Optisch of coax???

eruk

Stamgast
Ik heb een versterker gekocht met directe digitale ingangen en ik heb een terratec dmx 6fire geluidskaart.
Die heeft ook digitale uitgangen, deze wil ik dus aan elkaar knopen, want het geluid lijkt mij dan zeer strak.

Alleen ik heb op allebei een optische en een coaxale aansluiting zitten welke kan ik dan heb beste gebruiken??
Optisch of Coaxaal ??

Laatst gewijzigd:
Tja als je het in geld uit wil drukken: coax! Die zijn echt bizar veel goedkoper dan de optische kabeltjes..
Ik denk dat voor de werking het niet uitmaakt..

Origineel geplaatst door Cooldude
Als het ff kan altijd coax gebruiken je verliest namelijk zon 3db als je voor optisch kiest.........:peukie:

Dat is nieuw voor mij.
Ik werk met beide en ook nog met aes/ebu maar ik heb nog nooit gemerkt dat mn geluid zachter werd.
Kun je wat meer daar over vertellen?

Bedankt alvast.

Als het ff kan altijd coax gebruiken je verliest namelijk zon 3db als je voor optisch kiest.........:peukie:

Verklaar dit ff nader als je wilt..

Digitaal is digitaal... maakt geen ruk uit... die buffers die in de rx en tx lijnen hangen die bufferen het signaal toch wel weer terug naar +5v TTL nivo.. ook al is het licht signaal te zwak..

Daarin tegen is coax minder stabiel dan optisch.. omdat je op grotere lengte gauw overspraak hebt..
Staat de ontvangende kant als een gek te CRC'en...

En als het ff kan kies ik toch liever voor optisch.. Ben je gelijk Galvanisch gescheiden van de rest.. dus geen rare aardlussen en zwevende spanningen in je setup.. ;)

Dat wist ik ook niet, ik heb voor optisch gekozen en het werkt prima! :okdan:
Voordeel is dat je alle ruis uit je pc kwijt ben!!

Origineel geplaatst door eruk
Dat wist ik ook niet, ik heb voor optisch gekozen en het werkt prima! :okdan:
Voordeel is dat je alle ruis uit je pc kwijt ben!!

Pcies! :) Galvanisch gescheiden. ;)

Wil je trouwens van optisch naar SP-DIF of vica versa..

Ik heb ooit eens bij elektuur 2 printjes besteld,

SP-DIF -> Toslink
Toslink <- SP-DIF

Werkt als een raket!!!

HO foutje ik bedoel ik heb voor coax gekozen......:confused:
Zat zo over dat optisch te lezen dat ik dat intikte, maar ik ben dus met coax ook al mn ruis kwijt hoor :)
Ik heb voor coax gekozen omdat een optisch kabeltje van 20cm al 10 euro koste (en hij had momenteel geen langere) terwijl coax voor 3meter 4.50 kostte:)
Bint sunige ollander of niet

HO foutje ik bedoel ik heb voor coax gekozen......:confused:
Zat zo over dat optisch te lezen dat ik dat intikte, maar ik ben dus met coax ook al mn ruis kwijt hoor :)
Ik heb voor coax gekozen omdat een optisch kabeltje van 20cm al 10 euro koste (en hij had momenteel geen langere) terwijl coax voor 3meter 4.50 kostte:)
Bint sunige ollander of niet

Is dat zo duur? optical kabel?

Gek, het is me nooit zo opgevallen.
In mn studio ligt ongeveer 30 meter aan optische kabels maar het is me nooit opgevallen dat dat zo duur is.

misschien zat ik bij de verkeerde dealer =)

Dat zou ik niet weten.
Ik koop al dit soort dingen bij midi amsterdam.

Kweet ook wel dat ze niet de goedkoopste winkel van amsterdam zijn maar voor mij is service vrij belangrijk.
Betaal ik liever wat meer.

Niet altijd overigens. Kben niet gek8)

Origineel geplaatst door Erazotropa
Wil je trouwens van optisch naar SP-DIF of vica versa..

Ik heb ooit eens bij elektuur 2 printjes besteld,

SP-DIF -> Toslink
Toslink <- SP-DIF

Werkt als een raket!!!

Kun je hier wat meer over vertellen? Ik zoek ook zoiets.

Toevalligerwijs had ik vorige week een optisch kabeltje nodig voor de combinatie versterker-DVD-speler. Eerst bij Megapool geinformeerd en wit weggetrokken toen ze 20 euro durfden te vragen voor een simpel kabeltje (waarbij een lollige verkoper eerst nog grapte dat de kabel 49 euro was). Daarna bij een elektronica-zaak geinformeerd en daar was de goedkoopste nog steeds 13 euro (maar wel met vergulde contakten - ja, dat zal echt helpen bij een optische aansluiting!). Uiteindelijk in Engeland besteld voor 4 pond/6 euro inclusief verzendkosten.

Ik heb altijd het volgende begrepen:
Het is een 'misverstand' dat optisch beter zou zijn - hoewel je dat zou je wel gaan denken als je vroeger de prijzen van zo'n glasvezel-kabeltje zag - tegenwoordig valt te prijs toch wel mee? Betaalde laatst bij Feedback iets van 10 Euro...
Maar de stelregel is dus: coax is beter dan optisch, tenzij het om hele dure apparatuur gaat.
Want theoretisch is coax kabel natuurlijk altijd nog onderhevig aan evt. interferentie van andere kabels, glasvezel niet dus.

Verklaring: De 'bron' in je apparaat is natuurlijk reeds elektrisch.
Het is dus relatief gemakkelijk om dat signaal zonder kwaliteitsverlies op coax te 'zetten'.
Als het eerst moet worden geconverteerd naar een optisch signaal (licht dus) heb je daar weer componenten voor nodig, en zoals altijd geldt: daar heb je verschillende kwaliteiten in.
Goedkopere apparatuur gebruikt goedkopere componenten om die conversie te doen, en dus kunnen die extra schakels in je totale geluidsketen de zaak alleen maar verslechteren...

Da's de theorie. In de praktijk heb ik nooit veel verschil gemerkt. Maarja... :D

Verklaring: De 'bron' in je apparaat is natuurlijk reeds elektrisch. Het is dus relatief gemakkelijk om dat signaal zonder kwaliteitsverlies op coax te 'zetten'.
Dat lijkt me duidelijk.
Als het eerst moet worden geconverteerd naar een optisch signaal (licht dus) heb je daar weer componenten voor nodig, en zoals altijd geldt: daar heb je verschillende kwaliteiten in.
Ja, maar dat is toch niet meer dan een ledje aan- en uitzetten?
Goedkopere apparatuur gebruikt goedkopere componenten om die conversie te doen, en dus kunnen die extra schakels in je totale geluidsketen de zaak alleen maar verslechteren...
Dit lijkt me dus niet van toepassing.
Digitaal is digitaal... maakt geen ruk uit... die buffers die in de rx en tx lijnen hangen die bufferen het signaal toch wel weer terug naar +5v TTL nivo.. ook al is het licht signaal te zwak.. Daarin tegen is coax minder stabiel dan optisch.. omdat je op grotere lengte gauw overspraak hebt..
Staat de ontvangende kant als een gek te CRC'en...
Denk toch dat optisch "beter" is, al zal coax voor kortere afstanden toch ook probleemloos moeten werken.

In de volksmond wordt dit ook wel sarcasme genoemd.
Hij loopt te fokken.

Maar wisten jullie dat optisch en coax last hadden als je het licht aan doet.
Dat stoort nl zowel elektronisch als met licht. :W

Origineel geplaatst door Hanz
Ik heb altijd het volgende begrepen:
Het is een 'misverstand' dat optisch beter zou zijn - hoewel je dat zou je wel gaan denken als je vroeger de prijzen van zo'n glasvezel-kabeltje zag - tegenwoordig valt te prijs toch wel mee? Betaalde laatst bij Feedback iets van 10 Euro...
Maar de stelregel is dus: coax is beter dan optisch, tenzij het om hele dure apparatuur gaat.
Want theoretisch is coax kabel natuurlijk altijd nog onderhevig aan evt. interferentie van andere kabels, glasvezel niet dus.

Verklaring: De 'bron' in je apparaat is natuurlijk reeds elektrisch.
Het is dus relatief gemakkelijk om dat signaal zonder kwaliteitsverlies op coax te 'zetten'.

Da's de theorie. In de praktijk heb ik nooit veel verschil gemerkt. Maarja... :D

Maakt helemaal nix uit... ook qua tijd verschil niet.. Licht is nagenoeg net zo snel als electriciteit..

En die conversie tijd merk jij echt niet hoor ;) noch de componenten..

Wat ik ook een nadeel vind van coax ten opzichte van optisch... je zal maar zo'n lekkere gare koelkast in je huis hebben die veel vuil op het net zet "tik!" als ie aanspringt.. geheid dat die coax kabel als ie maar net te lang is. dat oppikt.. en je receiver of wat ook.. er ineens echt geen raad meer mee weet...
Tja dat heb je met optisch niet..

Al met al, qua geluid maakt het echt geen ene moer uit of je nou optisch of met coax gaat werken..

DIGITAAL = DIGITAAL 100101011010101010101010101010 !!!!!!

Als er een data treintje niet goed overkomt, hoor je gewoon nix meer... bij analoog hoor je brom en ander raar geplork..

Bij digitaal is er gewoon een regel.. of je hebt geen geluid of je hebt perfect geluid..

Het is zo logisch allemaal..

Volgens mij als jezelf een beetje logisch nadenkt.. kom je er zelf ook wel uit :)

Eraz.

Back