Uitleg om House muziek te schrijven

Steven V

Ouwe rot
Een goeie dag,

Ik ben al een hele tijd op zoek naar een website of iets dergelijks waar info verschaft wordt hoe je eigenlijk een song/pattern in elkaar steekt.

De handleiding van mijn nieuwste aanwinst (MP-7) heb ik inmiddels bekeken en de sequencer heb ik nu min of meer onder de knie. Maar het lukt me helaas niet om aanstekelijke funky muziek te schrijven.

Ik had heel graag info gehad over hoe stijlen zoals house en techhouse gemaakt worden.

Ik wil me vooral toeleggen op garage en tribal.
Zeer veel percussie dus (denk ik), maar welke sound komen daar nog bij kijken... geen idee als ik naar muziek luister dan herken ik steeds 'echte' instrumenten of toch samples daarvan. Nu is het zo dat in mijn MP-7 met extra X-Lead sound Rom er (op het eerste gezicht) bijna geen bruikbare sounds zitten, op percussie na dan. Alles klinkt zo donker en trancy, iets waar ik totaal niks mee ben. Ik vind die sounds zelfs lelijk... En er zit ook bijna niks qua trompetten, piano's en saxofoons in... enkel een paar fx'jes...

Wie wil / kan me helpen? Ik heb de zoekfunctie al geprobeerd maar niet echt iets bruikbaars gevonden. Ook websites met een "quick and dirty guide" of iets in die strekking vind ik niet =(

Alvast bedankt wie me wil helpen. Ik ben complete newbie als het op muziek schrijven aankomt.

simpel: probeer een favoriete track van je na te maken...na ongeveer een half a 1 jaar begin je een beetje de feeling te krijgen voor het muziek maken....... dan kan je verder kijken

Hmm ik had al zo'n vermoeden dat het niet één twee drie zou lukken. Namaken heb ik al geprobeerd (nog niet lang genoeg waarschijnlijk), maar hoe ze die upliftende zaken doen op het einde van een break... daar ben ik nog niet achter gekomen (filters waarschijnlijk...).

Toen ik de MP-7 kocht was er niks dat ook maar in de buurt kwam ervan, en zeker niet voor de prijs die ik ervoor betaalde.

Trouwens het zijn de prefab sounds di ik niet goed vind. Ik veronderstel dat je met de instrumenten die erin zitten hele mooie patches kunt maken, ook voor mijn stijl. Trouwens de MP-7 is lekker uitbreidbaar. Misschien dat de pop collection rom een goede keuze is voor mijn stijl?

Bedankt alvast voor de uitleg tot nu toe.

Wie nog uitleg of sites weet, heel erg graag.

Hmmmm je weet dus (ruw gezegd en met alle respect) nog helemaal niets...
Ga veel lezen in tijdschriften zoals Computer Music,Future Music en Sound on Sound en luister veel heel veel naar muziek en probeer het te ontleden..
Kijk ook eens wat een synthesizer precies doet en wat alle functie's zijn en wat bepaalde dingen betekenen en vooral doen.
Anders kom je in een jungle van menu's,termen enz. uit en dat is niet bepaald prettig...

Qua termen en zo heb ik niet echt een probleem. Het zit 'em meer in het hoé: hoe schrijf je catchy funky stukken.

Maar je hebt gelijk, ik weet eigenlijk geen ene r**t als het op schrijven van muziek aankomt.

Origineel geplaatst door Steven V
Qua termen en zo heb ik niet echt een probleem. Het zit 'em meer in het hoé: hoe schrijf je catchy funky stukken.

Maar je hebt gelijk, ik weet eigenlijk geen ene r**t als het op schrijven van muziek aankomt.

Ik vind ''schrijven'' ook zo'n raar woord ik doe maar wat tot er iets is wat ik leuk vind....
Misschien moet jij dat ook maar eens doen...gewoon je eigen ding..en je niet druk maken over hoe of wat ! :eureka:

Heh... wat je natuurlijk ook kan doen is je emu omruilen voor mijn MC-307 natuurlijk....

:-)

Wat je denk ik moet doen is gewoon stukjes gaan oefenen....

Ga een funky beat nameken.. alleen drums dus..
Programmeer een zooi funky basslines....
Ga vergelijkbare sounds zoeken uit platen die je goed vind...

Ik heb het idee dat platen bestaan uit standaard ingredienten en wat eigen dingentjes erbij.... 'Dus een beetje van Maggi en een beetje van jezelf'

Zorg dat je die standaard ingredienten hebt, dan klinkt je track al wat solid.. daarna voeg je je eigen dingetjes toe...

Origineel geplaatst door Kevin
Ik vind ''schrijven'' ook zo'n raar woord ik doe maar wat tot er iets is wat ik leuk vind....
Misschien moet jij dat ook maar eens doen...gewoon je eigen ding..en je niet druk maken over hoe of wat ! :eureka:

Dat doe ik al, gewoon zo'n beetje experimenteren in grid mode en dan komen er wel leuke dingen uit soms. Maar ik wil meer variatie. Nu maak ik bijvoorbeeld per pattern een soort 'alternate groove', andere hihats en percussie bvb.

En nee ik doe m'n MP-7 niet weg. 't Is niet omdat ik de presets niet zo oké vind dat het opeens een bagger apparaat is... verre van. Ik ben er heel erg tevreden mee. Mijn eerste machientje, een Roland D2, is kattepis vergeleken met deze.

Ik denk dat ik gewoon nog wat meer geduld moet hebben in de synth mogelijkheden van de proteus engine. Al dat synth gebeuren is toch redelijk nieuw voor mij als ik het zo bekijk. Als ik de synth onder de knie krijg zal ik er misschien wel in slagen leuke sounds te fabriceren.

Bestaat er eigenlijk een snelle manier om al de patches in het user gedeelte te wissen, zodat ik vanaf nul kan beginnen? Als ik nu alle layers wis en een wave kies voor layer 1, hoor ik soms iets raars en weet ik vaak niet waar dat vandaan komt. Alles wissen zou dus wel handig zijn.

De beste tip die ik kreeg toen ik begon (wel arbeidsintensief !) is om een track uit te kieze ndie je heel goed vind en die op papier uit te schrijven als een sequencer arrangement.

Je zoekt dan eerst alle lagen uit en het tempo en dan ga je balkjes tekeken op een a4'tje.

En voila, na een paar uur zwoegen heb je een compleet arrangement als voorbeeld.

euhmm tja hoe je het doet... moet je zelf uitzoeken. wat er ook beetje bij komt kijken is talent ;) als je gewoon niet weet wat past en wat klinkt en je doet jaren over een track tja...

Origineel geplaatst door 6 trak
maar ik ben je oma niet...

erm... toch?

maar erm... voor den thread starter dan toch ook ff een tipje (naast de gebruikelijke 6 wijsheid)...
luister 'house' nummers en ga ze leren begrijpen, dus wat zijn de beweegredenen achter een bepaalde sound, ritme, arrangement ipv alleen maar geluiden en ritmes te kopieeren omdat je zo denkt dat dat DE stijl zou moeten zijn... ofzo...
en muziek is 'schrijven' in zo verre dat je wel degelijk een 'verhaal' te vertellen hebt (als het goed is),
je draagt iets uit toch? anders is het zielloos...

als je een bepaalde plaat hoort zou je als het ware in de huid en psyge van de artiest moeten kruipen...

of gaat dit weer veelste ver enzo?

luister je wel muziek? mijn tip is ook: luister naar muziek, maar maak niet na!
je laten inspireren, niet immiteren...

succes en grtz! n_n

hier in de ultieme productie geheimen thread staat er toch al heel wat vind ik! en in de samenvatting er van ook!
zoek het even op, ik ben op dit moment te tam om mooi de links op te zoeken...
:D

greetz

Back