hoe zetten jullie je studio aan en/of uit?

uit

uit

Origineel geplaatst door penik ettek
mijn studio staat altijd op instant freak mode.....hoezo uit :D

bij mij ook ,..ik betaal ook meer dan andere aan stroom asje dat maar weet ,...instant aan mode kost wel wat
- al die adapters en voeding van mixert en analoge synthjes ,....
en als het uit moet heb ik twee red button switches op licht net :engel:
ook ongeaard trouwens sommige hebben brom ,..na ik niet
meer mensen met aarde problemen ,....?:eureka:

BS-mode on

Na een studio sessie gooi ik met m'n gitaar de bassdrum aan flarden en steek vervolgens m'n hele studio in de fik. waarbij ook alle kabels goed moeten doorgebrand zijn.zo ben ik zeker dat wanneer het onweert er geen piekstroom in m'm kostbare instrumenten komt. maar eerst test ik waar er mogelijke kortsluitingsproblemen kunnen optreden door een emmer water over m'n synths uit te gieten. waar het knettert, daar moet je dan extra voorzichtig mee zijn

BS-mode of

alles op 1 stopcontact met zo'n 4 contactdozen van 8 stopcontacten, met van die goedkopen piekstroombeveiligingen. monitors wel apart aanzetten na m'n mengpaneel en alle geluidsbronnen.

niks spectaculairs dus

Wat een bullshit om die dingen altijd aan te laten staan. Who cares of een apparaat misschien hooghuit 1 keer kapot gaat in 25 jaar. Dat laat je die toch fixen. Echt overdreven stom om alles aan te laten staan omdat het toevallig ooit bij iemand anders kapot is gegaan. Lekker ook al die warmte. Verspilde energie. Als iedereen dat doet, zitten we ipv over 50 jaar in 30 jaar met de problemen. Doe uit wat je niet gebruikt.

Ik heb alles op vershillende groepen, maar ik zet toch liever elk apparaat individueel aan.

Origineel geplaatst door sander
Wat een bullshit om die dingen altijd aan te laten staan. Who cares of een apparaat misschien hooghuit 1 keer kapot gaat in 25 jaar. Dat laat je die toch fixen. Echt overdreven stom om alles aan te laten staan omdat het toevallig ooit bij iemand anders kapot is gegaan. Lekker ook al die warmte. Verspilde energie. Als iedereen dat doet, zitten we ipv over 50 jaar in 30 jaar met de problemen. Doe uit wat je niet gebruikt.

ik heb toch ook niet gezegd dat ik ze aan laat staan omdat ik anders bang ben dat ze door het aan/ uitzetten kapot gaan :confused:. gelukkig ben jij zo milieu bewust. maar ik zal je troosten, mijn versterkers,computer monitor en psu van mijn mengtafel gaan wel uit hoor. en if onweer, then, alles eruit.

Ik heb één stekkerverdeelblok / verlengsnoer met schakelaar die permanent is aangesloten op de wandstopcontactdoos.

Al mijn apparatuur is direct of indirect aangesloten op een tweede stekkerverdeelblok / verlengsnoer met schakelaar.

Voor gebruik doe ik de stekker van het tweede verlengsnoer in het stekkerblok van het eerste verlengsnoer en daarna doe ik de hoofdschakelaar van het eerste stekkerverdeelblok aan.

Na gebruik in omgekeerde volgorde; eerst de hoofdschakelaar van het eerste stekkerverdeelblok uit en daarna de stekker van het tweede verlengsnoer uit stekkerblok van het eerste verlengsnoer.

Dit doe ik om drie redenen:
1) Ik had regelmatig last van vonkjes wanneer ik de stekker van het tweede verlengsnoer in het stekkerblok van het eerste verlengsnoer deed terwijl de hoofdschakelaar van het eerste blok al aan stond.
2) Soms had ik ook last van kleine lekstromen bij het aanzetten van de hoofdschakelaar, waardoor de automatische stop van de bewuste groep er steeds uitsloeg.
3) Door de stekker van het tweede blok, waaraan alle apparatuur direct of indirect is aangesloten, iedere keer na gebruik uit het eerste blok te trekken voorkom ik dat bij eventuele blikseminslag op het net mijn apparatuur niet wordt gesloopt.

Origineel geplaatst door Klaas
Ik heb één stekkerverdeelblok / verlengsnoer met schakelaar die permanent is aangesloten op de wandstopcontactdoos.

Al mijn apparatuur is direct of indirect aangesloten op een tweede stekkerverdeelblok / verlengsnoer met schakelaar.

dus je hebt in ieder geval 2 stekkerblokken :confused: ;)

dus je hebt in ieder geval 2 stekkerblokken

Ja! door de stekker van het tweede verlengsnoer uit de eerste te trekken is je gehele studio in één keer spanningsloos en beschermt tegen blikseminslag op het net.

Waar je wel erg in moet hebben is dat je niet de grens van het amperage van je stoppen overschrijdt wanneer alle aangesloten apparatuur wordt aangezet.

Waar je ook op moet letten is dat je de overtollige lengtes van de snoeren niet oprolt omdat er dan inductie optreedt, waardoor warmteontwikkeling ontstaat en mogelijke oververhitting.

Officieel mag je verlengsnoeren en verdeelblokken niet oneindig aan elkaar knopen ookal doen de meeste dat dus wel en ik trouwens ook, maar als je een professionele en commerciele setup wilt maken krijg je te maken met alle NEN normen van de installatietechniek en mag niet alles meer op één wandstopcontactdoos worden aangesloten.

[TIP] iedereen die tig stekkerdozen in en rondom zijn studio heeft leggen zou eens moeten gaan denken aan het aanleggen van 'vaste' aansluitpunten. het verschil is dat je dan draad met een harde kern gebruikt i.p.v met een soepele kern. voordelen: minder stroom verlies (minimaal hoor, dit geldt alleen als het om lange lengtes gaat), minder kans op magnetische velden die je signaal beïnvloeden en minder kans op het breken van je nek over de opgehoopte 230V kabels wanneer je eens achter je studiotafel moet zijn om het 1 en ander te patchen.

8~

maar als je een professionele en commerciele setup wilt maken krijg je te maken met alle NEN normen van de installatietechniek en mag niet alles meer op één wandstopcontactdoos worden aangesloten

niet alles meer... is dat "alles" uitgedrukt in een totaal aantal apparaten of in een maximum wattage?

Origineel geplaatst door Denzzl
[TIP] iedereen die tig stekkerdozen in en rondom zijn studio heeft leggen zou eens moeten gaan denken aan het aanleggen van 'vaste' aansluitpunten. het verschil is dat je dan draad met een harde kern gebruikt i.p.v met een soepele kern. voordelen: minder stroom verlies (minimaal hoor, dit geldt alleen als het om lange lengtes gaat), minder kans op magnetische velden die je signaal beïnvloeden en minder kans op het breken van je nek over de opgehoopte 230V kabels wanneer je eens achter je studiotafel moet zijn om het 1 en ander te patchen.

8~

oja.. was nog niet klaar :P die verschillende 'vaste' aansluitpunten kan je naar een dubbelpolige vermogenschakelaar trekken zodat je met bliksem alles ineens uit kan zetten 8) [/TIP]

Origineel geplaatst door Denzzl
oja.. was nog niet klaar :P die verschillende 'vaste' aansluitpunten kan je naar een dubbelpolige vermogenschakelaar trekken zodat je met bliksem alles ineens uit kan zetten 8) [/TIP]

dat is nou precies zoals ik het gemaakt heb op mijn zolder :)

met dit verschil dat ik deze schakelaar weer aangesloten heb op een aparte groep, zodat ik
de verlichting van m'n zolder (en nog wat andere, niet muziek-gerelateerde dingen) kan
gebruiken, ongeacht of m'n herrie-zooi onder spanning staat of niet.
2e voordeel is dat ik ook geen last heb van "storing" door m'n verlichting.
(hoewel ik daar voorheen ook geen last van had)
Na de stoppenkast is m'n muziek-zooi dus gescheiden van de rest van m'n huis.

Ik heb mijn apparatuur verwend en bij Informatique gisteren twee UPS-jes gekocht met surge protection... 2x de "Back-UPS CS 500" voor Eur82 ex per stuk, daar hoef je 't niet voor te laten...

De nerds onder ons zullen APC wel kennen van hun powerswitches en datacenter apparatuur... Dit is de eerste consumer meuk die ik van hun koop. Ook bij deze is alle apparatuur die je erop aansluit (mits 't CE-label heeft) verzekerd voor eur100.000 tegen de gevolgen van blikseminslag!

Ik heb al een kleine "power outage" gesimuleerd, dat ging goed :)
Morgenavond gaat het onweren dus ik ga alles demonstratief aan laten staan dan. :L

Let er wel op dat je *alle* apparatuur die met elkaar verbonden is achter de UPS plaatst of achter een goede surge protector. Anders kan een piek bijvoorbeeld via je onbeveiligde versterker en je audiokabels toch nog je compie bereiken.

Attachments

• backups_500.gif
    backups_500.gif
    18 KB · Bekeken: 130
Origineel geplaatst door mario010
Dat er mensen zijn die hun spullen de hele tijd aan en uit zetten snap ik niet hoor.
Als er bij mij al es iets kapot is gegaan was dat niet tijdens gebruik maar altijd als ik t uit had gezet.
Dan wou t niet meer aan,..of ging t weer aan met errors ofzo,..of ineens stemmen kapot,..monitor
ineens overleden.
Veel apparaten hebben geen goede afsluit procedure dus kan er spanning in de cicuits achterblijven
als je ze uitzet.
Andere apparaten hebbben ingwikkelde software die geladen wordt als ze opstarten.
Tijdens dit laden kan er ook wat fout gaan.

Alleen de duurdere apparaten,.. die een speciale procedure hebben om ze uit te zetten,...en een aparte
melding zoals: "It's now safe to turn off your AW4416" kun je zonder problemen veilig uitzetten.
Dit is echter vaak de duurdere dedicated hardware en die spullen zijn gemaakt voor intensief gebruik.
Deze kun je dus zonder problemen jaren aan laten staan.

Apparaten met mechanische delen (taperecorders) en andere aan slijtage onderhevige delen zoals
lampen(buizen) moet je wel uitzetten.
Daarentegen moet je bandrecorders en dergelijke ook regelmatig een paar rondjes laten draaien want van alleen maar uitstaan worden ze ook niet goed.

Als je alles met 1 schakelaar wil uitzetten,...zorg dan dat je een schakelaar hebt die fase, nul en aarde verbreekt.
Alleen zo ben je er zeker van dat er geen spanning meer op je apparaten kan staan en dat je afgesloten bent
van t aardnet ,..dat er geen lekstroom door je apparaten zwerft en ,..dat je veilig bent voor blikseminslag.

Enneuh,...spullen gaan kapot,...sommige eerder,..andere later,..maar nooit op t juiste moment.

Zit een kern van waarheid in, bij het aanzetten warmt alles op en bij uitzetten koelt alles weer af, hierdoor kunnen haarscheurtjes ontstaan in electroniese komponenten en daardoor kunnen ze defect raken, dit is vaak verantwoordelijk voor het zomaar defect zijn na aanzetten terwijl die het daarvoor nog gewoon deed.

Maar aan de andere kant, electronica verouderd alleen als het aanstaat....

En over dat in en uitschakel volgorde van je studio, als je bang bent voor de invloed van stroompieken op je apparatuur, dan zou het verstandig zijn om EERST je zware versterker ,mengpaneel en PC aan te zetten, deze hebben tenslotte de grootste inschakelpiek, en dan pas al je synth's en FX, maar dan krijg je die vervelende plop, die voor je versterker niet zo heel erg is maar voor je speakers misschien wel.
Bovendien staat je hele huis (en de hele buurt) vol met in en uitschakelende apparatuur, die ook vaak wat meer piekjes veroorzaken dan je versterker, ik zou me niet zo druk maken om die volgorde, je kan net zo goed alles tegelijk uitzetten met 1 schakelaar, op het moment dat je het uitzet zal er heus geen hoge spanningpiek onstaan, waar moet die vandaan komen dan (de inductie van de interne trafoos in de apparatuur hoef je niet bang te zijn)?

En bij bliksem is het goed om de stekker uit het stopcontact te halen, maar vergeet dan ook niet je ADSL aansluiting en eventueel de coax kabel van je antenne op je radio of TV als deze ook in verbinding staat met je studio.

Ik gebruik switch-pack's.vind je in verschillende modellen.erg handig.

Attachments

• switch.jpg
    switch.jpg
    38,9 KB · Bekeken: 115
Origineel geplaatst door Leo
En hoppa.... daar gaat de bh van de buurvrouw!

Hehe... helemaal goed!

Uhm... er is trouwens wel meer (lees: veel meer; eigenlijk alles) wat ik niet van de buurvrouw gebruik! :D

Maar ook hier geldt tegenwoordig dat ik alles uit zet wat ik niet direct gebruik. Natuurlijk blijft de boel wel 'ns een dagje (of twee) aan staan als ik ergens mee bezig ben, maar over 't algemeen mag ik wel zeggen dat ik op dat punt m'n leven wel heb gebeterd! :okdan:

Uhm en ja, m'n powered monitors gaan als laatste aan met de master fader op 0... verder maakt 't mij geen :kont: uit... :)

Origineel geplaatst door Roel
wat zijn switch-pack's precies?

Dat zijn gewoon schakelaartjes met led in gemonteerd in 19" behuizing en aan achterzijde stopcontakten.
Kan je kopen bij jullie in nederland www.highlite.nl

Attachments

• 50364_medium.jpg
    50364_medium.jpg
    28,8 KB · Bekeken: 118
Back