Proteus 1000/2000

Wannabe

Nieuwkomer
Na enige jaren stil te hebben gelegen, heb ik nu plannen om het muziek maken weer op te pikken. Ik wil graag thuis op mijn zolderkamertje aan de slag met mijn computer, cubase en een goedklinkende module. Mijn gedachten gaan hiervoor uit naar een proteus 1000 of 2000. Aan jullie een paar vragen:

Zijn de sounds van de 1000 en 2000 gelijk?

Zijn de sounds enigszins vergelijkbaar met die van Kurzweil? Het is inmiddels nl een jaar of 5 geleden dat ik me voor het laatst een beetje hebt verdiept in de synthesizers. Toen was voor mij de K2500 je van het. Maar ik kan me voorstellen dat er in die tijd toch wel het een en ander veranderd is.

Goede piano's en strings zijn voor mij het belangrijkst. Is de proteus 1000/2000 dan een goede keus?

Alvast bedankt voor jullie reakties.

Geen antwoord op je vraag, maar ben zelf ook benieuwd of de proteus 1000 wat is.

Het lijkt me namelijk wel een betaalbaar apparaat en ik heb een beetje gebrek aan goede preset sounds.

Druid

Ik heb zelf de proteus 1000. De 2000 heeft meer polyfonie (128 tegen 64 stemmen), meer outputs (6 tegen 2), meer ruimte voor expansiekaarten (4 tegen 1), meer channels (32 tegen 16), een digitale uitgang en misschien nog wat kleine dingetjes die ik vergeten ben.

De geluiden van beide bakken zijn exact gelijk.

Als je een preset-bak zoekt zou ik de proteus niet nemen voor zijn goede piano's of strings. Juist op dat vlak valt deze bak me een beetje tegen. Ik pak voor dat soort geluiden liever m'n JV-1010. De proteus heeft echter wel weer een hoop andere goede sounds zoals veel bassen en stoere orgels.

De proteus heeft wel een geweldige interface, en als je van veel editten houd, dan kun je met deze machine zeker je lol op :D

Ik heb nog nooit een kurzweil aangeraakt, dus ik kan niet zeggen of de geluiden enigzins vergelijkbaar zijn.

Ik persoonlijk ben blij met de P1K al moet ik wel zeggen dat het af & toe wel baal dat er niet meer outputs op zitten. Als je de P2K voor een leuke prijs kan krijgen zou ik dat zeker doen.

Ik heb de Proteus 2000 en ik vind het best een leuk ding. Zoals LoFiye al zegt is de interface erg lekker voor een 1U rompler. Wat betreft de piano en string sounds: de vergelijking met Kurzweil is misschien niet helemaal eerlijk, aangezien Kurzweil echte high-end apparatuur maakt en de p1/2k in dit verband toch een "budget" instrument is. Voor het geld kan je er heel veel mee. Ik heb wel gehoord dat de piano´s beter zijn dan de standaard piano´s uit bv. een JV 1080, maar op expansionboards (zoals bv. de session die standaard in de JV1010 zit) zijn natuurlijk betere. De piano´s van de proteus zijn misschien iets dun, maar er valt genoeg te tweaken. Ook voor de proteus zijn er natuurlijk expansions, en de zgn. "perfect piano" op het "Sounds of the ZR-76" is al een betere (naar verluid). De akoestische strings zijn niet echt helemaal mijn smaak, er zijn wat leuke synth strings, maar die zijn dan weer zo vet dat ze niet zo lekker in de mix zitten.

Kortom: als je echt aan de orchestrale muziek wilt, is iets anders misschien beter, maar voor veel sounds die OK klinken is het echt een leuk bakkie. Met al die filters en modulatiemogelijkheden valt er inderdaad echt leuk te programmeren. Veel VA- en analoog-freaks vergeten wel eens dat een rompler niet per se alleen een preset-bak is. Door de logische opzet vind ik mijn Proteus 2000 misschien wel makkelijker te programmeren dan mijn microQ (ja echt!).

Het is natuurlijk wel zo dat er inmiddels al een nieuwe generatie romplers in dit genre is en sommmigen ook niet erg duur zijn, bv. Roland XV2020, al zal programmeren daarmee echt via de computer moeten.

Vervelend is ook dat Emu de support voor de Proteus-productlijn heeft stopgezet (naar ik begrepen heb), waardoor deze producten natuurlijk wel goedkoper zijn geworden.

Succes ermee!

Heb zelf de Ultra-proteus , de bediening is door de jaren heen het zelfde gebleven.
Ik weet niet wat ze met de Proteus 1000/2000 hebben gedaan maak ik vind ze
minder klinken dan de Ultra-Proteus, verder heb ik nog de Morpheus deze komt ook uit
de Emu stal en klinkt gewoon goed.

Wat betreft de Kurzweil K2500 dat is weer een ander verhaal,
maar als je opzoek bent naar Piano , Strings en Choir dan zit je bij Kurzweil wel goed.

Als je voor Emu gaat dan zal ik eens kijken naar een sampler bijv de E5000 Ultra.

Ik heb zelf een proteus 2000.
prima ding, maar de piano's vallen me wat tegen.
Strings zijn nog wel op te leuken met filters/lfo's etc (naar mijn mening)

Maar de piano is niet bijster sterk. Doe dan idd een xv**** of jd*** of jv**** ;-)

Back