 6 (!) EMS-én :{ :{ :{ :{ :{ :{ 6 keer kwijlen...wat is het toch oneerlijk verdeeld in de wereld :(

dit filmpje het is een avi bestand.

MAar waar kan ik hem mee afspelen??????

iemand???

Moet kunnen hoor met Mediaplayer....staat AVI wel geselecteerd voor Mediaplayer? Anders effe aanpassen in Opties -> Bestandstypen.

Origineel geplaatst door ZmokE
Moet kunnen hoor met Mediaplayer....staat AVI wel geselecteerd voor Mediaplayer? Anders effe aanpassen in Opties -> Bestandstypen.

Draai jij ook in windows mediaspeler 7.1 ??

Hij geeft wel geluid maar geen beeld?!?!?!

Ik heb avi geselecteerd, dus daar ligt eht neit aan.

Hij wijzigt media bestand, ik zie iets over codecs onderin, maar geen beeld.

Andere ideeen? Heb hir wel eens vaker last van. Aslof het een bestand is wat met te nieuwe codecs werkt? kan dat?:)

Nee, ik werk met versie 9.0
Misschien dat ie inderdaad een nieuwe codec nodig heeft....daar weet ik echter het fjne niet van.

Origineel geplaatst door Nolet
Zonder meteen een oorlog te beginnen en uitgemaakt te worden voor lul wil ik wel een kritische vraag stellen aan alle JMJ fans. Hopelijk vatten jullie het niet verkeerd op.....daar gaat ie.

Wat is er in vredesnaam zo goed aan JMJ?

Ik snap het echt niet! Enlighten me!!

En...NEE...ik heb geen beperkte muzieksmaak...van country to death metal...van electro tot gitaarpop....

Dus...serieus....wat is er zo goed aan?!?! ik hoor het echt niet!!

Hoi Nolet,

Ik ben ook een breed muziek liefhebber. Jarre is daar een onderdeel van en hoewel in niet alles even brilliant vind is het moeilijk uit te leggen wat muziek je doet (waar het volgens mij om gaat). Daarbij kun je al de regels overboord gooien. Of het nu virtuoos is of niet, knap gemaakt of wat dan ook. Ik sprak laatst ook een jongen die niet begreep wat ik er zo mooi aan vind.

Met name zijn eerste 2 albums geven mij een bepaald gevoel. Je kent het waarschijnlijk wel. Leuke vakantie gehad, mooie meid leren kennen en toen dat ene nummer. Als je jaren later dat zelfde liedje hoord denk je tja, mmmm. En het gevoel komt even terug. Wat jij niet voelt bij Jean Michel Jarre voel jij misschien wel bij ............... en vul daar je naam in en ga maar na waarom dit je zo aanspreekt. En het gelul waar sommige jazz liefhebbers het dan over hebben (voorbeeld) vind ik geen reden; "het is zo knap gemaakt". Muziek is per definitie niet iets wat je in eerste instantie respecteert omdat het zo knap gemaakt is. Ik ken genoeg "knap" gemaakte platen maar die spreken mij voor geen reet aan.

Even terug. Muziek is een gevoel en dat gevoel spreekt je wel of niet aan. En daarbij heb ik ook weleens het idee dat Jarre niet mag ofzo. Het is muziek die in zekere zin verboden is. Zeker door de meer alternatievere scene. Is het niet stout genoeg of is het niet geil genoeg. Jarre is Jarre en voor Anita Meyer telt dat natuurlijk ook.

:biertje: Astro.

:{

Snap niet wat ie er allemaal mee moet hoor......heeft toch ook maar 2 paar handen?
Kan best wel eens wat weggeven...voor het goede doel :D

Jarre DVD Beijing 35 EURO!

Jarre DVD Beijing 35 EURO!

Zo nou ,

Jarre brengt een DVD Live in Beijing uit....

Moet 1(!) DVD nou weer 35 Euro kosten ???!!!!

Ik heb van t weekend op een marktje in Vevey, Zwitserland, 3 in uitsteekbare contitie platen van JMJ gekocht voor 9 Euro.
Oxygen, Revolution(s?) en nog eentje .. :D

Lijkt me een koopje, of niet?

3e plaat is dus Rendez-Vous ..

Heb ze alleen nog niet beluisterd.

Zal eens gaan graven wat deze 3 nog tegenwoordig nog kosten, thehehe .. :D

Origineel geplaatst door =XTRECIST=
3e plaat is dus Rendez-Vous ..

Heb ze alleen nog niet beluisterd.

Zal eens gaan graven wat deze 3 nog tegenwoordig nog kosten, thehehe .. :D

Valt mee denk ik, ik zie ze her en der nog wel staan in de bakken bij Plaatboef. Voor een paar Eypo's per stuk ofzo.

Vind ik die drie nu toevallig de beste JMJ's !!!
De jongere JMJ op "Oxygene", het magistrale "Rendez-Vous" album (Rendez-Vous I, II, en III, en Ron's Piece), en het iets meer etno-electronisch getinte "Revolution" - en die schitterend brutaal vocoded "Revolution"-stem redelijk in het begin...

Goedkoop geprijsd maar tegelijk een heel goeie koop !!!!

Back