Masterkeyboard topic.

justin

Shauna
Welk masterkeyboard gebruik om je muziekjes in te spelen of evt. je software synth ect.. aan te sturen.

- Wat zijn de voordelen van je keyboard.(toetsen,controllers etc... )
- Wat ervaar je als nadelen van je keyboard.( zie boven. )

evt. prijs of waarde vermelden,als je het nog zo weet.

En uiteraard hoe zijn de toetsen ( kwestie van smaak uiteraard ),hoe voelt ie aan. Aangezien de toetsen van een nordlead,jp8000..andere merken mischien... bijv. erg plastic aanvoelen,zover ik weet,dus niet echt een perfect master keyboard neem ik aan.

Lijkt me een handig topic, voor mensen opzoek naar een masterkeyboard en zich een bepaald budget kunnen veroorloven,wat zowel ruim kan zijn als klein.

Uiteraard waarom je uiteindelijk voor je huidige synth hebt gekozen die je gebruikt als master.

Aanvullende info etc... is welkom.

ik heb gekozen voor een goedkope maar degelijke simpele oplossing roland pc180 +-150 euris
Al zou ik bij nader inzien zijn gegaan voor een evolution, die heeft wat extra controllers.

ik gebruik mijn good old E-15. De toetsen vande D-10 die ik heb staan zijn eigenlijk iets lekkerder, maar op die e-15 kan ik met 1 druk op de knop velocity in/uitschakelen en transposen...

waarde? een goede fles wijn?

Mijn Roland PC180 MK2 heb ik tweedehands gevonden voor 72eur. Doet het prima, alleen mis ik wel het leuke speelgevoel van mijn pianotoetsenbord (Roland RD250s). De toetsen voelen echt wel veel te plastic, speelgoedachtig aan. Het heeft slechts 4 octaven die je wel kunt opschuiven naar boven of naar onder en dat voldoet meestal wel, tenzij je echt tweehandige stukken wil gaan inspelen.

Aan de computer heb ik een oude Evolution MK49 hangen. Gebruik ik alleen maar om wat ideetjes mee uit te werken. In de tijd dat ik 'm kocht had je nog niet zo heel erg veel keus qua multimedia-masterkeyboards. Ik moet wel zeggen dat de toetsen me 100% mee vielen, ik had een gigantisch plastic gevoel verwacht zonder enkele weerstand, maar ik heb wel erger meegemaakt. Als ik nog een keer behoefte had aan een dergelijke controller zou ik zeker weer naar Evolution (tegenwoordig van M-audio geloof ik) kijken, maar dan zeker met minimaal 61 toetsen. 49 is gewoon net even te weinig,en liefst met meer controllers.

Voor live gebruik heb ik een PC88. Ideaal. Goed, maar helaas fragiel, 88 toetsen tellend fatar-toetsenbord. Mooi ingebakken piano geluid. Veel opslagcapaciteit voor set-ups. Vier zones, 4 toewijsbare schuiven en 3 buttons (al gebruik ik die laatste bijna nooit). En het belangrijkste voor live gebruik: veel ingangen voor pedalen zodat je je handen vrij hebt om te kunnen spelen. Als ie het ooit mocht begeven dan zou ik zeker een PC2 of indien het budget dat niet toelaat een PC1X willen hebben. Nadeel: zwaar.

PC200 MK2 hangt beneden aan m'n internet-compje, als ik ff vlug een partijtje uit wil zoeken ofzo.
Freeware softsynthje erbij, en gaan met die banaan. (geluid is daar niet interessant)

In m'n herriehokje gebruik ik gewoon een "echte" synth.

Quasimidi Cyber-6

voordelen: zeer veel mogelijkheden
nadelen: na lezen van de duitse manual weet je nog steeds niet veel.................:D

Yamaha An1x.
voordelen: kan er snel op spelen, toewijsbare controllers
nadelen: aftertouch kan niet uitgezet worden

waarde +\- €350

Maar als ik een pianostuk in moet spelen pak ik toch liever de P90

Roland A-90EX
a-90.jpg

Voordelen:
-88 toetsen met heerlijke piano-aanslag (hamer-gewogen).
-Overzichtelijke knoppen & sliders (JD-800 achtig), roland joystick én mod/bendwheels.
-Goed programmeerbaar. 8 zones, je kan per zone zelfs patchnames van externe apparaten in je display instellen.
-Superdegelijk gebouwd.
-Veel aansluitingen en mogelijkheden: 4x MIDI OUT, 2x MIDI IN (+merge), THRU, 6 pedaalaansluitingen, breath control.
-In de EX versie zit nog een behoorlijk goed piano-board ingebouwd (piano uit de RD-600, 64 stemmen polyfoon).

Nadelen:
-Het is een bakbeest: loodzwaar en natuurlijk gewoon groot.
-Aftertouch niet echt muzikaal, want je moet veel kracht zetten. Helaas geen polyfone AT, zoals z'n voorganger!
-Erg complex, veel menu's & instellingen, typische Roland handleiding.
-De Midi Ports zitten direct op het moederbord. Moeten na verloop van de tijd worden doorgesoldeerd.

Waarde tussen de € 750 en € 900.

Laatst gewijzigd:
jx10.jpg

roland_xp30.JPG

Ik heb nooit een soundloze controller gehad, eigenlijk... voornamelijk omdat de synth action van een hoop dingen me absoluut niet aanstaat. De XP is redelijk te doen, maar eigenlijk vind ik een Korg N5 nog lekkerder aanvoelen (en een Korg X3 al helemaal). Die hebben pas sappige actie.

Ik zou ook niet nee zeggen tegen een DX7-II... 't is alleen jammer dat de alternatieven op de N5 na geen arpeggiator hebben. De XP heeft dat wel, en da's toch handig bij het spelen op non-arp VA's (Electribe, AN200, Micromodular).

ik gebruik nu nog gewoon mn Jippie8000 maar op redelijk korte termijn wil ik een Fatar SL990 xp gaan aanschaffen..zijn niet erg duur maar de toetsen zijn de beste die er zijn..

fatar maakt trouwens voor bijna alle merken de toetsen...

SL990 xp:
http://www.studiologic.net/images/sl990xp_angle.jpg
hij is ongeveer 500 euri

Origineel geplaatst door Hanz
Roland A-90EX
je kan per zone zelfs patchnames van externe apparaten in je display instellen.
Dat is inderdaad een groot + punt. Ik snap niet waarom niet alle andere fabrikanten je die mogelijkheid geven. Jammer dat Roland geen opvolger voor de A90 heeft gemaakt, al schijn je met de nieuw RD's ook nog wel wat masterkeyboard functies te hebben.

Ik gebruik een Motif ES8 als masterklavier.

Voordelen:
  • Een gebalanceerd, gewogen klavier dat erg prettig te bespelen is. Ook de aftertouch is heel goed te doseren.
  • Een uitgebreide waaier aan masterfuncties. Er is een ganse modus (Master mode) gewijd aan mastercontroller functies, erg bruikbaar voor live-doeleinden.
  • Je kan hem ook als remote controller voor bv Cubase gebruiken, stop er nog een mLAN16E in en je hebt zowaar een 01x in notedop onder je vingers.
  • De faders en draaiknoppen voelen prettig en stevig aan, beter dan op de Motif Classic.
  • Kan uitgebreid worden met PLG kaarten voor nieuwe klanken/synthesevormen.
  • De sequencer kan zelfs menig arrangerkeyboard naar de kroon steken.
  • Net zo stevig gebouwd als een M1-tank.
  • Je kan er tot 1 Gb samplegeheugen in plaatsen, ruimte genoeg om een ganse song te resamplen.

Nadelen:
  • Je moet hem maar eens optillen.
  • Je moet hem maar eens betalen.
  • Je moet hem maar eens 'onder de knie' krijgen, ben je even zoet mee.

Omdat de ES8 nogal weegt, overweeg ik een Roland RD-170 voor 'on the road'. Deze weegt slechts 18 Kg en beschikt ook over mogelijkheden om als masterklavier te gebruiken. Het klavier van de RD-170 is wel een stuk lichter (en zeker niet geschikt om pianowerken uit te voeren) maar is zeker een goed masterklavier met ook nog enkele mooie klanken. En ook deze is stevig gebouwd.

Laatst gewijzigd:
Ik gebruik een Korg Wavestation. Lekker klavier met velocity en aftertouch en je hebt er gelijk een hele leuke synth bij. Voor een leuk bedrag (200-250 euro).

ook een prima klavier... Yamaha KX-88

Attachments

• kx88_2.jpg
    kx88_2.jpg
    7,3 KB · Bekeken: 99
Back