complete tracks in je slaap

Dus als je zo'n beetje de hele dag hebt lopen stressen dan is de kans erg klein dat je zo'n droom krijgt...eigenlijk logisch ook, als je een drukke dag hebt gehad heb je andere dingen aan je hoofd en kun je niet echt relaxen...en als je van te voren een dikke paf rookt, dan ben je nog relaxer en verder in dromenland...tenminste lijkt mij, i dunno.

Ik ben heel goed op de hoogte hoor en weet alle gevaren maar al te goed.
Maar soms moet je voor het een of het ander kiezen met de risikos die het meebrengt.
Je kan ook de volgende dag door een auto geschept worden. En dan had ik die vele leuke momenten die ik eraan heb niet willen missen. En je laatste jaren van je leven als oud mens zijn ook geen pretje sommige mensen die gezond geleefd hebben kunnen misschien nog 25 jaar in een bejaardehuis wonen met intensieve verzorging.... Nou doe mij dan maar wat jaartjes minder met een hoop extra lol. Wat wel minder leuk is, is als je op jonge leeftijd ziek wordt van drugs. Maar dit zijn nou eenmaal de risikos die je neemt. Waarvan de meeste mensen tegenwoordig wel van op de hoogte zijn.
Ken je grenzen en ga vooral niet door als er symptonen optreden.

Origineel geplaatst door Dark System
Dus als je zo'n beetje de hele dag hebt lopen stressen dan is de kans erg klein dat je zo'n droom krijgt...eigenlijk logisch ook, als je een drukke dag hebt gehad heb je andere dingen aan je hoofd en kun je niet echt relaxen...en als je van te voren een dikke paf rookt, dan ben je nog relaxer en verder in dromenland...tenminste lijkt mij, i dunno.

Ik denk inderdaad dat dit klopt ja.... Je hoort ook wel eens van mensen die zware problemen hebben dat ze helemaal niet meer dromen..... Dit is natuurlijk onzin want je droomt ALTIJD als je slaapt. Je kan het je alleen niet altijd herrinneren

Origineel geplaatst door Bartology
Probeer het eens met "Skip back sampling" :okdan:

:confused:

Daar was ik al bang voor. Antwoordrij wa slanger dan ik dacht, dus opm. snijdt geen hout. :bekdicht:

Origineel geplaatst door Bartology
Daar was ik al bang voor. Antwoordrij wa slanger dan ik dacht, dus opm. snijdt geen hout. :bekdicht:

:confused: :confused: :confused:

Lekker he..... wat heb je op?

Een beetje inhoudloze thread, maar wél een intressant onderwerp! :P

<veel-gelul-mode>

Alhoewel de discussie voor een groot gedeelte offtopic is gelopen met het drugsverhaal, zou je je toch kunnen afvragen of Resonance niet gewoon gelijk heeft.
Je kan hoog of laag springen, de toestand van je hersenen in droomtoestand lijkt enorm veel op de chemie die geactiveerd wordt door bijv. lsd. Sterker nog, ik heb vaak gelezen en gehoord dat lsd weinig voorstelt in vergelijking wat er gebeurd in je hoofd wanneer je slaapt en droomt!
Nu lijkt het me geen aanrader om lsd te gaan gebruiken om inspiratie op te doen, want we hebben het in deze thread over inspiratie krijgen in je droomtoestand.

Dat laatste is iets mysterieus. Zelf heb ik wel eens vaker gehad dat ik muziek net zo helder als de beelden droom. Niet dat ik droom dat ik produceer, maar ik hoor wel compleet uitgevoerde muziekstukken. Je kan je gaan afvragen hoe dat in godsnaam mogelijk is! Helaas is het vrijwel onmogelijk om dit te onthouden. Wil je dat wél doen, dan zul je moeten oefenen in het "bewust dromen", maw lucide dromen. En alhoewel drugs hier een invloed op hebben, is het ook mogelijk dit met oefenen op te wekken.

Nou is er nog iets wat gerelateerd is aan dit onderwerp: Onderbewust muziek maken.
Dat is juist iets wat volgens mij iedere (creatieve) muziekant het liefste doet. Je bent bezig, lekker jammen en vergeet totaal de tijd. Wanneer de telefoon gaat, merk je dat je een kleffe bek hebt omdat je 3 uur niks gedronken hebt. Je wordt wakker terwijl je wakker bent. Dazed and confused ;) En helemaal stressed-out!
Op die momenten speel je accoorden die je niet voor mogelijk achtte! En meestal: na dat je uitgejamt bent, lukt het je nooit een 2e keer! Sterker nog, je hebt geen flauw idee hoe het kan dat je zonder bewuste kennis over muziektheorie, chords eruit ramt die helemaal geweldig klinken! Muzikanten die in een bandje spelen, of mensen die samen werken, zullen dit gevoel nog sterker hebben, wanr in dit onderbewustzijn is het mogelijk om op dezelfde flow te raken. In deze toestand onstaan jams die mysterieus goed op elkaar afgestemd zijn. Magie! :halleluja

(daarom is het ook belangrijk kennis van de muziektheorie te hebben, want dat helpt deze "onderbewuste", vaak geniale, jams, goed te kunnen verwerken in je productie)

<veel-gelul-mode>

Wat ik me dan afvraag, wat is de invloed van je onderbewustzijn in het maken van muziek?
De 2e vraag is dan: in HOEVERRE kan het onderbewustzijn onafhankelijk werken van je rationele kant?
En maakt het eigelijk uit of dit onderbewustzijn geprikkeld wordt door natuurlijke of onnatuurlijke processen?

Laatst gewijzigd:
Muziek horen in je hoofd is helemaal niet vreemd. Nu heb ik het zelf niet (als ik muziek maak begin ik vanuit 0), maar ik heb vaak gelezen dat veel componisten dat ook hebben. Frank Zappa had het bijvoorbeeld ook, en dat geldt voor veel klassieke en jazz componisten. Die gasten gaan gewoon achter een bureautje zitten, horen een stuk muziek in hun hoofd, en noteren dat op notenpapier. Zo zijn veel klassieke stukken ontstaan. Een heel verschil met de trail& error methode die de meesten van ons hier gebruiken (door blijven kloten, totdat je iets leuks hebt, en daarmee verder gaan). Mijn tip in deze is: Als je muziek in je hoofd hoort, en het is echt van jezelf: Opschrijven!!!!

Je kan je op een bepaalde manier wel bewust
worden van het feit dat je droomt. Iemand noemde
het al in de titel van zijn bericht. Het heet lucide
dromen. De persoon die het dan doet wordt een
orinaut genoemd...

Dit vergt maanden, beter gezegd jaren oefening...

Er zijn technieken voor om het je aan te leren. Het
doel is dat je de hele nacht bij bewustzijn dromen
kunt terwijl je lichaam "slaapt" zodat je 's ochtends
gewoon fit bent...

Soms droomt je gewoon ook wel eens vrij lucide,
als je beseft: Yessss, ik droom, en ik ga lekker verder
dromen (in een leuke droom dan).

De bedoeling is dat je je er langzaam van bewust
gaat worden dat je droomt. Dat is niet altijd even simpel,
bedenk maar eens dat soms een droom zo realistisch is
geweest dat je haast niet meer weet of het nou echt
was, of een droom.

Er zijn bepaalde technieken om te leren hoe je
kan gaan beseffen dat je droomt.

1. In een droom kan je niet lezen, de letters
zijn blurrie...

2. Je kan ook geen klok lezen bijvoorbeeld...

3. Vaak kan je vliegen in een droom, dus daar
kan je het ook aan merken...

4. Etc...

Maar om te gaan beseffen in je slaap dat je droomt moet
je jezelf "trainen" om die symptomen te kunnen herkennen.

Dit gaat doordat je je in je dagelijkse leven oefent op
het herkennen van voorop gestelde zaken.

Voorbeeldje: 's ochtends schrijf je op: Ik wil vandaag een
appel zien, eeb kerketoren, een brooddoos, een wandelstok
en een grasmaaier.

Nou, de bedoeling is dat als je de (bv.) brooddoos ziet
overdag dat je ineens de link legt naar: Heey!! dat moest ik
"onthouden". De bedoeling is niet dat je de hele dag een
lijstje aframt, en op zoek gaat naar die dingen. Je moet jezelf
onbewust bewust worden van die zaken...

Als je daar goed in bent getraind, dan kan je je gaan toeleggen
op het herkennen van een droomtoestand...

Er bestaan ook technieken om te voorkomen dat je ontwaakt
uit een droom.

Wie heeft het niet gehad: Voelen dat je ontwaken gaat,
het niet willen en dan maar proberen aan dat onderwerp te denken
zodat je er van zou kunnen verderdromen...

Zaak is niet zo ver te komen. Je hebt bepaalde technieken
om dit te voorkomen (bijvoorbeeld jezelf in je droom rond te tollen
alsof je in een wervelstorm of een draaikolk zou zitten...).

Als je na een paar jaar getraind lucide kan dromen, dan kan
je werkelijk alles beleven wat je maar wil, met het realisme van
een echte activiteit (bedenk de soms zo realistische droom)
in een droom...

Indien je het niet blijft doen, dan verlies je ook even snel de
"gave" van het lucide dromen ook weer...

Iedereen kan het, maar sommigen hebben meer "aanleg"
tot lucide dromen...

Op internet is er een groot scala aan info te vinden,
ook in het nederlands...

Free your mind...

Axel.

PS: Heb spijt dat toen ik het kon, ik nog geen (of beter gezegd
even geen) muziek meer schreef... Had mooi kunnen wezen...

Ik heb er niet op getraind maar ben me af en toe wel bewust dat ik droom.
Je wil niet weten wat voor dingen ik dan ga uithalen....

Helaas als het momento supremmo staat te gebeuren, vervaagd de droom en
wordt ik wakker:( Het lijkt wel of er dan toch niet iemand anders als laatste aan de touwtjes trekt
en in mijn geval helaas de rem....

gr. Tom

Origineel geplaatst door Freakydile
Je kan je op een bepaalde manier wel bewust
worden van het feit dat je droomt. Iemand noemde
het al in de titel van zijn bericht. Het heet lucide
dromen.

<knipperdeknip>

Free your mind...

Axel.

<offtopic>
Intressant.
Alhoewel iedereen wel eens "last" heeft van lucide, of bijna lucide, dromen, is het toch maar voor bepaalde mensen weg gelegd.
Vooral omdat ons lichaam een "beveiligingsmechanisme" heeft ingebouwd, wat ervoor zorgt dat je bewustzijn nooit controle krijgt over de dromen (onderbewustzijn). Gebeurd dat toch, dan wekt het onderbewust zijn een primitieve, instinctieve, absolute angst op, vervolgens schrik je wakker met je hart in je keel.
<offtopic>

Trouwens, het is welleens op dit forum voorbij komen vliegen, maar DANSEN wekt ook muziek "in je kop" op! Dus wanneer je lekker aan het swingen bent op je muziek, stimuleer je je geest om extra muzieklijntjes te verzinnen.

Mh... Weet ik niet... Zelden last van
gehad... Was eerder mooi en rustgevend...

But what the hell... Try it hè...

Axel...

interessant dat lucide dromen want ik ben het ALTIJD bewust dat ik droom. als het soms
te gevaarlijk word dan besef ik altijd dat ik aan het dromen ben . dan word ik wakker wanneer ik wil.
helaas kan ik niet dromen wat ik wil. dat wil ik nog graag kunnen. en het blijvn dromen kan ook
wel van pas komen. missschien ga ik wat onderzoek doen :z

Origineel geplaatst door isnieZot

<snip> ..
en het blijvn dromen kan ook
wel van pas komen. missschien ga ik wat onderzoek doen :z

dat heet schizofrenie :P

Back