Masterkeyboard topic.

Wat vinden jullie dan van de Novation remote audio 61? wat is het grote verschil hiermee tov van KS5?

Dennis

Mijn masterkeyboard, live.

pop3_k2600.jpg

Ik heb nu drie mks

Korg microKONTROL:
zowel makkelijk t eediten via software als standalone
de lcds, dit wordt zwaar onderschat, maar is echt erg fijn
(in combinatie met Reason3 is dit 110% brilliant)
natuurlijk lekker schuiven en draaien
usb powered,
ook midi in
geen velocity curves voor de pads
joystick, ipv wheels
kleine toetsen

Evolution MK-149
4 oktaafs
prijs/kwaliteit
duidelijk degelijker dan de moderne mks van m-audio enzo
voelt en speelt minder plastic dan je denkt
no nonsense werkt altijd

Oberheim mc2000ex (hoop ik te verkopen)
gigantisch: 88 gewogen hamer toetsen
gebouwd als een tank, sterker dan een eventuele flichtcase
het grootste nadeel (voor mij) is dat je wel moet kunnen spelen
anders heb je er veel te weinig aan
prima basis geluiden (stagepiano enzo)
zwaar (ongeveer 25kg schat ik)

wat ik nog mis is een mk / synth met programmeerbare
arp en transposable midi loops en stepsequencer
daarvoor heb ik op het oog (als ik de mc2000ex verkoop)
alesis micron of qusimide sirius
(zijn ook leuk als geluidsbron trouwens)

Origineel geplaatst door matador
Ikzelf zweer bij mijn Doepfer LMK3+. Kan net zo veel als zijn iets modernere broertje de LMK4+ maar deze kost geen €1600,-.

Voordelen:
=======
- Fan-tas-tisch keyboard. 88 verzwaarde toetsen met hamermechaniek. Speelt net zo lekker als die echte vleugel die je tijdens muziekles in je pubertijd speelde. Maar deze laat ook snelle aanslagen toe! (handig voor zestiende noten). Natuurlijk aftertouch. Maar eveneens ook geschikt om de funkiest worm in the world uit je monosynth te spelen als je alleen note on, note off nodig hebt.
- Robuust als een eik. Gebouwd als een flightcase, inclusief metalen randen en hoeken en afgewerkt zwart gelakt hout. Dus, het is een kwestie van de klep erop en schadeloos vervoeren maar.
- 4 Midi OUTS, hoewel maar 32 kanalen. Maar je zult hier nooit te lange ketens krijgen in je midinetwerk.
- 2 programmeerbare sliders en 20 bank/patchtoetsen, helder display.
- Tot in den treure programmeerbaar, met aparte envelopes, enz, enz.

Nadelen:
========
- Fokking zwaar (kilootje of 15) en groot (tja, 88 toetsen)
- Prijzig: al dat moois heeft zijn prijs; niet zo snel te vinden in de 2e hands markt

Ben het niet eens met je commentaar over de LMK3+.
De aanslag vind ik helemaal niet te vergelijken met een piano, integendeel de toetsen missen het stroperige van een piano...
Midi capaciteiten zijn natuurlijk wel erg goed....

Het fijnste klavier wat ik ooit in huis heb gehad was voor mij toch de xp-30.
Heeft echt een hele fijne velocity&atertouch,en is vrij stil.

Qua mogelijkheden was het voor mij zat om hem als master te gebruiken.
En dan toch wegdoen.stom he?
Ik gebruik momenteel de psr9000 als master.Ook een erg prettig klavier,maar als masterbediening is ie minder geschikt.

Heeft Roland eigenlijk nog meer van dit soort xp-30 klavieren in synths gebouwd?
Bijvoorbeeld jv80,90,1000 of A serries?

Ik gebruik een Xboard25 als mini-keyboardje naast de PC voor snel editen en inspelen. Als ik een 'vol' klavier wil, gebruik ik mijn AN1x en vanaf maandag hoop ik er een TS12 bij te hebben die voorzien is van 76 gewogen toetsen, want dat mis ik nog wel een beetje. Gewone keyboards zijn perfect om snelle riedels te spelen maar als je wat meer 'diepte' in je geluiden wil leggen zijn gewogen toetsen toch fijner, vooral op piano's e.d.

Verder heb ik nog een CS1x die op zich wel goed speelt, maar door gebrek aan aftertouch minder biedt dan het verder gelijkwaardige AN1x klavier.

Polyfone aftertouch volgens mij helemaal geen. Als ik me niet vergis heeft Yamaha dat gepatenteerd eind jaren '70/begin jaren '80, het gebruikt voor de CS-80, en vervolgens laten liggen. Monofone aftertouch is vast wel beter te vinden. Behalve bij controllers zou je daarvoor trouwens ook kunnen kijken naar oudere tweedehands romplers met hamerklavier, zoals de Yamaha S08 en S80 (maar geen flauw idee wat die tegenwoordig kosten).

Voor de duidelijkheid: 'monofone aftertouch' houdt in dat aftertouch op je hele klavier invloed heeft, waar je ook drukt (vergelijkbaar met een sustainpedaal). 'Polyfone aftertouch' houdt in dat het aftertoucheffect alleen toegepast wordt op de toest waarop je aan het 'aftertouchen' bent.

Merci voor de reacties.

Is al eens een draadje over geweest https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?t=51124 iig een paar hebben het. Elka MK-88, Roland A-80, SCI T8, Yamaha CS80, Yamaha DX1.
Ik dacht trouwens altijd dat ensoniq het patent had.

Ja die thread had ik ook nog gezien maar was al redelijk oud. Dit zijn dan ook allemaal al vrij oude keyboards precies...niet zo makkelijk te vinden helaas. Raar ook dat er geen nieuwe keyboards gemaakt zijn dermee.
Dat is precies toch een gat in de markt ofzo. (tenzij het iets met de patent te maken heeft)

Wat ik ook niet goed snap is dat men daar een patent op kan nemen gezien dat toch iets algemeens is.

GRoeten

Ja, I stand corrected - er zijn er meer dan ik dacht, en het is duidelijk geen Yamahaspeeltje. Ik weet niet waar ik dat dan vandaan haalde... :confused: Wel een nuttige thread als opsomming trouwens, in die link van 100%. :)

Ja, I stand corrected - er zijn er meer dan ik dacht, en het is duidelijk geen Yamahaspeeltje. Ik weet niet waar ik dat dan vandaan haalde... :confused: Wel een nuttige thread als opsomming trouwens, in die link van 100%. :)

Ze zijn alleszinds moeilijk te vinden precies. (heb nog geen enkele gevonden online) Enkel een gem 2 maar die heeft in de 60 toetsen en geen 88 + vind nergens online wat voor toetsen het zijn. Vind het echt dwaas dat er geen fabricant gewoon een nieuwe 88 keys met poly aftertouch maakt. Is toch iets wat veel mensen wel zouden willen hebben.
Enfin zal maar stoppen met zagen en nog wat verder zoeken.

Thx en groeten

ik gebruik een roland pcr-m50 en de kurzweil sp2x(trouwens zeer knappe pianoklanken),via een midisport 4*4,naar m'n imac,om m'n rtas synt's te bedienen

VIVA X, werkelijk fantastisch..als je er what ever mee AAN-stuurt is dat al synthese op zich vooral dat Roland consumenten spul wordt via de VIVA X tot leven gewekt..:kimono:

maar IK ben ook erg enthousiast over de sounds..een stoffig orgel klinkt erg stoffig..KORTOM een TOPPER..en dat meen ik !!!

Maar er zijn ook ander meningen :

I just spoke to the Synth/Studio department at Thomann (in my wobbly verbal German (I'm better at writing it)) and the guy there told me that none of the sounds were multisampled and that he wouldn't use them in a production - he also told me that the actions weren't from Fatar (silly me, I thought every Italian-made keyboard had Fatar actions - does Viscount make them themselves?
confused.gif
) and that he wouldn't use the sounds for production purposes referring to them as basic, included sounds in a very cheap way to get a 76-semi-weighted/88-hammer-weighted keybed (but he also added that he'd never seen so many features at this pricepoint)...
I'm surprised at his honesty but this understandably makes me reconsider - What do you think?

Attachments

• VIVA X.jpg
    VIVA X.jpg
    20,4 KB · Bekeken: 76
Back