De beste vintage synth

Buchla

Library-355.jpg

Invloed, speelbaarheid en live instrument,

rolands JUPITER 8 , zeker als het om speelbaarheid en live gaat.

(sh5 en of multimoog als we over mono's gaan die speelbaar en live moeten zijn)(misschien de voyager als die al vintage is)(ms20 als het over invloed gaat)

denk toch wel de jupiter-8, vanwege zijn fijne zweverige doch strakke klank.
toch heeft de jupiter-4 een vollere klank... hmm... moeilijk :)

Yamaha DX1-5-7-7IID
Jupiter 6, was niet weg te slaan bij dat ding op mijn eerste synthforum meeting.

ik kan alleen maar oordelen over de synths die ik zelf bezit.
mijn favorieten zijn: monofoon:de arp odyssey (ik ben een arp lover) en polyfoon: de banana polysynth.
en ik heb zo'n 30 vintage bakskes waartussen ik kan kiezen.

effe over de banana: cem oscillators, ssm filters, hardware envelopes. en van de beste vca's. dat alles rauw, in zijn primitiefste vorm.

Euhm...

De minimoog... of nee ... ARP 2600...

of nee ... toch maar de TB-303...

of misschien toch maar de TR-808 met zijn diepe bassdrum...

of ...

Ik kan niet kiezen.
Ze hebben allemaal hun eigen specifieke klank.
Wat je de beste synth vind, hangt ook van persoon tot persoon af.

Een heleboel die langsgeweest zijn, kan ik geen oordeel over geven omdat ik ze niet gehad heb. Maar als ik een keuze zou moeten maken, dan lijkt me inderdaad dat de Korg PS3300 een hele goede kandidaat is voor de titel. Tweede wordt wellicht de ARP 2600 en derde de Minimoog.

Phochos:yamaha:

Qua geluid vind ik de D-50 de eigenzinnigste die ik er tussen heb staan.Maar zelfs met de pg1000 vind ik het gebruikersgemak matig.De toewijzing van de sliders staan niet echt in een logische werkvolgorde.

Wat dat betreft hangt er bij Infection Music een goede gedachte:
"Als je er een handleiding voor nodig hebt is het ontwerp niet goed."
Dat was het motto van de ontwerpers van deze 8-track, 16-step MIDI Sequencer.
Een ander belangrijk uitgangspunt was
"1 functie per knop en 1 knop per functie."
Door het grote aantal knoppen is elke functie snel te benaderen.

Als ik de ideale synth moet kiezen zou ik gaan voor die losse modulaire modules.
Ik denk dat ik dan aardig in de buurt kom van een ideaal zelf samen te stellen systeem.(En niet Doepfer,met hun(vintage) modulletjes."Ja ik wil een vintage modulair systeem van uch duizend euries in dat mooie wit,dat vind ik er echt bij passen).yeah right.
Zou wel leuk zijn als dat spul een beetje doorbreekt,meer keus,lagere prijs.
mischien iets voor Roland,korg of yamaha om er een vintage lijn naast te doen.

En dan vooral een met het "Moog" filter en de Saint Eric upgrade aan boord.

Zooooooo vet

hou maar op, ik was zaterdag nog bij eric en volgens mij heb ik wederom het ARP virus opgelopen.

M'n vriendin is er niet zo blij mee

En mijn tweede keuze zal wel een modulaire muur zijn, ik weet alleen niet welke, maar dat maakt dan ook niet uit als het een hele muur is :D

Back