De grote Jean Michel Jarre thread

Origineel geplaatst door Digimod
Net als zij vader ( Maurice Jarre. ) heeft JMJ in het begin ook filmmuziek gemaakt..
En achtergrondmuziek voor Franse zangers zoals Gerard Lenorman. Ik heb bvb. een CD van Lenorman met een nummer genaamd "La belle et la bête" - en de muziek is van.... idd JMJ... én het is de volledige basis van JMJ's best track "Rendezvous II" - uit 1986 (!).
Die Lenorman-Cd dateert uit 1977 of zoiets (!!!!).

Ik heb nog een LP van Patrick Juvet met nummers geschreven en geproduceerd door JM Jarre :)

(is dat nou een collectors item of niet ??)

Al die vroege spullen zijn te vinden op de bootleg cd's 'Rarities' delen 1, 2 en 3.
Niet briljant, maar wel leuk om eens te horen...

Rarities 1:
rarities1a.JPG

rarities1b.JPG

Rarities 2:
rarities2a.JPG

rarities2b.JPG

rarities2c.JPG

rarities2d.JPG

rarities2e.JPG

Rarities 3:
rarities3.JPG

En oh ja... die Samuel Hobo alias Foggy Joe, oefffff! Nekschot! :duivels:

Origineel geplaatst door Bass
(is dat nou een collectors item of niet ??)

Wat is precies een 'collectors item'?
Heb jij een verzameling opnamen van JMJ?
Past dit item in jouw verzameling?
Vind jij dat je een verzamelaar bent?
Als alle drie de vragen met 'ja' worden beantwoord, dan is het zo'n item.

Ik verzamel geen JMJ opnamen.
Het ding past niet in mijn verzameling.
Ik ben een verzamelaar, beroepsmatig :)

Voor mij is het geen collectors item.
Je mag het item naar me toesturen, mits je de porto betaald ;)

Zelfs als JMJ mij zijn Korg PS2200 (maar 495 van gemaakt; staat links in het midden op die stage foto) aanbiedt, is het een NeeNee...
Die is al in de verzameling.

Wout

Hmm,

ik zat net nog effe Metamorphoses te beluisteren maar ik heb het gevoel dat dat hele album is gemaakt met een MC505 en ProTools en verder niets....=(

Ah, dus de meeste geluiden die je hoort op Metamorphoses is dus de MC-505...

Maar het grappige is dat ie nog veel vintage synthesizers op dat album gebruikt.
Hier is een volledige lijst van Metamorphoses:

>ROLAND MC-505
>ROLAND JP-8080
>DIGIDESIGN Protools 24 MIX
>FAIRLIGHT CMI-II
>ARP 2600
>CLAVIA Nord Lead
>EMS Synthi AKS
>KURZWEIL K2000
>MOOG Minimoog Model D
>ROLAND XP-80
>EMS Vocoder 2000

Hoe wist je zo dat het Protools was? Een gok of die manier van monteren/effecten etc.?

Sorry hoor, maar die gearlist hoor je er dus niet aan af !!

Mja, ik haal het ook alleen maar van een website af hoor.

Misschien dat die andere synths/samplers een kleine bijdrage leveren bij sommige nummers.

Nog een nummer dat instrumentaal ondersteunt is door Jarre vind je hier hier
En voor diegenen die Palawan nog niet hebben.....hier
Enneh....hier is de clip van Orient Express te downen....zie jum lekker muggelen met een stuk of 6 (!) EMS-én :{ :{ :{ :{ :{ :{ 6 keer kwijlen...wat is het toch oneerlijk verdeeld in de wereld :(

Laatst gewijzigd:
Ik vond deze een tijdje terug voor een eurootje :)

Attachments

• jarre-oxy.jpg
    jarre-oxy.jpg
    52 KB · Bekeken: 138
Maar Wat Is Het? :D

Europe 1 (radio) chose "Oxygène IV" as the credits of the broadcast "Basket", presented by Jean-Loup Lafont. Thanks to this radio broadcast, a single exist with both drawn by Granger, the one is identical to the coverage of the album, the other one represents naturally a basket's shoe.

Tot op de dag van vandaag is er niemand zo succesvol met synthesizers geweest als Jean Michel Jarre.
Toegegeven hij is zelf niet eens meer zo succesvol als in het begin. Maar het was toen ook heel vernieuwend om
muziek te gaan maken met elektronische apparatuur. Nu zijn synthesizers en drumcomputers enzo niet meer weg
te denken. Melodieus vind ik Jarre nog steeds de beste.
Onder druk van Sony kwamen er alleen maar remixalbums en andere commerciele werken uit en dat werd ook nog eens slecht gepromoot. Ik hoop dat het bij zijn nieuwe platenmaatschappij beter gaat, alhoewel, het volgende verzamelalbum met remixen staat alweer op stapel.
Ik hoop dat die nummers niet weer zo verkracht :dj: worden als de vorige keer door Sash enzo, die haalden echt compleet de spirit en de sfeer uit de goed klinkende nummers.

Zonder meteen een oorlog te beginnen en uitgemaakt te worden voor lul wil ik wel een kritische vraag stellen aan alle JMJ fans. Hopelijk vatten jullie het niet verkeerd op.....daar gaat ie.

Wat is er in vredesnaam zo goed aan JMJ?

Ik snap het echt niet! Enlighten me!!

En...NEE...ik heb geen beperkte muzieksmaak...van country to death metal...van electro tot gitaarpop....

Dus...serieus....wat is er zo goed aan?!?! ik hoor het echt niet!!

Origineel geplaatst door Nolet

Dus...serieus....wat is er zo goed aan?!?! ik hoor het echt niet!!

Tja dat heb ik dus met Tangerine Dream/Kitaro

Origineel geplaatst door Bass
Tja dat heb ik dus met Tangerine Dream/Kitaro

Ok ... nu komen we ergens. Ik heb over TD en Kitaro exact hetzelfde gevoel. Ik vind het allemaal op elkaar lijken.

>Bass: Waarin onderscheid JMJ zich dan van TD en Kitaro? Ik hoor dat ook niet. Voor mij allemaal dezelfde synthesizergebliep...

Ik denk dat het ligt aan de bepaalde sfeer en zweverigheid die Jarre creeërt... dat heb je vooral bij zijn vroegere albums. Heel lekker om naar te luisteren... in de jaren 80 vond ik zijn albums stukken minder, zo bombastisch... maar daarna weer stukken beter! En vergeet niet dat ie ook hele experimentele muziek maakte voor Oxygene. Dat klinkt ook erg goed!

Tangerine Dream heeft ook gewoon hele mooi rifjes en een dijk van een geluid! (luister maar naar Underwater Sunlight!)

Kijk hetzelfde heb ik met dance/trance/techno/metal/ etc.... dat vind ik allemaal op elkaar lijken. Dus zo kunnen we maar doorgaan en doorgaan

Origineel geplaatst door Nolet
Ok ... nu komen we ergens. Ik heb over TD en Kitaro exact hetzelfde gevoel. Ik vind het allemaal op elkaar lijken.

>Bass: Waarin onderscheid JMJ zich dan van TD en Kitaro? Ik hoor dat ook niet. Voor mij allemaal dezelfde synthesizergebliep...

TD/Kitaro is me te zweverig...new age achtig, Jarre niet...

Jarre maakt meer 'toegankelijke' muziek..richting Kraftwerk met meer ....hmmmtja...moeilijk te omschrijven...
mooiere sounds vind ik...meer thematisch/innovatief, bv
Revolutions = droog
Oxygene = Organisch analoog
Zoolook = samples galore!

Jaren 70 Tangerine Dream (en Schulze) maakten heel andere muziek als Jarre: Sfeervolle, expirimentele, lange, soms psychedelische/hypnotiserende, deels geimproviseerde, ambient achtige werken voor de avontuurlijke (en geduldige) luisteraar. Voor mensen met fantasie.

Jarre is veeeeel meer standaardmuziek, met duidelijke refreintjes enzo, melodisch heel netjes en de geluidjes zijn ook wel aardig, maar de muziek zelf vind ik oppervlakkig.

Wat mij altijd aanspreekt in de muziek van Jarre is dat ie gebruik maakt van de meest vreemde geluiden (typerend voor synthesizers), naar mijn gevoel perfect passend en mooi verweven in zijn muziek. Nu moet ik eerlijk zeggen dat ik te weinig weet van de andere synthisten, die dat misschien ook wel doen (zou echt eens wat andere muzikanten moeten horen, ik weet het). Ook de combinatie van het trio Eminent/Smallstone/Minipops spreekt me enorm aan. Stukken zoals het tweede deel van Oxygene Part 7, of de ontzettend lange autro van Equinoxe 7.....schitterend. Maar ik denk dat het bij mij ook vooral een stukkie jeugdsentiment is....

Back