Nieuwe synthesizer

wat een vragen ! :)

probeer je eerst eens voor te stellen wat je nodig hebt om de muziek te maken die je wil
een sequencer en een geluidsbron is daarvoor op zich wel prettig... en iets om alles mee op te nemen

weet niet wat je budget is, maar je hebt 2 opties:

1. een groovebox (heeft alles in 1, sequencer en klankbron) , en je kunt je songs en patterns ook nog eens fatsoenlijk opslaan. dus je bent voor een poosje klaar, je kunt kijken of alles wat je wil wel bevalt et cetera...

2. koop een software sequencing pakket voor op je pc (cubase ofzo) met een losse synthesizer (die je nog uit moet zoeken) en een geluidkaart van goede kwaliteit (audiophile 2496 van m-audio zou ik aanraden);
dan moet je leren wat midi is, wat audio is, hoe je je pc moet configureren, kortom iets meer installatiewerk :)

als je niet moeilijk wil doen en meteen instant muziek wil hebben: groovebox
als je een insteekkaart in je pc kunt steken en je niet bang bent om meer dan 3 kabels aan te sluiten: pc

beide oplossingen zijn geschikt voor het muziekmaken.

een veelgehoord item m.b.t. grooveboxen is dat de ingebouwde geluiden op een gegeven moment gaan vervelen; en met een externe synthesizer heb je zelf de keuze over wat je wil, dus ZOU je in principe minder snel verveeld moeten zijn :)

bereid je voor op een aantal jaartjes kopen en verkopen van muziekspulrommel

ik zou bijna zeggen, koop een groovebox... :biertje: of een synth en sluit die aan op je pc

Ik zou toch nog eens goed kijken wat die mc909 allemaal kan, als je je pc wat wilt ontlasten gooi je hem er
denk ik niet zo snel uit.

Ik denk persoonlijk in het beginnersfase, dat je een synth veel eerder beu bent aangezien je de natuurlijke
drang hebt om uit te breiden, bv. jij hebt dadelijk geen fatsoenlijke drumkits.
Met een (1) synth kun je niet echt lkkr een nummer maken (tacties)*D

Ik maak vanaf mijn 14 a 15 muziek en mijn eerste hardware was een mc 303,
Nu 6 jaar verder heb ik een mc909 gekocht.

Kijk ik ben mijn basis kwijtgeraakt nadat ik de xv3080 had verkocht, nu koop ik die basis en meer
2e hands voor 300 euro meer terug.

En die 300 euro is het zeker waard.

En als ik hem ooit beu mocht zijn verkoop ik hem weer.

Maar begin met een rompler, geen va (viritueel analoge) synth.

Dus ik deel de zelfde mening als die verkoper, behalve de prijs 2065 euro belachelijk.

:dubbel:

(sorry voor de voorgaande onduidelijke vraag m'n pc kreeg weer eens zijn kuren)

Maar nu, Ik had altijd in gedachte om een echte synth te kopen. Maar na vele posts ben ik toch tot de conclusie gekomen dat het eigenlijk wel moeilijk is. Vergeet niet op dit vlak ben ik een absolute newbie.
Termen als midi, sequenser, sampler zijn voor mij nieuw. Ik probeer dus zo veel mogelijk bij te leren.
Ik heb ooit eens een kleine groovebox in m'n handen gehad van een vriend. Ik mocht er eens een dagje met spelen.;)
Ik moet zeggen ik heb me rot geamuseerd. Misschien moet ik dan toch maar voor een groovebox gaan.
Nu weer eens een vraagske kan ik vb met een korg z1 een volledige song maken vb we come one. Zonder verdere randapparatuur?

(sorry voor de vele vragen maar zo ben ik nu. Ik heb vroeger al genoeg rotzooi in huis gehaald en dit wil ik dus in de toekomst vermijden door vb op dit toffe forum veel vragen te stellen :D)

Gr S.

Als je één apparaat wil om hele songs mee te maken met behulp van je pc (sequencer = programma om de noten van tracks in op te slaan; zit standaard in grooveboxen en sommige synths, en kan ook via de pc => Cubase, Cakewalk, enz.), dan moet er het volgende in zitten (los van de sound e.d.) om hem als standalone-synth geschikt te maken:
- drumkits
- voldoende polyfonie (aantal geluiden dat de synth tegelijk kan spelen; een Alesis Ion gaat bijvoorbeeld niet verder dan een magere 8 )
- voldoende multitembraliteit (aantal verschillende patches dat een synth tegelijk kan aanroepen; een JP8000 bijvoorbeeld kan er bijvoorbeeld slechts twee, dus bijv. alleen lead en bas)

Dan valt er dus al heel wat af.

Een Z1 klinkt goed in dit verband; nog nooit iets negatiefs over gehoord, geloof ik. Zie ook hier en hier en hier en hier en hier. 8)

OKe effe snel dan.

Een seceuncer is het programma(tje) waarmee je noten in een tijdsbestek kunt versturen naar
je lievelings synth.

Via midi. doormiddel van een midikabel vanuit je pc(cubase,cakewalk etc.) of groovebox naar je synth.
In de groovebox zit ook zo'n seceuncer. De mc 909 heeft een midi out waarin je een midikabel steekt,
waarvan de andere kant van de midikabel in de midi in steekt van het desbetreffende apparaat die
je wilt aansturen met je secuencer, bv Viruss indigo.

Zo kun je het ook andersom toepassen.
Seceuncer midi in, synth mid out.
Kun je je gefreak opnemen van je synths in je seceunce, (niet de audio) maar de midicomando's.

Zo komen we gelijk naar de sampler.

Als je audio op wilt nemen "kun" je dat doen doormiddel van een sampler.

Zoek anders eventjes op hier op het forum.
:bekdicht:

ps:Cheimoon is me al voor onder het type...:okdan:

Weet je wat je ook kan doen.

Effkes naar Interface.nl gaan.

Daar staat dit boek: Studiohandboek Computers & Muziek

Als je die is efkes 2e hands (jaja) probeert te regelen, en effe uitleest dan heb je een iets
betere kijk op wat je moet kopen.

Anders koop jij dadelijk iets nieuws wat je helemaal niet bevalt.
En vervolgens staan de aasgieren al weer in de start om het van je over te nemen. }:|

Terwijl als je wat meer evaring erin begint te krijgen, er misschien wel enorme spijt van krijgt dat je het in de verkoop hebt gedaan.

Origineel geplaatst door ELectronic SKIL
ps:Cheimoon is me al voor onder het type...:okdan:

8)

Valt wel mee eigenlijk trouwens; ik had geen zin dat midi-verhaal neer te zetten en de sampler heb ik ook genegeerd, dus we vullen elkaar werkelijk schit-te-rend aan. :luv:

:D

Origineel geplaatst door ReSoNaNcE
Hey is dat de JP ? :D
Het is trouwens: We come one ... Niet: Become one :D
Oei, MIDIoot heeft weer niet goed geluisterd. Te veel op de synths gefocust en niet op de tekst.
En nee het is geen JP, het is de subtractor! Die patch is al weer best oud. Dat was uit de periode van toen ik nog helemaal Reasonfan was.

@sony: ik vroeg je wat, op de vorige pagina.(mischien overheen gelezen?)

kan altijd

kan altijd

als het echt niet meer weet kan je mij een mail sturen krijg je mijn tel nummer of ik die van jou dat scheelt jou kosten of als je msn heb mag je mij wel toe voegen

samollet@hotmail.com

gr Havelock

Ik ga maar eens het forum grondig afspeuren en zien wat het beste is voor mij.

Tips&info steeds welkom.

Ik was even vergeten te vermelden dat ik 2de hands een Roland xp 30 kan kopen voor 600eur.
Is dit een goed toestel?

Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door MIDIoot
@sony: ik vroeg je wat, op de vorige pagina.(mischien overheen gelezen?)
Dan niet!

De bijdrage van MIDIoot wordt weer bijzonder op prijs gesteld! ;{

Re: Nieuwe synthesizer

Origineel geplaatst door Sony
Ik ben vollop bezig met het uitbouwen van m'n studio.
Nu wil ik zo mijn eigen muziek gaan maken.
Ik wil dit niet met software maar wel met hardware.
De stijl van muziek die ik wil maken is vb Faithless:we come one.
Welke synthesizer kan ik hier het beste voor kopen.
Welke merken ed zijn goed.
Ik ben beginner in dit vak dus graag zo veel mogelijk info.

Groet S.;)

ff serieus he is sony of iets dergelijks je echte naam? zoja was jij niet de reparateur in Spanje,ik weet zo dat hij ook een Belg was. By the way heb ook nog wel mooi spul in de verkoop.;)

Waarschijnlijk niet...

Volgens mij heb je deze threath niet helemaal gelezen.

Xp 30 voor 600 euro is veelste duur.

Kun je (echt) beter de xv3080 kopen voor 600 euro.

Origineel geplaatst door ELectronic SKIL
Waarschijnlijk niet...

Volgens mij heb je deze threath niet helemaal gelezen.

Xp 30 voor 600 euro is veelste duur.
Vind ik niet..
Kun je (echt) beter de xv3080 kopen voor 600 euro.
Ja, maar dan heb je alleen maar een module. De XP30 heeft er ook nog een toetsenbord en 3 expansions bij, standaard. De XV3080 is vervangen door de XV5050 (reden dat je 3080's niet meer in de shops ziet).

Check ook deze link.

Als ik de kans had zou ik nou de XP/JV serie overslaan, de XV serie ook - en gelijk voor de Fantom XR gaan. Ik denk dat 't net iets is als met de Motif en de Motif SE.

Origineel geplaatst door Yoozer
Als ik de kans had zou ik nou de XP/JV serie overslaan, de XV serie ook - en gelijk voor de Fantom XR gaan. Ik denk dat 't net iets is als met de Motif en de Motif SE.

Inderdaad; nu er keus zat is zou ik ook niet meer aan de XP's en JV's beginnen. Ze klinken toch wel erg iel (opgelost vanaf XV), dus warm of vet word je sound er niet zo snel van. Een XV-rack is zo dom nog niet trouwens: Fantoms zijn wel leuk maar natuurlijk nog hartstikke duur nu, een XV-88 (XV met toetsen) zal ook nog wel aan de prijs zijn, dus met een XV3080 plus een midikeyboard heb je helemaal geen slechte combinatie, lijkt mij.

Sorry midioot, ik kan het bestandje niet openen:confused:

Ik weet ook nog niet hoeveel ik er aan wil spenderen. Maar ik denk dat ik er max €2000 aan zal hangen.

Dus die Roland te duur. Ik ga hem toch niet kopen.

Ps: Natuurlijk is dit niet mijn echte naam.:)

Als je aan de 2e hands markt gaat denken, heb je daar toch een leuke setup voor.

2ehands prijzen

ks rack = - 350
MC 909 = 1000 / 1100 (ligt eraan)
ION = - 750 / 800
xv3080 = 600 / 700
xv5080 = 1000
Phantom = 1000 (allereerste)!
machinedrum =800 / 900 euro
Motif rack =800 / 900 euro
etc. etc. etc.

Om je effe een idee te geven,
Prik me hier niet op vast en snuf zelf ook wat rond want het kan altijd beter.

Back