Is Cubasis Een Goed Programma Om Mee Te Beginnen?

Bubbles

Stamgast
Hallo Dames en Heren,

Ik heb een vraagje, en die luid: is Cubasis een goed programma om mee te beginnen, of moet je gelijk beginnen met cubase of iets meer profesioneels? Dus meer, is het beter om maar gelijk te beginnen met cubase als sequence programma, omdat je aan cubasis geen drol hebt?
Ter informatie; muziek maken wil ik doen voor mijn lol, niet om er geld mee te verdienen, of mijn beroep er van te maken. Ik zit hier gewoon op mijn kamertje.

Bedankt,

Bubbles

Hallo Cubasis is een hele simpele versie van Cubase.
Als je nog nooit met een dergelijk programma hebt gewerkt kan je er wel eenhoop van leren.
Grootste 2 nadelen zijn , je kan er geen plugin/VST plug ins gebruiken.
En ik dacht dat deze versie ook geen drummap had.
Wil je echt serieus aan de gang wilt, dan zou ik toch minimaal kiezen voor de VST versie.
Ga je kijken bij de concurrentie, dan kom je uit op logic of cakewalk

Ik denk dat je het sowieso over de VST versie hebt nietwaar? Ik heb hem ook en het is voor mij op dit moment voldoende. Ik gebruik hem puur als MIDI-sequencer en heb niet al te veel gear (Cubasis VST heeft maximaal 64 MIDI-kanalen, maar als je niet meer dan 4 synths of zo hebt, gaat dat dus prima). Ik gebruik (nog) geen softsynths of plug-ins en zo, dus daar kan ik je niet veel over vertellen, maar als je daarmee veel aan de gang gaat is het inderdaad misschien beter een "echte" Cubase te kopen.

Als je besluit Cubasis VST te kopen is hij hier:

http://www.netzmarkt.de/thomann/thoiw7_steinberg_cubasis_vst_prodinfo.html

Misschien krijg je hem elders ook wel voor een soortgelijk bedrag, maar ik heb ´m zelf ook bij thomann gekocht en vond het een mooi prijsje.

Succes ermee!

Origineel geplaatst door Vl1
Cubasis 5, kan je op ebay Duitsland kopen voor zo'n 60 euro en deze versie ondersteund wel vstinstruments.

http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&category=28873&item=3677429883&rd=1

of je gaat voor sl en een aantal plugins voor 159 euro:

http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&category=46976&item=3723515657

Of Sx 2.01 voor 349 euro:

http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&category=28873&item=3677758309&rd=1

:peukie:

Die link naar thomann is voor Cubasis VST 5.0, dus die jij bedoelt, kost in Duitsland minder dan 50,- Euro nieuw, dus ik weet niet wat die ebay gozer ons probeert op te lichten. Die 58 € is met Nederlandse BTW erbij, er komen nog wel verzendkosten bij natuurlijk, maar dat geldt ook voor het tweedehandsje.

Origineel geplaatst door Vl1
Cubasis 5, kan je op ebay Duitsland kopen voor zo'n 60 euro en deze versie ondersteund wel vstinstruments.

http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&category=28873&item=3677429883&rd=1

of je gaat voor sl en een aantal plugins voor 159 euro:

http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&category=46976&item=3723515657

Of Sx 2.01 voor 349 euro:

http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&category=28873&item=3677758309&rd=1

:peukie:

Die SL en Sx Version zijn trouwens wel goede deals...... Kosten nieuw het dubbele (ongeveer).

Ik heb ongeveer hetzelfde probleem als jij. Ik heb van een vriend Cubase sx gehad ( dus zonder handleiding), en als beginnend muziekmens kom ik daar dus echt niet doorheen. Ik ben ook op zoek naar een makkelijker programma, want al die moeilijke opties gebruik je in het begin toch nog niet.

Origineel geplaatst door Bubbles
ik wil eigenlijk aan de slag gaan met hardware, en dus alleen een programma gebruiken om te sequencen... Daar is cubasis toch goed genoeg voor?

Bubbles

Ik vind van wel, voor mij werkt het prima. Je kunt er prima mee MIDI-sequencen: als je later toch nog behoefte blijkt te hebben aan meer functies kan je altijd nog overstappen naar een groter broertje. Ook in Cubasis VST kun je (je raad het al) VST gebruiken en er zo mee in aanraking komen en kijken of die manier van werken je ligt.

Beste bubbels,..

In plaats van je te moeten verdiepen in midi interfaces, geluidskaarten, asio drivers en de rest van de reutemeteut die je
tegenkomt is t misschien slim om een tweedehands atari st te kopen met cubase 1.0.
Voor 50 pleuroos kun je dan gelijk aan de slag met alleen midi,..
Niks draait cubase zo stabiel als een st en daar is t allemaal mee begonnen.
Simpeler als dat wordt cubase nooit meer.

Enne,.. dan kun je later zeggen dat je t nog geleerd hebt op een atari,..

Of is t gewoon jeugdsentiment wat nu spreekt,..Ik heb zo'n heimwee naar die dagen
't leven was zo simpel toen,.... ;{

Als je alleen hardware gebruikt is cubasis een prima programma. Zelf ook jaren mee gewerkt. Zo gauw je met software gaat werken het je VST of dergelijke nodig.

Tja, eenvoud......

Ik heb jarenlang MicroLogic op mijn 386 gedraaid (echt lang, en niet een keer gecrashed), was ook echt Logic-aanhanger totdat die MFers de boel aan :duivels:Apple:duivels: verkochten. Dat was voor mij echt het moment toch maar naar Cubase (nou ja, Cubasis) over te stappen, en dat gaat eigenlijk prima.

Wil je sequencen om wat ideetjes vast te leggen? Dan is VST geen must. Wil je ook wat met recording, dan kom je al gauw tot de conclusie dat je stegenswoordigs niet meer zonder al die VST rommel kan. Als iemand hier de VST versie voor 15 euro aanbiedt, dan is het zeker zonde om met een mindere versie aan de slag te gaan.

Cubase Doen

Cubase Doen

Origineel geplaatst door haas
Ik heb ongeveer hetzelfde probleem als jij. Ik heb van een vriend Cubase sx gehad ( dus zonder handleiding), en als beginnend muziekmens kom ik daar dus echt niet doorheen. Ik ben ook op zoek naar een makkelijker programma, want al die moeilijke opties gebruik je in het begin toch nog niet.

Er zijn leuke handleidingen te vinden op het net.
Ik herinner me een beginners boek op de site van interface www.interface.nl

En er zijn ook PDF'jes in omloop. Die je natuurlijk krijgt bij de volledige versie als je m legaal hebt zoals ik. Mocht je omhoog zitten, stel dan maar wat vragen over het programma, of start er een topic over. Ik gebruik cubase SL in een semi-professionele setting en ik vind het een super programma (zeker de versie 2 verbeteringen zijn de moeite waard). Het werkt gemakkelijk genoeg, maar er zijn gewoon een paar technische hobbels die je gewoon "MOET" nemen als je serieus aan de slag wilt. Vooral het begrip van de basisconcepten duurt even, maar is essentieel voor alle sequencing programma's tm protools.

Ik vind het belangrijkste criterium: hoe serieus neem je je muziek en wat wil je er aan doen om je eigen dingen te vereeuwigen. De uitkomst van die afweging ligt ergens tussen flink wat uren zelfstudie en een studio huren inclusief technicus.

Succes,
Geert

Mijn ervaring met muziek maken is dat het belangrijkste is dat je eerst leert hoe je muziek maakt (op een voor jou zo prettig mogelijke manier), dat wil zeggen componeren/arrangeren etc. en dan pas, als je naast het gewoon-voor-de-lol trackjes maken het geheel wat professioneler wilt laten klinken, je je gaat verdiepen in de details van productie (ben er zelf nog lang niet:) ). Teveel nieuwe dingen in een keer kan ervoor zorgen dat je de weg kwijtraakt, en dat zit je creativiteit en plezier in muziekmaken alleen maar in de weg.

Dat kan natuurlijk ook best met een hogere Cubase-versie, alleen moet je dan in het begin goed in de gaten houden wat voor jou (al) belangrijk is en wat (nog) niet. Als je met een MIDI/hardware setup bezig wilt, is het MIDI-sequencer-gedeelte verreweg het belangrijkst, zorg dat je daarmee goed bekend raakt en zoek uit welke van de mogelijke aanpakken jou het beste ligt. VSTs kunnen erg veel toevoegen, maar zijn in voorgenoemd geval meer een tweede stadium.

Back