TB-303 computer interface

Origineel geplaatst door sander
Het echte acid gevoel is een ongemodificeerde 303, samen met een 808/707 en dan gewoon op play drukken, lekker tweaken en de boel live opnemen. Maar de mensen worden lui of het is allemaal te moeilijk en moeten alles op hun computerscherm zien en alles moet midi hebben. Jammer. Daar gaat de charme van het apparaat. Je moet maar zo denken alle hits van toendertijd zijn ook gewoon gemaakt met de in orginele staat verkerende apparaten zonder enige poespas.

Koop dan gewoon een softsynth die je 303 emuleert en verkoop je 303 aan een liefhebber.

goed (perfect) geantwoordt.

hoezo?
pure onzin alsjet mij vraagt..

de bedoeling is dus wel dat er ooit nog een extern hardware kastje komt die een PC op zichzelf is.. waar je dus je gehele geheugen kan leegdumpen, backuppen, syncen, whatever..

transposes uitvoeren (en opslaan dus),
rare logica op patterns loslaten,... de mogelijkheden worden oneindig..
de computerinterface geeft je toegang tot elk element in het geheugen van een 303.

Eerlijk gezegd ben ik het beu om zulke dingen te horen.. Als je liever 2 dagen bezig ben met je patterns in te hameren voor een liveset, en constant bezig bent met je patterns op te schrijven.. doe dan maar..
Ik ga wel voor de computer interface.. OOIT 8o)

Mensen lui noemen omdat ze liever een gemakkelijkere en efficientere manier gebruiken.. Das pas dom.
Vergeet ook nie dat de mensen die zo'n interface kopen/bouwen juist wel de 303 freaks zijn die geen genoegen nemen met een softcloon of midibesturing.

kan ik best geloven...

maar volgens mij ben je dan beter af met cvgate.. (luister even naar de recentere tracks van mr. gasmask)

midi is natuurlijk altijd een handigheid.; maar ik hou graag de plaats over voor andere dingen in me tb :)
en voor midi heb ik een tbkloon in de rack..
is dat volledig velocity sensitive (icm accent)? zou wel tof zijn..

ik hou toch liever van de sequencer van de 303. nét daarom wil ik die computer interface :duivels:

als ik me niet vergis zijn er maar 2 van in gebruik tot nu toe.. maar er zal zeker nog een nieuw ontwerp komen, de maker heeft nu andere dingen a/h hoofd :)
ben van plan om ooit eens de BASIC software naar MACBASIC of dergelijk te 'porten' zodat ik het kan draaien op m'n ouwe mac :)
in elk geval heb ik geen interesse in een USB versie.

Origineel geplaatst door rvooh
ik hou toch liever van de sequencer van de 303. nét daarom wil ik die computer interface :duivels:

De midikit van Colin Fraser veranderd ook de noten waarden in de sequenser van de 303, op eigenlijk exact dezelfde wijze als de computer interface. Je behoud dus de groove van de Tb-303 sequenser plus alle gemakken van midi in en uit. En ja accent en slide zijn gewoon velocity en legato.

Het is dus geen midi naar CV/gate kit (zoals je andere analoge synths aanstuurd), maar een midi naar 303 sequenser kit.

Je kan altijd langs komen om de midi kit uit te proberen.

Origineel geplaatst door Patat Met
De midikit van Colin Fraser veranderd ook de noten waarden in de sequenser van de 303, op eigenlijk exact dezelfde wijze als de computer interface. Je behoud dus de groove van de Tb-303 sequenser plus alle gemakken van midi in en uit. En ja accent en slide zijn gewoon velocity en legato.

Het is dus geen midi naar CV/gate kit (zoals je andere analoge synths aanstuurd), maar een midi naar 303 sequenser kit.

Je kan altijd langs komen om de midi kit uit te proberen.

cool 8~

maar exact hetzelfde is het niet.. midi is serieel. met die computer interface heb je de mogelijkheid om hem van een externe unit "direct" aan te sturen, alsof je externe "controller" gewoon deel was van de hardware van je 303.
via eender welk serieel systeem is dit onmogelijk denk ik..(-> zorgt altijd voor vertraging)

cool 8~

maar exact hetzelfde is het niet.. midi is serieel. met die computer interface heb je de mogelijkheid om hem van een externe unit "direct" aan te sturen, alsof je externe "controller" gewoon deel was van de hardware van je 303.
via eender welk serieel systeem is dit onmogelijk denk ik..(-> zorgt altijd voor vertraging)
Bij Colin's kit is het ook alsof je externe "controller" gewoon deel is van de hardware van je 303.

Bij beide kits gebeurd hetzelfde. Alleen de ene kit gebruikt een speciale computer interface en de andere kit gebruikt een standaard midi interface.
Het verschil is dus alleen de interface en niet de werking.

Ik wil die computer-interface ook. Dan hoef ik tenminste niet, zoals reeds geopperd is hierboven, eerst een heel pattern door spitten, om juist de laatste noot te veranderen. Plus het feit dat je alle patterns kunt bewaren op je pc.

dat is efficiency...geen luiheid...

Bij Colin's kit is het ook alsof je externe "controller" gewoon deel is van de hardware van je 303.

Bij beide kits gebeurd hetzelfde. Alleen de ene kit gebruikt een speciale computer interface en de andere kit gebruikt een standaard midi interface.
Het verschil is dus alleen de interface en niet de werking.

en dat verschil in interface zorgt net dat de werking anders gebeurd... :frons:

en het gebruik geen "speciale computer interface" maar een standaard parallele poort interface.

Als je baslijntje op je 303 wilt spelen via midi, kan je net zo goed een 101 of juno60 pakken.

oh ja en dat zal echt compleet hetzelfde klinken :gaap:

Leg dat maar uit. Ik ben snel van begrip.

ok.
bij seriele verbinding moet er eerst een omzetting gebeuren, want communicatie verloopt over 1 lijn .. gevolg: vertraging
parallel werkt met afzonderlijke lijnen waar communicatie simultaan over verloopt: geen (=verwaarloosbare) vertraging
zie het als een grote schakeldoos
of zoals hij het zegt op zijn site:
This is all done in a pure hardware fashion (no programmable devices like gals/microcontrollers/cpu's whatsoever) in a way that there is zero extra delay on these signals so that the behaviour of your 303 is not affected in any way. You may ask yourself the question why no programmable devices? This was the first design prerequisite I made when I started this project for the following reasons:
1: They generate delays and thus affect the behaviour of the 303
2: programmable devices don't last: the cells that store the program decay over time and that is unacceptable because I want my interfaces to outlast the 303's in which they were built in.

zoduss... een groot verschil..

ben van plan om ooit eens de BASIC software naar MACBASIC of dergelijk te 'porten' zodat ik het kan draaien op m'n ouwe mac :)
in elk geval heb ik geen interesse in een USB versie.

en wat een onzin verkondigde ik.. een mac heeft nooit een parallele poort gehad..
heb wel open source mac drivers gevonden voor een pci-kaartje, maar of ik dat specifiek type nu nog ga vinden is een andere vraag.
jammer.

Praatjes vullen geen gaatjes. Dus hier 2 geluidsfragmenten zodat de timing vergeleken kan worden.

De din file is de 303 als dinsync master. De din kabel moet je dan niet helemaal in de 303 steken, dan kan de 303 ook als master gebruikt worden. De 303 stuurt nu alleen een dinsync signaal naar de 909. Dus standaard 303 mode. Als iemand zo vriendelijk wil zijn om met zijn 303 en 909 een vergelijkbaar filetje te maken, dan kunnen we zien of er verschil zit tussen de timing van mijn 303 en een ongemodde. (want dat zou evt kunnen)
De midi file is is de 909 midi klok master. De 909 stuurt nu de midi noten naar de 303. En de 303 reageerd alleen op midi.

http://www.megaupload.com/nl/?d=ZZINXFCF

Groot verschil of niet?

oh ja en dat zal echt compleet hetzelfde klinken :gaap:

ja, dat is bijna hetzelfde voor simpele basslijntjes. Ik heb ze hier alle 3, dus gaap jij maar lekker. :duivels:

Praatjes vullen geen gaatjes. Dus hier 2 geluidsfragmenten zodat de timing vergeleken kan worden.

De din file is de 303 als dinsync master. De din kabel moet je dan niet helemaal in de 303 steken, dan kan de 303 ook als master gebruikt worden. De 303 stuurt nu alleen een dinsync signaal naar de 909. Dus standaard 303 mode. Als iemand zo vriendelijk wil zijn om met zijn 303 en 909 een vergelijkbaar filetje te maken, dan kunnen we zien of er verschil zit tussen de timing van mijn 303 en een ongemodde. (want dat zou evt kunnen)
De midi file is is de 909 midi klok master. De 909 stuurt nu de midi noten naar de 303. En de 303 reageerd alleen op midi.

http://www.megaupload.com/nl/?d=ZZINXFCF

Groot verschil of niet?

heb geen zin om er naar te luisteren. het bewijst namelijk niets.

Niets van praatjes.. Gewoon pure realiteit en wetenschap..
Wat bewijst je filetje overigens? Je moet maar gek zijn om een computerinterface te steken om enkel maar de basis midi functionaliteit te krijgen.
daarvoor is het niet gemaakt en daarvoor slaat je "test" werkelijk op niets..

Soit.. kheb zo een indruk dat we er hier niet uit gaan geraken.. Ik stop ermee.. Kzou zeggen doe wat meer research of stel een gerichte vraag, want nu praten we naast elkaar heen.
Ik zie niet in waarom je je zo negatief opstelt tov die computerinterface.

ja, dat is bijna hetzelfde voor simpele basslijntjes. Ik heb ze hier alle 3, dus gaap jij maar lekker. :duivels:

maar ik wil helemaal geen simpele basslijntjes..

en nee het klinkt niet hetzelfde. bijna hetzelfde just wont do the trick.
en ik heb maar 2 vd 3 vermelde synths.. met de 101 geen ervaring maar wel met de 202 en ja dat komt in de buurt maar is niet hetzelfde.
als mijn tb midi had zou ik bvb geschifte psytrance lijnen maken die onmogelijk zijn op JU-60 of SH-101.
maybe dat jij niet vertrouwt bent met zulke genres, of jezelf niet kan inbeelden wat de mogelijkheden zijn.

Heb eigenlijk ook geen zin om zo'n discussie te voeren. Een tb klinkt als een tb, een juno als een juno, en een 101 als een 101.

Ik zie niet in waarom je je zo negatief opstelt tov die computerinterface.

Ik doe helemaal niet negatief over de computer interface. Het is namelijk presies hetzelfde wat ik met m'n Tb-303 gedaan heb. ik ben er dus helemaal voor.
Ik vind het alleen een oplossing die wat gebruiks gemak en kosten wat negatief uitvalt tov de oplossing van Colin Fraser. En mijn geluids files bewijzen dat het met de timing wel OK zit. (Duh de Tb-303 word indirect aangestuurd, via z'n eigen sequenser, net zoals bij de computer interface.)

Waarom doe jij eigenlijk zo moeilijk over de midikit van Colin?

Ik doe helemaal niet negatief over de computer interface. Het is namelijk presies hetzelfde wat ik met m'n Tb-303 gedaan heb. ik ben er dus helemaal voor.
Ik vind het alleen een oplossing die wat gebruiks gemak en kosten wat negatief uitvalt tov de oplossing van Colin Fraser. En mijn geluids files bewijzen dat het met de timing wel OK zit. (Duh de Tb-303 word indirect aangestuurd, via z'n eigen sequenser, net zoals bij de computer interface.)

Waarom doe jij eigenlijk zo moeilijk over de midikit van Colin?

haha ik doe er niet moeilijk over

ik vind gewoon dat je appelen met peren vergelijkt.

en dit voor technische redenen, niets persoonlijks hoor..

ik snap niet wat je geluidsfiles moeten bewijzen.; niemand steekt een computerinterface in zen tb om enkel maar noten aan te sturen.. is vooral de pattern dumps, track arrange en allerlei dingen die steek houden. en nee ik ga niet geloven dat als je zo'n hoeveelheid geheugens en controle in realtime over het trage, seriele midiprotocol verstuurt dat het op dezelfde manier van "directheid" verloopt als via die parallele poort op je tb in geval van d'naabs computerinterface.

is net alsof je iemand die een SCSIkaart in zijn pc steek en gebruikt icm sampler gaat uitlachen omdat jij je samples via MIDI overstuurt en helemaal geen dure SCSIkaart nodig hebt.. (ja i know, rare vergelijking, want ze zijn beide serieel)

Back