Welke synthesizer...

Reistier

Ingeburgerd
Hallo allemaal,

ik ben momenteel op zoek naar een nieuwe synth en om een goede doordachte beslissing te maken dacht ik dat het wel slim was om proffesionele hulp in te schakelen. ;)
Het bedrag wat ik er voor over heb is iets meer dan duizend euro. Zelf ben ik nogal gecharmeerd van de Korg Trinity die ik pas heb gehoord, deze is volgens mij niet meer te kopen, dus zal het tweedehands moeten. Voor de rest heb ik nog wat positieve geluiden gehoord van de Yamaha Motif 6 en de Korg Triton.
Zou iemand alsjeblieft de grootste verschillen tussen deze drie synths kunnen beschrijven?
Voor de rest heb ik nog een vraagje over 2dehands synths, zijn er nog verschillen in betrouwbaarheid qua merken, of maakt het eigenlijk niet of een synth tweedehands of gewoon nieuw is?
In ieder geval alvast bedankt voor jullie eventuele reactie(s),

Reinier

PS) ik ben totaal geen kenner op dit gebied, dus zouden jullie niet al te moeilijke termen willen gebruiken? ;)

Reinier,

Ik denk dat de meeste mensen op dit Forum jou zullen antwoorden dat deze vraag en vragen met dezelfde strekking hier al veel vuldig gesteld zijn. Als tip kan ik je dan ook geven gebruik even de zoekfunctie op het forum dan wordt je echt veel wijzer. Ik weet zeker dat je er dan helemaal uitkomt.

Oh ja en natuurlijk welkom hier :mega:

VasC

Daar gaan we weer
rolleyes.gif
:D .

De zoekfunctie even gebruiken, google raadplegen en als je dan nog iets wil vragen, kan je hier zeker terecht. En een welkom van mij natuurlijk ook :doei: .

zoek eens deftig rond op dit forum in verband met beginners, synths, grooveboxen, workstations en dergelijke meer.
je zal zoveel resultaten vinden dat ze je oren gaan uitkomen :D

daarbij komt dat wij niet eens weten, als we je willen raad geven, waarvoor je die synth gaat gebruiken.
Welke soort muziek?
ingebouwde sequencer nodig?
functie? ga je er muiziek mee maken, drums, eigen geluid synthetiseren, of moet hij gewoon groot zijn
en er cool uitzien naast je twee pickpus en mixerpaneeltje?
(stoute opmerking, niet op letten, dat zou het antwoord zijn in mijn geval :D )

enerzijds dus: UTFS
en anderzijds: wat wil je er mee doen?

succes alleszins op je zoektocht. desondanks het feit dat ik misschien hier en daar onvriendelijk overkom,
wens ik je toch alle succes toe op je zoektocht en je gaat hier zeker de info vinden die je nodig hebt :okdan:

grtz

Cloudy

Origineel geplaatst door Synthesizer11
Daar gaan we weer
rolleyes.gif
:D .

De zoekfunctie even gebruiken, google raadplegen en als je dan nog iets wil vragen, kan je hier zeker terecht. En een welkom van mij natuurlijk ook :doei: .

ooh ja, nog vergeten,
welkom, idd! :D

al is het nog zo netjes natuurlijk om je voor te stellen in de "welkom-sectie" van dit forum...

Poehee, dit gaat hard, maar ik ga al jullie tips opvolgen en ik zal daarna met wat gespecificeerde vragen komen :)

PS) ik heb ff een berichtje geplaatst onder kopje nieuwe leden.

Inderdaad. Proberen in het kwadraat, anders weet je niet wat je leuk vindt en er is meer dan je denkt (waarschijnlijk)

Succes:okdan:

Ik las in je nieuwe leden-thread dat je in een christelijke band zowel de toetsen als de baspartij speelt.
Als je weinig hebt met puur geluiden bakken, maar meer met het "spelen", is een rompler waarschijnlijk een goede keus voor je. (een rompler is een synth vol presets maar met wat minder mogelijkheden m.b.t. het editten van geluiden)
Ikzelf gebruik in een band o.a. een Roland RS-5, die nog wel nieuw verkocht wordt voor ongeveer 700 euro. Er is wel al een opvolger (de RS-50), maar ik heb niet het idee dat dat ding nou werkelijk iets toevoegt.

Een triton en een motif zijn workstations (de Roland Fantom ook trouwens). Dit zijn meer de "alleskunners" onder de synths: zowel veel preset-geluiden, als vrij uitgebreide edit-mogelijkheden, sampling-mogelijkheden en sequence-mogelijkheden. Deze 2 laatste dingen zijn voor mij persoonlijk onbelangrijk in een band, maar ik kan me voorstellen dat je toch ook graag met "eigen" geluiden wil kunnen spelen, en dan zijn de samplingfuncties toch wel weer interessant.

Het nadeel van een workstation vind ik de overdaad aan mogelijkheden, wat vaak ten koste gaat van de overzichtelijkheid van een synth, iets wat ik op het podium erg belangrijk vind. De Triton is nog wel te overzien, maar een Motif vind ik echt een warboel aan functies. Mooie synth verder hoor, maar nou niet bepaald een bak waar je effe vlug een lekker geluidje uittovert wat goed in je band past.

Wat voor geluiden zoek je eigenlijk ? Zoek je wat "realistische" geluiden, zoals piano's, orgels, e.d., of ben jij meer een fan van "onherkenbare" geluiden ?

Nog zoiets: zijn 5 octaafjes genoeg voor je, of zoek je meer een bak met een piano-klavier (al dan niet met gewogen toetsen) ?

Allereerst bedankt voor je reactie gemmetje

Origineel geplaatst door gemmetje
Wat voor geluiden zoek je eigenlijk ? Zoek je wat "realistische" geluiden, zoals piano's, orgels, e.d., of ben jij meer een fan van "onherkenbare" geluiden ?

Eigenlijk ben ik toch wel op zoek naar realistisch geluiden, maar daarbij zou ik deze wel graag willen editten om er toch een eigen wending aan te geven.

Origineel geplaatst door gemmetje Nog zoiets: zijn 5 octaafjes genoeg voor je, of zoek je meer een bak met een piano-klavier (al dan niet met gewogen toetsen) ? [/B]

In principe lukt het me nu goed met 5 octaafjes, ik moet alleen wel veel het toetsenbord een octaaf verhogen of verlagen om in de juiste toonsetting te zitten. Kost wat extra werk, maar het lukt dus wel. Daarnaast prefereer ik lichte toetsen, ik vind het persoonlijk gewoon lekkerder spelen, mede omdat de glissando's niet zo'n pijn doen :)
Daarbij komt nog eens dat als je naar een 88-toetsige synth gaat kijken dat de prijzen opeens wel heel hard oplopen.

PS voor Gemmetje) Je naam doet vermoeden dat je fan van GEM bent. Ik heb een tijd geleden ook een paar uur een GEM Equinox gespeeld, en ik moet zeggen dat het me absoluut niet tegen viel, op de vreselijke interface na kwamen er nog wel redelijke geluiden uit. Kan jij iets meer zeggen over GEM mogelijkheden, of heb je daar totaal geen verstand van, ondanks je naam ;)

Dat verhaal met de lichte toetsen, daar ben ik het helemaal mee eens, hoewel veel anderen zullen zeggen dat je meer "feeling" met gewogen toetsen hebt. Maar het is natuurlijk een kwestie van smaak.
Ditzelfde geldt natuurlijk voor de geluiden. Er is er maar 1 die kan bepalen of het geluid van een bepaalde synth bij jou past, en dat ben je zelf. Kwestie van uitproberen dus, of (als je in 1e instantie je opties wat wil beperken) proberen of je wat demo-geluidjes van het internet af kunt plukken. Deze zijn echter lang niet altijd representatief voor de kunsten die je met een synth kunt uithalen.

Mijn nick komt inderdaad van GEM. Mijn eerste bak met toetsen waarmee ik ooit op een podium stond, was namelijk een gem, maar dan wel een brak keyboard waar julius caesar nog op geriedelt heeft, met maar liefst 8 hele presets en 0,0 editmogelijkheden. Hierna heb ik het opgegeven qua GEM, dus over de Equinox of andere bakken van dit merk kan ik je helaas niets vertellen.

Inderdaad. Verschillende toetsen voor verschillende doeleinden: Synth, Brass, Hammond, (soms E-piano) met lichte toetsen.
Acoustic Piano met gewogen toetsen, want het speelt ECHT bescheten op lichte toetsen.
Ik heb dus van alles wat in huis.....
:eureka:

laat ik dan zo eigenwijs zijn om met een concrete suggestie te komen: de clavia nord electro 73? Die heeft toch net dan ene oktaafje meer zodat je niet steeds met octave-up hoeft te werken en de geluiden zijn zeg maar de geluiden die op een stagepiano zitten (verscihillende al dan niet elektrische pianoos, orgels, vibrafoon, koortjes etc.) Ik heb er zelf één keer op gespeeld; volgens mij waren de geluiden wel lekker. Voor mij was het enige minpunt dat het niet-gewogen toetsen heeft. (Ik ga zelf op den duur voor de GEM Promega 3 maar dat terzijde). De nord elektro is echt zo'n... vintage (??) bak. Je kan de presets bewerken met de controllers die (volgens mij) voldoende aanwezig zijn.

iig; mocht je geinteresseerd zijn, kijk beter zelf ff op
http://www.clavia.se/nordelectro/index.htm

daar staan de feiten..

oioi

daan

Welkom, en ga gewoon eens rond pingelen!:D

Origineel geplaatst door ZERO1985
de clavia nord electro 73

Ontzettend lekkere bak ! Staat op nr 1 van m'n wishlist. Alleen is hij een beetje beperkt qua sounds, je kunt er echt alleen orgels, piano's en E-piano's uithalen (daar vallen bij mij ook de clavinetjes enzo onder). De orgels en E-piano's laten je de hele vloer volkwijlen, maar de "gewone" piano's zijn wat dunnetjes.
Ondanks het feit dat een nord electro geen gewogen toetsen heeft, heeft hij toch een bijzonder fijn klavier (persoonlijke smaak !) met z'n zgn. "waterfall"-toetsen. Deze toetsen zijn aan de bovenkant een beetje afgerond, zodat je lekker kunt rammelen en sliden zonder het vel van je vingers te trekken.

Nieuw is een electro wel wat boven je budget. 2e-hands zijn ze amper te vinden =( en zijn de prijzen ook vrij pittig =( =(

Lijkt me ook wel een interessante optie, ik zal eens kijken of er eentje bij Feedback staat zodat ik deze eens kan uitproberen. Want het blijft idd gewoon een kwestie van proberen, proberen en proberen ....... en dat kost een hoop tijd :gaap:

Re: Welke synthesizer...

Origineel geplaatst door Reistier
Hallo allemaal,

ik ben momenteel op zoek naar een nieuwe synth en om een goede doordachte beslissing te maken dacht ik dat het wel slim was om proffesionele hulp in te schakelen. ;)
Music gear? It isn't rocket science. It's harder than that. :)

Het bedrag wat ik er voor over heb is iets meer dan duizend euro. Zelf ben ik nogal gecharmeerd van de Korg Trinity die ik pas heb gehoord, deze is volgens mij niet meer te kopen, dus zal het tweedehands moeten. Voor de rest heb ik nog wat positieve geluiden gehoord van de Yamaha Motif 6 en de Korg Triton.
Zou iemand alsjeblieft de grootste verschillen tussen deze drie synths kunnen beschrijven?
De Trinity is ouder. Beide Korgs hebben een groot touch-screen - je kunt dus op 't scherm tikken met je vinger en dat gebruiken om bepaalde dingen in te stellen. Je kunt ook bijvoorbeeld een schuif op het scherm 'vastpakken' en vervolgens omhoog of omlaag schuiven. De Motif is wat betreft scherm wat minder luxe.

De Motif is de nieuwste in de serie (wat overigens niet automatisch de beste wil zeggen). De Triton heeft een aantal revisies ondergaan (je hebt de Triton Classic, Pro en Pro-X - in die volgorde de 'klassieke' Triton met 61, 76 en 88 toetsen), de Triton LE (61, 76 en 88 toetsen) welke een "light" editie is - geen gruwelijk groot scherm, minder uitbreidingsmogelijkheden, de Triton Studio (een bakbeest van een ding, wederom in 61, 76 en 88 toetsenversie, maar met mogelijkheid tot inbouwen van een CD-brander en nog wat leuke dingen), en de Korg Karma - wat eigenlijk een Triton is, maar met een andere verpakking en minder tierlantijntjes, maar met een hele bijzondere extra. Dan is er nog een Triton rack die volgens mij gedurende de hele serie onveranderd is gebleven.

De Motif komt ook in 3 versies - 61, 76 en 88 keys, en dan is er de recente SE versie die een hoop dingen uit de eerste heeft verbeterd. Als je in een live-band speelt zal het hoogstwaarschijnlijk niet zoveel uitmaken, maar anderen tillen er misschien nogal zwaar aan - het verschijnsel genaamd polyfonie.

Om dit te begrijpen moet je even weten hoe een geluid in elkaar zit. Als je een piano wilt nabootsen met samplen kun je van 1 toets een opname maken en deze over 61 toetsen 'uitsmeren'. Zoals je weet verandert bij het sneller afdraaien van een opname de duur - neem een gewoon gesprek op op tape, speel het 2 keer zo snel af, en je hoort dwergenstemmetjes die 2 keer zo snel praten. Bij een piano is dat net zo - als je een echte noot 1 oktaaf hoger aanslaat klinkt die anders dan wanneer je 'm van een oktaaf lager dubbel zo snel afspeelt. Zelfs al zou je de duur van de noot gelijk kunnen houden, dan nog is het karakter veranderd. Dit was ook iets wat je bij de allereerste sample-gebaseerde synthesizers had - te weinig geheugen betekent 'uitsmeren'.

De Motif heeft een zogenaamde AWM2-engine. Dit begrip zegt eigenlijk niet veel, maar het komt er in ieder geval op neer dat je dus 4 samples op elkaar kunt 'stapelen', die door een filter kunt halen, en je het zodanig kunt instellen dat je een andere sample hoort als je de toetsen harder aanslaat. Je kunt ook zeggen, als je 4 opnames van een piano hebt gemaakt, smeer ze dan over 1/4e van het toetsenbord uit (dit heet een 'zone').

Okee, terug naar de polyfonie. Yamaha zegt : 64 voices of polyphony. Wij weten dat daarmee bedoelt wordt : 64 van de samples kunnen tegelijkertijd worden afgespeeld. Als je dus een breed strijkorkest-geluid hebt dat 4 van die samples op elkaar stapelt hou je dus maar 64 / 4 = 16 noten aan polyfonie over. Leuk als je maar 1 stem tegelijk hoeft te spelen (je hebt immers maar 10 vingers), maar misschien niet zo mooi als je in de studio zit en graag nog wat drums, bas, en een piano erbij wilt hebben.

Korg en Roland hebben overigens van hetzelfde last. De polyfonie is inmiddels wel opgeschroefd naar 128 voices (Roland Fantom X, Yamaha Motif SE, Korg Triton Extreme), maar daar betaal je dan ook voor.

Als je live speelt en je wilt dus meerdere partijen tegelijk doen (alle bovengenoemde toetsenborden hebben totaal geen probleem met het splitsen van instrumenten (bas aan de ene kant, strings aan de andere) of het layeren (het stapelen van strings en piano) zou je misschien tegen de rand aanhikken.

Voor de rest heb ik nog een vraagje over 2dehands synths, zijn er nog verschillen in betrouwbaarheid qua merken, of maakt het eigenlijk niet of een synth tweedehands of gewoon nieuw is?

Ligt helemaal aan de eigenaar. Bij sommige 'beruchte' synths en apparaten zitten er gewoon designfouten in. Bij de W5 is bekend dat de diskdrive die in de fabriek geinstalleerd wordt al brak is van het begin af en het vrij snel opgeeft (ik heb 'm dus laten fixen, geen probleem meer). Bij een Fizmo (maar die ligt niet in je interessegroep) heb je iets met de voeding dat best vervelend kan zijn. Aan de andere kant - is het ding in de studio (roken?) gebruikt of heeft 'ie veel podia gezien (zonder flightcase een ramp, met soms ook nog wel). En, voordat je 2ehands gaat kopen, bekijk 't ding, vraag bijzonderheden en foto's, en laat de eigenaar het apparaat zo volledig mogelijk demonstreren.

Re: Re: Welke synthesizer...

Re: Re: Welke synthesizer...

Origineel geplaatst door Yoozer
[De Motif heeft een zogenaamde AWM2-engine. Dit begrip zegt eigenlijk niet veel, maar het komt er in ieder geval op neer dat je dus 4 samples op elkaar kunt 'stapelen', die door een filter kunt halen, en je het zodanig kunt instellen dat je een andere sample hoort als je de toetsen harder aanslaat. Je kunt ook zeggen, als je 4 opnames van een piano hebt gemaakt, smeer ze dan over 1/4e van het toetsenbord uit (dit heet een 'zone').

een voice binnen AWM2 kan al bestaan uit vele samples, die gesplit zijn over het toetsenbord, en die velocity switchen.

Leuke 2e handsje zijn Ensoniq TS 10 of de 12 (de laatste heeft 76 gewogen toetsen)
Of een Yamaha SY 99..... all round workstations die hun werk nog steeds goed verstaan voor de all round musicus.

Welkom.....

Back