De grote 70s thread

1973 - Tubular Bells van Mike Oldfield.

Zelf vind ik vooral het album 'Tubular Bells 2' veel beter.

Ook nog steeds leuk om te beluisteren zijn:

In Dulci Jubilo (1975)

Portsmouth (1976)

die's erg cool idd, je hoort er nog langer niet miami vice tunes in hoewel de speelwijze desch lead al wel lichtelijk aanwezig is...
fijn symbolisch clipje ook :D

Kwam hem toevallig tegen op een rommelmarkt-LP, wist natuurlijk wel dat Jan Hammer materiaal uit de jaren '70 behoorlijk goed was, maar was alsnog blij verrast. Wat dat betreft is er in de fusion-hoek in de jaren '70 wel echt hele goed muziek gemaakt. De eerste Bob James platen zijn ook echt lekker duister. Zijn ook lastig te vinden, in tegenstelling tot zijn vrolijkere latere werk. Vind tracks als Teppan Zee alsnog aardig maar dit is echt niet te vergelijken met eerdere tracks als "Nautilus":

klinkt lekker!
Ik moest wel heel erg aan het nummer Zeal van Plaid denken. Zouden de heren van Plaid inspiratie van Jan Hammer hebben gerkregen??

Plaid - Zeal - YouTube

Moeilijk te zeggen, vind het ook wel een beetje Aphex Twin. Ik denk dat de genieën van tegenwoordig simpelweg mensen zijn die naar oude platen luisteren en dat gevoel weer kunnen overbrengen in een hedendaagse vorm. Want Aphex Twin luisterde weer naar Eric Satie, en Jan Hammer weer naar Jazz. Kraftwerk naar oude Middeleuropese muziek. Al deze mensen zijn succesvol geworden doordat ze niet alleen nieuwe technieken gebruikten maar daar ook een krachtige compositie bij wisten toe te passen.

Ik denk ook dat als je een echte Aphex Twin fan bent je niet moet luisteren naar alle trucs en sounds die hij toepast maar juist naar de basis die er onder ligt, de 'klanktheorie'.

eindelijk een topic naar mijn hart:

Back