Een beetje inhoudloze thread, maar wél een intressant onderwerp!
<veel-gelul-mode>
Alhoewel de discussie voor een groot gedeelte offtopic is gelopen met het drugsverhaal, zou je je toch kunnen afvragen of Resonance niet gewoon gelijk heeft.
Je kan hoog of laag springen, de toestand van je hersenen in droomtoestand lijkt enorm veel op de chemie die geactiveerd wordt door bijv. lsd. Sterker nog, ik heb vaak gelezen en gehoord dat lsd weinig voorstelt in vergelijking wat er gebeurd in je hoofd wanneer je slaapt en droomt!
Nu lijkt het me geen aanrader om lsd te gaan gebruiken om inspiratie op te doen, want we hebben het in deze thread over inspiratie krijgen in je droomtoestand.
Dat laatste is iets mysterieus. Zelf heb ik wel eens vaker gehad dat ik muziek net zo helder als de beelden droom. Niet dat ik droom dat ik produceer, maar ik hoor wel compleet uitgevoerde muziekstukken. Je kan je gaan afvragen hoe dat in godsnaam mogelijk is! Helaas is het vrijwel onmogelijk om dit te onthouden. Wil je dat wél doen, dan zul je moeten oefenen in het "bewust dromen", maw lucide dromen. En alhoewel drugs hier een invloed op hebben, is het ook mogelijk dit met oefenen op te wekken.
Nou is er nog iets wat gerelateerd is aan dit onderwerp: Onderbewust muziek maken.
Dat is juist iets wat volgens mij iedere (creatieve) muziekant het liefste doet. Je bent bezig, lekker jammen en vergeet totaal de tijd. Wanneer de telefoon gaat, merk je dat je een kleffe bek hebt omdat je 3 uur niks gedronken hebt. Je wordt wakker terwijl je wakker bent. Dazed and confused

En helemaal stressed-out!
Op die momenten speel je accoorden die je niet voor mogelijk achtte! En meestal: na dat je uitgejamt bent, lukt het je nooit een 2e keer! Sterker nog, je hebt geen flauw idee hoe het kan dat je zonder bewuste kennis over muziektheorie, chords eruit ramt die helemaal geweldig klinken! Muzikanten die in een bandje spelen, of mensen die samen werken, zullen dit gevoel nog sterker hebben, wanr in dit onderbewustzijn is het mogelijk om op dezelfde flow te raken. In deze toestand onstaan jams die mysterieus goed op elkaar afgestemd zijn. Magie!
(daarom is het ook belangrijk kennis van de muziektheorie te hebben, want dat helpt deze "onderbewuste", vaak geniale, jams, goed te kunnen verwerken in je productie)
<veel-gelul-mode>
Wat ik me dan afvraag, wat is de invloed van je onderbewustzijn in het maken van muziek?
De 2e vraag is dan: in HOEVERRE kan het onderbewustzijn onafhankelijk werken van je rationele kant?
En maakt het eigelijk uit of dit onderbewustzijn geprikkeld wordt door natuurlijke of onnatuurlijke processen?