Re: Welke synthesizer...
Origineel geplaatst door Reistier
Hallo allemaal,
ik ben momenteel op zoek naar een nieuwe synth en om een goede doordachte beslissing te maken dacht ik dat het wel slim was om proffesionele hulp in te schakelen.
Music gear? It isn't rocket science. It's harder than that.
Het bedrag wat ik er voor over heb is iets meer dan duizend euro. Zelf ben ik nogal gecharmeerd van de Korg Trinity die ik pas heb gehoord, deze is volgens mij niet meer te kopen, dus zal het tweedehands moeten. Voor de rest heb ik nog wat positieve geluiden gehoord van de Yamaha Motif 6 en de Korg Triton.
Zou iemand alsjeblieft de grootste verschillen tussen deze drie synths kunnen beschrijven?
De Trinity is ouder. Beide Korgs hebben een groot touch-screen - je kunt dus op 't scherm tikken met je vinger en dat gebruiken om bepaalde dingen in te stellen. Je kunt ook bijvoorbeeld een schuif op het scherm 'vastpakken' en vervolgens omhoog of omlaag schuiven. De Motif is wat betreft scherm wat minder luxe.
De Motif is de nieuwste in de serie (wat overigens niet automatisch de beste wil zeggen). De Triton heeft een aantal revisies ondergaan (je hebt de Triton Classic, Pro en Pro-X - in die volgorde de 'klassieke' Triton met 61, 76 en 88 toetsen), de Triton LE (61, 76 en 88 toetsen) welke een "light" editie is - geen gruwelijk groot scherm, minder uitbreidingsmogelijkheden, de Triton Studio (een bakbeest van een ding, wederom in 61, 76 en 88 toetsenversie, maar met mogelijkheid tot inbouwen van een CD-brander en nog wat leuke dingen), en de Korg Karma - wat eigenlijk een Triton is, maar met een andere verpakking en minder tierlantijntjes, maar met een hele bijzondere extra. Dan is er nog een Triton rack die volgens mij gedurende de hele serie onveranderd is gebleven.
De Motif komt ook in 3 versies - 61, 76 en 88 keys, en dan is er de recente SE versie die een hoop dingen uit de eerste heeft verbeterd. Als je in een live-band speelt zal het hoogstwaarschijnlijk niet zoveel uitmaken, maar anderen tillen er misschien nogal zwaar aan - het verschijnsel genaamd polyfonie.
Om dit te begrijpen moet je even weten hoe een geluid in elkaar zit. Als je een piano wilt nabootsen met samplen kun je van 1 toets een opname maken en deze over 61 toetsen 'uitsmeren'. Zoals je weet verandert bij het sneller afdraaien van een opname de duur - neem een gewoon gesprek op op tape, speel het 2 keer zo snel af, en je hoort dwergenstemmetjes die 2 keer zo snel praten. Bij een piano is dat net zo - als je een echte noot 1 oktaaf hoger aanslaat klinkt die anders dan wanneer je 'm van een oktaaf lager dubbel zo snel afspeelt. Zelfs al zou je de duur van de noot gelijk kunnen houden, dan nog is het karakter veranderd. Dit was ook iets wat je bij de allereerste sample-gebaseerde synthesizers had - te weinig geheugen betekent 'uitsmeren'.
De Motif heeft een zogenaamde AWM2-engine. Dit begrip zegt eigenlijk niet veel, maar het komt er in ieder geval op neer dat je dus 4 samples op elkaar kunt 'stapelen', die door een filter kunt halen, en je het zodanig kunt instellen dat je een andere sample hoort als je de toetsen harder aanslaat. Je kunt ook zeggen, als je 4 opnames van een piano hebt gemaakt, smeer ze dan over 1/4e van het toetsenbord uit (dit heet een 'zone').
Okee, terug naar de polyfonie. Yamaha zegt : 64 voices of polyphony. Wij weten dat daarmee bedoelt wordt : 64 van de samples kunnen tegelijkertijd worden afgespeeld. Als je dus een breed strijkorkest-geluid hebt dat 4 van die samples op elkaar stapelt hou je dus maar 64 / 4 = 16 noten aan polyfonie over. Leuk als je maar 1 stem tegelijk hoeft te spelen (je hebt immers maar 10 vingers), maar misschien niet zo mooi als je in de studio zit en graag nog wat drums, bas, en een piano erbij wilt hebben.
Korg en Roland hebben overigens van hetzelfde last. De polyfonie is inmiddels wel opgeschroefd naar 128 voices (Roland Fantom X, Yamaha Motif SE, Korg Triton Extreme), maar daar betaal je dan ook voor.
Als je live speelt en je wilt dus meerdere partijen tegelijk doen (alle bovengenoemde toetsenborden hebben totaal geen probleem met het splitsen van instrumenten (bas aan de ene kant, strings aan de andere) of het layeren (het stapelen van strings en piano) zou je misschien tegen de rand aanhikken.
Voor de rest heb ik nog een vraagje over 2dehands synths, zijn er nog verschillen in betrouwbaarheid qua merken, of maakt het eigenlijk niet of een synth tweedehands of gewoon nieuw is?
Ligt helemaal aan de eigenaar. Bij sommige 'beruchte' synths en apparaten zitten er gewoon designfouten in. Bij de W5 is bekend dat de diskdrive die in de fabriek geinstalleerd wordt al brak is van het begin af en het vrij snel opgeeft (ik heb 'm dus laten fixen, geen probleem meer). Bij een Fizmo (maar die ligt niet in je interessegroep) heb je iets met de voeding dat best vervelend kan zijn. Aan de andere kant - is het ding in de studio (roken?) gebruikt of heeft 'ie veel podia gezien (zonder flightcase een ramp, met soms ook nog wel). En, voordat je 2ehands gaat kopen, bekijk 't ding, vraag bijzonderheden en foto's, en laat de eigenaar het apparaat zo volledig mogelijk demonstreren.